A
ap
Vieras
Alkuperäinen kirjoittaja mikä mun nimi nyt olikaan:Alkuperäinen kirjoittaja ap:Alkuperäinen kirjoittaja joo:Jos sekopäisyys rajoittuu tolla tavalla tiettyihin tilanteisiin, niin se kaikki johtuu teistä (elimelliset syyt poislukien, sairaus on toinen juttu).
Te annatte sille tietämättänne sellaisia malleja, että tietyistä asioista hermostutaan ja pakko puolustaa (kun te ette itse osaa). Olette itse sisäisesti hermostuneita, ja koira aistii sen.
Perustele? Tutullani on oikeasti hermoheikko koira (tullut noista pelastetaan koirat jutuista) ja menee täysin lukkoon esim. polkupyörän nähdessään, roskapussin lentäessään tai ihan vaan siksi, että puskassa rapsahti. Kuitenkin aina on joku syy, miksi koira menee lukkoon (silläki pyörii silmät, kieppuu tai lamaantuu täysin paikalleen, häntä koipien välissä, mutta ei ole tippaakaan arvaamaton). Tuo ei ainkaaan ole mitenkään omistajien "vikaa", koska normaali koirahan ei edes reagoi nähdessään 50m päässä polkupyörän.
On myös pelokkaita koiria, ja siihen ei auta kuin kuntoutus. "Kuntoutusharjoittelussa" ihmisen käytös on ihan A ja O. Koiran käytös peilaa sitä, mitä sen omistaja tekee/elehtii.
Koira täytyy totuttaa niihin pyöriin tms., vaikka se veisi pikkuhiljaa totuttaen kuukausiakin! Mutta mitä olen tuolta mainitsemaltani Koirakuiskaajalta oppinut, niin aggressio on paljon helpompi hoitaa kuin pelko ja hermoheikkous. Sekin on mahdollista kyllä.
Tuossa oletetaan, ettei oikeasti ole hermoheikkoa olemassakaan.
Et pysty totuttamaan koiraa pyöriin, jos se sekoaa jo silloin kun näkee polkupyörän 100m päässä. JOs ei näe, niin silloin ei tietenkään reagoikaan, eikä toi pikkuhiljaa toiminto päde, koska eihän koira silloin edes tiedä pyörästä. Kun toi kaverin koira menee lukkoon, voi olla sitä vielä 1h sen jälkeen, vaikka kaikki ärsykkeet on poistettu näköpiiristä. Koira ei siis edes palaudu kovinkaan nopeasti. Ei ole siis sellainen normaali pelkotila, jota pystyisi rohkistamaan ja siten saada pelkotila pois vaan sellainen, että koko koira lamaantuu.
Minusta on jo kärsimystä, jos viedään ehdontahdoin koiraa jatkuvasti tilanteisiin, jossa se saattaa mennä lukkoon. Ehket tiedä millainen lukkoon menevä koira on, koska ajattelet noin. Lukossa oleva koira voi kusta alleen, on aivan lamaantuneena paikallaan tai kieppua hysteerisesti paikallaan, korvat kiinni päässä, silmät pullistuen ulkona, eikä auta mitään, vaikka veisit herkkunakin sen nenän eteen ja kutsut koiraa. Koira ei oikeasti näe, ei kuule, ei ymmärrä vaan on kuin toisessa maailmassa.
Toi kaveri on poistanut kaiken mistä koira voi mennä lukkoon. Siltikin toi lukkotila voi tulla aivan uusissakin asioissa, jotka ei ennen ole sitä aiheuttanut esim. verhojen siirtäminen, huonekalun siirtäminen yms. Lopettaa ei halua, vaikka voisi olla fiksuin ratkaisu koiralle.