käytiin sossussa tarkistamassa elarit

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja viikonloppuiskä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja viikonloppuiskä;22095127:
Toinen lapsi asuu luonani. Äidillä (ei nykyisellä eikä exällä) ei muita lapsia.

Ja kuten jo aiemmin kirjoitin, niin lapsen äiti on katsottu elatuskykyisemmäksi kuin minä.

Eli sun asumiskustannuksia on maksamassa myös toinen osapuoli, mutta ex asuu lapsen kanssa yksin? vai asuuko ex myös parisuhteessa? Jostain se sossu katsoi että tuo elatusmaksu on kohtuulinen,johtuiskohan tuosta?

[QUOTE="vieras";22095354]Eli sun asumiskustannuksia on maksamassa myös toinen osapuoli, mutta ex asuu lapsen kanssa yksin? vai asuuko ex myös parisuhteessa? Jostain se sossu katsoi että tuo elatusmaksu on kohtuulinen,johtuiskohan tuosta?[/QUOTE]

Ex asuu myös uuden kumppanin kanssa. Molemmat ovat töissä.

Meillä taas minun emäntä on opiskelija eli pienituloinen.

No ei sinun vaatteita tai muita muita henkilökohtaisia tarvikkeita tarvitse lapselle maksaa. Omassa kodissasi pysyvät tavarat joudut kyllä maksamaan ja ne vaatteet jotka pysyvät vain sinun luonasi. Harrastusvälineet, harrastukset yms. kuuluvat äidin maksettavaksi, niistä maksat elarit. Luonapitovähennys kattaa vain päivittäistavaramenot.

Meillä kela maksaa elatustuet molemmille, kun lapset on jaettuna ja ollaan niin pienituloisia. Lapset ovat saman verran molemmilla, mutta vain kirjoillaolo merkitsee tukien ja maksujen suhteen. Minä maksan parisenkymppiä elatusapua kelan maksaessa loput. Käyn töissä, mutta kun lasketaan asuminen, minulla olevat lapset ja lainojen lyhennykset niin minulla katsotaan olevan puutteellinen elatuskyky. Exällä taas ei ole elatuskykyä ollenkaan. Muista että aikuiselle pitää jäädä käteen asumisen ja lainojen maksun jälkeen (ainakin opintolainat) 500 euroa. Lasten summaa en muista. Vuoroviikkoasumisen takia elatusapua määrättäessä otettiin huomioon molemmille isommat asumismenot.

No se on tietenkin aina kamalaa jos joutuu maksamaan OMAN LAPSENSA elatusmaksuja, elikkäs elämistä. Pelkät hoitomaksutkin on jo aikamoiset joten niihin uppoaa varmaan lähes tuo summa... ja kuitenkin lapsi on yhteinen joten hoitomaksut, harrastusmaksut, lääkärimaksut yms pitäisi kait mennä puoliksi?
Toi parisataa kuussa ei todellakaan ole suuri maksu, luultvasti exälläsi menee paljon enemmän rahaa kuussa lapseen kun tuo parisataa...jos lapsi siis sulla joka viikonloppu. Sillä ei ole merkitystä vaikka exälläsi on uusi ja kumpikin töissä. Kyllä kai vastuu elatuksesta kuuluu sinulle. Isälle.
Ja eikö se nyt ole loogista ostaa lapselle vaatteita, olet hänen isänsä...

jos äiti on elatuskykyisempi niin ei munkaan järjen mukaan isän tarvis maksaa kuin minimielarit. Eihän vajetta pitäis tulla jos äiti on elatuskykyisempi?! vai mitä mä en tässä tajua? jos vielä vaaditaan että isä osallistuu elareiden plussana lapsen vaatehankintoihin ym niin...

Voiko olla idiootimpaa touhua kuin se, että kaksi köyhää vanhempaa ei riitelyltään saa sovittua lasten kalliimmistakaan vaatteista, leluista ja muista jutuista, vaan kaikkea pitää ostaa kaksin kappalein kaappeihin odottamaan sitä, että lapsi kasvaa niistä ulos.

[QUOTE="vieras";22095626]Voiko olla idiootimpaa touhua kuin se, että kaksi köyhää vanhempaa ei riitelyltään saa sovittua lasten kalliimmistakaan vaatteista, leluista ja muista jutuista, vaan kaikkea pitää ostaa kaksin kappalein kaappeihin odottamaan sitä, että lapsi kasvaa niistä ulos.[/QUOTE]

No meillä ei ole riitelyjä, mutta emme halua raahata joka lapselle viikon vaatekertaa aina mukaan. Viikonloppuvanhemmuus on eri asia, mutta jo lapsi asuu toisen luona viikon tai kaksi kerrallaan ja sen jälkeen saman ajan toisen vanhemman luona, niin mielellään molemmissa paikoissa on omat tavarat ja vaatteet. Kaikkea ei tarvitse olla kaksin kappalein, mutta suuri osa kyllä. Lisäksi voi olla, että toinen vanhempi osaa myös toisen vanhemman kotiin vaatteita joista toinen sitten maksaa. Näin siis jos on niin sovittu ja toinen ei halua metsästää tarjouksia tai kierrellä kirppareita.

Se että puolisosi on elatuskykyisempi ei vielä kerro koko asiaa, vaan mikä on elatuskykyjenne suhde. Lapselle katsotaan tietty summa jonka hän tarvitsee elämiseen ja sitten tuo summa jaetaan vanhemmille elatuskykyjen suhteessa. Maksajan ei katsota tarvitsevan kustantaa harrastuksia tai muita lapsen menoja kuin luona pidettäessä olevat ylläpitokulut. Lähivanhemman osalta etävänhemman pitää osallistua lapsen asumismenojen osuudella elatusmaksussa, mutta toisaalta etävänhemman asumismenot (isompi asunto lapsen vuoksi) otetaan huomioon siten, että ne vähentävät alatuskykyä. Tosin tässä voi olla eroa miten virkailijat hyväksyvät suuremmat asumismenot, mutta nykyään ne yleensä huomioidaan. Joka tapauksessa paras tapa on vanhempien keskinäinen sopiminen ja sopimuksen vahvistaminen lastenvalvojalla.

No se on tietenkin aina kamalaa jos joutuu maksamaan OMAN LAPSENSA elatusmaksuja, elikkäs elämistä. Pelkät hoitomaksutkin on jo aikamoiset joten niihin uppoaa varmaan lähes tuo summa... ja kuitenkin lapsi on yhteinen joten hoitomaksut, harrastusmaksut, lääkärimaksut yms pitäisi kait mennä puoliksi?
Toi parisataa kuussa ei todellakaan ole suuri maksu, luultvasti exälläsi menee paljon enemmän rahaa kuussa lapseen kun tuo parisataa...jos lapsi siis sulla joka viikonloppu. Sillä ei ole merkitystä vaikka exälläsi on uusi ja kumpikin töissä. Kyllä kai vastuu elatuksesta kuuluu sinulle. Isälle.
Ja eikö se nyt ole loogista ostaa lapselle vaatteita, olet hänen isänsä...

Miksi ihmeessä te ette viitsi lukea koko ketjua vaan jauhatte paskaa tuosta vaan??
Ja jos ap olisi äiti, olisi palsta aivan toista mieltä.

Ap:n puolella olen ja ilmeistä on että lapsen äiti on rahan kipeä haahka.

http://www.yvpl.fi/index.php?page=ero&sivu=elatus

Tuossa on yleisesti käytettävä malli. Etävanhemman osalta pitää tosin huomioida hänellä olevien muiden lasten elättäminen, jotka vähentävät siis elatuskykyä. Teini-ikäisen katsotaan tarvitsevat 390 euroa + asuminen, lääkkeet, hoitomenot yms. Tuo summa sitten jaetaan elatuskykyjen suhteessa. Jos etän elatuskyky ei ole riittänän suuri, niin hän maksaa sitten elatuskykynsä verran. Jos elatuskyky on taas kelan elatustukea pienempi, niin lähivanhempi voi hakea erotuksen kelalta elatustuen muodossa.

Nimimerkki ei muuten viittaa että olisin jonkun toinen mies, vaan sitä että olen eri mies kuin ap :) Huomasin äsken että nimimerkki voitaisiin ymmärtää väärin :)

[QUOTE="Äiti05";22094765]Jos lapset on teillä yhtä paljon, ei kummankaan pitäisi maksaa penniäkään elareita. Meneekö lapsilisä teillä puokkiin vai saako äiti sen yksin pitää? Äiti varmaankin, joten sen tulisi riittää.
Olen tässä täysin sinun puolella. :)[/QUOTE]

Lapsi kun ei voi asu virallisesti kuin yhdessä osoitteessa :(

Meillä esim. miehen lapsilla tilanne, missä me maksamme heille oma huoneen, KAIKKI vaatteet täällä, ulkovaatteet ja kengät talveksi, harrastukset sekä haemme/viemme joka toinen vkonloppu autolla yht. 800km (bensat voitte laskea..) ja mies maksaa vielä tämän lisäksi elareita.
Emme jaksa taistella luonapitovähennyksistä, jotka ovat ONNETTOMAT 36 e tms.. miten 36 euroa on suhteutettu siihen, että tarvitsee 15 neiliötä isomman asunnon?

Oikeusministeriön ohjeen mukaan kun etävanhemman luona lapset voivat nukkua vaikka sohvalla eivätkä tarvitse mitään leluja, pyöriä tai muitakaan harrastus ym välineitä.

AP:n puolella ehdottomasti!

[QUOTE="juu";22094421]No niinpä. Äiti oletettavasti vastaa kuitenkin pääosin esim vaatetuksesta? Lapsen kulutuksen mukaanhan tuo on laskettu ja siten varmasti ihan oikein.[/QUOTE]

Jooh ainahan ne menee oikein, esim mun tapauksessa 2 lapsen äiti saa 420€kk elarit, 90€kk yhkorotus lapsilisät 210€ eli yhteensä 720€/KK lapset n37% kk mulla.

Lapsien harrastuksiin menee KK noin 0€ kun niitä ei vielä ole, Vaatetukseen ei kovinkaan paljon enempää kun saa ilmaiseksi rytkyjä sukulaisiltaan ja ostaa kirppikseltä n 50€/KK..

Ruokaan menee se 100-200€/KK ni JOKU vois täsmentää mulle miten tää on oikeudenmukaista??

Alkuperäinen kirjoittaja viikonloppuiskä;22094447:
Ei vaan sossusta sanottiin että minun pitää ostaa lapselle omat vaatteet tänne meille.

Ei tarvitse ainakaan Itä uudenmaan sosiaalihuollon mukaan -> elarit lasketaan niin että ne hoitavat kaikki lasten kulut poislukien ruoka kun he ovat sinun luona.

[QUOTE="vieras";22094544]Mitä sä ruikutat???? Kyseessä on sun OMA lapsi :headwall:[/QUOTE]

Varmaan sitä että se lapsen äiti vetää ne hillot omaan laardikkaaseen napaansa

Aloittajalle: En odottaisi myötätuntoa tai neuvoja tältä palstalta, täällä kun on tapana pohtia lähinnä miten mieheltä saisi lypsettyä lisää rahaa.

eiköhän suurin osa kuitenkin oli niitä "isiä", jotka laistavat (tai yrittävät) ihan jo minimielatusmaksusta, ja heistä valitetaan. tämä on se yleisin skenaario, ikävä kyllä, ottamatta kantaa ketjun aloittajan tilanteeseen.

eiköhän suurin osa kuitenkin oli niitä "isiä", jotka laistavat (tai yrittävät) ihan jo minimielatusmaksusta, ja heistä valitetaan. tämä on se yleisin skenaario, ikävä kyllä, ottamatta kantaa ketjun aloittajan tilanteeseen.

Eiköhän suurin osa iseistä maksa elarinsa ihan kunniakkaasti kun ne sattuvat olemaan ulosottokelpoisia ;) ja jos sattuu olemaan tuloja niin niitä ei oikein voi laistaa sorry vaan.

Pojan isän kanssa hyvät välilt. Sovittiin just keskenämme uusi maksu.
Mä tienaan nettona hieman enemmän. Poika asuu mun luona. Näkee isäänsä useammin, kuin joka toinen viikonloppu, välillä arkisinkin muutaman kerran ja on isällä yötä.
Pystytään sopimaan tapaamiset riidatta. Mulla vuorotyö et välillä poika on isällään vaikka ois mun viikonloppu ja muutenkin joustetaan jos on synttäreitä tms.
Kyl mä hommaan vaatteet yms. päivittäiset tarvittavat. Ei meil täs lapsenhoidossa ole pääasiana raha ja rahasta ei olla kättä väännetty.

Yhteistyössä