En ymmärrä tätä vertailua

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Nella"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

"Nella"

Vieras
Oon huomannut tällä palstalla useasti että, täällä vertailaan lasta aikuiseen. Esim. Jos joku äiti kertoo antaneensa lapselleen luunapin, heti joku on kyselemässä miltä sinusta tuntuisi jos miehesi tai pomosi tekisi saman sinulle. Siis sehän on TÄYSIN eri asia. Ei mieheni/pomoni ole huoltajani. Eikä vastuussa turvallisuudestani ja tulevaisuudesta. Voisiko joku selittää tämän vertailun. Mitä sillä haetaan?????

[QUOTE="Nella";22086839] Voisiko joku selittää tämän vertailun. Mitä sillä haetaan?????[/QUOTE]

Eiköhän sillä haeta ihan rikoslaissakin tunnustettua lapsenKIN oikeutta ruumiilliseen koskemattomuuteen.

Sillä haetaan sitä, että lapsilla on samanlainen oikeus fyysiseen koskemattomuuteen kuin aikuisilla.

Mä en ymmärrä miten joidenkin on niin vaikeata tajuta, että jos laissa on kielletty yksiselitteisesti kaikki kurittamiset, niin miksi pitää silti vängätä ja vinkua, että "ei luunappi mitään ole". On se, jos se on lailla kielletty. Siitä voi saada 30 päiväsakkoa.

Olen samaa mieltä, se on TÄYSIN eri asia verrata aikuista ja lasta. Aikuinen pystyy itseään puolustamaan ja hänellä on paremmat mahdollisuudet käsitellä asia myöhemmin, mutta lapsella ei. Joten lapsen pahoinpitely on paljon pahempi asia kuin aikuisen.

No sillä haetaan sitä, että lapsella on sama arvo, kuin aikuisella. Se, että lasta saa nappailla ja höykyttää, perustuu siihen, että lapsi on vähempiarvoinen aikuiseen nähden. Se ei perustu vanhemmuteen. Vanhemmuus on muuta kuin tota nappaamista ja rääkkäämistä. Aikuisen pitää osata muulla tavoin.

Siis toihan on aivan eri asia, jos ton tekee lapselle!!! Ajatelkaa nyt vaikka 1 vuotiasta lasta... Kaikki puhe mitä sille selittää, menee kuuroille korville. Jos sulla on vaikka siivouspuuhissa saavillinen myrkyllistä pesuainevettä, niin ei se lapsi pidä niitä näppejään sieltä erossa, vaikka kuinka käsket! Jos lapsi kuitenkin jatkuvasti koittaa näprää sitä vettä, niin pieni luunappi sormille opettaa pian, ettei sinne kannata koskea! Sehän on lapsen suojelua!

Siis toihan on aivan eri asia, jos ton tekee lapselle!!! Ajatelkaa nyt vaikka 1 vuotiasta lasta... Kaikki puhe mitä sille selittää, menee kuuroille korville. Jos sulla on vaikka siivouspuuhissa saavillinen myrkyllistä pesuainevettä, niin ei se lapsi pidä niitä näppejään sieltä erossa, vaikka kuinka käsket! Jos lapsi kuitenkin jatkuvasti koittaa näprää sitä vettä, niin pieni luunappi sormille opettaa pian, ettei sinne kannata koskea! Sehän on lapsen suojelua!

Oisko tätillä hommat vähän hukassa, jos on kauheet myrkkysankot lattialla ja lasta pitää sen takia nappailla. Miksi asettaa lapselle tollanen vaara ihan tietentahtoen? Sekö on lapsen suojelua?

Saiskos sellaista aikuista sitten holhooja nippailla ja tukistella, joka on vaikka todettu kyvyttömäksi huolehtimaan itsestään ja asioistaan ja hänelle on määrätty joku muu holhoojaksi? Jos eivät muuten tajua ja usko.
Vanhuksia, kehitysvammaisia jne? Jos toi on pointti, että heitä saa joilla ei ole itsemääräämisoikeutta.

Kyllä ihan siviilissä kuulee, että niitä luunappeja sun muita jaellaan lapsille yhä melkein samalla lailla kuin 30 vuotta sitten, mutta niistä ei kannata täällä netissä hiiskahtaa, kun agresiivisemmat vanhemmat hyökkää kimppuun.

Eikö teillä siivota? Meillä se ei ole vaaraksi, kun lapsi ei siihen koske ja minä olen vieressä vahtimassa.

Mä en ole tää johon viittasit, mutta hei meillä ei kyllä olla enää vuosikausiin siivottu niin paljolla vedellä, että vesisankoa tarvitsisi kuskata mukana. Kaikki meidän lattiamateriaalit (parketti, linoleum ja korkki) ovat sellaisia, että ne pyyhitään nihkeällä. Tarkoittaa sitä, että suihkutan sitä "myrkyliuosta" pesimeen aina tarvittaessa.

eli yksi lapsenhakkaamistilanne vähemmän teillekin: mieti niitä omia toimintatapojasi. Aloita vaikka siivoamisesta.

[QUOTE="vieras";22087065]Mä en ole tää johon viittasit, mutta hei meillä ei kyllä olla enää vuosikausiin siivottu niin paljolla vedellä, että vesisankoa tarvitsisi kuskata mukana. Kaikki meidän lattiamateriaalit (parketti, linoleum ja korkki) ovat sellaisia, että ne pyyhitään nihkeällä. Tarkoittaa sitä, että suihkutan sitä "myrkyliuosta" pesimeen aina tarvittaessa.

eli yksi lapsenhakkaamistilanne vähemmän teillekin: mieti niitä omia toimintatapojasi. Aloita vaikka siivoamisesta.[/QUOTE]

Teillä ei varmaan ole kovin puhdasta. En usko, että tollaisella vempeleellä voi tulla niin puhdasta. Meillä, niinkuin suurimmalla osalla tutuista on sellainen sanko, jossa on se kuppiritilä. Siihen puristetaan siitä mopista suurimmat vedet pois. :) Kuka täällä on puhunut lapsen hakkaamisesta?

Ei se lapsi siitä luunappien saamisesta opi, että siihen veteen ei saa koskea vaan että aikuinen lyö, kun siihen koskee. Sitten, kun aikuinen ei näe, siihen voi koskea eikä tapahdu mitään. Saman lopputuloksen saa aikaiseksi, jos kerta toisensa jälkeen estää lasta koskemasta veteen -lapsi luovuttaa yrittämästä turhaan.

Helpoimmalla pääsee, jos käyttää niitä myrkkyvesiä vain silloin, kun lapsi ei ole lähettyvillä tai hänelle on toinen hoitaja.

Teillä ei varmaan ole kovin puhdasta. En usko, että tollaisella vempeleellä voi tulla niin puhdasta. Meillä, niinkuin suurimmalla osalla tutuista on sellainen sanko, jossa on se kuppiritilä. Siihen puristetaan siitä mopista suurimmat vedet pois. :) Kuka täällä on puhunut lapsen hakkaamisesta?

Hyi, sä käytät sitä semmosta homemoppia. Yök, ei missään siivoojatkaan enää käytä sellasta.

[QUOTE="Nella";22086839]Oon huomannut tällä palstalla useasti että, täällä vertailaan lasta aikuiseen. Esim. Jos joku äiti kertoo antaneensa lapselleen luunapin, heti joku on kyselemässä miltä sinusta tuntuisi jos miehesi tai pomosi tekisi saman sinulle. Siis sehän on TÄYSIN eri asia. Ei mieheni/pomoni ole huoltajani. Eikä vastuussa turvallisuudestani ja tulevaisuudesta. Voisiko joku selittää tämän vertailun. Mitä sillä haetaan?????[/QUOTE]

Sehän siitä pahempaa tekeekin, että se turvallisuudesta vastaava on se uhka sille ruumiilliselle koskemattomuudelle, ja se tulevaisuudesta vastaava on se joka opettaa väärän elämisen mallin.

Jos fyysinen kipu on ainoa keino jolla saat lapsen oppimaan jotain, kannattaa ehkä vaikka neuvolasta kysyä neuvoa lapsenkasvatukseen. Sitä varten ne siellä neuvolassa on.

Ai että väkivalta on lapsen suojelua? :O Hyvin surullista että väkivalta on sun kasvatuskeino, sillähän pitkälle pötkii :(

[QUOTE="mä";22087553]Tää on jotenkin niin huippua tällä palstalla; luunappi on hurja rikos, kun taas "vahingossa" lapsen heittäminen on ok :D[/QUOTE]

Kyse on aikuisen asenteesta suhteessa lapseen.

[QUOTE="mä";22087553]Tää on jotenkin niin huippua tällä palstalla; luunappi on hurja rikos, kun taas "vahingossa" lapsen heittäminen on ok :D[/QUOTE]

Mun mielestä molemmat ovat väärin ja tuomittavia. Kannattaa muistaa etteivät kaikki eivät vastaa samoihin ketjuihin.

Eikö toi ole vähän ristiriitaista tuon sun perustelu? Että sä olet vastuussa lapsen kasvatuksesta ja turvallisuudesta ja tulevaisuudesta, ja siksi on ihan perusteltua että sä saat käyttää väkivaltaa lasta kohtaan. WTF?

Yhteistyössä