Käykö ihmiset sukupuolitesteissä muka aina uuden kumppanin kanssa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Vai luotatteko vain siihen, että tauteja ei ole? Siis jos nyt puhutaan siitä, että suhde on jo vakavalla pohjalla ja luottamusta on.

Minulla on ollut vain yksi mies aiemmin ja en minä uuden kanssa ajatellut mitään sukupuolitauteja vaan koska rakastin ja luotin niin en epäillyt mitään tautejakaan, koska tämä uusi mies oli ollut kuitenkin naimisissa vuosia eikä välissä ollut muita naisia.

Mun miehellä oli eronsa jälkeen ollut paljon naisia ennen minua. Hän oli käynyt jossain vaiheessa testeissä ja muuten oli luotettava ja siisti. En pyytänyt käymänä testeissä uudestaan, eikä hänellä mitään tauteja ollutkaan.

Riippuu kuinka nopeasti meinaa petipuuhat aloittaa. Itse en hyppäisi sänkyyn ilman pitkää seurustelua, kondomia tai sukupuolitautitestejä. Jos ei ole koskaan käynyt testeissä ja kerrankin ollut suojaamattomassa yhdynnässä voi tietämättään kantaa jotain tautia. Itse tosiaan sain klamydian pettäjä mieheltäni. Joten uusissa suhteissa olen varovainen.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Riippuu kuinka nopeasti meinaa petipuuhat aloittaa. Itse en hyppäisi sänkyyn ilman pitkää seurustelua, kondomia tai sukupuolitautitestejä. Jos ei ole koskaan käynyt testeissä ja kerrankin ollut suojaamattomassa yhdynnässä voi tietämättään kantaa jotain tautia. Itse tosiaan sain klamydian pettäjä mieheltäni. Joten uusissa suhteissa olen varovainen.

Siinäkin tapauksessa, jos edellinen suhde kestänyt yli 10 vuotta ja mitään tauteja ei ole ollut eikä tullut tälle edellisellekään puolisolle?

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Siinäkin tapauksessa, jos edellinen suhde kestänyt yli 10 vuotta ja mitään tauteja ei ole ollut eikä tullut tälle edellisellekään puolisolle?

Tautihan voi lymytä oireettomana. Ja pitkissä suhteissa pettäminen varmaan todennäköisempää.

No totta ihmeessä täytyy käydä! Eihän se luottamisesta ole kiinni vaan siitä, että joku tauti voi olla oireettomana, ja tarttunut kondomin käytöstä huolimatta. Myös vakituisessa parisuhteessa, jos toinen on esimerkiksi käynyt kumppaninsa tietämättä vieraissa. Sukupuolitautitesteissä käyminen on todella pieni vaiva ja sillä voi säästyä paljolta.

No en kyllä ole ikinä käynyt, enkä miestäkään pistänyt käymään! Onhan multa testattu HIV ja klamydia (jälkimmäinen keskenmenon vuoksi), mutta olen valinnut sänkykumppanini huolella! ;)

Alkuperäinen kirjoittaja eieieieieieieiei:
No en kyllä ole ikinä käynyt, enkä miestäkään pistänyt käymään! Onhan multa testattu HIV ja klamydia (jälkimmäinen keskenmenon vuoksi), mutta olen valinnut sänkykumppanini huolella! ;)
No kyllä niillä huolella valituillakin sänkykumppaneilla voi olla tauteja. Ne kun voi tosiaan tarttua ihan vakituisessa parisuhteessakin, jos kumppani vaikka käy vieraissa, tai jopa kondomia käyttäessä. Ja olla ihan oireettomina.

Ap, kyllä jokainen vastuullinen ja omasta terveydestään huolehtiva ihminen passittaa uuden kumppaninsa testeihin ennen kuin harrastaa ilman kondomia seksiä tämän kanssa. Ja käy tietty testeissä myös itse. Se ei ole iso vaiva.

Missä te käytte niissä testeissä? Meettekö vaan terveyskeskukseen että pitäis päästä sukupuolitautitesteihin, siis ei mulla mitään oireita tai muutakaan ole, mutta kun kumppani vaihtuu? Tuollako ne testaa kaikki mahdolliset taudit, vai pitäiskö itse osata luetella ne tauditkin, mistä testin haluaa, ja jos pitää, niin mistä ne voi osata tietää?

Tän takia en ole käynyt, kun en tiedä. Kerran kävin ylioppilasterveydenhuollon kautta ja se terkkari jolta pyysin labralähetettä katsoi mua ihan hoo moilasena. Alkoi itseä kyllä nolottaa ja tuli semmoinen olo, ettei tuo todellakaan ole mikään normikäytäntö suurimmalle osalle ihmisistä.

Missä te käytte niissä testeissä? Meettekö vaan terveyskeskukseen että pitäis päästä sukupuolitautitesteihin, siis ei mulla mitään oireita tai muutakaan ole, mutta kun kumppani vaihtuu? Tuollako ne testaa kaikki mahdolliset taudit, vai pitäiskö itse osata luetella ne tauditkin, mistä testin haluaa, ja jos pitää, niin mistä ne voi osata tietää?

Tän takia en ole käynyt, kun en tiedä. Kerran kävin ylioppilasterveydenhuollon kautta ja se terkkari jolta pyysin labralähetettä katsoi mua ihan hoo moilasena. Alkoi itseä kyllä nolottaa ja tuli semmoinen olo, ettei tuo todellakaan ole mikään normikäytäntö suurimmalle osalle ihmisistä.

Ainakin täällä on sukupuolitautien poliklinikka, mutta itse olen kerran tehnyt niin, että kävin päivystävällä terveydenhoitajalla terveysasemalla ja pääsin heti suoraan testiin, teki lähetteen siitä samoin tein.

Alkuperäinen kirjoittaja Non compos mentis:

Ainakin täällä on sukupuolitautien poliklinikka, mutta itse olen kerran tehnyt niin, että kävin päivystävällä terveydenhoitajalla terveysasemalla ja pääsin heti suoraan testiin, teki lähetteen siitä samoin tein.

Voiks sinne sukupuolitautien poliklinikalle marssia kuka tahansa kuka ei edes kuulu kaupungin terveydenhuollon piiriin ja vaatia päästä testeihin, vaikkei mitään epäilyksiä tai oireita taudeista edes olisi?

Voiks sinne sukupuolitautien poliklinikalle marssia kuka tahansa kuka ei edes kuulu kaupungin terveydenhuollon piiriin ja vaatia päästä testeihin, vaikkei mitään epäilyksiä tai oireita taudeista edes olisi?

"Jos epäilee sairastavansa sukupuolitautia, voi hakeutua ensisijaisesti oman terveyskeskuksen terveydenhoitajan tai lääkärin vastaanotolle. HUS-piirin alueella on mahdollista hakeutua myös sukupuolitautien poliklinikalle, joka sijaitsee Helsingissä Iho- ja allergiasairaalassa.

http://www.hus.fi/default.asp?path=1,32,818,1733,1996,2008"

Sukupuolitauti testeissä kannattaa käydä AINA kun on näitä satunnaisia suhteita.

Testit ovat ilmaisia KAIKILLE ja niihin haetaan ensisijaisesti soittamalla oman paikkakunnan terveysasemalle jossa sinulle varataan aika terveydenhoitajalle tai lääkärille.

Neuvoa ja ohjeita sukupuolitautitesteistä, testeihin käymisestä, tulosten tiedustelusta ja mahdollisen tartunnan hoidosta sekä jatkotoimenpiteistä voit tiedustella omalta lääkäriltä tai vaikka koulun terveydenhoitajalta, mutta testeihin sinua ei lähetä kukaan muu kuin sinä itse.

Sukupuolitautitesteihin pääsee mikäli:

1. Et ole koskaan sukupuolitautitestejä ottanut ja sinulla on ollut useita kumppaneita joiden kanssa olet harrastanut suojaamatonta seksiä ja edellisestä kerrasta on kulunut vähintään 2 kuukautta.

2. Edellisestä testistä on kulunut vähintään 3 kuukautta jonka aikana sinulla on ollut useita (10+) eri kumppaneita joiden kanssa olet harrastanut suojaamatonta seksiä.

3. Jollain kumppanillasi havaitaan sukupuolitauti.

4. Sinulla on oireita jotka viittaavat sukupuolitautitartuntaan ja olet harrastanut suojaamatonta seksiä tuntemattoman kanssa viimeisen 12 kuukauden välillä.

Yhteistyössä