Miksi lapsilisät pitäisi säästää?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ap

Vieras
En oikein ymmärrä. Eikös se lapsilisä juuri ole tarkoitettu kattamaan lapsesta aiheutuneita juoksevia menoja, kuten ruokaa ja vaatteita?

Mulle ei koskaan säästetty mitään ja oon siitä kiitollinen. Sainpahan itse tehdä töitä ja tienata omat rahani. Muutin omille 16-vuotiaana ja opin paljon kun jouduin itse tekemään kaikki hankinnat. Ensimmäisessä asunnossa olikin kalusteet kirpparilta :) Opin myös ettei raha kasva puussa.

Miksi rahaa noin ylipäätään pitäisi säästää, jos filosofisiksi käydään? Maailma on rahaa täynnä ja setelipaino painaa lisää.

Minun vanhempani säästivät minulle osan lapsilisistäni, ja olen siitä kiitollinen. Se oli heille tapa näyttää välittämistään. Rahoilla kustansin vaihto-oppilasvuoteni. Ja itse olen minäkin sittemmin ihan itse itseni elättänyt.

No ohan se ihan hyvä säästää, jos pystyy laittamaan säästöön ilman, että joutuu mistään tinkimään. Mut kyllä luulen, et suurimmalla osalla lapsilisät meneekin ihan perheen kuluihin, yks ostaa lapsilleen vaatteita, toinen maksaa vuokraa tai asuntolainaa, joku laittaa sen ruokaan. Pääasia kai että rahalla on järkevää käyttöä, olipa se sitten säästäminen tai jokapäiväisten kulujen kattaminen. :)

En oikein ymmärrä. Eikös se lapsilisä juuri ole tarkoitettu kattamaan lapsesta aiheutuneita juoksevia menoja, kuten ruokaa ja vaatteita?

Mulle ei koskaan säästetty mitään ja oon siitä kiitollinen. Sainpahan itse tehdä töitä ja tienata omat rahani. Muutin omille 16-vuotiaana ja opin paljon kun jouduin itse tekemään kaikki hankinnat. Ensimmäisessä asunnossa olikin kalusteet kirpparilta :) Opin myös ettei raha kasva puussa.

Miksi olla kiitollinen siitä, että vanhemmat eivät ole säästäneet sinulle pientä pesämunaa? Mitä haittaakaan siitä olisi? Itseäni se ei ainakaan haitannut yhtään opiskeluaikana, vaikka olen aikuisena omillani toimeen tullutkin.

En minäkään säästä varsinaista lapsilisää, mutta lapselle säästetään muuten rahaa.

No miksi ei voisi säästää,jos siihen on vara? Meillä menee lapsilisistä 10 euroa molempien tyttöjen tileille ja loput elämiseen...Kuten tuolla aikasemmassa ketjussakin kirjoitin,että minusta on vaan kiva säästää tyttöille pieni pesämuna,jonka saavat kuhan ovat täysiikäisiä...Tuo summa voisi kyllä ihan hyvin mennä vaikka palkastani,mutta meille tuo lapsilisä vain oli parempi vaihtoehto.
Mut en ymmärrä miksi niitä ei voisi säästää? Mitäpä se kullekkin kuuluu,että kenellä ne mennee lapselle säästöön ja kenellä elämiseen!
Itselleni ei oo säästetty aikanaa ja eipä tuo meijänkään laittama 10 euroa paljoa tee 17-vuodessa,mutta juuri sen verran et saa vaikka niitä huonekaluja sieltä kirpparilta,kun omilleen lähtee :)

No, mutta tällä palstalla on saanut sellaisen kuvan että lapilisät on tarkoitettu säästettäväks ja että on jotenkin kamala äiti jos ei säästä lapselle "pesämunaa"

Toivon kovasti, ettei tätä aloitettu nyt sen minun sanomiseni takia.. Ei varmaan kyllä aloitettukaan, jos oikein mietitään.

Mielestäni lapsilisiä ei tarvitse säästää, tokihan ne käytetään lapsen tarpeisiin, kun niitä kuitenkin on. Ja jos on pienituloinen (kuten minä itse, lapseton) olen, niin ei siinä muuta yleensä voi.

Pahoittelen vielä kerran ajattelematonta viestiäni siinä toisessa ketjussa, kun en sitä mitenkään pahalla tarkoittanut.

Minulle säästettiin osa lisistä, joista aikanani maksoin asunnon vuokratakuun yms. muuta sensorttista. Ja ihan hyvä niin, koska itse kahdelta kesältä säästämäni rahat eivät olisi riittäneet muuton/yms tuomiin kustannuksiin yksinään.

Toivon kovasti, ettei tätä aloitettu nyt sen minun sanomiseni takia.. Ei varmaan kyllä aloitettukaan, jos oikein mietitään.

Mielestäni lapsilisiä ei tarvitse säästää, tokihan ne käytetään lapsen tarpeisiin, kun niitä kuitenkin on. Ja jos on pienituloinen (kuten minä itse, lapseton) olen, niin ei siinä muuta yleensä voi.

Pahoittelen vielä kerran ajattelematonta viestiäni siinä toisessa ketjussa, kun en sitä mitenkään pahalla tarkoittanut.

Minulle säästettiin osa lisistä, joista aikanani maksoin asunnon vuokratakuun yms. muuta sensorttista. Ja ihan hyvä niin, koska itse kahdelta kesältä säästämäni rahat eivät olisi riittäneet muuton/yms tuomiin kustannuksiin yksinään.

Moi, en loukkaantunut siitä mitä kirjoitit! Kunhan vastasin.
Mä taas autan lapsiani muuten, osallistun erilaisiin hankintoihin jne. Ja takuulla kun tulee ajankohtaiseksi muutto niin osallistun myös takuisiin. Se että en voi nyt säästää ei siis tarkoita, ettenkä laittaisi rahaa lapsiini. Heihinhän rahani menevätkin :)

No meillä olisi todellakin varaa laittaa se säästöön, mutta ihan yhtä hyvin voin maksella sitten ilmankin sitä kaameeta pottia hänen opintojaan jne.
Ei kai me nyt niin köyhiä olla etteikö olisi sillon varaa auttaa. :O
Tietysti jos on vähävarainen niin kannattaa vähän säästää niistä lapsilisistä jos pystyy.

Mun miehelle ei myöskään säästetty lapsilisiä eikä oo koskaan saanut taloudellista tukea vaikka vanhemmilla ois rahaa ollutkin (mun vanhemmilla ei). Hän on tästä myös kiitollinen koska on aina ollut tosi fiksu raha-asioissa ja tienannut omat rahat jo 14-vuotiaasta asti.

Ei kai niitä mikään pakko ole säästää? Jos siihen kuitenkin on mahdollisuus niin ei kai niitä rahoja ole pakko turhuuksiin tuhlata "kun ne kuitenkin on käytettäviksi tarkoitettu". Eli perheen tilanteen mukaan. Itse ollaan tulevaisuutta ennakoitu niin että meillä tuskin tulee tulot kovin yllättävästinojsemaan ja siksi on hyvä mahdollisuuksien mukaan laittaa aina jotain saappaanvarteen jotta voi niiden turvin sitten aikanaan tukea lapsia oman elämän alkuun.

No meillä olisi todellakin varaa laittaa se säästöön, mutta ihan yhtä hyvin voin maksella sitten ilmankin sitä kaameeta pottia hänen opintojaan jne.
Tietysti jos on vähävarainen niin kannattaa vähän säästää niistä lapsilisistä jos pystyy.

Vaikka me pientä pesämunaa säästämmekin lapsille,niin kyllä meilläkin silti on vara maksaa opinnot yms muut...

Mulle on säästetty lapsilisiä ja olen silti oppinut ettei raha kasva puussa.

ei vähävarainen ainakaan pysy lapsilisiä säästämään, kyllä ne vaan normaaliin elämiseen menee. Jos oliin rikas säästäisin ne.
ja vaikka me ollaan vähävaraisia pystytään maksamaan tytön lukion kirjat ym lukioon liittyvät kulut. kahden vuoden päästä poika lähtee jatko-opintoihin ja hänellekin maksetan kaikki tarvittava.

Eikö sekin ole lapsiin laittamista jos maksaa heille esim mopokortit ja mopostakin puolet. ( loput lapsi on sästänyt itte)

Muista että elämäntilanteet voi muuttua...

No siis ei kannata säästää, opin toisesta ketjusta että 16 vuoden päästä se ei ole enää mitään kuitenkaan, 20 000 on 2000. En saanut kyllä mitään tietoa tähän tueksi joten jäin vähän ihmettelemään.

Ajatellaan että rahan arvo pysyy suht samana ja ilman korkojakin on säästössä n. 20 000. Hieno summa rahoittaa vaikka ensimmäistä omaa asuntoa tai opiskelua tai muuta. Ei mulla ollut tuollaista silloin 21 vuotiaana.

En ymmärrä.. miten joku voi "olla kiitollinen" siitä, että vanhemmat eivät säästäneet lapsilleen pesämunaa aikuisuuteen..
Kyllä oikeita elämän arvoja ja säästäväisyyttä jälkipolville voi opettaa muullakin tavalla.. minä taas olen kiitollinen, että minulle on säästetty.

[QUOTE="Katti";21898390]En ymmärrä.. miten joku voi "olla kiitollinen" siitä, että vanhemmat eivät säästäneet lapsilleen pesämunaa aikuisuuteen..
Kyllä oikeita elämän arvoja ja säästäväisyyttä jälkipolville voi opettaa muullakin tavalla.. minä taas olen kiitollinen, että minulle on säästetty.[/QUOTE]

Niin. Minulle ei aikanaan säästetty mitään, enkä siis suinkaan syytä vanhempiani tästä tai pidä tuota säästämistä heidän velvollisuutenaan. Opin toki nuorena jo omaa taloudellista vastuuta jne, mutta en usko että siinä olisi sen hullummin käynyt jos olisin pystynyt noilla säästöillä ostamaan koulukirjoja, ehkä jotain huonekaluja ensiasuntoon tai kenties jopa hankkimaan sen ajokortin. Tuskin nuo olisivat minusta vastuutionta hulttioa tehneet, mutta toki olisin niistä ollut kiitollinen.

Yhteistyössä