Punaviini

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "minä vain"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"minä vain"

Vieras
Mietin tossa, että kun kaapissa on avattu punaviini pullo. Olen kittaillut lasillisen illassa lisätäkseni onnistuneen kiinnittymisen mahdollisuutta (olen kuullut sen auttavan) ja kun tuo pullo on vasta avattu, että jos nyt raskaus onnistuu ja plussa pärähtää testiin, sitähän ei enää juoda. Mutta meillä kun ei kukaan muu viiniä juo, että voisiko sitä käyttää esim. ruuanlaitossa?
Keittäessähän noista se alkoholi haihtuu, eli vaarat sikiöllekin häviää?

olenko väärässä?

[QUOTE="vieras";22209886 begin_of_the_skype_highlighting**************22209886******end_of_the_skype_highlighting begin_of_the_skype_highlighting**************22209886******end_of_the_skype_highlighting]vakiopullossa on kuusi lasillista. Huomennako meinasit testin tehdä? Jäis 5 lasillista yli? Kaada viemäriin, jos et muuta keksi...[/QUOTE]

Mutta kun ei raaski hyvää ja kallista viiniä heittää pois :D En tee huomenna testiä, mutta ehkä ylihuomenna...

Olen monesti lukenut, että keittäessä alkoholi häviää ja voi syödä, esim. kastikkeessa jos on punkkua

Alkumetreillä on paljon merkitystä eli en itse jois punkkua raskauden aikana. Riski on toki aika pieni ja moni ottaa esim. siideriä tai olutta jossain juhlissa ;)

Olen monesti lukenut, että keittäessä alkoholi häviää ja voi syödä, esim. kastikkeessa jos on punkkua

Alkumetreillä on paljon merkitystä eli en itse jois punkkua raskauden aikana. Riski on toki aika pieni ja moni ottaa esim. siideriä tai olutta jossain juhlissa ;)

Joo, siis heti kun raskaus vain on todettavissa, en aio alkoholia nauttia, vaikka olen monesta paikasta kuullut ettei ihan alkumetreillä ole vaikutusta: sikiöllä ja äidillä kun ei ole yhteistä verenkiertoa. Mutta ihan perjaatteesta :)

Siis missä vaiheessa tuosta on hyötyä kiinnittymiselle? jos ovulaatio on kp 14 niin kyllä mun laskujen mukaan tuon pullon ehtii tuhota ennen testausta...Vai ootko useamman pullon jo juonu ovulaatiosta lähtien ja tuo jää niin kuin yli jos plussa pärähtää?

Siis missä vaiheessa tuosta on hyötyä kiinnittymiselle? jos ovulaatio on kp 14 niin kyllä mun laskujen mukaan tuon pullon ehtii tuhota ennen testausta...Vai ootko useamman pullon jo juonu ovulaatiosta lähtien ja tuo jää niin kuin yli jos plussa pärähtää?

En aloittanut heti ovulaation jälkeen, sillä muistin jutun vasta myöhemmin. Ja vanha pullo oli jääkaapissa, joka loppui eilen ja tänään avasin sitten uuden :)

[QUOTE="minä vain";22210003]En aloittanut heti ovulaation jälkeen, sillä muistin jutun vasta myöhemmin. Ja vanha pullo oli jääkaapissa, joka loppui eilen ja tänään avasin sitten uuden :)[/QUOTE]

Voisin kuvitella että jos testaus on ylihuomenna niin kiinnittymisen kannalta tuolla ei ole enää tekemistä. Joisin lasillisen illassa testaukseen asti ja jos plussaa näyttää niin kaataisin pois =)

[QUOTE="vieras";22210049]Kyllä se alkoholi haihtuu ihan sataprosenttisesti jos ruoka kiehahtaa. Tekee esim. paistista mureamman kun siihen laittaa viiniä.[/QUOTE]

No ei se kyllä haihdu ihan heti kiehauttaessa, aika kauan pitää keittää että häviää viimeisetkin.

No ei se kyllä haihdu ihan heti kiehauttaessa, aika kauan pitää keittää että häviää viimeisetkin.

Ei tarvitse edes varsinaisesti keittää sillä etanolin kiehumispiste on 78,3°C eli haihtuminen on voimakasta jo tuossa lämpötilassa, ja kasitikkeen kiehuessa n. 100 °C se on hyvin nopeaa ja alkoholin osalta haihtuminen jatkuu vielä kastikkeen jäähtymisvaiheessakin.

Ei tarvitse edes varsinaisesti keittää sillä etanolin kiehumispiste on 78,3°C eli haihtuminen on voimakasta jo tuossa lämpötilassa, ja kasitikkeen kiehuessa n. 100 °C se on hyvin nopeaa ja alkoholin osalta haihtuminen jatkuu vielä kastikkeen jäähtymisvaiheessakin.

Mistä tällaiset tutkimustulokset tulee? Alkoholin haihtuminen on nimittäin tosi hidasta, vaikka lämpötila ylittäisi haihtumisen alkamispisteen. Haihtuminen kyllä ALKAA 78 asteessa, mutta ei se kiehauttaminen sentään mikään taikatemppu ole. Questions and Answers - Alcohol Burn Off in Cooking
Joku prosentti siihen ruokaa sitä väkisinkin jää, mutta hyvin pieni riippuen siitä kuinka paljon sitä punkkua tms. ruokaan käytetään ja kauanko sitä keitetään. Tämä on nyt pilkun viilausta, mutta totuus on, että 100% alkoholia ei saa haihtumaan ruuasta kuin tosi pitkän keittämisen seurauksena. Jos tällaisesta turkimuksesta on jotain tietoa, niin mielenkiinnolla lukisin. Mutta sellaista ei ole, koska se ei ole mahdollista.

No jos olet viiniä huoneenlämmössä säilyttänyt avattuna, on se jo pilalla, joten kaada viemäriin. Jos haluaa avatun viinin säilyttää seuraavaan päivään, se tulee laittaa jääkaappiin säilytykseen, joskin tämäkään ei kovin hyvin makua takaa.

Yhteistyössä