Alkuperäinen kirjoittaja uskova nuori:
Ja jos tämä "kyl" on joku New Age-tyyppi, Jehovantodistaja tai vastaava ei-elävässä uskossa oleva kristinuskoinen, niin silloin en ihmettele lainkaan juttujaan. Monesti tällaiset hanekilöt yrittävät puheilla ja palpatuksella ja hienoilla perusteluilla ja "faktoilla" kääntää ihmisten ja tosiuskovien päät väärään suuntaan, vaikka oikeasti usko syntyy Jumalan ihmeenä, Jeesuksen Kristuksen tunnustamisena Vapahtajana.
Ei siis kannata uskoa palstojen puheisiin, vaan tärkein lähde on Raamattu, jos etsii ja kaipaa rauhaa..
Kuulostaa jälleen kerran tyhmältä ja kliseiseltä, mutta niin se vaan on. Tottakai joku hieno ja trendikäs New Age uppoaa kaikessa jännittävyydessään yms. paremmin ihmisiin, mutta totuus on vaan se, että vain Jeesukseen uskomalla pelastuu. Kaikki muut.. No, joutuvat helvettiin, vaikka onkin kauhistuttava asia. Kukapa sitä toivoisi omien vanhempiensa tai parhaan ystävänsä joutuvan helvettiin.
Ei New Age ole mikään Jeesuksen korvike, eikä kyse ole taivaan tavoittelusta, vaan korostaa yksilön vapautta ja jokaisen perusoikeutta tehdä omat ratkaisunsa ja päätyä oppimisprosessissaan (omien intuitioidensa kautta) yksilöllistä kehitystään vastaavalle tasolle. Ihmisen evoluutiossa, sekä yksilötasolla että kollektiivisella tasolla, on ratkaisevinta henkinen kehitys. Sen merkittävin ilmentymä on
pyyteetön rakkaus. Ilman sitä kehitys on hyödytöntä.
Juuri samaa Jeesuskin opetti ja pyysi julistamaan. Ristiretket eivät taatusti olleet hänen mieltymestänsä mukaisia noita julistaa, kaikki on polkenut paikoillaan ja mikään ei ole muuttunut. Uusi Aika tuo uuden tavan julistaa rauhaa ilman veren vuodatusta ja pakotusta.
Vesimiehen ajan, New Agen, johtotähtenä on maailmankaikkeuden postitiivinen energia. - valo, puhtaus, rakkaus, aitous, yhteys luontoon, läheisiin, Luojaan/Kosmiseen mieleen jne. Tavoitteet eivät siis voisi olla ylevämmät.
Näin ollen, jos joku New Agen piiriin itseänsä lukeva harjoittaa jonkinlaista 'pahuuden töitä' omassa elämässään, hän vastaa teoistaan omalla henkilökohtaisella tasolla. Eikä siinä tapauksessa myöskään voi sanoa noudattavansa New Age -ideologiaa, sillä 'pimeyden työt' eivät ole osa sitä.
New Age ei ole minkäänlaisiin oppeihin sitoutunut. New Age ehdottaa ratkaisuja - mutta ei tarjoa valmiita vastauksia. Se ehdottaa kääntymistä omaan sisimpään vastausten ja todellisen elämänarvojen löytämiseksi. Se rohkaisee ajattelemaan omilla aivoilla-tuntemaan omalla sydämellä. Se kehottaa olemaan hyväksymättä minkäänlaista valmiiksi pureskeltua tietoa.
Se toivoo ainoastaan, että olet uskollinen totuudelle omassa itsessäsi.
Pelkistettynä New Age on uudenlainen maailmankatsomus, joka antaa arvon koko luomakunnalle ja meidän jokaisen persuoikeudelle valita oma tiemme. Jokainen tuntee sisimmässään
elämän kultaisen säännön, jonka mukaisesti meidän tulisi käyttäytyä lähimmäistämme kohtaan samalla tavoin kuin toivoisimme itseämme kohtaan käyttäydyttävän. Pohjimmiltaan kysymys on kaikille merkittäville uskonnoille keskeisestä lähimmäisenrakkaudesta.
Jeesus Nasaretilainen sanoi, että meidän on tultava lapsen kaltaisiksi - ei lapsellisiksi - että pääsisimme osallisiksi Jumalan valtakuntaan.
Lapsi katsoo maailmaa avoimin ja vastaanottavin silmin, optimistisesti, hyväksyen jatkuvasti uusia asioita. Lapsen mieli ei ole negatiivisesti ohjelmoitu, kuten niin monen aikuisen. Meillä aikuisilla on taipumus sulkea, paitsi silmämme ja korvamme, myös mielemme kaikilta epätavallisiltä ilmiöiltä ja muodostamaamme maailmankuvaa järkyttävältä informaatiolta.
Intellektualisaatiota tapahtuu päivittäin. Selitämme kaiken helpoimmalla, egomme helpoiten hyväksymällä tavalla.
Pieni lapsi ajattelee emotionaalisesti, tekee ratkaisuja intuitiivisesti - rakastaa ehdoitta.
"Kun minä olin lapsi, niin minä puhuin kuin lapsi, minulla oli lapsen mieli ja minä ajattelin kuin lapsi, kun minä tulin mieheksi, hylkäsin minä sen, mikä lapsen on.
Sillä nyt me näemme kuin kuvastimesta arvoituksen tavoin, mutta silloin kasvoista kasvoihin;
nyt minä tunnen vajavaisesti, mutta silloin minä olen tunteva täydellisesti, niin kuin itsenikin täydellisesti tunnetaan
Niin pysyvät nyt usko, toivo, rakkaus, nämä kolme;
mutta SUURIN NIISTÄ ON RAKKAUS.
Kor. 13 (11-13)
Apostoli Paavalin mukaan rakkaus on uskoakin merkityksellisempi. Elämä on oppilaitos, jonka ainoa opinkappale on
pyyteetön rakkaus. Se on läksy, joka meidän on ennemmin tai myöhemmin opittava. Jos se ei tapahdu tässä elämässä, me löydämme sen kyllä edestämme tulevissa inkarnaatioissa.
Joudumme syntymään yhä uudelleen, kunnes lopulta sisäistämme ja toimimme käytännössä sen mukaisesti.
Vaikka käyttäisimme koko elämämme akateemiseen koulutukseen, korkeiden opinarvojen hankkimiseen, tiedon kartuttamiseen, kaikki se olisi täydellistä ajan tuhlausta, jos elämän oleellisin ja yksinkertaisin läksy, rakkaus, on jäänyt meiltä oppimatta.
Kaikkia koulutus, asema, sosiaalinen arvostus, kadehdittava elinympäristö, täydellinen hyvinvointi, ovat vain ohimeneviä, egoamme hetkellisesti tyydyttäviä asioita, joista me joudumme luopumaan ajallisen matkamme päätepysäkillä. Rakkaus sen sijaan pysyy mukanamme kulkiessamme ajasta valoon - ajasta ikuisuuteen.
Valitettavinta on, ettemme me kuitenkaan, mitä suurimmalla todennäköisyydellä, opi rakkauden taitoa tämän tai edes seuraavankaan elämän aikana. Me toistamme samat erehdykset yhä uudelleen. Ja elämän koulu, inkarnaatioiden virta, jatkuu aina siihen saakka kunnes opimme asian, jonka vuoksi olemme syntyneet -
opimme rakastamaan lähimmäistämme enemmän kuin itseämme.
Mutta meidän ei ole pakko toistaa samoja virheitä. Meillä on valta muuttaa elämäämme, sen suuntaa ja inkarnaatioiden loputonta virtaa. Meillä on mahdollisuus kehittää itseämme ja siten lyhentää sielunvaellusketjua. On täysin itsestämme kiinni opimmeko me kaiken tarpeellisen jo nykyisessä inkarnaatiossamme. Siihen on kaikki mahdollisuudet olemassa. Tilaisuuksista ei ole puutetta.
On hienoa, että sinä olet sen oppinut ja tiedät pääseväsi taivaaseen olemalla itse rakkauden perikuva ja jaat sitä myös lähimmäisillei.
Kaikilla se ei käy noin helposti, siksi ihmisten on hyvä olla sellainen "työkalu", jonka avulla hekin pääsevät samaan tilaan. Harva Raamatun ja kirkon kautta pääsevät samaan lopputulokseen kuin sinä.
Meidän muiden on opittava tuntemaan ja hyväksymään itsemme, sillä muuten olemme kykenemättömiä rakastamaan toinen toistamme. Meidän tulisi selvittää itsellemme kuka olemme, mistä tulemme - ja ennen kaikkea - minne olemme menossa. Elämä on oppilaitos, jossa yhtenä oleellisena tehtävänä on etsiä vastauksia elämän peruskysymyksiin ja jakaa ne myös jälkipolville.
Se kaikki on tarpeen, sillä jokaisen sielun on määrä edetä eri inkarnaatioiden virrassa niin pitkälle, että se lopuksi sulautuu yhteen, löytää ykseyden, Kaiken Luojan kanssa.
Isästä olemme tulleet ja Isän luokse me lopulta palaamme