Mitä tekisit? (kyse naapurin lapsesta)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Eli tilanne se että naapurin rouva lähti monen kotona olo vuoden jälkeen kouluun ja töihin. Nyt sitte heidän ala-aste ikäiset lapset jatkuvasti vähintään iltapäivät keskenään. Mikä siis ihan ok.

Vaan se mutta. Esim tänään pääsivät tokaluokkalaiset (meidän ja naapurin) puoli yhdeltä ja isommat sisarukset pääsee vasta kahdelta. Tulivat ensin tuohon meidän pihalle.
Komensin oman tytön sisälle. Naapurin tyttö lähti kotiin päin. Kohta huomasin että seisoo tuolla postilaatikon vieressä ja kattoo meille sisälle päin. tuo meidän tyttö sitte sano ettei pääse sisälle kun ei saa ovea auki.
Pyysin tytön sisälle. Ja kyllähän tuo aina välillä ihan kivakin mutta jos alkaa olla 3-4 krt viikossa niin en jaksais. Ja siis kyllä lähtee kotiin kun sanoo mut on sitte taas hetken päästä tuolla pihalla päivystämässä.
Mietin vaan kun talvi ja pimeä tulee että mitä se on sitte. Nuo isommatkin pelkää melkein hysteerisesti pimeää. tai siis ei itse pimeää vaan kaikkea mitä pimeällä voi tapahtua.

Nytkin olivat yhden viikon istuneet illat yläkerrassa yhdessä huoneessa kun eivät uskaltaneet muualla talossa olla. Pelkäsivät karhuja kun niitä ollu liikkeellä tässä aika lähellä. JA heidän äitiä vaan nauratti että kun lapset on niin arkajalkoja. Mua ei hirveästi naurata tää tilanne.

[QUOTE="moi";22228432]Vinkkaa iltapäiväkerhosta sille äitille...[/QUOTE]

Ei auta. Kuulemma rahat niin tiukilla. Ja kyllähän noin isot jo pärjää heidän mielestä ihan hyvin. Todellisuus vaan on oikeasti toinen. Ilmeisesti lasten kanssa ei keskustella asioista ja annetaan heidän selviytyä miten parhaaksi näkevät.
Sekin että kun heidän äiti oli vielä kotona niin tosi harvoin jätti lapsia yksin, kun eivät uskaltaneet jäädä. Nyt sitte ykskaks pitäis selvitä melkein päivittäin tunteja.

[QUOTE="a p";22228480]Siis avain on muttei saa sillä ovea auki. Tai ainakin teeskentelee ettei saa kun ei halua/uskalla mennä yksi kotiin.[/QUOTE]

No käy sitten auttamassa ja aukaise hänelle se ovi niillä avaimilla, jos ei itse saa!

[QUOTE="vieras";22228521]No käy sitten auttamassa ja aukaise hänelle se ovi niillä avaimilla, jos ei itse saa![/QUOTE]

Siis en usko että tuo se suurin syy että tulee tuohon pihalle pyörimään vaan se ettei tosiaan halua yksin olla. Mutta voishan tuon joku päivä käydä kokeilemassa tehoaako jos käyn sen oven aukaisemassa.

Paska tilanne,jos meinaa lapsensa elättää muulla kun sossun avustuksella,on pakko tehdä töitä.Yhteiskunta ei anna enää hoitopaikkaa kouluikäisille mukuloille eli käytännössä tarkoittaa sitä että pärjättävä on jos ei ole mummoja tai naapurintätejä jotka hyysää toistenkin lapset.
Sama tilanne on monessa huushollissa tämän päivän suomessa.

[QUOTE="akka";22228568]Paska tilanne,jos meinaa lapsensa elättää muulla kun sossun avustuksella,on pakko tehdä töitä.Yhteiskunta ei anna enää hoitopaikkaa kouluikäisille mukuloille eli käytännössä tarkoittaa sitä että pärjättävä on jos ei ole mummoja tai naapurintätejä jotka hyysää toistenkin lapset.
Sama tilanne on monessa huushollissa tämän päivän suomessa.[/QUOTE]

En tosiaankaan arvostele tuota äidin töihin menoa vaan sitä että lapsilla ei ole selviä sääntöjä miten olla yksin kotona. Ja on täällä se iltapäivä kerho. Mutta kyllähän sitä halvemmalla pääsee kun luottaa että naapurissa on aina aikuinen kotona joka voi hoitaa tarvittaessa.

voi miten mua säälittää se naapurin tokaluokkalainen (toki ymmärrän, ettet sinä jaksa joka päivä vierasta lasta kodissasi), kun on se kuitenkin vielä aika pieni. Ja vielä jos pelkää. :( Yrittää reppana jostain sitä turvaa hakea.

[QUOTE="hmm";22228620]voi miten mua säälittää se naapurin tokaluokkalainen (toki ymmärrän, ettet sinä jaksa joka päivä vierasta lasta kodissasi), kun on se kuitenkin vielä aika pieni. Ja vielä jos pelkää. :( Yrittää reppana jostain sitä turvaa hakea.[/QUOTE]

On nuo kaikki ollu täällä paljon enemmän mitä oisin oikeasti halunnut. Ja just sen takia kun vaan säälittää. Mutta siis vaikuttaa omiin lapsiin sen verran että välillä on pakko pitää taukoa. Läksyt jää iltaan ja kotihommia ei tehdä ja mulle soitetaan suuta jos on jatkuvasti muuta porukkaa.

[QUOTE="a p";22228690]On nuo kaikki ollu täällä paljon enemmän mitä oisin oikeasti halunnut. Ja just sen takia kun vaan säälittää. Mutta siis vaikuttaa omiin lapsiin sen verran että välillä on pakko pitää taukoa. Läksyt jää iltaan ja kotihommia ei tehdä ja mulle soitetaan suuta jos on jatkuvasti muuta porukkaa.[/QUOTE]

Mua ainakin helpottaa kun pojalla on kavereita täällä. Välillä on yhteensä 7 poikaa tuolla yläkerrassa mut ehkä meillä on sen verran kiltit naapurin lapset etteivät tee mitään typeryyksiä vaan leikkivät tai pelaavat kiltisti.
Eikö se ole kiva jos lapsellasi on seuraa? Laita tekemään läksyt yhdessä ja anna pientä välipalaa. Jospa se naapurin nainen antaisi sulle pientä korvausta siitä että huolehdit heidän lapsistaan. Eihän tuon ikäisiä tarvitse vahtia. En minä ainakaan haluaisi jättää lasta pulaan jos kerta pelkää, kaikista lapsista täytyy pitää huolta.

Mua ainakin helpottaa kun pojalla on kavereita täällä. Välillä on yhteensä 7 poikaa tuolla yläkerrassa mut ehkä meillä on sen verran kiltit naapurin lapset etteivät tee mitään typeryyksiä vaan leikkivät tai pelaavat kiltisti.
Eikö se ole kiva jos lapsellasi on seuraa? Laita tekemään läksyt yhdessä ja anna pientä välipalaa. Jospa se naapurin nainen antaisi sulle pientä korvausta siitä että huolehdit heidän lapsistaan. Eihän tuon ikäisiä tarvitse vahtia. En minä ainakaan haluaisi jättää lasta pulaan jos kerta pelkää, kaikista lapsista täytyy pitää huolta.

Mulla ihan sama tilanne; lapsilla on paljon kivempaa kun on kavereita leikkimässä....otan eskaritaksilta mielelläni pari mukaani meille leikkimään. Nytkin meinasi tulla villiyshärdelli omilla lapsillani kun kotiutuivat kerhosta, eskarista ja koulusta. Leivottiin muffarit valmiiksi ja pari eskari typyä tuli leikkimään, ja rauha on taattu. Eivätkä edes tappele ;)
Toki ymmärrän jos ns. hoitoapu on säännöllistä, ja ette aina halua ns. vieraita tenavia kotiinne.
Itselle tämä järjestely sopii- tosin meillä on puolin ja toisin tämä jeesiapu homma;)

Mulla ihan sama tilanne; lapsilla on paljon kivempaa kun on kavereita leikkimässä....otan eskaritaksilta mielelläni pari mukaani meille leikkimään. Nytkin meinasi tulla villiyshärdelli omilla lapsillani kun kotiutuivat kerhosta, eskarista ja koulusta. Leivottiin muffarit valmiiksi ja pari eskari typyä tuli leikkimään, ja rauha on taattu. Eivätkä edes tappele ;)
Toki ymmärrän jos ns. hoitoapu on säännöllistä, ja ette aina halua ns. vieraita tenavia kotiinne.
Itselle tämä järjestely sopii- tosin meillä on puolin ja toisin tämä jeesiapu homma;)

Tiedän että on sitten näitäkin vanhempia jotka alkavat hyödyntää tätä ns. ilmaista lastenhoitoa, siihen ei pidä suostua. Meillä oli myös aika paljon naapurin tenavat hoidossa kun heidän vanhemmat kävivät työhaastatteluissa. Toivat sitten lapsia aina puolikuntoisena meille josta seurasi se että meidän pienimmäinen sairastui niin pahasti että sai keuhkokuumeen :( Tiedän, olisi voinut tulla muutenkin mutta heidän nuorin lapsensa oli selvästi kipeä meillä ollessamme. En kovin paljoa arvosta sellaista että selvästi kipeä lapsi viedään toiseen lapsiperheeseen kysymättä vanhempien mielipidettä!
Mutta kiva kuulla Tike että siellä on toinenkin pullantuoksuinen, vai pitäskö sanoa muffinsintuoksuinen äiti, jonka kotiin ovat muidenkin lapset tervetulleita! Meidän kotiin ovat lasten kaverit aina tervetulleita! Haluan olla lasteni kavereille itsekin niin läheinen että olen se turvallinen aikuinen jolle voi kertoa jos on joku hätänä. Ja sitten teini-ikää ajatellen, mieluummin ovat kaveriporukalla meillä kuin kaupungilla!!!

tinkaM; hih,varsinainen pullantuoksuinen tike. Mutta noista tenavista, jotka meillä on leikkimässä pidän mahdottomasti...ja heidän vanhempansa tietävät minun hysteerisen pöpökammon, joten muistavat kyllä mainita joka ikisen nenänniiskauksen mitä on ilmassa mahdollisesti.
Viikonloppuisin saavat tulla yökyläänkin, hyvin omatoimisesti leikkivät ja homma toimii moitteettomasti.
Oikeastaan tämä on hiukan muotoutunut näin, että eskarit leikkivät meillä tuohon puoli viiteen ja sitten jengi siirtyy tuonne naapuriin, jolloin minä pääsen vuorostani koiralenkille hyvillä mielin...
Herra 9vn kavereita on hauska hauskuuttaa kun ovat niiiiiin skeitti iässä että ;) Näytin miten se "ollie" nouseekaan niin muutama sälli oli että täh ;)

Kurjaa teidän perheeseen tuo tahallaan tautien tuomien. Sillä nimellä kutsun moista välinpitämättömyyttä. Grrr ja räyh!

Ja samoilla linjoilla myös kanssasi siitä, että toivoisin olevani lapsilleni myös se "kamu" jolle jotain elostaan voi kertoakkin, ei pelkkä tyhmäkalkkis äiti.

Olen välillä aika tiukilla noiden omien kuuden lapsen kanssa. Mies on yrittäjä ja tekee pitkää päivää. Pakko olla välillä aika tiukatkin säännöt. Tuossa aikaisemmin jo laitoin että kuri häviää jos täällä jatkuvasti muita. Ja sitte on se että että osa jää ilman kaveria ja sitte vingutaan että kun noilla on aina kaverit ja meillä ei koskaan.
Kummasti vaan liukenevat pihalle tms jos pyydän omia laittamaan tiskejä tms.

tinkaM; hih,varsinainen pullantuoksuinen tike. Mutta noista tenavista, jotka meillä on leikkimässä pidän mahdottomasti...ja heidän vanhempansa tietävät minun hysteerisen pöpökammon, joten muistavat kyllä mainita joka ikisen nenänniiskauksen mitä on ilmassa mahdollisesti.
Viikonloppuisin saavat tulla yökyläänkin, hyvin omatoimisesti leikkivät ja homma toimii moitteettomasti.
Oikeastaan tämä on hiukan muotoutunut näin, että eskarit leikkivät meillä tuohon puoli viiteen ja sitten jengi siirtyy tuonne naapuriin, jolloin minä pääsen vuorostani koiralenkille hyvillä mielin...
Herra 9vn kavereita on hauska hauskuuttaa kun ovat niiiiiin skeitti iässä että ;) Näytin miten se "ollie" nouseekaan niin muutama sälli oli että täh ;)

Kurjaa teidän perheeseen tuo tahallaan tautien tuomien. Sillä nimellä kutsun moista välinpitämättömyyttä. Grrr ja räyh!

Ja samoilla linjoilla myös kanssasi siitä, että toivoisin olevani lapsilleni myös se "kamu" jolle jotain elostaan voi kertoakkin, ei pelkkä tyhmäkalkkis äiti.

Wau! Meillä kans poitsu skeitti-iässä, tai siis ei skeittaa vaan kovasti kiinnostaa. Sai ekan laudan ja tällä hetkellä istuu siinä tai seisoo ja harjottelee hyppyjä (hyppää lähinnä laudan päältä nurmikolle) mutta ei uskalla vielä potkutella eteenpäin. Poika on mahdottoman jääräpäinen, ei voi mennä kaverien eteen ennenkuin on harjoitellut yksin niin että osaa. Sama oli aikoinaan pyörällä ajon kanssa.
Sä oot siis cool mutsi! Mä osaan kans olla sillei että lasten kaverit katsoo vieressä että Wau vähänkö toi ------n äiti osaa hienosti... Pelaan mm. vaikeista kohdista läpi ja osaan jutella lasten kanssa niin että pojatkin jäävät monttu auki kuuntelemaan. Mutta skeitata en osaa. Mieheni sen sijaan on entinen skeittari joten jätetään hypyt ja temput hänen harteilleen etten hajota luitani niitä kokeillessa :D

[QUOTE="a p";22229098]Olen välillä aika tiukilla noiden omien kuuden lapsen kanssa. Mies on yrittäjä ja tekee pitkää päivää. Pakko olla välillä aika tiukatkin säännöt. Tuossa aikaisemmin jo laitoin että kuri häviää jos täällä jatkuvasti muita. Ja sitte on se että että osa jää ilman kaveria ja sitte vingutaan että kun noilla on aina kaverit ja meillä ei koskaan.
Kummasti vaan liukenevat pihalle tms jos pyydän omia laittamaan tiskejä tms.[/QUOTE]

Niin teillä on niin monta noita tenavia. No sitten ei muu auta kuin nostaa naapurin naisen kans kissa pöydälle ja sopia yhteisiä pelisääntöjä, ei toi homma voi noin jatkua. Kysy suoraan myös niiltä naapurin lapsilta että pelkäävätkö he yksin kotona ja mikä heitä pelottaa.

tinkaM....hih, mielenkiintoista. Ollaan lumilautailtu myös pojan kanssa muutama vuosi. Tai poju juuri aloittelee, mutta minä konkari jo vuodelta -91.
Tuossa "lapsen tasolle" asettumisessa on myös hyvätkin puolensa....muutama sälli alkoi olemaan turhan cool tuossa pihassa, syljeksivät pihalle ja olivat tosi koviksia. Menin geimeihin mukaan todella yliampuen ja pojat meinasivat pissiä housuunsa kun nauroivat niin kovasti. Ja yhtään ainoaa eirtettä ei ole enää tiluksille tullut, joten käytös muuttui ainakin minun silmien alla....toivottavasti huomasivat kuinka hoopoa se on ;)

On oikeastaan kivaa olla ihan cool mutsi, mulla on vanhoja trasher skeitti lehtiä tallessa, pojat tosin sanoo että olen niiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiin old school äiti kuulemma. Hei, vuodelta 1988 =)

Kyllä ne yleensä hirisee että sun äiti on ihan pönde. Noiden 6v lasten ja 4v typyn kanssa mennään vähän eritasolla, järjettömän laiska nöffini on niille mieletön seikkailijavahti koira tuolla metsässä. Ihan varmasti ei rosvoja tule heidän kotiinsa kun se otus makaa mun jaloissa ja vahtii lasten leikkiä...;)

Kaikenkaikkiaan lapset, koirat, lautailu ja elämä on niiin ihanaa kun sen oikein oivaltaa;)

Ja ihan varmasti mä-en-nyt-jaksa kakkapäiviä on minullakin. Mitäpä niistä etukäteen ressaamaan, voi olla se coolmutsi kuitenkin;)

Niin teillä on niin monta noita tenavia. No sitten ei muu auta kuin nostaa naapurin naisen kans kissa pöydälle ja sopia yhteisiä pelisääntöjä, ei toi homma voi noin jatkua. Kysy suoraan myös niiltä naapurin lapsilta että pelkäävätkö he yksin kotona ja mikä heitä pelottaa.

Joo siis on ollu puhettakin. Periaatteessa eivät saa tulla tänne. Mutta yleensä menee niin että käyvät kotona mutkan ja tulevat oleskelemaan tuohon postilaatikon kulmalle mihin näkee sisältä tosi hyvin. Tai sitte tullaan kysymään vuoronperään jotain lapsista oven rakoon kun on muka jotain asiaa. Eli tavallaan helpommalla pääsee kun lupaa ne tänne.
Mutta kuten laitoin jo niin en saa niitä kuitenkaan mukaan ns normaaliarkeen. Että olisivat kaverina noille meidän lapsille kun pitää jotain tehdä. Reput on sopivasti kotona jos pitää läksyjä tehdä ym. Että vaatii kuitenkin aika paljon ylimääräistä energiaa iteltä kun ovat täällä.
Leikit ym sujuu yleensä ok. Paitsi että tuo tokaluokkalainen ei voi sietää meidän 3v:tä. Ei sais olla mitenkään päin eikä edes samassa huoneessa kun häiritsee.

tinkaM....hih, mielenkiintoista. Ollaan lumilautailtu myös pojan kanssa muutama vuosi. Tai poju juuri aloittelee, mutta minä konkari jo vuodelta -91.
Tuossa "lapsen tasolle" asettumisessa on myös hyvätkin puolensa....muutama sälli alkoi olemaan turhan cool tuossa pihassa, syljeksivät pihalle ja olivat tosi koviksia. Menin geimeihin mukaan todella yliampuen ja pojat meinasivat pissiä housuunsa kun nauroivat niin kovasti. Ja yhtään ainoaa eirtettä ei ole enää tiluksille tullut, joten käytös muuttui ainakin minun silmien alla....toivottavasti huomasivat kuinka hoopoa se on ;)

On oikeastaan kivaa olla ihan cool mutsi, mulla on vanhoja trasher skeitti lehtiä tallessa, pojat tosin sanoo että olen niiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiin old school äiti kuulemma. Hei, vuodelta 1988 =)

Kyllä ne yleensä hirisee että sun äiti on ihan pönde. Noiden 6v lasten ja 4v typyn kanssa mennään vähän eritasolla, järjettömän laiska nöffini on niille mieletön seikkailijavahti koira tuolla metsässä. Ihan varmasti ei rosvoja tule heidän kotiinsa kun se otus makaa mun jaloissa ja vahtii lasten leikkiä...;)

Kaikenkaikkiaan lapset, koirat, lautailu ja elämä on niiin ihanaa kun sen oikein oivaltaa;)

Ja ihan varmasti mä-en-nyt-jaksa kakkapäiviä on minullakin. Mitäpä niistä etukäteen ressaamaan, voi olla se coolmutsi kuitenkin;)

Sama juttu täällä, mä en taatusti ole saanut yhtäkään kettuilua päälleni vaikka puutun kyllä jos näen jos teinit/lapset hölmöilee pihalla tai yleensäkin kadulla. Menen sanomaan mutta en valittaen vaan sanon ihan rauhallisesti "Mietippä nyt uudelleen onko tossa mitään järkee". Viimeksi näin leikkipuistossa kun kaks teinipoikaa leikki sytkärien kans ja yrittää polttaa yhtä keinua. Sanoin sit siihen "Tosta tulee niin iso lasku ettette osaa ees kuvitella jos saatte ton keinun ja ehkä ton pensaan ja sit koko metsän syttymään. Nyt kantsis lopettaa ennenku tapahtuu mitään hölmöö" ja niin ne lopetti eivätkä yhtään mutisseet vastaan. Mut jos mennään huutamaan "Nyt jumalauta pennut häivytte siitä tai soitan poliisit! Menkää muualle häiriköimään senkin saamattomat nulikat!" suhtautuisikohan kukaan meistäkään tuohon kovin kivasti? Ja kyse on monesti ihan vaan nuorten tapaamisista, ei sen kummemmista.
Ja muutenkin kun muistaa ajatella enemmän lapsilähtöisesti, voi monet riidatkin välttää. Ei kaikesta tarvitse aina vääntää ja väitellä, myös aikuinen voi joskus antaa periksi. Jos ei itse koskaan anna periksi vaan aina jyrää toisen, mitä se opettaa lapselle? Jotkut tietyt asiat ovat tietysti aina aikuisen päätettävissä mutta joissain pienemmissä lapsi voi ihan hyvin päättää joskus.
Ja toki kaikilla on niitä kakkapäiviä, kyllä harmitti eilen miten olin väsynyt ja äksy mutta kyllä me kivatkin väsymme joskus! Ja sekin on fine, lapsenkin on opittava että joskus voi olla vihainen mutta silti pitää vihaisenakin osata olla ihmisiksi.