Kävin ehkäisyneuvolassa ja sain kauhistelua ja valituksia osakseni :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mörrikkä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
No normaalipainoinen vielä kuitenkin olet joten ei huolta. Jokatapauksessa liikunta ja terveellinen/monipuolinen ruokavalio eivät tee pahaa kenellekään. Itse olen aina ollut normaalipainoinen, tosin sitten tuolla normaalin painoindeksin yläpäässä eli 23-24.5 on BMI oikeastaan aina ollut ja siihen se paino vain aina pyrkii. Liikun paljon ja syön säännöllisesti lautasmallin mukaan, ihan perusterve olen. Silti olen saanut kuulla esim tädeiltäni jo lapsena että olen LIHAVA, siis isäni sisko sanoi minulle juuri näin kun olin 10-vuotias. En todellakaan ollut lihava, en edes pyöreä kun kuvia katsoo jälkikäteen. Toinen tätini oli silloin siinä vierellä ja lisäsi "olen niin ylpeä kun tyttäreni on niin hoikka ja naisellinen" eli siis samanikäinen serkkuni. Tuon jälkeen aloin pakkomielteisesti vahtia painoani, liikuin hirveästi ja oksentelin ruokaa pois, se jatkui pitkälle aikuisikään.

Tuollaiset, jonkun mielestä harmittomatkin, kommentit voivat laukaista tällaista nuoressa tytössä/pojassa. Kannattaa miettiä vähän mitä sanoo. Myöhemminkin olen kuullut "vitsailuja" esim. mieheni veljiltä(naimattomia, yllätys, yllätys) miten minulla on iso takapuoli ja olen ylipainoinen/pyöreä/läski/lihava. En siis ole ollut koskaan eläissäni ylipainoinen jos nyt raskauksia ei lasketa. Tietenkin raskausaikana ovat myös kovasti kommentoineet painoani, mahaani jne ja naureskelleet ulkomuodolleni. En ymmärrä mistä tämä johtuu, pyöreistä poskistani? Mutta näinkin päin siis voi olla. Ylipäänsä tällaisille ulkopuolisille ei kuuluisi toisten painon tai ulkomuodon kommentoiminen, varsinkin jos kommentoinnin kohteena on normaalipainoinen ja terve ihminen. Ainahan tietysti terveydenhuollon ammattilaisella on oikeus tiedustella omalta potilaaltaan elämäntavoista mutta kyllä näissä asioissa pitäisi olla varovainen ja hienotunteinen ja ainakin se BMI osata laskea, vaikka ei sekään mikään koko totuus ole, esim. lihaksikkaan ihmisen (lapsen, raskaanaolevan) kohdalla.

Mulla on sama juttu... Mitat 170/48, ja joka kerta kun käy lääkärissä saa kuunnella samoja voivotuksia ja kyselyitä, että haluaisinko "jutella mun syömisestä". Välillä väsyttää kun joutuu toistelemaan niitä samoja litanioita. Yksikin gyne sai melkein raivarin, kun kerroin että paino on pysynyt samana viimeiset 10 vuotta (olen siis kolmekymppinen), ja alkoi tiuskia minulle että siinä ajassa oon varmasti kasvanut myös 10 senttiä lisää pituutta eikä tuollainen vetele. (Joo niin varmaan... en ole kyllä teini-iän jälkeen kasvanut senttiäkään. :kieh: )

Jaa'a, ehkä se otti asian puheeks siksikin, kun moni laihtuu reilusti kun elämässä on kriisejä. Varmisti ettei sulla ole mitään sellaista.

Ja mäkään en nyt oikeen tajunnu, mitä sä halusit, kun joka toisessa viestissä sanot et oot kuitenkin 'normaalipainoisen' näköinen ja sulla on läskiä joka puolella, mut joka toisessa taas et haluut lisää kiloja.

Mulla on sama juttu... Mitat 170/48, ja joka kerta kun käy lääkärissä saa kuunnella samoja voivotuksia ja kyselyitä, että haluaisinko "jutella mun syömisestä". Välillä väsyttää kun joutuu toistelemaan niitä samoja litanioita. Yksikin gyne sai melkein raivarin, kun kerroin että paino on pysynyt samana viimeiset 10 vuotta (olen siis kolmekymppinen), ja alkoi tiuskia minulle että siinä ajassa oon varmasti kasvanut myös 10 senttiä lisää pituutta eikä tuollainen vetele. (Joo niin varmaan... en ole kyllä teini-iän jälkeen kasvanut senttiäkään. :kieh: )

Oliko mies- vai naisgyne? VOi hertsis mikä pällitskägyne silti.

joo onhan se inhaa,pitää vaan töksäyttää takaisin..mä hain aikoinaan yksityiseltä lekurilta ajakorttiin lääkärintodistusta niin se rupesi tivaamaan mun syömisiä.Sanoin sille että saat mun puolesta kattoa mun elämäni pituus/painokäyrät koneelta jos sillä on joku ongelma mun painoni kanssa, mutta tehkööt sen omin kustannuksin ja omalla ajallaan,johan hiljeni.ja bmi on nyt kahen lapsen jälkeen 17.kuulun niihin pitkiin tikkuihin;)meillä suvussa muutama.

On ihan asiallista ihmetellä ja kysellä kun aikuinen ihminen painaa 50 kilon kieppeillä tai alle. Aika moni jättää kysymättä ja anorexiasta oikeasti kärsiviä tappaa itseään hitaasti... Jos normaalisti syö, eikä laihduta, niin ei noista kilomääristä ihan itsekseen kukaan laidu, jollei ole jotain muuta vikaa.

Meillä vähän sama homma lasten kanssa, molemmat pojat ovat pitkiä ja hoikkia...iältään ovat 4- ja 6. vauvasta asti menneet käyrien alapuolella painon suhteen ja edelleen se tulee neuvolassa puheeksi ja neuvotaan lisäämään öljyä lasten ruokiin yms. En kuitenkaan ole koskaan mitään öljyä lisäillyt kun lasten pituuskasvu on normaalia, jopa hieman käyrien yläpuolella, pojat on terveitä ja urheilullisia ja syövät rasvaa leivän päällä ja syövät muutenkin normaalia kotiruokaa. En tiedä miksi minun kuuluisi väkisin lihottaa lapsiani!

Kuulostaa vakavalta syömishäiriöltä, jos neuvolan ohje lisätä öljyä (= kaikille tarpeellista hyvää rasvaa) tarkoittaa sinusta samalta kuin lasten väkisin lihottaminen. Kannattaisiko sinun mennä jonnekin puhumaan ongelmistasi?

On ihan asiallista ihmetellä ja kysellä kun aikuinen ihminen painaa 50 kilon kieppeillä tai alle. Aika moni jättää kysymättä ja anorexiasta oikeasti kärsiviä tappaa itseään hitaasti... Jos normaalisti syö, eikä laihduta, niin ei noista kilomääristä ihan itsekseen kukaan laidu, jollei ole jotain muuta vikaa.

Paitsi että moni aikuinen ihminen voi olla pituudeltaan vaikkapa 155, eikä silloin "tarvitse" painaa esim. 60kg.

Ja minä olen koko pienen ikäni ollut lähes yhtä laiha, samaa sorttia vanhempani, heidän sisaruksensa yms. Ja on rahaa ruokaan ja ihan normaalisti syödään kaikki. Tosin nyt, kun painoni on alkanut pudota, niin olen ottanut oikein asiakseni syödä mahdollisimman tuhtia ruokaa ja kovasti nopeita hiilareita massan kerryttämiseksi :D Saa nähdä auttaako.

Mutta jos mulle normaalipaino on aina ollut 45-46 ja sen olen siis aina painanut. Ja nyt raskauden jälkeen kilot tippuvat pikkuhiljaa takaisin sinne minulle normaaliin painoon. Olen elänyt liki koko kesän makkaraa grillaten, hampurilaisilla, ranskalaisilla, kebabilla, sipseillä ym. ja limsaa juonut pahimmilla helteillä jopa 2-3litraa päivässä. ja silti vaan kilot tippuvat pikkuhiljaa kohti lähtöpainoa joka minulla oli ennen raskautta teini-iästä asti.

[QUOTE="Jep";21895570]No jos oot syöny koko kesän todella runsaasti, et oo liikkunu ja paino edelleen laskee jopa neljä kiloa, niin todellakin on terveydenhoitajan syytäkin alkaa huolestua mistä se johtuu. Esim. jokin imeytymishäiriö, suolistohauraus tmv.

Normaalin perusterveen ihmisen paino ei laske runsaalla syömisellä ja liikkumattomuudella.[/QUOTE]

laskee muuten joillain..
mie en saa painoa nousemaan yli 59kg mutta normaalilal syömisellä ja liikkumattomuudella mie saan sen kyllä laskemaan helposti..

mie oon kanssa saanut osakseni sitä terkkareiden motkotusta syömättömyydestä, vaikka todellakin syön :D
ennen raskautta painoin 57kg ja pituutta kuitenkin 178cm

Oliko mies- vai naisgyne? VOi hertsis mikä pällitskägyne silti.

Nainen oli. Miesgyneltä olen (sen pakollisen keskustelun jälkeen) saanut paljon mukavamman kommentin, että onhan se toisaalta ihan hyvä jos on hoikka, jos ei mitään terveysongelmiakaan ole ollut.

Oma äitini ahdistui myös terkkareiden puheista, kun pitkin lapsuusaikaa sanottiin että mua pitäisi yrittää lihottaa jollain. Meillä on kaikki perheessä hoikkia, ja siskon kanssa ollaan aina syöty ihan hyvällä ruokahalulla, minkä äitikin pystyi ihan omin silmin toteamaan. Mistään syömishäiriöstä ei siis ollut kyse.

Yhteistyössä