Onko teistä tehty aiheeton lastensuojeluilmoitus???

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ihmeissään
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

ihmeissään

Vieras
Hei! Jouduin unettomuuden takia sairaalahoitoon psykiatriselle. Vaikkei kukaan sairaalasta ole lapsiani edes tavannut, niin ilmeisesti sairaalasta tehdään aina automaattisesti lastensuojeluilmoitus. Lapsillani ei kuitenkaan ole ollut mitään hätää missään vaiheessa. Nyt pari kuukautta myöhemmin lastensuojelusta jostain avopuolelta tuli kirje, että haluavat tulla meillle kartoittamaan tilannetta. Em oikein ymmärrä käynnin tarkoitusta. Kaikki on mennyt kotona hyvin. Jos jostain asiasta voin olla varma, niin siitä, että olen hyvä äiti. Meillä käy neuvolan kautta perhetyöntekijä, joka on sanonut, että lapsemme ovat hyvin voivia. Mitä siis tapahtuu, jos lastensuojelusta tullaan käymään ja he huomaavat, että olemme normaali perhe. Tungetaanko sieltä väkisin meille joku toinenkin perihmeissäänhetyöntekijä hankaloittamaan arkea?

Alkuperäinen kirjoittaja ihmeissään:
Hei! Jouduin unettomuuden takia sairaalahoitoon psykiatriselle. Vaikkei kukaan sairaalasta ole lapsiani edes tavannut, niin ilmeisesti sairaalasta tehdään aina automaattisesti lastensuojeluilmoitus. Lapsillani ei kuitenkaan ole ollut mitään hätää missään vaiheessa. Nyt pari kuukautta myöhemmin lastensuojelusta jostain avopuolelta tuli kirje, että haluavat tulla meillle kartoittamaan tilannetta. Em oikein ymmärrä käynnin tarkoitusta. Kaikki on mennyt kotona hyvin. Jos jostain asiasta voin olla varma, niin siitä, että olen hyvä äiti. Meillä käy neuvolan kautta perhetyöntekijä, joka on sanonut, että lapsemme ovat hyvin voivia. Mitä siis tapahtuu, jos lastensuojelusta tullaan käymään ja he huomaavat, että olemme normaali perhe. Tungetaanko sieltä väkisin meille joku toinenkin perihmeissäänhetyöntekijä hankaloittamaan arkea?

siis väkisin joku toinen perhetyöntekijä???

Aika jännä, näin ei saisi olla koska taas tieto tästä aiheuttaa varmasti sen ettei apua haeta helposti.
Tietääkö ne että teillä käy jo perhetyöntekijä? Soita ja sano tilanne.

elä ota asiaa noin negatiivisesti. ihmisiä ne noissakin puljuissa on. eikös se ole hyvä että huolehditaan kuin että käy niinkuin monelle että mistään ei saa apua vaikka tarviskin.

Varmaan menee niin, että ei tapahdu muutakuin että käyvät katsomassa ja se riittää

Alkuperäinen kirjoittaja HipHei:
Aika jännä, näin ei saisi olla koska taas tieto tästä aiheuttaa varmasti sen ettei apua haeta helposti.
Tietääkö ne että teillä käy jo perhetyöntekijä? Soita ja sano tilanne.

Soitin ja kerroin. He eivät kuulemma tiedä asiasta. Sos. työntekijä vähän loukkaantuikin, kun ei ollut tietoinen (perhetyöntekijä on näet itsenäinen henkilö neuvolan kautta eikä ilmoita sossuun jos syytä ei ole). Sosiaalityöntekijä kävi väittämään, että tämä perhetyöntekijä on heidän alaisensa, mutta todellisuudessa ei ole. Kuntien yhdistymisen myötä suuremman kaupungin puolelta luullaan kaikenlaisia asioita, jotka eivät sitten pidä paikkansa.

Oikeastaan mikään lastensuojeluilmoitus ei ole aiheeton, sillä siinä on kyse siitä että jollain on huoli. Sitä varten sitten on lastensuojelun työntekijät joiden tehtävä on tarkistaa että lapsilla on kaikki hyvin ja toisaalta olla vanhempienkin tukena, jotta mitään ongelmia ei pääse myöhemminkään syntymään. Tk:sta menee tosiaan automaattisesti ilmoitus, sillä eiväthän he voi tietää miten lapsilla oikeasti menee. Ja kun tilanne on tuollainen, ja kaikki menisi päin mäntyä, niin voisihan lapsilla ollakin hätä. Mutta hyvä ettei ole, hienoa että kaikki on hyvin, mutta kuten sanoin lastensuojelu on myös sinun tukenasi, ettei mitään hätää tulisikaan ja haluavat varmistaa. Ei se ole syytös ketään kohtaan.

Miksi lastensuojeluilmoituksella on niin huono maine. Se on oikastaan myös tie parempiin tukitoimiin ja apuun, monessa paikassa esim kotipalvelua saavat vain lastensuojelun asiakkaat, vaikka oikeasti tosi moni, ei lastensuojelun asiakas siitä yötyisi paljon. Lastensuojeluilmoitus EI ole sama kuin huostaanotto, vaan ilmoitus huolesta ja mahdollisuus apuun, tukeen ja neuvontaan.

Eipä ainakaan meistä kukaan tehny ls-ilmoa vaikka kävin tk:ssa hakemassa apua vaikeaan paniikkihäiriöön.
Eikä kyllä silloinkaan kun kävin säännöllisesti mt-sairaanhoitajan luona juttelemassa.

Alkuperäinen kirjoittaja jep:
Oikeastaan mikään lastensuojeluilmoitus ei ole aiheeton, sillä siinä on kyse siitä että jollain on huoli.

Valitettavasti lastensuojeluilmoituksia tehdään myös ihan puhtaasti kiusan vuoksi ja koska minulla on moisesta omakohtainen kokemus niin väitän, että kyllä niitä ihan oikeasti aiheettomiakin ls-ilmoituksia on.

Kun meistä tehtiin ilmoitus, sisälsi se mm. täysin perättömiä väittämiä ja ilmoituksin tekijä oli henkilö jolla ei olisi edes voinut olla perheestämme riittävästi tietoa oikean ilmoituksen tekemiseen.

Eipä tuota kannata sen enempää miettiä, kun teillä kerran on asiat hyvin. Eikö ole myös toisaalta hyvä tietää, että JOS teillä ei jostain syystä menisikään hyvin, joku huolehtisi lasten hyvinvoinnista?

Alkuperäinen kirjoittaja emppu:
Eipä tuota kannata sen enempää miettiä, kun teillä kerran on asiat hyvin. Eikö ole myös toisaalta hyvä tietää, että JOS teillä ei jostain syystä menisikään hyvin, joku huolehtisi lasten hyvinvoinnista?

Emppu tarvitsisi lastensuojelun apua. Ei pysty huolehtimaan lapsistaan.

Tilanne on kuvittellinen, sillä en tunne Emppua ja minulla ei ole pienintäkään käsitystä koko henkilöstä.

Totean vain, että näissä tapauksissa toimitaan käännetyllä todistusvelvollisuudella. Olet juuri saanut tuomion, joka sinun tulee saada perutuksi. Todista, että olet hyvä äiti ja lapsillasi ei ole mitään hätää. Miksi tälläinen asetelma olisi hyvästä?

Alkuperäinen kirjoittaja emppu:

Tavallaan. Tulee vaan jotenkin loukattu olo tuosta. Pitäs kai asennoitua eri tavalla. Tiedän monia perheitä, joissa asiat on oikeesti huonosti eikä niissä käy kukaan. Väitän että monilla avioerolapsilla voi olla kotona riitelyä ja tosi vaikeaa. Tiedän myös perheitä, joissa käytetään alkoholia kun lapset ovat paikalla. Tuntuu hullulta, että joku tulee meille kartoittamaan tilannetta, kun oikea työmaa on juuri ihan muualla.

Alkuperäinen kirjoittaja ****:
Alkuperäinen kirjoittaja äiti:
Huonoa tuosta voi seurata mutta se vaikuttaa millainen sosiaalitoimisto teillä on.

Tai siitä, minkälaisen arvan sattuu sieltä saamaan.

Miten niin huonoa??? Siis mä en ole mielestäni tehnyt mitään väärin...ollaanko siellä jotain mielivaltaisia sekopäitä, jotka haluavat aiheuttaa lapsille jotain tuskaa ja huolta.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja ****:
Alkuperäinen kirjoittaja äiti:
Huonoa tuosta voi seurata mutta se vaikuttaa millainen sosiaalitoimisto teillä on.

Tai siitä, minkälaisen arvan sattuu sieltä saamaan.

Miten niin huonoa??? Siis mä en ole mielestäni tehnyt mitään väärin...ollaanko siellä jotain mielivaltaisia sekopäitä, jotka haluavat aiheuttaa lapsille jotain tuskaa ja huolta.

Tai sitten se on sitä, että kun ainut työkalu on vasara, niin koko maailma näyttäytyy nauloina.

on tehty. muutama vuosi sitten ku asuttiin kerrostalossa ja vauvalla oli koliikki. naapurin mummon mielestä me emme syöttäneet pikkusta ja hän huusi nälkäänsä! :O

Mä olen kokemukseen perustuen (myös meistä on tehty lastensuojeluilmoitus "viran puolesta") sitämieltä, että ne jotka pelkää noita lastensuojeluilmoituksia, tietää, että heillä on perheessä jotain, mikä ei kestä päivänvaloa. Ja valitan kaikki, jotka kokee että aiheeton ilmoitus on aiheuttanu heille jotain negatiivista, mä vaan en usko. Eihän siitä seuraa yhtään mitään!

Kun ilmoitus tehdään, tilanne on käytävä tarkistamassa. Niin sanoo laki.

Jos kaikki ok, niin ei siinä sen kummempaa, ei se sitä tarkoita että teille väksisin tungetaan ketään.
JA teidän tilanteeseen kysytään aivan varmasti mielipidettä myös perhetyöntekijältä, joka toimii ainakin meidän kunnassa lastensuojelun alaisuudessa.

Musta ei ole tehty, mutta mun kaverista on- eri syistä mutta aiheeton :| ja siten että äiti ei tiennyt asiasta etukäteen, niinkuin kuuluu.

Alkuperäinen kirjoittaja LisaMarie:
Mä olen kokemukseen perustuen (myös meistä on tehty lastensuojeluilmoitus "viran puolesta") sitämieltä, että ne jotka pelkää noita lastensuojeluilmoituksia, tietää, että heillä on perheessä jotain, mikä ei kestä päivänvaloa. Ja valitan kaikki, jotka kokee että aiheeton ilmoitus on aiheuttanu heille jotain negatiivista, mä vaan en usko. Eihän siitä seuraa yhtään mitään!

Tai sitten on katsottu liikaa telkkaria..... ;)
Ei ls ilmoitus tarkoita aina huostaanottoa tai sitä että on ikuisesti leima otsassa.

Jokainen ls-ilmoitus laittaa viranomaiset liikkeelle. Niillä on velvollisuus tehdä selvitys perheenne tilanteesta. Mutta jos teillä on kaikki ok niin siihen se tulee jäämään. Ja jos teillä käy neuvolan kautta perhett niin ehdota et pyytävät myös sieltä lausuntoa tilanteestanne. Eiköhän se viimeistään saa vakuuttuneeksi ettei huolta ole jos tämä perhett on teillä jo pidempään käynyt eikä hänellä ole lapsista huolta ollut. Ja usko pois, niillä on niin paljon tekemistä ettei ne kelleen kiusaa jouda alkaa tekemään.
Me olemme minun alotteestani ls-asiakkaita ja minulla on työskentelystä pelkästään hyviä kokemuksia. Tänä keväänä kansiomme kai suljetaan. Se oikeastaan surettaa kun on ollut niin ihana tuki ja turva siellä. Apua on ollut niin helppo saada sitä kautta. Heillä kun on ne parhaat lapsiperheille tarkoitetut keinot käytössä! :)

Kyllä vainkin. Talous oli miehen sairaslomasta johtuen hirtyksissä ja jouduimme hakemaan rahallista apua soskusta. Soskutäti teki meistä ls-ilmoituksen, että "pidämme lapsia nälässä", tuntematta meitä laisinkaan. Pöyristyttävää, sanoisin. Sama toistui uudelleen ja meillä on kerran käyty katsomassa tilanne, jonka totesivat erittäin normaaliksi.
Samaten, jos täällä menee lääkäriin masennuksen tai muun isomman ongelman kanssa, tehdään automaattisesti ls-ilmoitus. Tästä syystä en ikinä, ikinä, ikinä tule hakemaan minkäänlaista apua, vaikka tulisi mitä vastaan. Samoin kierrän soskun kaukaa ja mieluummin sitten vaikka vähän pidän niitä lapsia nälässä, kun haen apua ja saan siitä lisää ongelmia osakseni! Sairasta, kyllä.

No...soitinpa sinne uudelleen. Sanoivat, että tämä on vaan yleinen käytäntö aina kun ollaan tekemisissä esim. psykiatrisen puolen kanssa. Sanoin, että tässä ei millään tavalla kyseenalaisteta äitiyttä tai vanhemmuutta, vaan käydään vaan tsekkaamassa tilanne, koska laissa vaaditaan näin toimimaan. Sanoin, että heillä on valtavan pitkät jonot ja siksi tämä on venynyt näin pitkälle.

Yhteistyössä