käytiin sossussa tarkistamassa elarit

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja viikonloppuiskä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

viikonloppuiskä

Vieras
Meillä on lapsen äidin kanssa hieman erimielisyyksiä elareista.. Hänen mielestään ne ei ole vieläkään riittävät. Tapaamiset on suurinpiirtein 150 vrk vuodessa mulla, loput (reilu 200) äidillä.

Käytiin tarkistamassa sossussa elarit. Minulla on korkeammat tulot kuin lapsen äidillä. Kuitenkin sossu laski siten, että koska mulla on myös toinen lapsi ja pitkät työmatkat, on lapsen äiti vajaa 2000 e nettotuloilla elatuskykyisempi kuin minä.

Sossu laski mulle täydet elarit maksettavaksi. Sain kyllä 36 euron luonapitovähennyksen, mutta silti summa tuntuu aika kohtuuttomalta. Lisäksi sossun mielestä mun pitäisi ostaa vielä omaan kotiin lapselle vaatteet, lelut, turvaistuimet, sängyt sekä auttaa äitiä polkupyörien ym hankinnassa.

Mikähän on sopiva summa elareiksi kun mennään melkein puoleksi tapaamisten puolesta, ei ihan. Lapsi äidillään kuitenkin enemmän. Ja vaikka tosiaan mun tulot on isommat kuin exän, niin sossu katsoi että exä on elatuskykyisempi.

Alkuperäinen kirjoittaja viikonloppuiskä;22094196:
Meillä on lapsen äidin kanssa hieman erimielisyyksiä elareista.. Hänen mielestään ne ei ole vieläkään riittävät. Tapaamiset on suurinpiirtein 150 vrk vuodessa mulla, loput (reilu 200) äidillä.

Käytiin tarkistamassa sossussa elarit. Minulla on korkeammat tulot kuin lapsen äidillä. Kuitenkin sossu laski siten, että koska mulla on myös toinen lapsi ja pitkät työmatkat, on lapsen äiti vajaa 2000 e nettotuloilla elatuskykyisempi kuin minä.

Sossu laski mulle täydet elarit maksettavaksi. Sain kyllä 36 euron luonapitovähennyksen, mutta silti summa tuntuu aika kohtuuttomalta. Lisäksi sossun mielestä mun pitäisi ostaa vielä omaan kotiin lapselle vaatteet, lelut, turvaistuimet, sängyt sekä auttaa äitiä polkupyörien ym hankinnassa.

Mikähän on sopiva summa elareiksi kun mennään melkein puoleksi tapaamisten puolesta, ei ihan. Lapsi äidillään kuitenkin enemmän. Ja vaikka tosiaan mun tulot on isommat kuin exän, niin sossu katsoi että exä on elatuskykyisempi.

anteeksi, mutta mä en nyt tähän voi todeta muuta kuin että voi voi. se on sellaista, kun on vastuussa omasta lapsestaan. ja tottakai sun pitää ostaa omaan kotiisi nuo tarvikkeet lapselle, jos haluat häntä luonasi pitää.

Siis miks maksat mitään elareita, jos lapsi asuu luonasi lähes puoliksi?

Tos on nyt virhe. Enintään toi 50 vrk:ta voidaan katsoa mahdollisesti elatusvelvolliseksi, jolloin vuodessa joudut maksamaan siis yhteensä alle kahden kuukauden elarit.

Usko minua, lakimiehenä tappelen vastaavien hommien kanssa kuukausittain. Ei kannatta alistua tommosiin päätöksiin. Varaatte uuden ajan sinne ja tilaat siksi aikaa itsellesi lakimiehen mukaan. Se ei tule yli 200 Euroa maksamaan.

Siis miks maksat mitään elareita, jos lapsi asuu luonasi lähes puoliksi?

Tos on nyt virhe. Enintään toi 50 vrk:ta voidaan katsoa mahdollisesti elatusvelvolliseksi, jolloin vuodessa joudut maksamaan siis yhteensä alle kahden kuukauden elarit.

Usko minua, lakimiehenä tappelen vastaavien hommien kanssa kuukausittain. Ei kannatta alistua tommosiin päätöksiin. Varaatte uuden ajan sinne ja tilaat siksi aikaa itsellesi lakimiehen mukaan. Se ei tule yli 200 Euroa maksamaan.

Niin kai pitää. Mutta miten vaikea noita on mennä muuttamaan, kun on nimi paperissa? Exä ja sossu suurinpiirtein pakottivat allekirjoittamaan sen.
Its

Alkuperäinen kirjoittaja viikonloppuiskä;22094287:
Niin kai pitää. Mutta miten vaikea noita on mennä muuttamaan, kun on nimi paperissa? Exä ja sossu suurinpiirtein pakottivat allekirjoittamaan sen.
Its

Pakottivat? Ei kai nyt sentään. Aika isoltahan tuo kuulostaa tapaamisiin suhteutettuna.

Mä oon aina saanu elareita sen 139 €/kk ja lapsi alkanut käydä isällään vasta ollessaan melkein 3 vuotta. eikä auta missään hankinnoissa vaikka onkin varaa. Mutta en ole viitsinyt valittaa summasta, hyvä että maksaa edes sen.

anteeksi edelleen, mutta miksi koet että 220e/kk on jotenkin isokin summa panostaa oman lapsen hyvinvointiin? et sinä sitä exällesi maksa, vaan sille lapselle. ja kun ei teillä kuitenkaan ole sitä 50-50 yhteishuoltajuutta.

[QUOTE="juu";22094343]pyöristettynä heillä on 43-57 -tilanne, mielestäsikö se eroaa kovasti tuosta 50-50 -tilanteesta?[/QUOTE]

43-57 ei ole sama kuin 50-50. minä en jaksa uskoa, että ketjun aloittajaa nyt niin kovin väärin olisi kohdeltu, mutta se on vain minun mielipiteeni. tällaiset asiat on niin kovin helppo esittää itselleen edullisina, mutta kukaan meistä ei tiedä mikä se tilanne oikeasti on. jos määrätään maksamaan 220e/kk elatusmaksua, niin kyllä silloin aika rutkasti myös maksukykyä pitää olla.

43-57 ei ole sama kuin 50-50. minä en jaksa uskoa, että ketjun aloittajaa nyt niin kovin väärin olisi kohdeltu, mutta se on vain minun mielipiteeni. tällaiset asiat on niin kovin helppo esittää itselleen edullisina, mutta kukaan meistä ei tiedä mikä se tilanne oikeasti on. jos määrätään maksamaan 220e/kk elatusmaksua, niin kyllä silloin aika rutkasti myös maksukykyä pitää olla.

Kerroin jo nettotulot.

Siis mielestäni tämä on epäreilua siksi, että lapsen äidin hyväksi katsottiin, että hänellä menee 150 euroa rahaa siihen, että hän kustantaa lapselle katon pään päälle (talon osuus, vesi, sähkö ym). Minulle puolestaan 0 euroa. Jos luonapito on noinkin paljon, miksei tätä voitais ottaa huomioon mullekin?
Ja toki minä omaan lapseeni haluan laittaa, mutta kyllä minä nyt epäilen että osa menee exän hyvinvointiin.

Alkuperäinen kirjoittaja viikonloppuiskä;22094389:
Kerroin jo nettotulot.

Siis mielestäni tämä on epäreilua siksi, että lapsen äidin hyväksi katsottiin, että hänellä menee 150 euroa rahaa siihen, että hän kustantaa lapselle katon pään päälle (talon osuus, vesi, sähkö ym). Minulle puolestaan 0 euroa. Jos luonapito on noinkin paljon, miksei tätä voitais ottaa huomioon mullekin?
Ja toki minä omaan lapseeni haluan laittaa, mutta kyllä minä nyt epäilen että osa menee exän hyvinvointiin.

sinähän kerroit saaneesi jonkun luonapitovähennyksen?

mutta miten saatat ihmetellä, että sinun pitää hankkia luoksesi lasta varten sänky, leluja jne. eikös tuollaiset asiat pitäisi olla itsestäänselviä? tuo särähti ainakin minulla pahasti korvaan ja laittoi miettimään, mikä mahtaakaan olla totuus tässä asiassa.

mutta miten saatat ihmetellä, että sinun pitää hankkia luoksesi lasta varten sänky, leluja jne. eikös tuollaiset asiat pitäisi olla itsestäänselviä? tuo särähti ainakin minulla pahasti korvaan ja laittoi miettimään, mikä mahtaakaan olla totuus tässä asiassa.

No niinpä. Äiti oletettavasti vastaa kuitenkin pääosin esim vaatetuksesta? Lapsen kulutuksen mukaanhan tuo on laskettu ja siten varmasti ihan oikein.

No kyllähän minä kerroin jo saavani luonapitovähennyksen ja toki minä hankin lapselle sängyt ynnä muut.

Mutta kun nämä lasketaan yhteen vuoden aikana ja lisäksi otetaan huomioon elarit, niin mun todettiset kulut on 500-600 euroa kuussa. Enkä jaksa uskoa, että exä pistää ikinä tuota summaa lapseen, päin vastoin yrittää saada minut maksamaan isoimmat hankinnat.

Ihan reilusti kysyn. Paljonko te arvioitte että teillä menee alle kouluikäiseen lapseen kuussa?

[QUOTE="juu";22094421]No niinpä. Äiti oletettavasti vastaa kuitenkin pääosin esim vaatetuksesta? Lapsen kulutuksen mukaanhan tuo on laskettu ja siten varmasti ihan oikein.[/QUOTE]

Ei vaan sossusta sanottiin että minun pitää ostaa lapselle omat vaatteet tänne meille.

Alkuperäinen kirjoittaja viikonloppuiskä;22094440:
No kyllähän minä kerroin jo saavani luonapitovähennyksen ja toki minä hankin lapselle sängyt ynnä muut.

Mutta kun nämä lasketaan yhteen vuoden aikana ja lisäksi otetaan huomioon elarit, niin mun todettiset kulut on 500-600 euroa kuussa. Enkä jaksa uskoa, että exä pistää ikinä tuota summaa lapseen, päin vastoin yrittää saada minut maksamaan isoimmat hankinnat.

Ihan reilusti kysyn. Paljonko te arvioitte että teillä menee alle kouluikäiseen lapseen kuussa?

Ja tähän summaan en siis laskenut itse vielä esim. vaatetuskuluja enkä juurikaan mitään ylimääräistä, kuten kesälomaa, lomia, jouluja jne.

Alkuperäinen kirjoittaja viikonloppuiskä;22094440:

no pelkkä päivähoito tekee meillä jo melkein 250e, asuminen 150-200e (en jaksa laskea tarkasti), peruskulutus 500e, vakuutus muistaakseni reilu pari kymppiä kuussa ja niin edelleen. tuleehan siitä äkkiä summaa.

[QUOTE="juu";22094457]no pelkkä päivähoito tekee meillä jo melkein 250e, asuminen 150-200e (en jaksa laskea tarkasti), peruskulutus 500e, vakuutus muistaakseni reilu pari kymppiä kuussa ja niin edelleen. tuleehan siitä äkkiä summaa.[/QUOTE]

KORJAUS: siis tietysti lapsen peruskulutus on pienempi, taisi olla sen 250e, eikö?!

[QUOTE="juu";22094457]no pelkkä päivähoito tekee meillä jo melkein 250e, asuminen 150-200e (en jaksa laskea tarkasti), peruskulutus 500e, vakuutus muistaakseni reilu pari kymppiä kuussa ja niin edelleen. tuleehan siitä äkkiä summaa.[/QUOTE]

Kai minä tiedän paljonko lapseni päivähoitomaksu on. Ja se on reilun satasen, lapsi osahoidossa.

Alkuperäinen kirjoittaja viikonloppuiskä;22094473:
Kai minä tiedän paljonko lapseni päivähoitomaksu on. Ja se on reilun satasen, lapsi osahoidossa.

no kysyitkin muiden tilannetta ja siihen vastasin. :) minusta kuulostaa kyllä edelleen melko isolta tuo maksamasi summa.

lasketaampa loogisesti. tapaamiset kuten em.

äiti:
lapsen peruskulutus 250 e
asuminen 150 e
päivähoito n. 150 e.
yht. n. 550 e.

tähän saa isältä n. 200 + lapsilisät 100e. itselle maksettavaa n. 250.

isä:
maksaa äidille noin 200 e
asuminen 150 e
lapsen peruskulutus isällä n 200 e

isä maksaa 550 euroa.

isä maksaa 550 euroa, äiti 250 euroa. reilua? eikö!

Lapsen äiti oletettavasti maksaa myös lapsen tarhan,lääkkeet , vakuutukset,vaatteet,harrastukset + miljoona muuta pikku juttua mitä ei ehkä heti tule miettineeksi. Esim. Talvella pitäisi ainakin koululaiselta löytyä sukset,luistimet ja kunnon talvivaatteet. Paljonko itse ostat kyseisitä tavaroista lapselle ? Ja Kun kyse on kasvavasta lapsesta niin koko ajan täytyy päivittää vaatekaapin sisältö ettei ne jää kaikki kerralla pieneksi. Paljonko itse ostelet lapselle vuoden aikana vaatteita?
Ja minkä ikäisestä lapsesta on kysymys? Vaippaikäisellä jo vaipat maksavat ihan tuhottomasti.

Yhteistyössä