Auton turvavyö lapsen kainalon alle?!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Niin, siis vanhempani ovat sitä mieltä, että auton turvavyö pitää ehdottomasti laittaa lapsen kainalon alta, koska muuten kolaritilanteessa vyö viiltää kaulan auki. Kaikissa ohjeissa, joita olen lukenut, lukee selvästi, että vyön pitää olla ehdottomasti solisluun päältä, läheltä kaulaa mentävä.

Miten saan vakuutettua vanhempani, että ei vyötä kainalon alle? Niin muuten mekin lapsena kuljettiin, vyö aina kainalon alle

Kainalon alta kulkiessaan vyö äkkipysäyksessä voi luiskahtaa vielä alemmas ja aiheuttaaruhjevammoja sisäelimille. Se ei myöskään silloin tue yläkroppaa tarpeeksi ja estä eteen päin retkahdusta.

Riittäisikö nuo perustelut.
Helpottaisoko vanhempiesi huolta, jos hommaisitte pehmustimet vöihin. Niitä on olemassa erilaisia.

Hanki siihen turvavyöhön irrotettava pehmuste. Lapsella on mukavampaa matkustaa ja se tekee vie "terävyyden" niin ettei se vyö voi viiltää edes kenenkään villeimmissä kuvitelmissa.

[QUOTE="suski";22135015]Hanki siihen turvavyöhön irrotettava pehmuste. Lapsella on mukavampaa matkustaa ja se tekee vie "terävyyden" niin ettei se vyö voi viiltää edes kenenkään villeimmissä kuvitelmissa.[/QUOTE]

hei kiitti ideasta. meiltä löytyy noita.

Hui, kamala turvaistuimissa vyö tulee kahtapuolen kaulaa :O Sehän lähtee koko pää irti!!

En ole koskaan kuullut, että näin olisi kellekään käynyt. Olen ollut lapsena pikkukolarissa ja kyllähän se epämukavalta kaulaan tuntui, muttei siitä edes jälkeä jäänyt. Miksi se olisi yleinen ohje ja suositus, jos aiheuttaisi lisävammoja? Poliisi voi huomautuksen antaa, jos turvavyö on väärin lapsella.

Kainalon alta kulkiessaan vyö äkkipysäyksessä voi luiskahtaa vielä alemmas ja aiheuttaaruhjevammoja sisäelimille. Se ei myöskään silloin tue yläkroppaa tarpeeksi ja estä eteen päin retkahdusta.

Riittäisikö nuo perustelut.
Helpottaisoko vanhempiesi huolta, jos hommaisitte pehmustimet vöihin. Niitä on olemassa erilaisia.

kiitos. tässä oli hyvää tietoa.

Muistin eiliseltä tämän ketjun. No niin ja nyt tämä kävi meillekin. Nyt aamulla eskari taksi haki pojan eskariin ja oli varakuski joka laittoi turvavyön pojan kainalon alta. Mä katsoin suu auki, mut en saanut tyhmänä sanottua mitään ettei noin tehdä. Aina olen ollut sitä mieltä että turvavyotä ei missään tapauksessa kainalon alta. Ei se siinä kaulalla mitään viillä, varsinkin kun on takin kaulus suojana. Ja turvallisempi se on kun pitää ylävartalon paikallaan kun on oikein laitettu.

Nyt mä täällä sitten tyhmänä jännitän että toivottavasti ei eskarimatkalla satu mitään... ja arvatkaa vaan jos jotain sattuis niin kuinka paljon syyttäisin itseäni... No onneksi oikea kuski tietää miten turvavyö kuuluu laittaa.

Muistin eiliseltä tämän ketjun. No niin ja nyt tämä kävi meillekin. Nyt aamulla eskari taksi haki pojan eskariin ja oli varakuski joka laittoi turvavyön pojan kainalon alta. Mä katsoin suu auki, mut en saanut tyhmänä sanottua mitään ettei noin tehdä. Aina olen ollut sitä mieltä että turvavyotä ei missään tapauksessa kainalon alta. Ei se siinä kaulalla mitään viillä, varsinkin kun on takin kaulus suojana. Ja turvallisempi se on kun pitää ylävartalon paikallaan kun on oikein laitettu.

Nyt mä täällä sitten tyhmänä jännitän että toivottavasti ei eskarimatkalla satu mitään... ja arvatkaa vaan jos jotain sattuis niin kuinka paljon syyttäisin itseäni... No onneksi oikea kuski tietää miten turvavyö kuuluu laittaa.

Et saanut sanaa suustasi?!!! Nyt soitat sinne kuljetusyritykseen ja koululle tapahtuneesta.

Ohjeet taitaa olla, että käytetään pelkkää lantiovyötä, JOS lapsi on liian pieni istumaan normaaleissa vöissä (jolloin pitäisi käyttää vähintään koroketta, mitä esim. koulutakseissa ei yleensä ole) ja yläosa vyöstä laitetaan selän taakse.

Onhan se kaulan päälle tuleva vyö vaarallinen, jos se kaulan päältä tulee liian pienellä. Joissakin korokkeissa on mukana turvavyönalennin (niitä alentimia myydään kyllä erikseenkin), jolloin asian saa turvalliseksi 'liian pienen' lapsen kanssa.

Et saanut sanaa suustasi?!!! Nyt soitat sinne kuljetusyritykseen ja koululle tapahtuneesta.

No en saanut ja nyt harmittaa. Se tilanne tuli niin äkkiä etten tajunnut sanoa mitään. Varmaan joskus jokaiselle käy niin että juuri sillä hetkellä kun pitäisi jotain fiksua sanoa niin ei osaakkaan. Mut joo tää oli nyt joku varakuski jota en ole aiemmin nähnyt. Se oikea kuski on mukava eikä noin tee. Mutta joo, johonkin mä soitan, varmaan koulukyydeistä vastaavalle kun en tiedä kehtaanko soittaa suoraan sille taksille. Vois mennä viesti paremmin perille ns.virallista tietä, hyödyttääkö mitään jos sille kuskille itselleen sanon. On siis pieni paikkakunta jossa kyydeistä vastaa ihan yksityiset taksit, ei mikään kuljetusyritys. Tai sit sanon sille oikeelle kuskille kenen taksi se onkin.

[QUOTE="vieras";22138949]Ohjeet taitaa olla, että käytetään pelkkää lantiovyötä, JOS lapsi on liian pieni istumaan normaaleissa vöissä (jolloin pitäisi käyttää vähintään koroketta, mitä esim. koulutakseissa ei yleensä ole) ja yläosa vyöstä laitetaan selän taakse.

Onhan se kaulan päälle tuleva vyö vaarallinen, jos se kaulan päältä tulee liian pienellä. Joissakin korokkeissa on mukana turvavyönalennin (niitä alentimia myydään kyllä erikseenkin), jolloin asian saa turvalliseksi 'liian pienen' lapsen kanssa.[/QUOTE]

Silloin ostetaan koroke/turvavyöistuin mutta ei pelkkää lantiovyötä.
Se ei pidä yläkroppaa paikoillaan yhtään eikä suojaa kunnolla!

Yhteistyössä