Meillä on tuttavan lapsi hoidossa (pph tyyliin) ja heti ensimmäisen kuukauden jälkeen ilmeni ongelma

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja aina apinana
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";21942185]Työvuorolistat pitää olla viikkoa aikasemmin näkyvillä ennenkuin listat vaihtuu, että jos asia olisi noin sen pitäisi myös työehtosopimuksessa olla sovittuna että työvuorot pitää tietää noin paljon aikasemmin ja en keksi yhtään alaa jolla olisi noin paljon aikasemmin työvuorot tiedossa, jossa on vuorotyöt ja kiertävä systeemi ja minä sentään olen esimieskoulutuksen saanut immeinen.[/QUOTE]

Itseasiassa monessakin työssä vuorot tiedetään hyvissä ajoin, esim tuo puoliskoni tietää jo koko vuoden 2011 vuorot ja ne eivät muutu. Mutta tosiaan, tiedän vain mitä tuo rouva-iso-herra minulle siellä päivähoitotoimistossa sanoi. :)

siis miten tuo on mahdollista että on ihan laillista tuollai hoitaa kaverin lasta ? ihan vilpittömästi kysyn mielenkiinnolla.. miten menee verot tuloista ja entä lapsen vakuutukset yms ? ja miten sitten jos tosiaan sinä ap olet kipeä tai sun lapsi tai tuo hoitolapsi ,mitä sitten tehdään ?

Ei helkutti, sovitaan jotain pimeetä suullisesti ja sitten itketään perästäpäin.

hohhoijaaaaaa.................

Ymmärrän hyvin, että maksoivat "vajaana" jos kerta lapsi oli noin vähän hoidossa eikä sopimusta ole tehty. Eri asia jos on sovittu että AINA maksetaan tuo viis hoitopäivien määrästä.

Ja muuten, tässä taas yksi syy, että en tod itse vie pimeästi lasta naapuriin vaikka tarjous tuli. Saapahan kerralla sitä mitä tilaa.

siis miten tuo on mahdollista että on ihan laillista tuollai hoitaa kaverin lasta ? ihan vilpittömästi kysyn mielenkiinnolla.. miten menee verot tuloista ja entä lapsen vakuutukset yms ? ja miten sitten jos tosiaan sinä ap olet kipeä tai sun lapsi tai tuo hoitolapsi ,mitä sitten tehdään ?

Voinko palata astialle aamulla, niin on aikaa selittää ihan kunnolla...? :) Väsyttää jo vietävästi... |O

Ei helkutti, sovitaan jotain pimeetä suullisesti ja sitten itketään perästäpäin.

hohhoijaaaaaa.................

Ymmärrän hyvin, että maksoivat "vajaana" jos kerta lapsi oli noin vähän hoidossa eikä sopimusta ole tehty. Eri asia jos on sovittu että AINA maksetaan tuo viis hoitopäivien määrästä.

Ja muuten, tässä taas yksi syy, että en tod itse vie pimeästi lasta naapuriin vaikka tarjous tuli. Saapahan kerralla sitä mitä tilaa.

Siis ymmärrän minäkin oikein hyvin, miten järkeilivät tuon summan. Tässä kun vaan vähän ns palvelus-pohjalla on tämä koko hoito, niin kuvittelin heidänkin olevan samalla reilu-meininki-linjalla... Mutta joo, oma moka. Eikä tämä nyt mikään varsinainen yllätys ollut...

no kyllä mä oisin mielelläni nyt jo kuullut vastauksen, mutta kai se on tyydyttävä siihen mitä saa :'(

:) Lyhyesti, niin ei mene siulta yöunet ;)

Kotihoidontuki - verotettu
100e niin pieni summa, ettei veroteta.
Varahoitoa ei ole, ei paree minun olla kipeänä.
Jos lapsemme ovat kipeänä, saavat hoitomuksun vanhemmat itse päättä tuovatko hoitoon vai ei.
Jos hoitolapsi on kipeänä, ei se ole meidän ongelma (rumasti sanottuna).
Tapaturmavakuutus on vanhempien piikkiin, omaisuudesta vastaamme me.

Jos lapsemme ovat kipeänä, saavat hoitomuksun vanhemmat itse päättä tuovatko hoitoon vai ei.

thänks hei :D
eli teet pimeesti suomeksi sanottuna ja kuten jo huomasitte eka kuukauden jälkeen, se ei toimi.

eihän pph:kaan saa mitään niiltä päiviltä, jolloin lapsi ei ole hoidossa.....ainakaan meilläpäin. Veemäinen juttu, mutta totisinta totta! Mulla oli sukulaislapsi 1,5 vuotta hoidossa ja homma meni niin mönkään jo alusta alkaen, että saa olla tosi hyvät perustelut, jos moiseen ryhdyn uudestaan. Tarttis aina laittaa kaikki mustaa valkoselle, vaikka kuinka tuttu olis....

Täälläpäin saa kyllä takuupalkan, mutta menettää kulukorvaukset niiltä päiviltä kun lapsi on pois hoidosta.

thänks hei :D
eli teet pimeesti suomeksi sanottuna ja kuten jo huomasitte eka kuukauden jälkeen, se ei toimi.

No tiedä sitten... Minä määrittelen "pimeenä" vähän eri lailla, ajattelen sen laittomana tms. Ja palveluksesta kaverillehan tässä oli kysekin, ei mistään pitkäaikasesta urasuunnitelmasta, harmi vaan että hän sitten ns kusi omiin muroihinsa.

No toi on aika paksua....siis jos sun lapsi on vaikka kovassa kuumeessa ja ihan vuodepotilaana niin he saa itse päättää tuovatko lapsensa vai ei? Kyllä mä sanoisin tossa tilanteessa että nyt ei tuu tänne ketään, mun lapsella on oikeus sairastaa rauhassa.

Tuohon muuhun - eikö nyt ole aivan itsestään selvää, että vanhemmat tuovat hoitoon tarvittavat vaipat, olipa vain univaippoja tai täysin vaipoissa oleva lapsi? Mäihälläkö teidän lapsi käyttää samanlaisia ja -kokoisia vaippoja kuin tämä hoitolapsi, ja jälkimmäinen käy sitten teidän vaippavarastolla?

Ja mihin lapsi tarttee aamupuuroa kymmeneltä, jos teillä oletettavasti syödään lounas siinä 11 pintaan, kun kerran oma aamupala-aikanne on klo 8? Luulisi tuohon 10 mennessä kerkeävän syöttää muksun ennen hoitoon tuomista, ja jos hän syö teillä puuron kymmeneltä, eihän hänellä ole vielä lounasaikaan kunnon nälkä. Pitääkö sitten lounasta olla tarjolla joskus yhdeltä vai?

Noihin maksujuttuihin en ota kantaa, kun en asiaa tunne, mutta nuo kohdat ainakin hämmensivät.

No tiedä sitten... Minä määrittelen "pimeenä" vähän eri lailla, ajattelen sen laittomana tms. Ja palveluksesta kaverillehan tässä oli kysekin, ei mistään pitkäaikasesta urasuunnitelmasta, harmi vaan että hän sitten ns kusi omiin muroihinsa.

pimeetähän se kaikki on mistä et itse maksa veroa. jos mun naapuri antas mulle palkkansa josta hän on maksanut verot, olis se mulle pimeetä tuloa ja laitontakin,kyllä.
ajatus on kaunis ja ihana, mutta valitettavasti se verottaja ei tykkää siitä silti. ja jos jotain "vakavaa" tapahtuisi, niin mitähän vakuutusyhtiöt tykkäisi.. miten pitkälti korvaisvat jos selviää että lapsi on hoidossa taloudessa jota ei ole tarkastettu virallisesti esim .lapsiturvalliseksi .
tohon liittyy niin hirveesti kaikkee riskiä, että ei kannata minusta olleskaan "ilman papereita" tuota tehdä.: /

Tuohon muuhun - eikö nyt ole aivan itsestään selvää, että vanhemmat tuovat hoitoon tarvittavat vaipat, olipa vain univaippoja tai täysin vaipoissa oleva lapsi? Mäihälläkö teidän lapsi käyttää samanlaisia ja -kokoisia vaippoja kuin tämä hoitolapsi, ja jälkimmäinen käy sitten teidän vaippavarastolla?

Ja mihin lapsi tarttee aamupuuroa kymmeneltä, jos teillä oletettavasti syödään lounas siinä 11 pintaan, kun kerran oma aamupala-aikanne on klo 8? Luulisi tuohon 10 mennessä kerkeävän syöttää muksun ennen hoitoon tuomista, ja jos hän syö teillä puuron kymmeneltä, eihän hänellä ole vielä lounasaikaan kunnon nälkä. Pitääkö sitten lounasta olla tarjolla joskus yhdeltä vai?

Noihin maksujuttuihin en ota kantaa, kun en asiaa tunne, mutta nuo kohdat ainakin hämmensivät.

No nuo kohdat on meitäkin hämmentäneet. Meillä on juurikin sillä mäihällä samankokoisia vaippoja käyttävä lapsi, mutta ei nyt minusta sen varaan saisi jättää. Ja ovat siis ihan pokkana vaan lapsen tuodessaan aina ilmoittaneet, ettei "nicopetteri" ole syönyt, tarvitsee aamupalaa. Vielä 10-10.30 aikoihinkin. Lounas meillä syödään klo 12.

pimeetähän se kaikki on mistä et itse maksa veroa. jos mun naapuri antas mulle palkkansa josta hän on maksanut verot, olis se mulle pimeetä tuloa ja laitontakin,kyllä.
ajatus on kaunis ja ihana, mutta valitettavasti se verottaja ei tykkää siitä silti. ja jos jotain "vakavaa" tapahtuisi, niin mitähän vakuutusyhtiöt tykkäisi.. miten pitkälti korvaisvat jos selviää että lapsi on hoidossa taloudessa jota ei ole tarkastettu virallisesti esim .lapsiturvalliseksi .
tohon liittyy niin hirveesti kaikkee riskiä, että ei kannata minusta olleskaan "ilman papereita" tuota tehdä.: /

Siis olen kyllä virallisesti hyväksytty pph, mutta olen itse perhevapaalla (vai mikä se nyt onkaan nimeltään, meillä on siis 7kk vauva). Ja juristimme mukaan tämä on ok.

Ekana kysy suoraan, että miksi maksoivat 250e? Sano, ettei tuo ole edes laskettu oikein siihen nähden paljon on ollut lapsi hoidossa. Toisena missään hoitopaikassa ei anneta vaippoja saati aamupalaa keskellä aamupäivää. Tee selkeet säännöt koko hommaan.

Jos kaverisi alkaa urputtamaan, sano, että on parempi, että etsivät toisen hoitopaikan. Sittenpähän huomaavat, ettei siellä vaippoja anneta tai aamupalaa klo 10 syötetä.

Jep. Sanotaan, että nuorena varmin tapa riitaantua ystävän kanssa on ostaa puoliksi hevonen. Aikuisena kai sitten melko varma tapa on hoitaa toisen lasta. Jep, parempi vetää omat rajansa ja viheltää peli poikki, jos ei yhteiseen sopimukseen päästä. Voi toki olla, että "nicopetterin" vanhemmat eivät vaan tule ajatelleeksi, että et ehkä halua seistä ilmaiseksi passissa, etteivät vaipatkaan ole ilmaisia, ja ettette ole mikään jatkuvasti auki oleva ravintola, vaan näkee asiat omalta kannaltaan. Oletko aiemmin puhunut noista ruoka-ajoista ja vaippojen tuomisesta? Ymmärrän, ettei kaverille kehtaa heti nillittää, mutta kyllä tuollaiset asiat on syytä ottaa puheeksi, mielellään jo ennen kuin aivan kihisee kiukusta.

Huh huh! Mä hoidin koko kesän kahta lasta heidän kodissaan yksityisesti ja sain palkkaa vajaa 800e/kk miinus verot (yksityisen kotihoidon tuki+kuntalisä per lapsi.) ja musta SEKIN oli todella pieni palkka. Käytännössä ilmaista vanhemmille (jos työnantajamaksua ei oteta huomioon, sekin n.160e/kk vaan).

Uusimmat

Yhteistyössä