Ennenaikaiset supistukset... rv 20

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ----------
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

----------

Vieras
Minua on nyt supistellut parin viikon verran. Välillä kovaakin. Odotan ensimmäistä, joten vaikea sanoa onko supistuksia vai jotain muuta! Lääkärin mukaan supisteluja. Kohtu kovenee välillä, kovaa menkkamaista kipua aina hetkellisesti, polttavia selkäkipuja jatkuvasti ym.

Onko jollakin kokemuksia ennenaikaisista supistuksista? Pystyitkö olemaan töissä? Auttoiko lepo? Aukesiko/pehmenikö kohdunsuu liian aikaisin? Syntyikö lapsi ennenaikaisesti? Mietin vain, että mitä seurauksia näistä supistuksista tässä vaiheessa voi olla. Olen ollut nyt pari viikkoa sairaslomalla ja huomenna lääkärissä mietitään/katsotaan jatko. Kovasti kaipaisin töihin, seinät kaatuu jo päälle (rahakin olisi tervetullutta) mutta mietin, että onko se turvallista? Kyseessä päiväkotityö. Nyt olo pahentunut jo kaupassa käynnin aikana ja kotona siivotessa. Jos kohdunsuu on normaali niin voiko silloin tehdä töitä ihan normaalisti, Miten muilla?

Vauvan hengissä pysyminen ja hyvin voiminen on tietenkin kaikkein tärkeintä. Tämän raskauden alkuunsaaminen oli tosi hankalaa ja vihdoin hoitojen kautta onnistuttiin. Nyt olenkin hermona, että vauvalle ei tulisi vaaraa...

Mulla supisteli ennenaikaisesti oireettoman virtsatieinfektion takia. Supistukset alkoi jo n. rv19, mutta koska en osannut niistä valittaa (en tajunnut, että ne on supistuksia) vti bongattiin vasta rv25, jolloin sain lääkityksen ja tilanne korjaantui. Supistukset ehti aiheuttaa ns. tuhoja eli paikat alkoi aueta liian aikaisin ja olin saikulla n. 4 vkoa. Silloin kyllä pelotti ja lääkäritkin puhuivat tosissaan enenaikaisen synnytyksen todennäköisyydestä. Raskaus meni kuitenkin lopulta yliaikaiseksi eli käynnistettiin 42+0.

niin ja piti myös sanoa, että kova paine alapäässä ja kirvelyä (ei pissatessa). Myös valkovuoto lisääntynyt. Pika pissanäyte oli puhdas mutta mietin myös, että olisko tulehdus...

Jos sulla ei ole otettu streptokokki näytettä/viljelyä niin vaadi et ottavat. Mulla toi streptokokki on kahdessa raskaudessa tehnyt tosi paljon ennenaikaisia supisteluja, ja toki jos se todetaan pitää sit synnytyksessä saada antibiootit vauvan suojaks, mutta ei ole syntyneet varsinaisesti ennenaikaisesti mulla streptokokiraskauksien vauvat, toinen tuli muutaman viikon etuajassa. Raskausajat olin supistusten takia pitkalti levossa.

Huomenna saatkin tietää onko supistuksilla ollut vaikutusta kohdunkaulaan. Jos kohdunkaulassa tapahtunut lyhentymistä, ei varmaan rv 20 ole muuta hoitoa kuin lepo. Ja kuten edellä kirjoitettiin kaikki infektionäytteet otettuna? Nyt on silleen kriittiset viikot, että ei ole enää paljon jäljellä että ennenaikaista synnytystä alettaisiin tehokkaammin estelemään tai pikkukeskosta voitaisiin hoitaa. Itselleni alkoi tulla kivuliaita supistuksia n. rv 24 ja ne johtivat parissa viikossa synnytykseen. Pääasia, että olet seurannassa ja tiedät missä mennään. Lepo kannattaa ottaa tosissaan, jos sitä suositellaan.

Juu, olin tytöstä saikulla just noilla viikoilla kans muutaman viikon. Hellitti sitten levolla, mutta en kyllä koko raskausaikana voinut juur mitään tehdä (esim. lenkkeillä). Siksikään, kun heti tuli jos jonkinlaista kipua sinne sun tänne.

Jossakin vaiheessa ne sitten katosivat ihan kokonaan ja vähän ennen synnytystä niitä ei ollut ollut pitkään aikaan. :D Olinkin jo varma, että varmaan menee yliaikaiseksi, mutta ei mennyt. Niin eikä tuo supistelukaan mulla onneksi vaikuttanut lopulta mihinkään. Tosin vedin varman päälle enkä ees sitten ennen turvallisia viikkoja hinkunutkaan sinne lenkille tms. =)

Jäin ennenaikaisista supisteluista sairaslomalla 2½ kk ennen laskettua aikaa. Istumatyö provosoi niitä, ei niitä sitten niin paljon sairaslomalla ollutkaan. Kohdunkaulaa ne eivät avanneet ja synnytys lopulta käynnistettiin 42.viikolla.

Eikö ne ole ennenaikasia just sillon jos kohdunsuulla alkaa niiden myötä tapahtua muutoksia.
Muuten niitä kait kutsuttaisiin harjoitussuppareiksi,jotka ei oo vaarallisia,eikä ne avaa paikkoja.

Vai olenko käsittänyt neukkatädin puheet aivan päin honkia?:/

Eikö ne ole ennenaikasia just sillon jos kohdunsuulla alkaa niiden myötä tapahtua muutoksia.
Muuten niitä kait kutsuttaisiin harjoitussuppareiksi,jotka ei oo vaarallisia,eikä ne avaa paikkoja.

Vai olenko käsittänyt neukkatädin puheet aivan päin honkia?:/

Ennenaikaisiksi mulla sanottiin niitä, jotka tulivat säännöllisesti. Siis juttu ei ole se, ovatko kipeitä vai eivät, vaan se, tulevatko säännöllisesti.
...jolloin ne voivat alkaa tehdä jotain siellä kohdunsuulla. Mulla ne onneksi meni ohi levolla ennen kuin ehtivät mitään tehdä. :)

Yhteistyössä