Koulujen uimahallikäynnit, mitä ootte mieltä tällasesta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Poikani käy erityiskoulua ja hänellä on kehityshäiriö, sekä autismin piirteet.

Koulusta käydään uimahallissa joka toinen viikko, poikani 7v. ei osaa vielä uida ja arasteleekin syvään altaaseen menemistä. Nyt on pikkuhiljaa uskaltautunut avustettuna kokeilemaan isompaan altaaseen, mutta itkee kotona, että ei halua enää mennä koulun kanssa uimaan, koska siellä pakotetaan laittamaan pää veden alle ja jopa painostetaan painamalla päätä veden alle, kun toinen ei muuten suostu ja uskalla. Poika sanoo itkeneensä altaassa, eikä siltikään päästetty pois.

Musta tää on ihan käsittämätöntä...ensin pakotetaan aikuisten altaaseen ilman uimataitoa ja sitten vielä tämä...yritetäänkö tässä saada jotain traumoja aikaiseksi.

Olen puhunut opettajalle, mutta ei näköjään mitään muutosta. Mitä mä teen, ilmoitan että poika ei tule uimaan lainkaan vai?

Poika käy myös vapaa-ajalla erityislasten uintikerhoa, siellä sentään edetään paljon hitaammin ja annetaan lapselle aikaa totutella.

[QUOTE="vieras";22169150]Poikani käy erityiskoulua ja hänellä on kehityshäiriö, sekä autismin piirteet.

Koulusta käydään uimahallissa joka toinen viikko, poikani 7v. ei osaa vielä uida ja arasteleekin syvään altaaseen menemistä. Nyt on pikkuhiljaa uskaltautunut avustettuna kokeilemaan isompaan altaaseen, mutta itkee kotona, että ei halua enää mennä koulun kanssa uimaan, koska siellä pakotetaan laittamaan pää veden alle ja jopa painostetaan painamalla päätä veden alle, kun toinen ei muuten suostu ja uskalla. Poika sanoo itkeneensä altaassa, eikä siltikään päästetty pois.

Musta tää on ihan käsittämätöntä...ensin pakotetaan aikuisten altaaseen ilman uimataitoa ja sitten vielä tämä...yritetäänkö tässä saada jotain traumoja aikaiseksi.

Olen puhunut opettajalle, mutta ei näköjään mitään muutosta. Mitä mä teen, ilmoitan että poika ei tule uimaan lainkaan vai?

Poika käy myös vapaa-ajalla erityislasten uintikerhoa, siellä sentään edetään paljon hitaammin ja annetaan lapselle aikaa totutella.[/QUOTE]

puhut vielä ja teet selväksi että muutos tultava tai ei lähde uimaan. Eihän nyt lasta noin voi kohdella ja pelotella.

Oletko siis varmistanut opettajalta että näin siellä toimitaan vai uskotko suoraan poikasi sanaa asiasta? Itse ainakin varmistaisin asian ensin. Opetusministeri tuskin sun valituksiisi vastaa ;DDD
Rehtori tuskin on vastuussa uimaopettajasta, vai onko se oma opettaja joka uintia opettaa? Käsittääkseni useimmissa paikoissa se on liikuntatoimi joka uimahalleista vastaa, joten siellä se oikea valituskohde on jos tuo pitää paikkansa, eli sen uimaopettajan esimies.

[QUOTE="riina";22169171]Valita rehtorille ja opetusministerille. Soita iltapäivälehtiin. "Erityislapsia yritettiin hukuttaa koulussa" on aika raflaava otsikko.[/QUOTE]

Onko tää sun mielestä jotenkin hauskaa vai??...olisit jättäny vastaamatta, jos et fiksumpaa keksi.
Olen oikeesti huolestunut ja sä heität jotain vitsiä...näköjään ei olis pitäny kysyä täältä taas mitään. :(

ap

mä ilmottasin tylysti opettajalle jos ei useampi sanominenkaan auttaisi, että jos lapsi joutuu vielä kerrankin valittamaan samaa asiaa tai jos mä joudun edes epäilemään tapahtuneen jotain edes etäisesti siihen suuntaan viittaavaa niin mä kävelen suoraan poliisiasemalle.

Luokan avustajat ovat mukana uimassa ja altaassa, ovat varmasti tietoisia että olen asiasta opettajalle valittanut. Uimaopettaja tmv. on varmasti myös paikalla, mutta kyllä avustajan homma on puuttua asiaan, jos uimaopettaja liikaa painostaa ja lapsi itkee altaassa.

Tiedän sen uimaopettajan etunimen ainoastaan, yritän selvittää kenestä on kyse ja otan häneen sitten yhteyttä. Opettajalle olen puhunut jo kolmesti, eikä siitä ole mitään apua.

[QUOTE="vieras";22169253]Luokan avustajat ovat mukana uimassa ja altaassa, ovat varmasti tietoisia että olen asiasta opettajalle valittanut. Uimaopettaja tmv. on varmasti myös paikalla, mutta kyllä avustajan homma on puuttua asiaan, jos uimaopettaja liikaa painostaa ja lapsi itkee altaassa.

Tiedän sen uimaopettajan etunimen ainoastaan, yritän selvittää kenestä on kyse ja otan häneen sitten yhteyttä. Opettajalle olen puhunut jo kolmesti, eikä siitä ole mitään apua.[/QUOTE]

Opettaja eikä avustaja ole esimiesasemassa uimaopettajaan, eivätkä pysty määräämään miten uimaopettaja tekee työtänsä. Heille valittaminen ei siis vie asiaa eteenpäin. Uimaopettaja on se kenen kanssa sun pitää ensin puhua, ja sitten seuraava on uimaopettajan esimies. Ethän sä tiedä edes onko opettaja puhunut asiasta uimaopettajan kanssa lainkaan!

Ehkä mä meen itse salaa paikanpäälle katsomaan, mitä siellä puuhaillaan. Sillähän tää selviää....siten mä näen pitääkö pojan puheet paikkaansa ja kuka niitä juttuja siellä toteuttaa.

Opettaja eikä avustaja ole esimiesasemassa uimaopettajaan, eivätkä pysty määräämään miten uimaopettaja tekee työtänsä. Heille valittaminen ei siis vie asiaa eteenpäin. Uimaopettaja on se kenen kanssa sun pitää ensin puhua, ja sitten seuraava on uimaopettajan esimies. Ethän sä tiedä edes onko opettaja puhunut asiasta uimaopettajan kanssa lainkaan!

Tänä vaikuttaa vastuuta pakoilevan opettajan kirjoitukselta. Voisit hävetä sellaista ajatustakin, että opettajat voivat olla puuttumatta KOULUN JA HEIDÄN ITSENSÄ järjestämään uimaopetukseen.

Ei ihme että lapset inhoavat koulun uimaopetusta, koska siellä saavat kaikki hörhöt mellastaa ilman seuraamuksia. Oikein pöyristyttää moinen.

Alkuperäinen kirjoittaja häpeäisitte jo;22169531:
Tänä vaikuttaa vastuuta pakoilevan opettajan kirjoitukselta. Voisit hävetä sellaista ajatustakin, että opettajat voivat olla puuttumatta KOULUN JA HEIDÄN ITSENSÄ järjestämään uimaopetukseen.

Ei ihme että lapset inhoavat koulun uimaopetusta, koska siellä saavat kaikki hörhöt mellastaa ilman seuraamuksia. Oikein pöyristyttää moinen.

En ole opettaja mutta kirjoitin tuon viestin. Opettajalla ei ole määräysvaltaa uimaopettajaan, eikä kehenkään muuhunkaan työntekijään, sitä varten pitää olla esimiesasemassa kyseiseen työntekijään. Siksi kehotin aloittajaa ottamaan yhteyttä uimaopettajan esimieheen. Mitään hävettävää en neuvossani näe. Kehottaisin aloittajaa vielä ensiksi selvittämään pitääkö pojan puhe paikkaansa!

En ole opettaja mutta kirjoitin tuon viestin. Opettajalla ei ole määräysvaltaa uimaopettajaan, eikä kehenkään muuhunkaan työntekijään, sitä varten pitää olla esimiesasemassa kyseiseen työntekijään. Siksi kehotin aloittajaa ottamaan yhteyttä uimaopettajan esimieheen. Mitään hävettävää en neuvossani näe. Kehottaisin aloittajaa vielä ensiksi selvittämään pitääkö pojan puhe paikkaansa!

Ahaa, mutta on väärin, ettei muka opettajalle kuulu se yhteydenotto uimaopettajan esimieheen! Kyllä vastuu on ensisijaisesti hänellä. Huono tuuri jos on saanut sadistin opettamaan lapsia, mutta vanhemmille ei kuulu koulun uimaopetuksen valvominen ja siitä ilmoittelu.

Meinaatko oikeasti että vain esimiesasemassa oleva saa kieltää uimaopettajaa painamasta lapsen päätä väkisin veden alle? Ai niin, tämä on Kaksplussa, jossa terve järki ottaa osumaa tasaiseen tahtiin :D

Samantapaista tehtiin 90-luvulla ihan normikouluissa ja -luokissa, omassani ainakin. Olin huono uimari, arka uimahallissa, ja silti oli muka pakko sukeltaa syvään päähän. Käytännössä tämä tapahtui niin, että meidät laitettiin riviin seisomaan altaan reunalle ja kun vielä protestoin, opettaja tönäisi yhtäkkiä selkään. Ei todellakaan ollut miellyttävä kokemus, sokerina päällä oli nöyryytyksen tunne kun pärskin itkusilmin vedessä ja muut töllöttivät altaan laidalta.

Alkuperäinen kirjoittaja häpeäisitte jo;22169636:
Ahaa, mutta on väärin, ettei muka opettajalle kuulu se yhteydenotto uimaopettajan esimieheen! Kyllä vastuu on ensisijaisesti hänellä. Huono tuuri jos on saanut sadistin opettamaan lapsia, mutta vanhemmille ei kuulu koulun uimaopetuksen valvominen ja siitä ilmoittelu.

Luulisin että opettaja olisi ottanut yhteyttä johonkin jos hänen mielestään uimaopettaja toimii asiattomasti ja jopa vaarallisesti lasta kohtaan... Oikeasti kannattaisi aloittajan tarkistaa juttu ensin! Puuttuminen työntekijän toimintaan on esimiehen tehtävä jos haluaa tehdä siitä lopun.

On lapsen puheet sitten kirjaimellisesti totta tai ei, niin totta on ainakin se, että lapsi pelkää! Ja se on minusta se ratkaiseva tekijä. Lapsi siis kokee uintireissuilla jotain, mikä pelottaa ja näin ei saisi olla! Itse työskentelen esikoululaisten kanssa ja heitä ei uimahallissa koskaan pakoteta mihinkään. Arempi lapsi saa muiden polskiessa vaikkapa rauhassa istua altaan matalassa päässä ja totutella veteen omaan tahtiinsa, lotrata vaikkapa kastelukannun kanssa. Ja meillä nimenomaan uimaopettaja on korostanut, että lasta ei KOSKAAN saa pakottaa uimaan/veteen, eikä varsinkaan sukeltamaan, pahimmillaan aiheuttaa elinikäisen trauman. Jos juttelu ei opettajan kanssa auta, niin sanoisin minäkin, että poika ei enää tule uimaan, ellei sitä voida toteuttaa lapsen ehdoilla ja niin, että lapselle jää siitä hyvä ja positiivinen mieli! Sehän siinä koko touhussa on lapsella tärkeintä: HAUSKUUS! Pidä vaan rohkeasti poikasi puolia ja usko lastasi, jos hän itkee, että pelottaa.

Opettajalla on vastuu lapsista uimahallissakin ja än on se kenen pitää puuttua uimaopettajan toimintaan. Avustajat saa mennä altaseen opettaja taasen ei koska hänen pitää valvoa oppilaitaan. Rehtori on sen sijaan viimekädessä vastuussa kaikesta mitä kouluissa kouluaikana tapahtuu ja siihen kuuulu oppilaat ,opettajat,avustajat ym.

Jos todellakin on noin niin ottaisin rehtoriin yhteyttä ja selvittäisin hänen kanssaaan asiaa ja että hän sitten keskustelee opettajankanssa asiasta ja mahdollisesti ottaa yhteyttä uimahalliin.
Mutta en saanut ihan täysin selville,että oliko opettaja kanssasi samaa mieltä, että uimaopetus ei ole oikeanlaista. Monesti oppilas voi itekkin kertoa asiaa toisin kuin se on kertomatta sitä oikeaa syytä. Itsestäni tuo käytös kuulostaa aika omituiselta jos molemmat sekä uimaope ja oma ope ummistaa silmänsä asialta ja avustajatkaan ei siihen mitenkään reagoi.
Keskustelisin vielä myös lapsen kanssa asiasta ja varmistaisin,että puheet pitää varmasti paikkansa.
ja aina on tosiaan mahdollisuus mennä katomaan niin koululle kuin hallillekkin miten oppilaita kohdellaan/opetetaan.

[QUOTE="vesimeloni";22169772]On lapsen puheet sitten kirjaimellisesti totta tai ei, niin totta on ainakin se, että lapsi pelkää! Ja se on minusta se ratkaiseva tekijä. Lapsi siis kokee uintireissuilla jotain, mikä pelottaa ja näin ei saisi olla! Itse työskentelen esikoululaisten kanssa ja heitä ei uimahallissa koskaan pakoteta mihinkään. Arempi lapsi saa muiden polskiessa vaikkapa rauhassa istua altaan matalassa päässä ja totutella veteen omaan tahtiinsa, lotrata vaikkapa kastelukannun kanssa. Ja meillä nimenomaan uimaopettaja on korostanut, että lasta ei KOSKAAN saa pakottaa uimaan/veteen, eikä varsinkaan sukeltamaan, pahimmillaan aiheuttaa elinikäisen trauman. Jos juttelu ei opettajan kanssa auta, niin sanoisin minäkin, että poika ei enää tule uimaan, ellei sitä voida toteuttaa lapsen ehdoilla ja niin, että lapselle jää siitä hyvä ja positiivinen mieli! Sehän siinä koko touhussa on lapsella tärkeintä: HAUSKUUS! Pidä vaan rohkeasti poikasi puolia ja usko lastasi, jos hän itkee, että pelottaa.[/QUOTE]

Tämä on tosi että pelätä ei saisi, mutta autistisella lapsella voi olla pelkoja vaikka mitään ei tapahtuisikaan. Moenlle autistiselle jo pelkkä lähteminen ei tuota sitä ilon tunnetta ja se voi olla se mikä siinä mättää tm. tällainen pieni asia ja tekee siitä suuren. en siis mitenkään vähättele aloittajan lapsen pelkoja,mutta näinkin se asia vo olla.