Miksi on tökeröä pyytää häälahjaksi rahaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Jos hääpari ei todella tarvitse mitään tavaraa ja kirjoittaa kutsuun hienovaraisesti vaikkapa että jos joku tahtoo lahjoa, niin häämatkarahastoa saa kerryttää (tai muuta tuon tapaista, älkää nyt takertuko tähän kun en jaksanut mitään kaunista lausemuotoa keksiä) niin miksi sitä pidetään rahastuksena? Itselläni ei ainakaan olisi mitään taka-ajatusta "maksattaa häitä vierailla" kuten monet luulevat, vaan ihan oikeasti että jos joku haluaa antaa jotain niin antaisi avustusta häämatkaa varten kun ei me muuta tarvittaisi. Mikä siinä on niin kamalaa? Ja miksi se tilinumero on tökerö, onhan tilisiirto paljon turvallisempaakin verrattuna käteisen kanniskeluun?

Ymmärrän että rahalahjat voivat tuottaa jollekin vieraille paineita, mutta minusta ihan turhaan, varsinkin jos tietää morsion olevan rento ja ei rahan perään. Kun se 20 euroakin siellä lahjatilillä lämmittää enemmän kuin joku turha koriste-esine tai kattila, mitä on jo muutenkin tarpeeksi.

Haluaisin vain tietää mistä tämä hirveän negatiivinen asenne rahalahjan pyytämistä kohtaan tulee?

Mun mielestä ei ole ollut tökeröä kun on pyydetty rahaa MUTTA me ei itse laitettu mitään raha / lahjapyyntöjä, koska MINÄ olisin tuntenut sen kerjäämiseksi ja lisäksi aivan aidosti olemme sitä mieltä, ettei lahjat ja raha ole tärkeää.

Mä kans ihmettelen. Me aikoinaan ukon kanssa toivottiin rahaa, jotta saataisiin astianpesukone ostettua. Ihan selkeästi ilmoitin, että jokainen saa muistaa ihan sen suuruisella rahasummalla kuin tahtoo TAI sitten muistaa jollain muulla jos tahtoo.

Mitä hemmettiä mä olisin tehnyt niillä PERINTEISILLÄ häälahjoilla, kun niitä tavaroita oli jo ennestään?

Olen ihmetellyt ihan samaa. En tajua, että mitä tökeröä siinä on... tuntuu, että monien mielestä on parempi, että hääpari saa jonkun turhan koriste-esineen joka sullotaan kaappiin pölyttymään, kuin että saisi rahaa vaikka häämatkaa varten ja pysyisi sitten häämatkalla toteuttamaan niitä unelmiaan :)

matkatoimistoilta esim. smt löytyy häämatkatili, jollaista me aikanaan käytettiin ja siitä tuli komentteja vanhemmilta sukulaisilta, että paljon kivempi lahjoittaa sitä kautta kuin jos olisi ollut oma tilinnumero..

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Koska se on kerjäämistä. On pitämättä häitä, jos ei ole varaa.

Onko sulla sisälukutaitoa ollenkaan? Juhlissa yleensä ihmiset haluavat antaa lahjan. Me emme tarvitse mitään tavaraa.. Jos joku haluaa antaa silti lahjan, olisi mukavaa että hän osoittaisi sen häämatka-aikeitamme varten, eikä ostaisi mitään turhaa tavaraa.

Vaikka YKSIKÄÄN ihminen ei meille rahaa antaisi, menisimme silti sille ihan samalle häämatkalle. Kyse ei ole siitä että maksattaisimme YHTÄÄN MITÄÄN vierailla, vaan siitä, että kun ihmiset yleensä tahtovat sen lahjan antaa, niin antaisivat sitten jotain oikeasti lahjan saajan kannalta hyödyllistä. Miksi se on niin väärin kohteliaasti ilmoittaa että jos haluaa lahjoa, niin tällainen tapa ilahduttaisi meitä eniten?

Alkuperäinen kirjoittaja beri:
matkatoimistoilta esim. smt löytyy häämatkatili, jollaista me aikanaan käytettiin ja siitä tuli komentteja vanhemmilta sukulaisilta, että paljon kivempi lahjoittaa sitä kautta kuin jos olisi ollut oma tilinnumero..

Tää on kyllä erittäin hyvä vaihtoehto jos häämatkan matkatoimiston kautta hankkii!

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Jos joku haluaa antaa silti lahjan, olisi mukavaa että hän osoittaisi sen häämatka-aikeitamme varten, eikä ostaisi mitään turhaa tavaraa.

Tämä osui nyt vähän silmään. Jos ihan aidosti ajattelette noin niin miksi laitoitte "rahapyyntöä" Mä ajattelen todellakin niin, että JOS joku haluaa tuoda niin osaa kysyä puhelimessa / tuoda ilman pyyntöäkin ja siksi ei mitään laitettu lahjoista kutsuun.

Alkuperäinen kirjoittaja apostoli:
Kerjäämistä. Itse en koskaan rahaa vie jos sitä on pyydetty.

Miksi? Lue ylempää mitä kirjoitin. Mitä hemmetin KERJÄÄMISTÄ se on? Minulle tulee ainakin lahjanantajasta vähän hölmö olo, jos hän silti jotain turhaa tavaraa ostaa, jos on tehty erittäin selväksi se, ettei tarvita yhtään mitään.

minusta se on täysin järkevää. mitä sillä tavaralla tekee, jos ja kun sitä jo valmiiksi on? Lahjan antajan näkökulmasta se voi olla kiusallista, varsinkin jos lahjoituksia pyydetään tilille tai lahjakorttina kortin välissä. Siinä kun näkyy se summa.

Matkatoimiston häälahjatili tai jokin lipas hääpaikalla olisi minusta kiva idea.

meillä mennyt nyt häihin yli 7000 euroa, luuletko että 60 vierasta kustantaa lahjarahoillaan häät? :D

"Halvalla" olette päässeet... meillä about saman verran porukkaa ja budjetti tällä hetkellä noin 10 000... Huh, mulla taitaa olla kallis maku :D

Joitakin närästää kovasti se, ettei rahalahjasta jää näkyvää muistoa kirjahyllyyn, jotta voisi muistella, että "tää maljakko saatiin Leenalta ja toi taulu Huhtisilta". Eli tavallaan kyse on lahjan antajan itsekkyydestä ja halusta tulla muistetuksi. Viis hääparin tarpeista, koska samallahan lahjan antaja myös osoittaa tietävänsä parhaiten, mitä hääpari tarvitsee. Näin mä sen näkisin.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Jos joku haluaa antaa silti lahjan, olisi mukavaa että hän osoittaisi sen häämatka-aikeitamme varten, eikä ostaisi mitään turhaa tavaraa.

Tämä osui nyt vähän silmään. Jos ihan aidosti ajattelette noin niin miksi laitoitte "rahapyyntöä" Mä ajattelen todellakin niin, että JOS joku haluaa tuoda niin osaa kysyä puhelimessa / tuoda ilman pyyntöäkin ja siksi ei mitään laitettu lahjoista kutsuun.

Tämäkin riippuu aika paljon suvusta/tuttavapiiristä. Meidän sukumme on aina ollut turhan roinan ja koriste-esineiden perään, joten tuntuu kaikille paremmalta vaihtoehdolta ilmoittaa että häämatkaa saa avustaa jos lahjoa tahtoo. Jos emme siis mitään ilmoittaisi, lahjapöytä olisi täynnä kaikenlaista koriste-esinettä ja saisimme muutaman häämatka-avustuksen. Vielä kun olemme tyyliltämme melko minimalistisesti sisustava ja vahvan tyylin omaava pariskunta, emme tekisi yhdelläkään koriste-esineellä yhtään mitään. Tilanne olisi se, että lahjat jäisivät kaapin perukoille ja vieraiden rahat "hukkaan", kun taas ilmoittamalla jokainen avustaisi jos tahtoisi ja jokaisesta avustuksesta olisi meille konkreettista iloa, niinkuin lahjasta kuuluukin olla.

Alkuperäinen kirjoittaja apostoli:
Kerjäämistä. Itse en koskaan rahaa vie jos sitä on pyydetty.

Vaan mitä viet?

Tietysti lahjan, mut oikeasti pitäisi riittää kun vien itseni. Häitähän halutaan viettää ystävien kanssa ja lahjat ja varsinkin raha ei siinä näyttele päsosaa.

Alkuperäinen kirjoittaja pieras:

meillä mennyt nyt häihin yli 7000 euroa, luuletko että 60 vierasta kustantaa lahjarahoillaan häät? :D

"Halvalla" olette päässeet... meillä about saman verran porukkaa ja budjetti tällä hetkellä noin 10 000... Huh, mulla taitaa olla kallis maku :D

sanoinkin, että NYT mennyt häihin tuon verran. häitä ei ole vielä vietetty. ja kaikki on tehty juuri niin kuin on haluttu :)

Mä en koe rahalahjaa kerjäämisenä, päinvastoin. Se on win-win -tilanne kaikille. Hääpari ei saa turhaa tavaraa nurkkiinsa, luonto kiittää kun ei tarvitse heittää jotain ei-toivottua menemään ja lahjanantajat pääsevät helpolla.
Mä en mene koskaan juhliin ilman lahjaa, ei sovi mun luonteelle joten rahalahja on helppo jos tietää hääparin sitä toivovan. Muistaminen on aina kivaa.
Mä en edelleenkään ole nähnyt ainuttakaan kunnollista argumenttia siitä miten eroaa se että vietäisiin pussilakanasetit rahalahjan sijaan. Sama raha menee vierailla.

Koen ne pääsylipuiksi juhliin, jotka pariskunnan pitäisi itse kustantaa vierailleen.

Joten haluat ostaa sitten ihan vittuillaksesi lahjan jolla hääpari ei tee mitään, ne kun kehtasivat pyytää jotain oikeasti tarpeellista ja ilahduttavaa?

Yhteistyössä