Saako työvoimatoimiston tarjoamasta työpaikasta kieltäytyä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja sain puhelun
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

sain puhelun

Vieras
Kun minulle soitettiin työpaikasta (yksityinen firma) että olivat saaneet yhteystietoni työkkäristä, ja haluaisivat minut haastatteluun ja kenties töihin firmaansa. Ja ihan tavallista työtä, ja vastaa vanhoja työpaikkojani.

Niin onko tämä tämmöinen sitten pakko ottaa vastaaan, kun se ei ole kokopäiväistä, vaan vain 4t/pv? Etsin 8t/pv työpaikkaa.

Vai onko ne työkkärin tarjoamat työt jotenkin erilaisia. Eli ottaako silloin työkkäri yhteyttä ja ottaako työkkäri haastatteluun?

älkääs nyt hätäilkö, en menis ihan vannomaan meneekö noin, koska kyseessä ei ole työhönosoitus, vaan firma on saanut listat työkkäristä jossa on tietoja mahd.työhön sopivista ihmisistä ja näin hoitavat palkkauksen itse...Sinuna soittaisin työkkäriin, uskoisin että tuosta ei karenssia välttämättä paukahda..

ei oo pakko ottaa vastaan. Mullekki soitettiin monesta paikkaa ja ainoastaan yhteen paikkaan menin haastatteluun ja sinne sitte meninki töihin. Ku esim olis ollu sellasta et olis ollu 6 päivänä viikos töis, yli 20km pääs eikä mulla autoo, toinen oli päiväkodista kun soitettiin, mut sanoin suoraan soittajalle, et mulla ei oo minkäänlaista kokemusta niin seki sit sanoi et ei ehkä sitte....

No mene haastatteluun ja kuse se, eivät sitten valitse sinua.

Tosin olen sitä mieltä että se työ kannattaa ottaa vastaan vaikka onkin osa-aikaista. Osa-aikatyössä olevan on helpompi työllistyä muualle kuin työttömän, ko. työ voi olla ponnahduslautasi muualle.

no mutta kuinka mun tulotason käy jos menen tuommoiseen työhön joka on 50prosenttista, niinkuin soittaja ilmaisi. Hän lupaili että työ saattaa myöhemmin EHKÄ muuttua kokopäiväiseksi, jos töitä on riitävästi. Mutta ei ole mitään varmuutta.
Nyt saan liitosta rahaa. Saanko sitten enää ollenkaan, jos menen töihin tuonne firmaan? Vai pitääkö mun selvitä pelkästään tuon firman palkan avulla?

no mutta kuinka mun tulotason käy jos menen tuommoiseen työhön joka on 50prosenttista, niinkuin soittaja ilmaisi. Hän lupaili että työ saattaa myöhemmin EHKÄ muuttua kokopäiväiseksi, jos töitä on riitävästi. Mutta ei ole mitään varmuutta.
Nyt saan liitosta rahaa. Saanko sitten enää ollenkaan, jos menen töihin tuonne firmaan? Vai pitääkö mun selvitä pelkästään tuon firman palkan avulla?

Mä tein osa-aikasena 2vko töitä ja 2vko kotona, siltä 2 viikolta sain aina soviteltua ansiosidonnaista liitosta kun vaan toimitti hakemuksen kanssa palkkalaskelman.

No itseasias, mä menin töihin sellaseen paikkaan josta sain nettona 1200€, kun liitosta olisin saanu ainakin parisataa enemmän. Mut mä vihaan olla työttömänä.... Mut on opetettu siihen et töitä tehdään ja ite elätetään ittensä. Mut en tosiaan menis, koska osa-aika työ. Varmasti tulee muitakin jotka ottaa yhteyttä.

mutta pitääkö soviteltua ansiosidonnaista varten olla yhtäjaksoisesti 2 viikkoa työttömänä? vai koskeeko se myös minun kaltaista tilannetta eli että töitä olisi parina päivänä viikossa tai joka arkipäivä n.4tuntia?

No mitä jos sielä haastattelussa sanoisit ettei voi vähempää kiinnostaa, mutta pakko ottaa paikka jos ne tarjoaa.. Tuskin ne sua sitten palkkaa, ajattelis että tulijoita kyllä on. Eikä tule karenssia, kun ei tarvi kieltäytyä.

mutta pitääkö soviteltua ansiosidonnaista varten olla yhtäjaksoisesti 2 viikkoa työttömänä? vai koskeeko se myös minun kaltaista tilannetta eli että töitä olisi parina päivänä viikossa tai joka arkipäivä n.4tuntia?

Jos vaikka otat ja soitat huomenna liittoon, sillähän se selviää, mut uskon että on oikeutettu silloinkin ansiosidonnaiseen koska ei kokopäivätyössä ole..

soita työkkäriin ja kysy tuleeko karenssi. Jos tulee, menet haastatteluun ja hoidat sen niin huonosti, ettei ne sua ota... Thats it ja pääset pälkähästä.

Voi voi.. kun noi oliskin..mutta!! Sain karenssia 3 kk kun ite tein vastaavasti.
Ja se kyllä V...t...t...aa
Siis ei voi mitää.. kuin haastattelijalle sanoa ettei työ oo sulle sopiva ja saat karenssin,jos
työkkärii ilmoittaa.. Riippuu haastattelijasta sitte ilmoittaako susta työkkäriin.
Nää on tosi ikävii júttui!!

Kun minulle soitettiin työpaikasta (yksityinen firma) että olivat saaneet yhteystietoni työkkäristä, ja haluaisivat minut haastatteluun ja kenties töihin firmaansa. Ja ihan tavallista työtä, ja vastaa vanhoja työpaikkojani.

Niin onko tämä tämmöinen sitten pakko ottaa vastaaan, kun se ei ole kokopäiväistä, vaan vain 4t/pv? Etsin 8t/pv työpaikkaa.

Vai onko ne työkkärin tarjoamat työt jotenkin erilaisia. Eli ottaako silloin työkkäri yhteyttä ja ottaako työkkäri haastatteluun?

15 § Työttömyysturvalaki

FINLEX

Muu pätevä syy työstä kieltäytymiseen

Työnhakijalla on pätevä syy kieltäytyä vastaanottamasta hänelle tarjottua osa-aikatyötä silloin, kun työstä maksettava palkka ja hänelle mahdollisesti maksettava soviteltu työttömyysetuus työmatkakustannusten ja muiden työn vastaanottamisen aiheuttamien kustannusten vähentämisen jälkeen jää pienemmäksi kuin hänelle muutoin maksettava työttömyysetuus

haastatteluun on mentävä, työkkäri saa tiedon jos siellä et ole ollut ja karenssi napsahtaa. Mutta jos jäät ilman sitä työpaikkaa ei tule karenssia. ittekin monta kertaa ollut työkkärin työhön osoituksissa

Alkuperäinen kirjoittaja Melkein työtön;22529823:
15 § Työttömyysturvalaki

FINLEX

Muu pätevä syy työstä kieltäytymiseen

Työnhakijalla on pätevä syy kieltäytyä vastaanottamasta hänelle tarjottua osa-aikatyötä silloin, kun työstä maksettava palkka ja hänelle mahdollisesti maksettava soviteltu työttömyysetuus työmatkakustannusten ja muiden työn vastaanottamisen aiheuttamien kustannusten vähentämisen jälkeen jää pienemmäksi kuin hänelle muutoin maksettava työttömyysetuus

laissa sanotan näin, Mutta TODELLISUUDESSSA edes se että sulla ei ole autoa ja julkiset ei kulje ole ainakaan rrovaniemellä pätevä syy kieltäytymiseen. JJOS TYÖKKÄRI KÄSKEE HAKEMAAN PAIKKA SINNE MNNÄÄN, siellä voi sit käyttäytyä niin ettei valita

Alkuperäinen kirjoittaja Töytön tytteli;21977642:
Voi voi.. kun noi oliskin..mutta!! Sain karenssia 3 kk kun ite tein vastaavasti.
Ja se kyllä V...t...t...aa
Siis ei voi mitää.. kuin haastattelijalle sanoa ettei työ oo sulle sopiva ja saat karenssin,jos
työkkärii ilmoittaa.. Riippuu haastattelijasta sitte ilmoittaako susta työkkäriin.
Nää on tosi ikävii júttui!!

eihän sitä suoran saakkaan sanoa. kierrellen esim, vedoten lastenhoito-ongelmiin, julkisten huonoihin yhteyksiin etkä omista ajokorttiakaan., Mistä se työnanataja sen tietää onko sulla ajokortti . Voit myös vähän sanoa että voi ,kun mulla on nyt ollut ongelmia vähän selän kanssa, jalkoja on särkenyt pitkää jne.
silloin et ole kieltäytynyt työstä, mutta työnanatja ei sinua luultaasti palkkaa.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:

soviteltua saa jos työpäivä ei ole vähintään 6 tuntia tai tekee vain osapäivätyötä, eli alle 5 päivää viikossa ( viikonpäiivllä täässä ei oo merkitystä) vaikka tekisit vain la-su työtä niin olet oikeutettu soviteltuu päåivärahaan

No mitä jos sielä haastattelussa sanoisit ettei voi vähempää kiinnostaa, mutta pakko ottaa paikka jos ne tarjoaa.. Tuskin ne sua sitten palkkaa, ajattelis että tulijoita kyllä on. Eikä tule karenssia, kun ei tarvi kieltäytyä.

Siinä on vaan sellainen mutta, että joko työkkäri voi jälkeenpäin kysellä työpaikalta haastattelusta taikka hakijan työinnostuksesta tai sitten työpaikka saattaa itse ilmoittaa, että haastattelija oli työntekoa vastaan. Ja se katsotaan omaehtoiseksi kieltäytymiseksi. Isäntä on pomona firmassa ja rekrytoi paljon ihmisiä ja tiedän mikä on käytäntö.

Eli karenssi napsahtaa, jos kieltyädyt omaehtoisesti tarjotusta työstä ja työkkäri saa tästä tiedon. Serkkuni meinas saada karenssia, kun kieltäytyi leipomo hommasta(ei työkokemusta) ja hän oli lähihoitaja. Onneksi sai lähihoitajan töitä ja vältti karenssin. Karenssisia oli jo käsittelyssä työkkärissä.

Moi, Sain eilen ensimmäisen työhönosoituksen Työkkäristä. Työ on myyntityötä erittäin pienessä rekryfirmassa ja tässä markkinatilanteessa sellainen työ ei oikein houkuta. Mietin juuri keinoja välttää tarjottua työtä. Olen hakenut itse moniin paikkoihin ja haastatteluja on sovittuna jo. Kotona olen ollut muutaman kuukauden YT:den takia.

Voiko työkkäri "pakottaa" mut ottamaan tuota paikkaa vaikka oma ja työnantajan palkkatoive eivät vastaa toisiaan ollenkaan? Miten onnistuisi karenssin ja tarjotun työtehtävän väistäminen?

eihän sitä suoran saakkaan sanoa. kierrellen esim, vedoten lastenhoito-ongelmiin, julkisten huonoihin yhteyksiin etkä omista ajokorttiakaan., Mistä se työnanataja sen tietää onko sulla ajokortti . Voit myös vähän sanoa että voi ,kun mulla on nyt ollut ongelmia vähän selän kanssa, jalkoja on särkenyt pitkää jne.
silloin et ole kieltäytynyt työstä, mutta työnanatja ei sinua luultaasti palkkaa.

Meidän ammattilusmuilija neuvomassa muita lusmuja. Voi vittu. Ja sä muka et oo omasta halusta työttömänä...

Eli jos sinulle tarjotaan työpaikkaa jossa palkka pienempi kuin työmarkkinatukesi haet soviteltua päivärahaa liitoltasi. Soitat työkkäriin, ilmoitat että tarvitset sovitellun päiväraha tiedotteen kelaan tai liittoon (kumpi maksaakaan työttömyysrahasi) ja ilmoitat työn alkamis päivän. He tekevät lausunnon kelalle tai liitolle ja sen jälkeen palkkakuitti lähetetään sinne liitolle tai kelalle, ja he laskevat ali menevän osuuden ja saat sen sieltä. Eli bruttona jos tienaat 1100e/kk liitto maksaa 300e/kk lisää.

Nimim. Tänään omalle kohdalle sattunut juttu ja selvitelty. Tiedoksi tännekin.

Yhteistyössä