Kuuluuko pk-tätien (sijaisten) esittäytyä vanhemmille???

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "pipsa"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

"pipsa"

Vieras
Meidän pk:ssa ei yksikään sijainen ole esittäytynyt, ja mua vaivaa tilanne ihan älyttömästi. Nytkin lasteni ryhmässä on kaksi hoitajaa kolmesta ketä en 'tunne'. Toinen ollut viikon ja toinen pari pv. Jotenkin mun mielestä olis kohteliasta esittäytyä...

Kyllä kuuluu yleiseen toimintamalliin esittäytyä, etenkin, kun pitempään sijaistaa. Tai ainakin näin olen itse toiminut aina ja sitä vaatinut myös sijaisilta. Niin ja näin myös opetetaan toimimaan.

En tiedä, kuuluuko, mutta onhan tuo epäkohteliasta. Mutta eiks tuo toimi molemmin päin? Voithan sä itsekin mennä esittäytymään. Yhtä epäkohtelias olet itsekin.

Just vanhempainillassa tuli äideiltä palautetta, että sijaisten pitää ilmanmuuta esitellä itsensä aina vanhemmille. Pitäähän vanhempien tietää kelle lapsensa luovuttaa yhtälailla kun henkilökunnan pitää tietää kelle lapsen päivällä luovuttaa. Tärkeä asia ja ihan jo pelkästään kohteliaisuutta luulisi esittäytyvän. Itse en kuitenkaan ole jäänyt harmittelemaan kun en ole tiennyt sijaisen nimeä lapsiani viedessä. Tajunnut kyllä olen että on sijainen ilman esittelyäkin. Mutta mulla aamuisin muutenkin niin jumalaton kiire etten moiseen kauheesti kerkiä huomioimaan.

Mun mielestä lähtökohtaisesti pitäis sijaisten esittäytyä, mutta jos he eivät sitä tee, niin mene ihmeessä itse esittäytymään.

Takana voi olla niinkin inhimillinen juttu, että sijaisilla on opittavana hirveä liuta uusia ihmisiä: työkaverit, lapset ja niiden vanhemmat (monella on monia eri hakijoita). Sen takia sijaiset ei välttämättä millään muista, kenelle ovat jo esittäytyneet! Vanhemmat sen sijaan tunnistavat, kuka on uusi työntekijä, koska ei ole muita uusia naamoja opittavana. Sen takia kannattaa ihan hyvillä mielin mennä itse tervehtimään ja esittäytymään, jos sijainen ei sitä tee, kyse ei välttämättä ole mistään välinpitämättömyydestä vaan kertakaikkiaan muistikapasiteetin rajallisuudesta. :)

[QUOTE="vieras";22169080]En tiedä, kuuluuko, mutta onhan tuo epäkohteliasta. Mutta eiks tuo toimi molemmin päin? Voithan sä itsekin mennä esittäytymään. Yhtä epäkohtelias olet itsekin.[/QUOTE]

Tänään vasta mulle selvisi ketkä ovat lasteni ryhmässä. Vähän vaikea esittäytyä kun ei tiedä kuka on mikäkin pk:ssa... Seuraavan kerran kun näen ko. hlö:t on tarkoitukseni esittäytyä... Jotenkin ajattelisin että aloitteen tekisi pk:n väki.

Mulle tosta puhuttiin jo opiskelijana ja sen jälkeen olen kyllä esittäytyny aina uusille vanhemmille sijaisena. Onhan se kiva tietää ketä omaa lasta hoitaa ja jos omani ois tarhassa niin haluaisin tietää ketä ne tädit ovat, vakkarit ja sijaiset jne...

Mä otan sen jotenkin 'henkilökohtaisesti' kun ei ole esittäydytty... Lasten ryhmässä on 13 lasta, 4 sisarusta että ei noita vanhempia nyt niin montaa ole etteikö muistais kenelle olis esittäytynyt... Mut tietty jokainen tyylillään...

Miä muistan kun olin työharjottelussa päiväkodissa, niitä lapsia tuntui olevan miljoona ja vanhempia tuplasti. Taisin esittäytyä ainakin kahteen kertaan kaikille, tulipahan selväksi :D Parempi kertoa kahteen kertaan kun ei ollenkaan, niin miä aattelin..

Alkuperäinen kirjoittaja Miä;22169143:
Miä muistan kun olin työharjottelussa päiväkodissa, niitä lapsia tuntui olevan miljoona ja vanhempia tuplasti. Taisin esittäytyä ainakin kahteen kertaan kaikille, tulipahan selväksi :D Parempi kertoa kahteen kertaan kun ei ollenkaan, niin miä aattelin..

Juurpa näin. Kyl vanhemmat sen tajuaa että voi tehä tuplat. Pääasia että esittelee.

Alkuperäinen kirjoittaja Miä;22169143:

Voi kun meidän lasten pk:n sijaiset olis samanlaisia :) Ei haittais yhtään...

[QUOTE="alkup.";22169136]Mä otan sen jotenkin 'henkilökohtaisesti' kun ei ole esittäydytty... Lasten ryhmässä on 13 lasta, 4 sisarusta että ei noita vanhempia nyt niin montaa ole etteikö muistais kenelle olis esittäytynyt... Mut tietty jokainen tyylillään...[/QUOTE]

Tuossa tapauksessa aika omituista. Kertoo sitten näitä sijaisista aika paljon eikä mitenkään positiivista.

Itse olen tehnyt paljon sijaisuuksia ja valitettavasti aina jokunen vanhempi on päässyt livahtamaan niin, etten huomaa esittäytyä. Varsinkin ilatapäivisin näkyvät vanhemmat. Pihoilla kun voi olla viidenkin ryhmän lapsia niin aina ei kaikkia huomaa.

Keille olet sitten lapsesi aamulla luovuttanut? Jos huomenna näet näitä sijaisia, esittäydy ja kysy ketä tämä on, kun ei ole esittäytynyt.

Mun mielestä lähtökohtaisesti pitäis sijaisten esittäytyä, mutta jos he eivät sitä tee, niin mene ihmeessä itse esittäytymään.

Takana voi olla niinkin inhimillinen juttu, että sijaisilla on opittavana hirveä liuta uusia ihmisiä: työkaverit, lapset ja niiden vanhemmat (monella on monia eri hakijoita). Sen takia sijaiset ei välttämättä millään muista, kenelle ovat jo esittäytyneet! Vanhemmat sen sijaan tunnistavat, kuka on uusi työntekijä, koska ei ole muita uusia naamoja opittavana. Sen takia kannattaa ihan hyvillä mielin mennä itse tervehtimään ja esittäytymään, jos sijainen ei sitä tee, kyse ei välttämättä ole mistään välinpitämättömyydestä vaan kertakaikkiaan muistikapasiteetin rajallisuudesta. :)

Voihan se sijainen kertoa nimensä ja sanoa kuten eräs mun lapsia hoitanut sijainen. Hän sanoi mulle, ettei ole varma ollaanko me jo tavattu, mutta varmuuden vuoksi hän esittäytyy vaikka siten monta kertaa, ettei ainakaan jää kokonaan esittäytymättä. Ja tää oli mun mielestä hyvä juttu. Olen muutaman kerran pk:n pihalla joutunut kyselemään lapsiltani, et kukas noista on tänään hoitanut sua, kun yhtään tuttua naamaa ei ole ollut näkyvissä. Se on vähän hölmö tilanne kun vanhemmat joutuu miettimään, et kenelle sanotaan heippa ja kukaan ei tule vielä siinäkään vaiheessa kertomaan, että minä olen se sijainen, joka sanoo sun lapselle moikka.

[QUOTE="alkup.";22169136]Mä otan sen jotenkin 'henkilökohtaisesti' kun ei ole esittäydytty... Lasten ryhmässä on 13 lasta, 4 sisarusta että ei noita vanhempia nyt niin montaa ole etteikö muistais kenelle olis esittäytynyt... Mut tietty jokainen tyylillään...[/QUOTE]

mä taas kerran mietin kun menin sijaisena ja reippaasti erään lapsen tuojalle esittelemään ja tää ei ollu näkevinään. Vähän tuli sellanen olo että aivan ja sama sille kuka talossa on lastaan hoitamassa.Mut teimpä osuuteni vaikka vastakaikua en saanutkaan.

[QUOTE="doris";22169159]Tuossa tapauksessa aika omituista. Kertoo sitten näitä sijaisista aika paljon eikä mitenkään positiivista.

Itse olen tehnyt paljon sijaisuuksia ja valitettavasti aina jokunen vanhempi on päässyt livahtamaan niin, etten huomaa esittäytyä. Varsinkin ilatapäivisin näkyvät vanhemmat. Pihoilla kun voi olla viidenkin ryhmän lapsia niin aina ei kaikkia huomaa.

Keille olet sitten lapsesi aamulla luovuttanut? Jos huomenna näet näitä sijaisia, esittäydy ja kysy ketä tämä on, kun ei ole esittäytynyt.[/QUOTE]

Joko sille ryhmän vakkarihoitajalle tai sit isojen puolten hoitajille. Meidän pk:ssa on aamuisin ja iltapäivisin isot ja pienet yhdessä. Aina on tuttu ollut vastaanottamassa ja sit niitä vieraampia siellä peremmällä leikkihuoneissa (ja sinne astihan en koskaan aamuisin mene, mutta täytyy vissiin mennä...). Iltapäivisin on kans ollut joku vakkari tai isojen puolen hoitaja, joka on sit lapset luovuttanut. Vaikka vaikalla on ollut sijainenkin, joka muun päivän ollut pienten ryhmässä...

[QUOTE="alkup.";22169208]Kurjaa... Mutta meitähän on joka lähtöön, siis vanhempia ja hoitajia...[/QUOTE]

Näin on. Ja onneksi pääasiassa sellasia vanhempia jotka vastaa kun menee tervehtimään.

Yhteistyössä