Mitä teen? Imettäminen ja pumppaus sattuu....

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja *huoh*
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

*huoh*

Vieras
Olen imettänyt nyt 1kk vauvaani syntymästään asti ja ihan alusta asti se oli kivuliasta. Synnärillä ja neuvolassa neuvottiin käyttämään aluksi rintakumia mutta ei onnistunut koska vauva ei osannut siitä imeä. Sitten neuvottiin lepäilyttään rintoja kaalinlehtien alla imetysten välissä mutta tämä on kotona aika hankalaa koska pitää rampata kaksivuotiaan uhmakkaan perässä aina kun vauva nukkuu. Miten te olette selvinneet kivuliaasta imetyksestä? Vauvalla ei ole mitenkään liian kova imuote vaan rinnan sisälle nännin kohdalta sattuu jokaisella imaisulla. Imetyksen jälkeen aristaa hieman mutta menee ohi nopeasti... Mutta taas saan silmät kyynelissä imettää parin tunnin päästä. Mikä neuvoksi?

Itselläni oli myös tosi kivuliasta imetys molemmista lapsista aluksi, mutta muistaakseni juuri noin 1 kk kohdalla alkoi yhtäkkiä helpottaa. Jos jaksat, yritä vielä jonkun aikaa, voi muuttua nopeastikin! Ja sitten taas jos olet jo ihan rikki asiaan, oisko parempi miettiä korvikkeelle jäämistä. Tsemppiä!

Toivottavasti helpottais pian koska alkaa olemaan jo ihan puhki koko touhuun. Esikoisesta en muista olleen näin kivuliasta, tais muutaman ekan kerran vain olla. Jos ei kohta ala kipu hellittään niin korvikkeelle mars. Vai tietääkö joku jotain todella hellää pummpauslaitetta? Itsellä aventin käsikäyttöinen pumppu ja on liian "tehokas imu" ja sattuu niin perhanasti...

Oman kokemuksen mukaan kaikki käsikäyttöiset on sattuneet enempi kun sähköiset versiot. Voisitkohan saada neuvolasta tai sairaalasta kokeiluun jotain muuta merkkiä? Mulla oli ihan vaan Ainun sähköpumpppu.

Mä laitoin ne kaalinlehdet rintsikoihin niin kyllä pysy paikallaan ja niistä oli apua. Pistelin niihin lehtiin haarukalla vielä reikiä.

Aventin käsipumpulla voi myös pumpata hellemmin ei sitä tarvitse painaa loppuun asti :)

Villarasva ja villalaput auttoi mulla. Ne villalaput on ihan ehdoton, koska mulla ainakin paperiset ja puuvillaiset tarttui kiinni yms. Yök. Villaiset laput tuntui ensin ihan älyttömältä ajatukselta, mutta ne toimi ihan järjettömän hyvin: ne jotenkin hengittää tai en sitten tiedä mikä on salaisuus. Mutta kannattaa kokeilla. Mulla tuskat loppui siihen.

Mulla kanssa sattui aluksi ja toinen rinta meni rikki. Kaalinlehdet liiveihin ja auttaa ainakin turvotukseen ja maidon pakkautumiseen. Ja saa juosta samalla sen 2-vuotiasan perässä ( mullakin 2-vuotias juostava täällä)
Edelleen sattuu vähän, mutta kipu on hyvin lievää. Pumppaamista vähentelen pikkuhiljaa. Mulla on toi vanhanaikainen sähköpumppu mikä on vähän hellempi kuin ne uudet. Imetys ei enää pahemmin satu. Muistan kyllä että edellisen imetyksen lopetin kun lapsi oli ½-vuotias, siksi, että sattui ihan hirveesti. Silloin epäilin että mulle iski sammas rintoihin. Vauvan suussa oli vähän valkoista, mutta lähti puolukalla pois. Nyt ei ole vauvan suussa näkynyt mitään.

Kankaiset liivinsuojat ehdottomasti.

Nännin sisälle? Melkein kysyisin neuvolasta. :)

Vaikka kyllä mulla teki kipeetä imetys alusta loppuun asti. Ja pumppauskin sattui usein, nännit oli vaan niin yliherkät tuntoaistiltaan. Mut se meni ohi (pumpun kohdalla siis) sitten ajan kanssa. Monta kuukautta siihen silti meni, että nännit saattoi mennä ihan pelkästä pumppauksestakin vielä rikki.

Mullakin oli toi Avent ja tykkäsin siitä eniten. :D Just se imuteho on se, joka mulla sai maidontulon jatkumaan. Heikompi imutehoinen on Lansinoh. toimintaperiaate sama kuin Aventissa, mut selkeästi heikompi imu.

Huono puoli Lansinohissa oli se, et mä en ainakaan saanut sillä kaikkea tissistä eli tunsin, että vielä jotain jäi. Ja se taas vähentää maidontuloa. Jos pumpata meinaa, niin aina pitäs saada ulos niin paljon kuin mahdollista... Joten mulla tuo Lansinoh jäi varapumpuksi.

Niin ja mulla muuten oli Aventin sähköinenkin. Senkään imuteho ei mulle riittänyt, mutta joo, siinä siis on heikompi imuteho kuin tossa käsikäyttöisessä.

niin ja p.s. Aventin käsikäyttöisessä kahvaa ei oo pakko painaa alas asti eli imutehoa voi koittaa silleen säätää. :) Silloin ihan alkuun, kun nännit oli tosi hellänä, pistin muuten lansinohia nänniin ennen pumppaustakin. Sekin auttoi. :)

Viimeksi muokattu:
Mulla kanssa sattui aluksi ja toinen rinta meni rikki. Kaalinlehdet liiveihin ja auttaa ainakin turvotukseen ja maidon pakkautumiseen. Ja saa juosta samalla sen 2-vuotiasan perässä ( mullakin 2-vuotias juostava täällä)
Edelleen sattuu vähän, mutta kipu on hyvin lievää. Pumppaamista vähentelen pikkuhiljaa. Mulla on toi vanhanaikainen sähköpumppu mikä on vähän hellempi kuin ne uudet. Imetys ei enää pahemmin satu. Muistan kyllä että edellisen imetyksen lopetin kun lapsi oli ½-vuotias, siksi, että sattui ihan hirveesti. Silloin epäilin että mulle iski sammas rintoihin. Vauvan suussa oli vähän valkoista, mutta lähti puolukalla pois. Nyt ei ole vauvan suussa näkynyt mitään.

Kankaiset liivinsuojat ehdottomasti.

Meilläkään ei tuossa vaiheessa näkyny vauvan suussa mitään, mut just viimeks neuvolassa tosta juttelin ja terkka tykkäs, et kyllä sulla (eli mulla) on silti saattanut olla tota hiivaa nänneissä. Eli koita sitä sitruunaa/puolukkaa/daktarinia (mut se pitää pestä pois ennen imetystä) myös nänneihin. :)

Kaalinlehdet on tosi hyvät, ne liiveihin liivinsuojien sijasta ja liivinsuojiin aina rasvaa, jotteivat tartu rintoihin kiinni ja aiheuta lisä-ärsytystä. Jos rinnat on liian täydet lypsä hieman tyhjemmiksi, ennen imetystä (ihan pikkuhetki juuri ennen imetystä riittää, mulla oli puhdas kahvikuppi "imetystuolin vieressä, mihin aina lypsin kun vauva oli jo melkein sylissä) niin vauva saa paremmin otteen. Ja se suurin mikä vaikuttaa on oikea imuote. Ihan pieni vauva ei välttämättä osaa sitä heti tai lapsen suu on liian pieni oikeaan otteeseen. Jos käy kipeää, niin rinta pois vauvan suusta ja uusi ote.

Ootko muuten koittanut eri imetysasentoja? Mulla sattui kanssa rintoihin tosi paljon kun imetin. Se oli vähän semmoinen tunne kuin suonta olis vetänyt. Plus siihen vielä että nännit oli aivan tolkuttoman kipeät ennen kuin helpotti. Mulla on kuitenkin semmoinen muistikuva etta makuultaan imettäminen ei sattunut yhtä paljon.

Mulla oli tuota kipuiluvaihetta muistaakseni peräti pari kuukautta ennen kuin alkoi helpata. Lopulta en onnistunut imettämään kuin vain 5 kk, sillä poika kieltäytyi puremalla mua naskaleillaan ihan täysillä tissiin. Mua harmittaa edelleen etten onnistunut imetyksessä ja sen takia suosittelen vilpittömästi että koitat kestää kivun ja sinnikkäästi jatkaa imettämistä.

Kiitos paaaljon neuvoista :) Kankaiset liivinsuojat mulla onkin jo käytössä. Voisin oikeastaan huomenna kipaista marketeilla katsomassa jotain toista pumppumerkkiäkin... Luin muiltakin sivuilta että Lansinohia kehotetaan oikeen herkkärintaisille, ja mielellään sähkökäyttöistä. Mutta tuon sähköisen käyttäminen jotenki arveluttaa.. Jos ostaakin ihan vääränlaisen... Rasvaa olen käyttänyt nänneihin, bebanthenia. NOh, jospa tämä alkais setviytymään tästä. Kaikki konstit kyllä kokeilen, ei tästä imetyksestä haluaisi luopua kun kerrankin maitoa tulee.

Olen tähän asti imettänyt pääosin makuultaan, mutta päivisin kun esikko on hereillä niin istualtaan sohvalla imetystyynyn kanssa. En ole huomannut eroa kivun ja asennon kanssa, sama molemmissa. :(

Kiitos paaaljon neuvoista :) Kankaiset liivinsuojat mulla onkin jo käytössä. Voisin oikeastaan huomenna kipaista marketeilla katsomassa jotain toista pumppumerkkiäkin... Luin muiltakin sivuilta että Lansinohia kehotetaan oikeen herkkärintaisille, ja mielellään sähkökäyttöistä. Mutta tuon sähköisen käyttäminen jotenki arveluttaa.. Jos ostaakin ihan vääränlaisen... Rasvaa olen käyttänyt nänneihin, bebanthenia. NOh, jospa tämä alkais setviytymään tästä. Kaikki konstit kyllä kokeilen, ei tästä imetyksestä haluaisi luopua kun kerrankin maitoa tulee.

Mulle taas suositeltiin nimenomaan käsikäyttöistä. Aventin pumppu oli hyvä, mutta nimenomaan ilman sitä pehmustetta, jonka piti olla helpottava, mutta mulla toimi täysin päinvastoin. Minulla kivut kesti useita kuukausia, kun lapsella oli yksinkertaisesti niin pieni suu ja minulla maito pakkautui. Lansinoh on todella hyvä aroille rinnoille, bebanthenista ei ollut mitään apua. Paras neuvo oli kuitenkin minulle se, että kivusta huolimatta koita rentoutua. Maito juoksee silloin paremmin ja lapsi imee hellemmin. Tämän neuvon saatuani huomasin, että jo valmiiksi olin hartiat jännittyneenä ja ihan hankalassa asennossakin, kun pelkäsin jo etukäteen kipua, kun vauva vain vinkaisikin. Muutama syvä hengitys alle ja hartioiden rentoutus auttoi. Ja tosiaan se imuote tarvitsi tarkistaa monta kertaa jokaisen imetyksen aikana.

Hei ennen kuin ostat uutta pumppua niin koitapa huviksesi laittaa esim Lansinohia tai bepanthenia ennen tuota aventilla pumppausta. Se meinaan silloin kipeimpään aikaan auttoi ainakin mulla, kun ei tuntunut siltä, et se silikoni repii nänniä... Tosin sekin auttaa, jos kasta sen nännin maidolla eli siitä tulee liukkaampi ja liukuu siellä silikoniin sisällä paremmin.

Jännä, miten luonnollinen asia voikin olla noin vaikeaa? Pahalla en tätä sano, ihmettelen vain. Rinnathan on luotu ruokkimaan lasta. Itse en ole onnistunut imetyksessä kertaakaan, mutta se johtui siitä, ettei maitoa tullut. Näitä juttuja kun luin, aloin miettiä etten varmaankaan olisi jatkanutkaan imetystä jos se noin paljon koskee.

[QUOTE="vieras";22104050]Jännä, miten luonnollinen asia voikin olla noin vaikeaa? Pahalla en tätä sano, ihmettelen vain. Rinnathan on luotu ruokkimaan lasta. Itse en ole onnistunut imetyksessä kertaakaan, mutta se johtui siitä, ettei maitoa tullut. Näitä juttuja kun luin, aloin miettiä etten varmaankaan olisi jatkanutkaan imetystä jos se noin paljon koskee.[/QUOTE]

Kuule samaa oon pohtinut enkä löydä logiikkaa siinä, että joka kerta, kun tulen raskaaksi ja varsinkin sitten, kun pitäs alkaa imettää, mun nänneihin löytyy joku aivan yliherkkä tuntoaisti. Siis pieninkin kosketus sattuu, vaikka normaalisti ei todellakaan edes tunnu. Ja se kestää niin kauan kuin maidontuotantokin eli helpotusta ei sen osalta tullut ikinä.

Enkä käsitä myöskään, miksi tuosta ihosta on pitänyt tehdä niin arkaa. Eikö se voisi olla pikkasen enemmän parkkiintunutta, kun kerran hankauskulutus on kuitenkin aika kova? :D

Viimeksi muokattu:
Mietin itsekin että voiko tämä olla tottakaan, että näin luonnollinen asia on näin vaikea ja kivulias! Imetyksen aloittamista koko raskauden ajan odotin innolla koska halusin onnistua paremmin kuin esikon aikana jolloin maitoa ei tullut kuin kaksi ekaa kuukautta. Nyt pelkään että maidon tulo väheneekin ja loppuu taas kahden kuukauden tienoilla... Mutta nyt en periksi anna, vaikka kuinka sattuu. Kokeilen ensin kaikki keinot läpi, jos ei helpota niin... Noh korvikkeellakin kasvaa.

Minulla kipu imettäessä kesti 2kk ja sitten loppui. En keksinyt mitään keinoa sen helpottamiseen, piti vaan kestää. Monta kertaa meinasin jo lopettaa imetyksen kokonaan, mutta nyt olen iloinen, etten luovuttanut .Vauva nyt 7kk eikä kivusta tietoakaan.