Ekaluokkalaiset & kännykkäsäännöt?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Anatolia
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Anatolia

Aktiivinen jäsen
24.08.2010
32 527
5
36
Miten teillä? Saako lapsi soitella vapaasti kavereilleen, ja antaa numeroaan kenelle haluaa?

Meillä taitaa olla aika tiukka puhelinkuri. Minä tallennan tytön kännykkään numerot, jos koen ne tarpeellisiksi. Siellä on mun, miehen, isovanhempien ja parhaan ystäväni (asuu lähellä, lapselle tuttu ja turvallinen aikuinen jolle voi soittaa aina) lisäksi tytön kolmen kaverin numerot. Yleensä tyttö kysyy multa luvan, kun haluaa soittaa kaverille.

Tekstiviestejä ei lähetä ollenkaan, ja luuri on useimmiten kiinni viikonloppuisin ja iltaisin kun tyttö on kotona. Ei pelaa pelejä kännykällä.

Jokin aika sitten puhelin oli unohtunut yöksi auki, piippaukselle onneksi ettei herättänyt koko perhettä kun tytön kaveri soitti keskellä yötä. Kello oli jotain 23:57 tms kun puhelu oli tullut. Ajattelin, että äiti tai isä on vahingossa osuneet näppäimiin tms, mutta ei: tyttö kertoi myöhemmin, että ko. kaveri oli ottanut hänen numeronsa ystäväkirjasta ja ihan tarkoituksella yrittänyt soittaa. Soittelee myös tyttömme toiselle ystävälle usein yöaikaan, omien sanojensa mukaan silloin kun on yksin kotona tai ei saa nukuttua. Alle 7 v lapsi kyseessä. Minusta ihan tosi outoa :|

Voi tsiisus, mun mielestä teet elämästä ihan tarkotuksella vaikeeta. Miksi sulla on halu nipottaa?
''Minä tallennan tytön kännykkään numerot, jos koen ne tarpeellisiksi.''
...

No alle 7v lapsi saattaa tosiaan yöllä hereillä ollessaan saada päähänsä mitä vaan. Meillä oli lapsen serkku yökylässä ja oli silloin 7v. Oli herännyt yöllä ja tullut äitiä ikävä joten oli soittanut tälle...

Voi tsiisus, mun mielestä teet elämästä ihan tarkotuksella vaikeeta. Miksi sulla on halu nipottaa?
''Minä tallennan tytön kännykkään numerot, jos koen ne tarpeellisiksi.''
...

Mun elämä on oikeastaan tosi helppoa :), harvemmin valitan sen olevan vaikeaa...

Tyttö on 6 v 9 kk ja minusta sen ikäisen ei vielä kuulu saada vapaasti soitella ties kenelle kavereille, joiden numerot on jostain käsiinsä saanut. Siksi mä diktaattorina huolehdin siitä, kenen numerot kännyssä on.

Mun elämä on oikeastaan tosi helppoa :), harvemmin valitan sen olevan vaikeaa...

Tyttö on 6 v 9 kk ja minusta sen ikäisen ei vielä kuulu saada vapaasti soitella ties kenelle kavereille, joiden numerot on jostain käsiinsä saanut. Siksi mä diktaattorina huolehdin siitä, kenen numerot kännyssä on.

Mun käsittääkseni suurin osa lapsista on sen verran näppäriä jo ekaluokkalaisina, että osaavat itsekin tallenhtaa.

Mutta aika vittumaisen kuvan susta kyllä sai. ;)
Tuskin ton ikäsellä lapsella mitään '' huonoja '' kavereita olisi, siis sellaisia, joille ei saisi soittaa. En vaan tajuu tollasta.

No mulla on muutamaa kuukautta nuorempi eskarilainen jonka puhelinta valvon vielä tosi tarkasti ja aion niin tehdäkkin niin kauan että puhelinkäyttäytyminen on hallussa.Ei tuon ikäisen tarvitse asua luuri korvalla tai soitella sinnetänne,vaan puhelinta käytetään kun on asiaa.Pelata kyllä annan sen kanssa,ei kuitenkaan kokoaikaa ja välipäiviä pidetään.

Tyttö nyt kyllä jo tokalla mutta samat säännöt ollut siitä asti kun puhelimen sai. Tai no, ei meillä kummempia sääntöjä ole. Yleensä kyllä kysyy saako soittaa vaikka ei sitä vaadita. Puhelinlaskut on ollut 2-5€.

Yleensä on ennemmin niin päin että ei muista laittaa puhelinta päälle. Mutta saa siis soittaa kaverille (puhelut tosi lyhyitä) ja laittaa viestiän sekä tallettaa omien kaverien numerot. Puhelut mummille on yleensä niitä pisimpiä ja aina kysyy saako soittaa vaikka ei tarvitsisi. Joskus tullut kaverilta puheluja siihen aikaan kun meillä on nukuttu mutta inhimillisyyden rajoissa kuitenkin. Jos niitä tulisi yöaikaan niin varmaankin pitäisi sulkea puhelin.

Ja pelata saa omalla puhelimella kun haluaa, kovin usein ei sitä kuitenkaan tee että tarttis ruveta rajottamaan.

Viimeksi muokattu:
Mutta aika vittumaisen kuvan susta kyllä sai. ;)
Tuskin ton ikäsellä lapsella mitään '' huonoja '' kavereita olisi, siis sellaisia, joille ei saisi soittaa. En vaan tajuu tollasta.

Mä vaan haluan, että noin pieni lapsi ei soittele kenellekään huvikseen. Siis mun oma lapseni, muut saa soitella kyllä. Olkoon sitten vaikka vittumaista :). Ehtii se keräillä satoja numeroita kännykkäänsä & tehdä tähtitieteellisiä puhelinlaskuja sitten isompanakin.

no en ota kantaa tuohon puelimen käyttöön, mutta selvittäisin kyllä sen kaverin oloja tarkemmin, joka oli keskellä yötä soittanut. sehän on lastensuojelun asia, jos lapsi on keskellä yötä yksin. ja siksikö siis hereillä että pelkää?

Nykyisellä kakkoslluokkalaisellani on ollut ekasta luokasta lähtien kännykä. Sinne ei ole tallennettu hirveän montaa numeroa. Meidän vanhempien, isoäitien, isosiskon, parin naapurin, ja jokusen kaverin numero.
En sinänsä ole kieltänyt tallentamasta kenekään numeroa, mutta haluan kyllä tietää keiden numerot puhelimessa on. Tytär kysyy yleensä ensin saako soittaa jollekin kaverilleen, ennenkuin soittaa. Ei niinkään siksi, etten antaisi hänen lainkaan puhua puhelimessa- vaan siksi, että kaverille soittaminen yleensä tarkoittaa sitä, että haluaa olla hänen kanssaan = tarvitsee varmistuksen minulta saako lähteä ulos. Pitkiä jaarituspuheluita rajoitan, oli soittajana sitten tytär tai hänen kaverinsa. Samoin aikaisia aamupuheluita tai myöhäisiä iltapuheluita.

Nelosluokkalaisen kännykässä onkin jo pidempi määrä numeroita. Hänen puhelimen käyttöön rajoitan siten, että laskun tulee olla kohtuullinen ja vuorokauden ajan puhelun soittamiselle samoin.
En tiedä kenelle kaikille hän on numeronsa antanut, mutta luotan aika hyvin tyttären omaan valintakykyyn.

Nykyisellä kakkoslluokkalaisellani on ollut ekasta luokasta lähtien kännykä. Sinne ei ole tallennettu hirveän montaa numeroa. Meidän vanhempien, isoäitien, isosiskon, parin naapurin, ja jokusen kaverin numero.
En sinänsä ole kieltänyt tallentamasta kenekään numeroa, mutta haluan kyllä tietää keiden numerot puhelimessa on. Tytär kysyy yleensä ensin saako soittaa jollekin kaverilleen, ennenkuin soittaa. Ei niinkään siksi, etten antaisi hänen lainkaan puhua puhelimessa- vaan siksi, että kaverille soittaminen yleensä tarkoittaa sitä, että haluaa olla hänen kanssaan = tarvitsee varmistuksen minulta saako lähteä ulos. Pitkiä jaarituspuheluita rajoitan, oli soittajana sitten tytär tai hänen kaverinsa. Samoin aikaisia aamupuheluita tai myöhäisiä iltapuheluita.

Meillä samanikäinen, ja samat säännöt. :)

no en ota kantaa tuohon puelimen käyttöön, mutta selvittäisin kyllä sen kaverin oloja tarkemmin, joka oli keskellä yötä soittanut. sehän on lastensuojelun asia, jos lapsi on keskellä yötä yksin. ja siksikö siis hereillä että pelkää?

Sen tytön vanhemmat, jolle ko. lapsi usein öisin soittelee, ovat vissiin selvitelleet asioita.

Sen verran mitä mä tuota tyttöä tunnen, niin kyse on hyvin taiteellisesta ja mielikuvitusrikkaasta lapsesta, ja en ihan purematta nielisi puheita yksinolosta :). Ihmetyttää vaan se, että eikö vanhemmat huomaa jos lapsi keskellä yötä soittelee toisille? :D

en oo nähnyt tarpeelliseksi vahtia, ehkä sitten jos tulisi niitä puhelinlaskuja niin voisin puuttua soittamiseen ;)
Mullakaan ei oo nyt ekaluokkalaista, mut toka ja nelosluokkalaiset löytyy. Tokaluokkalaisella on puhelinlasku 1-2e/kk ja nelosella noin 5e/kk, toki perheen sisäiset puhelut on ilmaisia. Eivät ainakaan tolla mittapuulla asu puhelimessa ;)

Sen tytön vanhemmat, jolle ko. lapsi usein öisin soittelee, ovat vissiin selvitelleet asioita.

Sen verran mitä mä tuota tyttöä tunnen, niin kyse on hyvin taiteellisesta ja mielikuvitusrikkaasta lapsesta, ja en ihan purematta nielisi puheita yksinolosta :). Ihmetyttää vaan se, että eikö vanhemmat huomaa jos lapsi keskellä yötä soittelee toisille? :D

Mistä sen huomaisi?

Paitsi tietysti tarkistamalla puhelutiedot.

Meillä lapset ovat ensi talvena 10v - 15v. Säännöt on saldoraja, eikä soitella kavereille sopimattomiin aikoihin (n. klo 20-08, viikonloppuisin -10). Eivät ekaluokkalaisina edes vielä osanneet tallentaa numeroita, mutta hyvin äkkiä oppivat ja valvominen käy mahdottomaksi ja pian ovat näppärämpiä ja osaavampia kännyn/tietokoneen käyttäjiä kuin me vanhemmat. Varsinkin tuo teini... :D

Viimeksi muokattu:
[QUOTE="vieras";22204148]Meillä kunnioitetaan myös lasten puhelinsalaisuutta niin etten kurki puheluita/tekstareita, eikä he kurki mun sama koskee myös miestäni.[/QUOTE]

Meillä ei kunnioiteta, kun lapsi tosiaan on 6 v 9 kk.

Kai sen kuulee, nuokin asuu kaksiossa. Tai sitten kurkkaamalla puhelimeen.

mutta ehkäpä siellä ei todella ole ketään kotona silloin ja siksipä ei osaa vanhemmat siihen puuttua. aika erikoista, että se lapsi on siihen aikaan hereillä.

tapahtuipa täälläpäin sellainen, että eräs poika soitti mun pojan kaverille juuri ekaluokkalaisena usein yöllä, kertoi että pelottaa ja kun tää kaveri kysyi, että miksi et nuku ja mitä teet niin vastasi että katon telkkaria, isä nukkuu tossa sohvalla vaan (= oli sammunut siis) ja äiti on töissä (=oli oikeasti, vuorotyö). erosivat sittemmin onneksi ja nykyään kai pojalla asiat paremmin.

Mä en oo nähnyt tarpeelliseksi asettaa mitään sääntöjä. En tiedä, ehkä mut on sitten siunattu harvinaisen hyvätapaisella lapsella, mutta 10-vuotiaan ikään on päässyt aiheuttamatta sen suurempia laskuja kuin 5e/kuukaudessa ja on osannut hyvin itse arvioida kenen numeroita puhelimeensa "hamstrata" (lue: ystäviensä ja sukulaistensa). En oikein osaa ymmärtää tuota, että sen sijaan että lähdettäisiin siitä oletuksesta, että lapsella on järkeä päässä, lähdetäänkin siitä oletuksesta, että ellei hän ole tiukan narun päässä, hän käyttäytyy kuin päätön kana. Ja pyydän anteeksi heti etukäteen, että sanon näin suoraan. En ole mikään vapaan kasvatuksen kannattaja, mutta...noh, kuten jo sanoin, ehkä mua on siunattu sellaisella muksulla, joka päästää äitinsä helpolla. ;) Onneksi.

Niin, unohdin vastata kysymykseen, että saako lapsi soitella kun haluaa kenelle haluaa, niin juu, saa periaatteessa. Mutta lapsi kyllä tajuaa, että se ei ole soveliasta esim. arkena iltaysin jälkeen eikä viikonloppuna kymmenen jälkeen. Tajuaa, että silloin voi monet olla jo nukkumassa.

Yhteistyössä