Kummassakohan tässä nyt on ongelma, minussa vai äidissä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Paha mieli
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

Paha mieli

Vieras
Olen kolmen pienen lapsen kotiäiti. Mieheni käy töissä ja on myös usein harrastuksisaan. Rahasta on tiukkaa, luonnollisesti. Äiti käy joskus auttelemassa, ehkäpä noin kerran viikossa. No ongelma;
-äitini ei koskaan tule auttamaan silloin kun mieheni on harrastuksissa tai omilla menoillaan, ilmeisesti sitä ärsyttää, että mies huitelee, mutta multahan se apu on pois eli tuntuu kun mut olis hyljätty kahteen kertaan, ensin mies ja sitten vielä äiti.
-äitini on auttanut paljon taloudellisesti, mutta sen jälkeen kun olin viime keväänä yhden yön ristelyllä Tallinnassa niin ei ole senttiäkään enää herunut, ei edes lapsille synttärilahjoja.
-ätini ollessa käymässä kysyin voisinko nopeasti kipaista kirjastossa, josko hän sen ajan olisi katsonut lasten perään - ei käynyt:(
ym.ym. tapauksia on alkanut ilmetä.
Ja ennen kuin alatte valittamaan, että eihän äidin pidäkään lapsiani hoitaa ja rahaa antaa niin totean, ettei siitä nyt ole kyse vaan siitä miten hänen käytöksesnä on muuttunut. Miksi on jotenkin niin katkera kaikesta kivasta mitä mulla vois olla?

No, onhan se kenkkua antaa omista (vähistä?) rahoistaan hyvää hyvyttään apua ja huomata että toisella onkin rahaa koska se menee risteilylle... Luulisin että tuosta ajatuksesta voisi olla kyse...

Onhan toi käytös selvästi mielen osoitusta..Ilmeisesti ajttelee (oudosti..) että jos on rahaa rillutella,ette tarvitse raha-apua.Mutta kyllä minä ainakin äitinä ajattelisin asian niin,että kiva kun pääsee välillä arjesta pois ja jaksaa taas.
Tosta lastenhoito jutusta vaikea sanoa mitään..ota asia puheeksi suoraan.

[QUOTE="vieras";22196186]Äidilläsi on selvää kontrolloinninhalua sinuun nähden. Silloin pitää lopettaa avun vastaanottaminen ja yrittää tervehdyttää suhdetta normaalimmaksi.[/QUOTE]
Lisäarvaus, että eikö se ollut näin jo kotona asuessasi?

se kenkkua antaa omista (vähistä?) rahoistaan hyvää hyvyttään apua ja huomata että toisella onkin rahaa koska se menee risteilylle... Luulisin että tuosta ajatuksesta voisi olla kyse...[/QUOTE]

Mun äitillä ei ole rahasta tiukkaa ja toisekseen en ole käynyt missään kolmeen vuoteen enkä tuhlaa omiin menoihin 20 euroa enempää kuussa.

Mies on kyllä itsekäs, mutta valitettavasti äitini toiminta ei muuta mieheni toimintaa, tuskin edes tajuaa sitä. Niin ja mun mies ei muutu, ero on ainoa mahdollisuus.

Musta vaan jotenkin tuntuu niin loukatulta ja itku meinaa tulla aina äidin käyntien jälkeen, mun mielestä se ihan tietoisesti jotenkin haluaa ottaa multa kaiken kivan pois.

Kasvotusten en jotenkin kehtaa puhua asiasta etten vaikuta kiittämättömältä, ja äidin tuntien se loukkaantus ikihyviks.

Mitä jos ens kerralla, kun äiti tulee auttamaan, sanotkin, että istu vaan, sinä laitat kahvit ja ettei äidin tarvitse aina tehdä jotain?! Katsot miten äiti reagoi tähän. Tiedän, että mun äiti loukkaantuisi, niin hullulta kuin kuulostaakin. Hän ei vaan osaa olla vain istuen ja katsoisi, ettei hänen apunsa kelpaa.

Meillä ton rahan kanssa on mennyt niin, että äiti on jo eläkkeellä, joka ei ole järin suuri. Tienaamme siis enemmän. Silti olisi aina maksamassa, esim. kaikki ruuat kun mennään heille vaikka viikoksikin tai jos he tulevat meille kylään. Eli mun korvaan ap:n äidin käytös kuulostaa oudolta.

Suurin ongelma tässä ei kuitenkaan ole äiti vaan ap:n aviomies. Ei ole oikein, että vain toinen huitelee paljon harrastuksissaan. Puhu miehesi kanssa ja pyydä vähentämään harrastuksia. Jos alkaa urputtaa, hanki itse yhtä paljon harrastuksia ja katso miten mielellään istuu kotona lasten kanssa.

Suosittelen apeelle että kasvaa jo irti äidistään :)
Mitä rahaan tulee niin minusta on enemmän kuin outoa että lapsi jolla oma perhe ottaa vanhemmiltaan rahaa vastaan :/

Todennköisesti pohjimmiltaan äitisi on huolissaan sinusta, ja sen tähden pahoillaa, kun selkeästi sinä joudut joustamaan omista menoistasi miehesi huolehtiessa vain itsestään. Olen huomannut, että oma vanhempi äitini ei vain osaa normaalisti/ystävällisesti sanoa tuollaisista asioista, vaan huomauttaa niistä lähinnä tiuskimalla ja juuri tuollaisilla "mielenosoituksilla".

Tärkeintä sinun olisi puhua miehesi kanssa pelisäännöt selviksi, eli milloin on hänen velvollisuutensa vahtia lapsia jne... ja todennköisesti välinne äitisi kanssa palautuvat ajan mittaan ennalleen.

Tää on nyt vähän asian vierestä, kuten jo aloituksessa sanoin, mutta miksi aikuinen ei voisi ottaa rahaa vanhemmiltaan vastaan, siis jos sitä itse antavat? Itse en ole koskaan pyytänyt, en koskaan!
Äitini on joskus sanonut, että mielummin antaa nyt rahaa kun jättää perinnöksi, siitä kun sitten menee jo verotkin.

No eiköhän tilanne ole normalisoitunut. Se että äitisi auttaa sinua taloudellisesti ei ole normaali tila aikuiselle ihmiselle joka ei asu kotona. Ehkä tässä on aika irtautua äidistä taloudellisesti ja olla omillaan. Ehkä äitisikin ajattelee näin.

Ei tarvitse erota miehestä ja vanhemmista, vaan ajatella, mikä on normaaleihin suhteisiin kuuluvaa käytöstä. Ei siis esim. toisen kiristäminen attamisella. Jos niin pahaksi menee, että se ei ympäröiville ihmisille käy, niin sitten sellaisista suhteista on pakko luopua. Vaikka ei itseä ajattelisi, niin lapsille alistettu äiti ei ole hyvä roolimalli. Aika usein ihminen on kelmekymppinen ennen kuin alkaa ajattelemaan itse, että lähisuhteissa on jotakin vialla.

Tää on nyt vähän asian vierestä, kuten jo aloituksessa sanoin, mutta miksi aikuinen ei voisi ottaa rahaa vanhemmiltaan vastaan, siis jos sitä itse antavat? Itse en ole koskaan pyytänyt, en koskaan!
Äitini on joskus sanonut, että mielummin antaa nyt rahaa kun jättää perinnöksi, siitä kun sitten menee jo verotkin.
Voi aivan hyvin ottaa vastaan silloin, kun sen vastikkeeksi ei vaadita tietynlaista käytöstä. Se ei ole normaalia.

Yhteistyössä