Mistä kouluttamattomat ootte töitä saanut ja miten?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja uskoKIrpussa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
U

uskoKIrpussa

Vieras
Niinpä, mulla ei ole kuin peruskoulupohja ja töitä olisi ruvettava etsimään.

Mistä ihmeestä te ootte niitä hommia saanu ja miten, kun olemassa on kuitenkin niin paljon ammattitaitoisiakin ihmisiä? Ja millaisiin paikkoihin olette ylipäätänsä kehdannut hakea?

oon kehdannut hakea vaikka mihin. ja aina kyllä päässytkin töihin. peruskoulu vaan käytynä mullakin.

suurinosa työpaikoista on ollut hoitoalan paikkoja,ja pikkuhiljaa sitä alko kertymään työkokemusta niin aina vaan helpompi päästä taas seuraavaan paikkaan =) mieluusti ne ottaa sellaisen jolla on työkokemusta,kun jonkun kellä on vaan paperi,mutta ei käytännössä osaa mitään..

No ihan kivahan se olisikin vaan hakea, mutta kun ilmotuksissakin jo aina sanotaan että alan koulutus tai kokemus, en sitten edes kehtaa alkaa itseäni tyrkyttää :/

Ikinä en ole ollut missään töissä edes, ikääkin kyllä aika vähän. Nyt pienin lapsi on jo reilu 2-vuotias, jotain olisi saatava..

Peruskoulupohjalla olen ollut kaupantätinä. Lukion jälkeen siivoojana ja varastomiehenä. Noista suosittelen ehdottomasti varastomiehen hommaa jos kroppa vaan kestää. Siitä maksetaan melko kivasti ja on ihan lepposaa hommaa. Mun kanssa ei kyllä kannata tulla samaan firmaan, se on työnantajana ihan paska, mene mieluummin kilpailijalle :D

No ihan kivahan se olisikin vaan hakea, mutta kun ilmotuksissakin jo aina sanotaan että alan koulutus tai kokemus, en sitten edes kehtaa alkaa itseäni tyrkyttää :/

Ikinä en ole ollut missään töissä edes, ikääkin kyllä aika vähän. Nyt pienin lapsi on jo reilu 2-vuotias, jotain olisi saatava..

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mikset lähde opiskelemaan?

jep,mikset ??

ja kyllä aina kannattaa hakea. ei ne välttämättä ota sitä kellä on paperit,tai edes kokemusta. jostain sitä täytyy aina aloittaa.. ! ei sitä kokemusta itestään tule...

Alkuperäinen kirjoittaja AP:
Mä kyllä suoritan iltalukiota tässä samalla, sitten hakemaan sairaanhoitajaksi :D

Talous vaatisi toisenkin palkan, edes pienen sellasen..

Jos aiot sairaanhoitajaksi, kannattaisi hakea jotain hoitotyötä tai työtä sairaalasta esim. hoitoapulaisena ( vai-miksi-niitä-nykyään-kutsutaankaan).

Alkuperäinen kirjoittaja Molly Madeleine:
ja varmaan joku työnantaja palkkaa mielummin kouluja käymättömän, kun ei tartte maksaa niin paljon palkkaa, kuin koulutetulle. vai onko mun tiedot ihan vanhentuneita... :ashamed:

Meillä ei palkoissa eroa koulutetulla ja kouluttamattomalla jos samoja hommia tekevät.
Tottahan on töitä joita ei ilman koulutusta voi tehdä kuten esim.sähkötyöt.

Alkuperäinen kirjoittaja AP:
Mä kyllä suoritan iltalukiota tässä samalla, sitten hakemaan sairaanhoitajaksi :D

Talous vaatisi toisenkin palkan, edes pienen sellasen..

Niin, tässä sulle se meriitti, ollos hyvä.
Opiskelijoita tarvitaan huippusesonkeina ainakin töihin. Opiskelija saa todennäköisesti töitä.
Kerro työnantajalle että tarvitset lisätienestiä ja ajat jolloin sopii.

Minulla on kaksi ammattia, mutta kaikki työpaikat, joissa olen ollut pidempään ovat olleet eri aloilta kuin koulutukseni; olen ollut töissä kioskissa, vaateliikkeessä ja asumisenohjaajan sijaisuutta tekemässä. Nyt kalastelen toista sijaisuutta hoitoalalta; viimeksi 6 viikon tilin brutto oli vähän yli 3000 e :D Ja ryhmä, jota hoidan on mahtavaa. Kouluttaudun sairaanhoitajaksi, jos minulle luvataan talosta paikka tulevaisuudessakin ;)

Miten on mahdollista nykypäivänä, että on vain peruskoulutodistus? Vanhemmissa jotenkin voin ymmärtää kun 70-80-luvulla vielä saattoi päästä suoraan peruskoulusta töihin. Yleensä jos on vain peruskoulu käytynä 60-80-lukulaisilla, ajattelen, että henkilöllä on pakko olla:

- vakava oppimishäiriö, joten "allergia" kaikkea koulunpenkkiä kohtaan
- päihdeongelma
- todella rankka lapsuus (hyväksikäyttöä, väkivaltaa)

Tai sitten kaikki päällekkäin. Joillakin voi olla aika hurja nuoruus, mutta palaavat sitten takaisin...

Tietty on poikkeuksen poikkeustapauksia joskus, vaikkapa joku huippu-urheilija (tosin on näilläkin yleensä jotain. Kimi Räikkönen ja Mika Häkkinen taitaa olla automekaanikkoja) tai huippumalli tms... Mutta nää on tyyliin 1 tapaus 100 000.

EI sillä, mun naapurissa on tämmönen yh-äiti. WT-tapaukseksi täällä varmasti tuomitaan. EI ole mikään erityisen tyhmä, mutta kun ei suvussa kukaan käynyt kouluja ja muutenkin semmoinen asenne. Duunarina ollut, mutta nyt vuosia työttömänä.

Rakennusapumies
Rakennussiivooja
Kerrossiivooja rappukäytäviin
Kauppa
Iltapäiväkerho

Hei kannattaa alottaa kuntouttava työtoiminta tai palkkatuki tai joku muu vastaava tällänen tuettu työkokeiluhomma. On helpompi saada jalka oven väliinnja mahdollisesti tuleva työpaikka. Ja ainakin saa työkokemusta, vaikka se onki se 9e/pv..
Jos palkkatuelle pääsee, ni se on jo kova sana :)

Mä oon finnairilla lentäjänä, ihan peruskoulupohjalla! Niissä koneissa on nykyään autopilotit, ei siinä paljon tarvi osata, senkun istuskelee ohjaamossa, naukkailee vähän viinaa ja puristelee lentoemoja perseestä :love:

Niinpä, mulla ei ole kuin peruskoulupohja ja töitä olisi ruvettava etsimään.

Mistä ihmeestä te ootte niitä hommia saanu ja miten, kun olemassa on kuitenkin niin paljon ammattitaitoisiakin ihmisiä? Ja millaisiin paikkoihin olette ylipäätänsä kehdannut hakea?
ennen ei politikoitu vaan tehtiin laitetiin halarit pääle,hanskat käteen ja oppi siirtyi esim isältä pojalle,ei kukaan ole kiinostunut pärtästä,papereista,vaan siitä teetkö työsi hyvin.näin itse aloitin,3-työtä,ammatia enen kuin menin armeijaan,työsuhdeasunto,vuokra,ja myöhenmin siten perhe,eli aika tyypilinen tarina,perus suomalaista.en ole koskaan ollut työ-jonossa,koulupenkeillä,ja ansiot oleet korkeinpaa tasoamitä työyhtisö ymärtää.psykologia määritelee ihmisen kykyjä urheilu,luovuus,älykyys,kokeile siis ja näytä mitä osaat tai kykenet.

ennen ei politikoitu vaan tehtiin laitetiin halarit pääle,hanskat käteen ja oppi siirtyi esim isältä pojalle,ei kukaan ole kiinostunut pärtästä,papereista,vaan siitä teetkö työsi hyvin.näin itse aloitin,3-työtä,ammatia enen kuin menin armeijaan,työsuhdeasunto,vuokra,ja myöhenmin siten perhe,eli aika tyypilinen tarina,perus suomalaista.en ole koskaan ollut työ-jonossa,koulupenkeillä,ja ansiot oleet korkeinpaa tasoamitä työyhtisö ymärtää.psykologia määritelee ihmisen kykyjä urheilu,luovuus,älykyys,kokeile siis ja näytä mitä osaat tai kykenet.

Sen huomaa.

Yhteistyössä