Uusperheen perinnönjako?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Fiona"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
F

"Fiona"

Vieras
Miten menee perinnönjako seuraavassa tapauksessa:

Isäni on mennyt uusiin naimisiin. Uudella vaimolla aikuiset lapset. Yhteisiä lapsia ei ole.

Isäni äiti on jo vanha, kuolemna porteilla kolkuttelee. Kuka perii isäni äidin, mummini? Isäni tietysti, mutta kun se on isäni omaisuutta sitten, onko se myös uuden vaimon?

Entä kun isäni kuolee, miten hänen omaisuutensa (johon kuuluu sitten mumminikin omaisuus) menee? Periikö uusi vaimo ja uuden vaimon lapset osan isästäni (ja siten mummini omaisuudenkin)?

Onko mummi tehnyt testamentin? Vähintään lakiosan perii isäsi ( ja mahdolliset muut mummin lapset tai heidän jälkeläiset ). Vai onko mummin puoliso elossa vielä? Mummi on voinut testamentissaan poissulkea lasten puolisot perinnöstään.
Isäsi kuoleman jälkeisestä perintöasiasta voisit varmasti jutella isäsi kanssa?

Jos isäsi on ainoa lapsi, niin hän perii äitinsä. Jos mummisi ei ole testamentissa määrännyt, että aviopuolisolla ei ole oikeutta isäsi saamaan perintöön tai isälläsi ole avioehtoa tuon varalta, hänen uusi puolinsonsa saa puolet isäsi omaisuudesta tasinkona isäsi kuolleessa (jos siis kuolee ennen uutta vaimoaan, vastaavasti menee toisin päin vaimon kuollessa ensin) ja sitä kautta lopulta hänen lapsilleen, loput menee isäsi lapsille.

Avioehdoilla ja testamenteilla tuota voi muuttaa ja lapsilla on aina oikeus lakiosaan sitä vaatiessaan, jos ei löydy hyvin painavia syitä, joilla sen voisi ohittaa.

Kiitos vastauksista.

Mummin puoliso on kuollut, isäni on mummin ainoa lapsi.

Luulen, että mummilla ei ole testamenttia, eikä isällä avioehtoa. Mummi on hirveän arka tekemään itse päätöksiä ja on täysin isäni ohjailtavissa. Luulen, että isäni haluaa, että uusi vaimo perii ilman mitään rajoituksia.

Eli ainoa keino jättää uusi vaimo perinnöttä on puhua mummille, että tekee testamentin jossa rajaa uuden vaimon ulos. En haluaisi, että se harakka perii mitään mummini omaisuudesta.

Eihän vaimot mitään peri vaan lapet. Toi tasinkokin pätee vaan erotilanteessa. Sin isäsi kuoltua isän omaisuus jaetaan isäsi BIOLOGISTEN (ja adobtio)-lasten kesken.

Ei jaeta koko omaisuuttaa vaan PUOLET siitä. Toinen puoli jää elossa olevalle aviopuolisolle ellei ole avioehtoa tai testamenttia. Fiona on aivan oikeassa siinä, että esim. asuntoon uudella vaimolla on elinikäinen hallintaoikeus. Ilman lasten suostumusta leski ei voi kuitenkaan myydä taloa.

[QUOTE="mie";22159121]Ei jaeta koko omaisuuttaa vaan PUOLET siitä. Toinen puoli jää elossa olevalle aviopuolisolle ellei ole avioehtoa tai testamenttia. Fiona on aivan oikeassa siinä, että esim. asuntoon uudella vaimolla on elinikäinen hallintaoikeus. Ilman lasten suostumusta leski ei voi kuitenkaan myydä taloa.[/QUOTE]

Eli jos mummin omaisuus on asunnon muodossa, johon isä ja uusi vaimo muuttavat, isä kuolee ja uusi vaimo asuu....kun uusi vaimo kuolee, asunnosta ja muusta omaisuudesta perii naisen lapset puolet ja isäni lapset puolet?

[QUOTE="Fiona";22159148]Eli jos mummin omaisuus on asunnon muodossa, johon isä ja uusi vaimo muuttavat, isä kuolee ja uusi vaimo asuu....kun uusi vaimo kuolee, asunnosta ja muusta omaisuudesta perii naisen lapset puolet ja isäni lapset puolet?[/QUOTE]

Uudet lapset saavat enemmän jos: 1) teidän isä kuolee, niin hänen omaisuudestaan puolet jaetaan tasan hänen kaikkien lapsiensa kanssa. 2) Uusi vaimo kuolee, vain hänen biologiset lapsensa perivät hänet. Tilanne menee toisinpäin jos uusi vaimo kuolee ensin.

[QUOTE="Fiona";22159064]Kiitos vastauksista.

Mummin puoliso on kuollut, isäni on mummin ainoa lapsi.

Luulen, että mummilla ei ole testamenttia, eikä isällä avioehtoa. Mummi on hirveän arka tekemään itse päätöksiä ja on täysin isäni ohjailtavissa. Luulen, että isäni haluaa, että uusi vaimo perii ilman mitään rajoituksia.

Eli ainoa keino jättää uusi vaimo perinnöttä on puhua mummille, että tekee testamentin jossa rajaa uuden vaimon ulos. En haluaisi, että se harakka perii mitään mummini omaisuudesta.[/QUOTE]

Nyt on kuitenkin niin, että isäsi on mummosi ritnaperillinen. Jos mummo kuolee ennen isää niin rahat ovat silloin isäsi. Varmasti uudessa vaimossa on jotain hyvää jos isäsi on hänen kanssaan naimisissa. Raha on vain rahaa.

Nyt on kuitenkin niin, että isäsi on mummosi ritnaperillinen. Jos mummo kuolee ennen isää niin rahat ovat silloin isäsi. Varmasti uudessa vaimossa on jotain hyvää jos isäsi on hänen kanssaan naimisissa. Raha on vain rahaa.

En voi tähän tarkemmin teille selvittää. Mutta kuvio menee raakasti näin: mummi on reppana, arka, hyvä ihminen. Isä on roisto, häikäilemätön. Uusi vaimo on samaa sarjaa.

Pitää puhua mummin kanssa, mikä hänen tahtonsa on. Sehän on ainoa mikä rtkaisee. Mummi vaan on isäni ohjailtavissa. Vaikealta tuntuu puhua mummin kanssa perinnöstä. Koska se ei oikeasti merkitse minulle mitään (ihmiset ovat tärkeimmät).

Yhteistyössä