Söin medium pihvin, voiko tästä seurata jotain?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hysteerinen odottaja?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hysteerinen odottaja?

Vieras
Eli siis eräs sukulainen tarjosi pihvejä, jotka kaikki olivat todellakin vain mediumeja. Yritin ottaa ohuimman ja huomautin asiasta, mutta hänen mielestään ihan hysteeristä vouhottamista. Olen lähes varma, ettei liha ollut suomalaista ja nyt huolettaa. Söin tosin vain puolet pihvistä, mutta nyt tuli vatsa kipeäksi, ehkä ajattelen liikaa, mitä voisi käydä. Mutta siis oletteko te muut syöneet medium pihvejä raskausaikana ja oliko mitään seurauksia?

Teoriassa siinä on olemattoman pieni riski, mutta neuvolan ohjeet on tehty hätävarjelun liioitteluna suosituksena kaikille, vaikka yksi 100 000:sta saisi ongelmia jostain ruuasta. Sinuna en miettisi tuota asiaa sen enempää. Moni syö tietämättään vaikka mitä (kaikki eivät muista ohjeita tai lukevat ne huolimattomasti), eikä tule mitään ongelmia. Itsekin tajusin pari juttua vasta loppuraskaudesta, mutta en jaksanut panikoida asiasta, vaikka periaatteessa noudatinkin ohjeita. Elämässä (ja raskaudessa) on niin paljon vaaroja, ettei kaikkia riskejä yksinkertaisesti voi ruveta miettimään ja panikoimaan, muuten on elämä ihan pilalla.

Ei siitä näin Suomessa varmaan mitään seuraa, ulkomailla (ainakaan kaikkialla) en välttämättä suosittelisi. Ja eikös medium-pihvi ole käytännössä kypsä, siis sisältäkin lämpötila on käynyt sen kypsymisrajan yli käsittääkseni.

Mä syön aina pihvit verisinä, eikä siitä mitään ole seurannut. Tosin kuopuksen kanssa söin ekat kolme kuukautta ainostaan ruokaa joka ei ollu jääkaappia ikinä nähnykkään ja siihen vielä malarianestolääkitystä päälle ja ihan terve vauva tuli.

Itse sanon, etten ole ikinä kuullutkaan, et medium pihvistä vois mitään seurata.

Jos sinusta tuntuu ettet jossain halua syödä pihvejä tai ihan mitä vaan, niin et syö, eikä sua kukaan sais painostaa. Maha voi tulla kipeäksi myös ihan vaan hermoilusta, eikä se ole mikään hyvä asia.

>Yritin ottaa ohuimman ja huomautin asiasta
MUTTA Itse pitäisin aika törkeänä jos oikein ruvetaan huomauttamaan ettet nyt ole kunnolla paistanut pihvis kun minä+masuasukki tulimme kylään. Sitten emännällä saattaa mennä hermot ja tulee halu puolustaa omia pihvejä x) Otat ensi kerralla jotain muuta syötävää eikö juu?

[QUOTE="ilona";22224265]naudanlihasta nimenomaan voi saada toksoplasmoosin.[/QUOTE]

Nyt puhutaan naudan kokolihapihvistä joka on medium. Siitä ei saa yhtään mitään, raaka on sitten asia erikseen. Siinä on todellinen riski loisiin kuten toksoplasmaan mutta ei juuri muuhun.

Tuskinpa mitään tulee :) Medium on aika kypsää kuitenkin, ja siis syntyihän niitä terveitä lapsia jo kivikaudella...

Mä olen myös raskaana ja tuollaiset jutut mietityttää... tyyliin mies laittoi grillatut pihvit samalle lautaselle kuin raa'at, mitä seuraa... söin ituja Ranskassa patongin välissä, mitä seuraa... söin vähän multaisia oman maan porkkanoita, mitä seuraa... söin mozzarellaa ravintolassa kysymättä oliko pastöroitua, mitä seuraa... en voi vastustaa yrttiteetä iltaisin...

Nyt on jo toinen raskaus ja hieman osaan rentoutua. Eiköhän tästäkin ihan kunnialla selvitä :) Eipä sullakaan varmaan mitään hätää ole, hyvä niitä ohjeita on jossain määrin ainakin noudattaa, ainakin pitää ne mielessä ettei nyt ihan joka päivä syö veristä pihviä salvian ja mozzarella-itusalaatin kanssa ;)

Niin, todella pienellä todennäköisyydellä mitään tulee. Ihmettelen kyllä, miten ihmeen välittämätöntä porukkaa täällä on, kun tuntuu, ettei ketään kiinnosta toi ohjeistus. Itsekään en söisi mediun pihviä odotusaikana. Minusta on vielä epäkohteliasta, että emäntä pyyhkäisi huolesi tollalailla rumasti, että ilmoitti asian olevan "ihan hysteeristä vouhottamista". Hyi että. Minua todellakin inhottaa tällaiset ihmiset, jotka kehtaavat nujertaa jonkun toisen aidon huolen ja neuvolan ohjeistuksen. Jos sitä haluaa noudattaa, niin ei kukaan asiallinen ihminen noin sanoisi. Jonkun mielestä tässä ketjussa sinun oli edes epäkohteliasta asiasta mainita, mutta itse olen sitä mieltä, että se emäntä oli kyllä TODELLA HUONO EMÄNTÄ! Jos minulle tulisi joku odottaja vieraaksi ja epähuomiossa olisin laittanut jotain, joka ei hänelle kävisi, niin tekisin kyllä kaikkeni, jotta vieraanikin saisi jotain maistuvaa. Siis toi emäntä oli kyllä tosi huono... huono aivan omassa luokassaan.

Mua ihmetyttää se kun suositusten noudattaminen katsotaan hysterisoinniksi, ja niiden noudattamatta jättäminen maalaisjärjeksi.

Toiseksi mua ihmetyttää miksi tästä asiasta aina täällä ilkeillään. Eikö voi vaan vastata asiallisesti. No, sama kyllä koskee täällä asiaa kuin asiaa.

Kuules PYH!, ei sitä mediumpihviä ole "kiellettyjen" listalla!

Jos mä tarjoan raskaanaolevalle vieraalle mustikkapiirakkaa ja vieras päättää että mustikat ovat lapselle pahasta niin olenko mä luokattoman huono emäntä?! ;)

Ajattelin vielä lisätä, että se ei muuta sitä asiaa, että jos söit vain pienenkin palasen sitä lihaa tai koko pihvin, niin aivan yhtä hyvin siitä voi saada jonkun tartunnan. Tossa siis ei ole kyse määrästä, vaan vain siitä, että jos satut ottamaan sellaisen suupalan, jossa on taudinaiheuttaja, niin sairastut. Joku siis saattaa selvitä ilman mitään, vaikka vetäisisi kilon raakaa lihaa joka pv, kun taas toinen voi sairastua jo yhdestä suupalasta. Mutta siis... Todennäköisyys tartunnalle on kuitenkin pieni, joten älä liikaa huoli. :)

Jos mä tarjoan raskaanaolevalle vieraalle mustikkapiirakkaa ja vieras päättää että mustikat ovat lapselle pahasta niin olenko mä luokattoman huono emäntä?! ;)
Seconded, olis aika jumalattoman laiha äiti jos jättäis syömättä kaikkia ruoka-aineita mistä tällä palstalla on flippailtu :D

Kyllä meidän listalla Helsingissä lukee, että lihan on oltava KYPSÄÄ. Mustikat ei tietääkseni ole missään kielletyssä listassa, mutta jos minulle nyt tulisi vieras, jonka lapsi ei kuitenkaan syystä tai toisesta voi niitä mustikoita syödä, niin kyllä yrittäisin etsiä kaapista, että löytyisikö lapselle jotain muuta hyvää. Niin tekisi jokainen hyvä emäntä. :)

No söin itekki ihan oikeasti mediumin (ravintoloissa tuntuu nuo kypsyysasteet vaihtelevan, vaikka kuinka tilaat mediumin niin saat kypsän... :laugh: ) pihvin, ilman seuraamuksia, mediumi ei kuitenkaa ole raaka..

Jokainen tekee tavallaan noiden suositusten kanssa, ite en niitä seurannu juuri ollenkaan kun en kalaa enkä erikoisia juustoja yms. syö joten söin ihan normaalisti, niinkuin aina, maksalaatikosta lähtien.

Yhteistyössä