Natsiätii tai ei mutta mielestäni 16-vuotiaan ei tarvitse lähteä kolmeksi päiväksi laville ryyppäämään

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Rollolainen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";22238047]ehkä on hieman eri asia se että joku vieras ostaa alaikäiselle lapselle alkoholia kun se että sen ostavat omat vanhemmat? taikka sillä että alaikäiset ryyppäävät keskenään ja sillä että vanhemmat suorastaan tarjoavat kännäysreissua kavereiden seurassa?[/QUOTE]

Mä en käsittänyt että kyseessä olisi kännäysreissu, jossa vanhemmat ostaisivat juomat vaan että kyseessä olisi Levin reissu, jossa valvojana oleva isä sallisi alaikäisten juoda esim. yhden saunakaljan. Ja käsitin että ap ei missään nimessä hyväksy yhtään tippaa alkoholia. Tuskin siellä synttäreilläkään olivat räkäkännissä olleet..?? Täysi ryyppäysreissu on tietty eri asia.

lähtisin itse mukaan reippailemaan Leville tyttäreni kanssa. Alkoholia en sallisi tippaakaan!!! Olet aivan oikeassa. Minun lapseni eivät lähtisi yhtään mihinkään ilman kunnon valvojaa ja vastuullista aikuista. ja tähän asiaan ei kuulu millään tavalla se mitä minä tai mieheni on joskus nuoruudessa tehnyt. Ei tyhmyydet periydy!

Mä en käsittänyt että kyseessä olisi kännäysreissu, jossa vanhemmat ostaisivat juomat vaan että kyseessä olisi Levin reissu, jossa valvojana oleva isä sallisi alaikäisten juoda esim. yhden saunakaljan. Ja käsitin että ap ei missään nimessä hyväksy yhtään tippaa alkoholia. Tuskin siellä synttäreilläkään olivat räkäkännissä olleet..?? Täysi ryyppäysreissu on tietty eri asia.

Mä ymmärrän varsin hyvin, ettei ap halua lastaan reissulle, jossa tämän valvoja rikkoo lakia tarjoamalla alaikäiselle alkoholia edes sen yhden saunakaljan verran. Ei ole mitään syytä, miksi alaikäisen pitäisi antaa juoda edes yhtä alkoholillista saunakaljaa. Sensijaan siihen on erittäin paljonkin syitä, miksi 16-vuotiaalta on laissa kielletty ottaa edes sitä yhtä.

Ja mistään muualta nämä nuoret tuskin sitä alkoholia tuolla reissulla saavat, kuin tuolta isältä?

kaksplussan kultaisiin sääntöihin kuuluu se että 16-vuotias saa ryypätä niin paljon kuin haluaa ja vanhempien on mielellään myös haettava ja maksettava ne juomiset. lisäksi 16-vuotias saa myös aivan vapaasti seurustella 30-40 vuotiaiden miesten kanssa ja on muutenkin täysin vastuussa omasta elämästään sillä onhan sen ikäinen jo kypsä aikuinen.

Tällä palstalla huomaa selvästi kyllä sen että suurin osa palstalijoista on pienten lasten äitejä ja vielä itsekin kohtuullisen nuoria. lienevätkö mielipiteet yhtä suvaitsevaisia sitten kun omat lapset ovat teini-iässä..

hassua muuten että palstalla aina tuomitaan teiniäidit koska he ovat täysiä lapsia eivätkä kykene ottamaan vastuuta tai huolehtimaan mistään ikänsä takia

Raittiilla äidillä on raitis tytär

Perheen tuki on ratkaiseva teinitytölle, kun tämä ratkoo suhtautumistaan päihteisiin.

Dosentti Hannele Turunen ja professori Kerttu Tossavainen ovat käyneet läpi tutkimusta, joka selvitti 14–15-vuotiaiden tyttöjen raittiutta Suomessa ja Kreikassa ja havainneet, että kodin lämmin ilmapiiri ja hyvät suhteet vanhempiin edistivät tyttöjen päihteettömyyttä. Tutkimukseen osallistuneet tytöt toivat esiin, että äidillä on tärkeä rooli päihteettömänä mallina. Tärkeää oli sekin, että perhe suhtautuu selkeän kielteisesti päihteiden käyttöön ja valvoo kotiintuloaikoja.

Myös raitis ystäväpiiri ja päihteettömyyttä tukevat harrastukset hillitsivät tyttöjen juomista.

Sama pätee todennäköisesti poikiin: raitis koti, raitis poika. Turusta ja Tossavaista huolestuttaa kuitenkin erityisesti se, että nuoret tytöt juovat yhä enemmän alkoholia. Vuonna 2002 tehdyssä tutkimuksessa 56 prosenttia 15-vuotiaista suomalaistytöistä oli ollut humalassa vähintään kahdesti. Euroopan keskiarvo oli 31 prosenttia, ja suomalaisia enemmän joivat vain tanskalaiset ja walesilaiset tytöt.

Saman tutkimuksen mukaan 53 prosenttia suomalaisista 15-vuotiaista pojista oli ollut humalassa kahdesti tai useammin. Euroopan keskiarvo oli 40 prosenttia, ja suomalaiset pojat olivat maanosan neljänneksi kovimpia juomareita.

http://www.mediuutiset.fi/uutisarkisto/article125111.ece

[QUOTE="vieras";22238087]

Ja mistään muualta nämä nuoret tuskin sitä alkoholia tuolla reissulla saavat, kuin tuolta isältä?[/QUOTE]

Mikseivät saisi sitä keltä tahansa muulta aikuiselta? Joku muu ostaa kaupasta/baarista. Kyllä aina keinot keksii.

Mun kaveripiiristä muuten ainoa joka joutui vatsahuuhteluun lääkkeiden ja alkoholin väärinkäytöstä oli himouskovaisen tiukkapipoäidin lapsi.. Useimmissa muissa perheissä nuoretkin saivat maistaa esim. tipan viiniä ruuan kanssa ja suhtautuminen alkoholiin oli jotain muuta kuin "pää sekaisin keinolla millä hyvänsä".

[QUOTE="vieras";22238094]kaksplussan kultaisiin sääntöihin kuuluu se että 16-vuotias saa ryypätä niin paljon kuin haluaa ja vanhempien on mielellään myös haettava ja maksettava ne juomiset. lisäksi 16-vuotias saa myös aivan vapaasti seurustella 30-40 vuotiaiden miesten kanssa ja on muutenkin täysin vastuussa omasta elämästään sillä onhan sen ikäinen jo kypsä aikuinen.

Tällä palstalla huomaa selvästi kyllä sen että suurin osa palstalijoista on pienten lasten äitejä ja vielä itsekin kohtuullisen nuoria. lienevätkö mielipiteet yhtä suvaitsevaisia sitten kun omat lapset ovat teini-iässä..

hassua muuten että palstalla aina tuomitaan teiniäidit koska he ovat täysiä lapsia eivätkä kykene ottamaan vastuuta tai huolehtimaan mistään ikänsä takia[/QUOTE]

Eikun 16-vuotiashan saa juoda ja seurustella nelikymppisen kanssa ja vaikka tehdä vauvankin. Lapsethan pitää palstan mukaan tehdä nuorena, 16-vuotias on parhaassa lisääntymisiässä. Kyllä niitä kouluja ehtii käydä sitten vanhempanakin ja töissä käydä.

Sensijaan paria vuotta nuoremman jättäminen yksin kotiin koulun jälkeen, saati sitten yhdeksi yöksi, on suunnilleen heitteillejättö.

tältä palstalta on turha tästä asiasta keskustella. Täällä on yleinen mielipide ja elämänkokemus se, että 16v muuttaa pois kotoa (yleensä pitkästi yli 30v miehen kanssa ), ryypätään, rällästetään, kokeillaan huumeita ja tehdään siihen syssyyn tietysti lapsi. Ei ihme, että tässäkin keskustelussa niin moni hyväksyy nuoren juomisen.

Mun täytyy sanoa, että hurjaa elämää teininä viettäneenä, juominen olisi ollut AINAKIN VÄHÄISEMPÄÄ tai TAPAHTUNUT HARVEMMIN jos edes JOKU minun tai kahden ystäväni vanhemista olisi yritänyt tavalla tai toisella.

Totta kai teini voi juoda esim. päiväkännit kouluaikana jos on juodakseen, vaikea niihin on puuttua. Mutta tällaiseen levin reissuun pystyy puuttumaan, joten itse en päästäisi teiniäni..

Mikseivät saisi sitä keltä tahansa muulta aikuiselta? Joku muu ostaa kaupasta/baarista. Kyllä aina keinot keksii.

Mun kaveripiiristä muuten ainoa joka joutui vatsahuuhteluun lääkkeiden ja alkoholin väärinkäytöstä oli himouskovaisen tiukkapipoäidin lapsi.. Useimmissa muissa perheissä nuoretkin saivat maistaa esim. tipan viiniä ruuan kanssa ja suhtautuminen alkoholiin oli jotain muuta kuin "pää sekaisin keinolla millä hyvänsä".

Mun kaveripiirissä näin on käynyt mm. näille, joihin vanhemmat ovat osoittaneet luottavansa antamalla nuoren maistaa alkoholia ja jopa ostaneet tälle ne muutama siideriä siinä luulossa, ettei tämä muka muuta juo.

Himouskovaiset eivät ole käyttäneet alkoholia ollenkaan ehtoollisviiniä lukuunottamatta. Toisaalta aika noloa sitä olisi ollutkin yksin kiskoa.

Meillä kotona oli tuo "viiniä ruokaillessa" meininki, joka on kahden lapsen kohdalla johtanut täysin päinvastaisiin tuloksiin. En siis usko, että mikään määrä rentoutta johtaa automaattisesti lapsen järkevään alkoholinkäyttöön, vanhempien oma esimerkki aidosta ilonpidosta ilman viinaa sensijaan varmasti voi vaikuttaa paljonkin. Joidenkin nuorten kohdalla ainoa rajoittaja kertakaikkiaan on vaan valvonta ja tiukat rajat sekä peräänantamattomuus siinä, että alkoholi ei kuulu alaikäisille, piste. Ei sekään tietysti kokonaan estä juomista, mutta vähentää sekä juomakertojen tiheyttä että kerralla juotua määrää. Ei se, ettei nollatoleranssia pysty ylläpitämään tarkoita, etteikö kannattaisi yrittää.

Mun täytyy sanoa, että hurjaa elämää teininä viettäneenä, juominen olisi ollut AINAKIN VÄHÄISEMPÄÄ tai TAPAHTUNUT HARVEMMIN jos edes JOKU minun tai kahden ystäväni vanhemista olisi yritänyt tavalla tai toisella.

Totta kai teini voi juoda esim. päiväkännit kouluaikana jos on juodakseen, vaikea niihin on puuttua. Mutta tällaiseen levin reissuun pystyy puuttumaan, joten itse en päästäisi teiniäni..

Aivan samaa mieltä.

Nii no, laillinen rajahan se 18 on. Se mitä oikeesti tapahtuu on ristiriidassa lain kanssa. Ja kyllä, ajattelen, että se on oikestaan yks lysti vetääkö ne ekat kännit 17 vai 18v:nä. Eriasia jos puhutaan jostain 13kesäsestä.
Jos nyt lapsesi on ne ensikännit jo vetässy ja mahdollisesti pariinkin otteeseen niin ei kai mitään ole tehtävissä. Tarkoitan siis sitä, että sitä alkoholia tulee kulumaan kyllä vaikka et lasta päästäisi mökille. Tuossa tilanteessa parasta on tietysti se, että siellä on aikuinen mukana. Toivottavaa olisi tietysti, että lapsillanne olisi samat pelisäännöt eli ei alkoholia.
Lasta täytyy suojella, mutta kasvatustehtävä ei ole yksiselitteinen eikä sitä voi toteuttaa JOKA TILANTEESSA lain ja oppaiden avulla. Uskoisin, että teet oikean ratkaisun mitä tahansa oletkaan päättänyt. Ylipäätään tuo kiinnostuksesi lastasi ja hänen tekemisiään kohtaan kertoo siitä.

Varsin usein uskonnollisssa perheissä on luurankoja kaapissa alkoholin suhteen. olen tutustunut asiaan sekä omakohtaisesti, että työni kautta. Olen alkanut uskoa Tommy helsteenin ajatukseen, että "jokatoinen sukupolvi on juoppoja, jokatoinen himouskovaisia".
Toisinsanoen vaurioitunut tunne-elämä johtaa siihen, että jostain pitää saada turvaa, lohtua ja unohdusta. Jos kotona on juotu paljon, se tuntuu äärettömän pahalta vaihtoehdolta ja päädytään johonkin lakihenkiseen uskontoon, joka ehkä rajoittaa vahvastikin juomista. Mäkin olin jo teini-ikäinen, kun tajusin, ettei mun vanhempieni uskonto juomista kiellä, vaan heidän oma periaatteensa. He olivat paenneet lapsuudenkotiensa alkoholismia uskontoon, jotta sai jättää tunne-elämän ongelmat käsittelemättä ja mennä jumalan selän taa piiloon. :onet samaan uskontoon kuuluvat joivat (No ok, suuri osa noista juovista joi, koska oli pakko, eli olivat alkoholisteja) Mä taas päädyin sitten ihannoimaan juovaa elämää, join kun sieni ja nain alkoholistin.
Omat lapset on vasta 12,11 ja 4, mutta toistaiseksi ainakin 12 vuotiaan kohdalla pidän jopa todennäköisenä, että hän päätyy periaatteelliseen täysraittiuteen elämässään, koska on nähnyt niin läheltä ja niin rajusti alkoholin nurjan puolen. (Lakihenkistä uskontoa tyoivottavasti hän ei enää suojakseen tarvitse, vaan oppii kläsittelemään traumansa muilla tavoin)

Jos nyt lapsesi on ne ensikännit jo vetässy ja mahdollisesti pariinkin otteeseen niin ei kai mitään ole tehtävissä.

No todellakin on tehtävissä! Vaikka juomista ei enää kokonaan pystyisikään estämään, sitä voi kuitenkin vähentää puuttumalla asiaan ja etenkin voi varmistaa puuttumisellaan sen, että mahdolliset ihan totaalisiin ylilyönteihin pienenevät. Se, että kerran on käynyt noin, ei tarkoita sitä, että jatkossa pitäis lyödä asia läskiksi ja olla niinkuin se on ihan ok. Toihan vaan tarkoittaa vanhemman hyväksyntää alkoholinkäytölle.

Jos sun 17-vuotias ajaisi autoa ilman korttia, niin ajattelisitko, että ei tässä enää mitään voi tehdä, ajelee se kuitenkin jatkossakin, turha kieltää...

Onko se muuten edes ollenkaan varmaa, että ap:n tyttö lähtisi Leville nimenomaan ryyppäämään?

Meinaan kun omaa nuoruuttani mietin, niin me saatiin kyllä juoda esim. mun bestiksen luona, mutta hänen vanhempansa olivat silti tosi fiksuja tyyppejä, ja tehtiin monia reissuja esim. Tampereelle, Helsinkiin, ruotsinlaivalle, mökille, eikä juotu niillä reissuilla mitään. Sama pätee mun vanhempiin & reissuihin, joita mun ystävät meidän perheen kanssa teki.

Voin uskoa, että muhun olisi iskenyt mieletön teiniangsti jos vanhempani olisi kieltäneet reissut toteamalla ettei mun ikäisen todellakaan tarvi lähteä minnekään ryyppyreissulle.

Viimeksi muokattu:
mä päästäisin. ensin juttelisin oman lapseni kanssa säännöistä jne. sitten olisin yhteydessä kaverin isään ja kyselisin millaista reissua oli ajatellut. ja asettaisi rajat lapsille, mihinkään ravintolaan olisi turha yrittää iltaa istumaan jne.

Olettaisin, että sekä tytär että vastuussa oleva aikuinen tekisivät oikein.

Ja toivon, että olisin tuossa vaiheessa jo voiton puolella, että tytär ei olisi joka viikonloppu juomassa jossain pussikaljaa jne. niinkuin itse oon tehnyt.

Onko se muuten edes ollenkaan varmaa, että ap:n tyttö lähtisi Leville nimenomaan ryyppäämään?

Meinaan kun omaa nuoruuttani mietin, niin me saatiin kyllä juoda esim. mun bestiksen luona, mutta hänen vanhempansa olivat silti tosi fiksuja tyyppejä, ja tehtiin monia reissuja esim. Tampereelle, Helsinkiin, ruotsinlaivalle, mökille, eikä juotu niillä reissuilla mitään. Sama pätee mun vanhempiin & reissuihin, joita mun ystävät meidän perheen kanssa teki.

No jos tää tytön isä kerran kieltäytyy valvomasta tyttöjen alkoholinkäyttöä Rollolaisen toiveesta huolimatta, niin kyllä musta riski aika isolta vaikuttaa...

Jos isä olis samaa mieltä että tehdään tästä alkoholiton reissu, niin asiahan olis ihan eri ja koko keskustelua tuskin olis avattu.

[QUOTE="vieras";22238252]No jos tää tytön isä kerran kieltäytyy valvomasta tyttöjen alkoholinkäyttöä Rollolaisen toiveesta huolimatta, niin kyllä musta riski aika isolta vaikuttaa...

Jos isä olis samaa mieltä että tehdään tästä alkoholiton reissu, niin asiahan olis ihan eri ja koko keskustelua tuskin olis avattu.[/QUOTE]

Selasin koko ketjun läpi, enkä löytänyt kohtaa, missä Rollolainen kertoisi että isä kieltäytyy valvomasta alkoholin käyttöä, yms.

Jos näin on, niin en mäkään teiniäni reissuun päästäisi. En alkoholin takia, vaan siksi että mukaan lähtevä isä on vastuuton pässi.

Jos taas isä on ihan tavallinen fiksu tyyppi, jonka mielestä ei ole kamalaa että lukioikäiset ottaa siiderin tai kaksi kotibileissä valvovan silmän alla, niin kyllä mä päästäisin nuoreni reissuun, sehän olisi sitten samoilla linjoilla kuin minä itse.

Jos lapsi - tai siis teini, lukiolainen - haluaa juoda, ja on juonut aikaisemminkin, niin eiköhän se juo jatkossakin, vaikka vanhemmat reissun kieltäisikin. Jos vanhempien myönteinen suhtautuminen on syynä siihen, että lapsi juo, niin miksi esim. ap:n lapsi sitten juo vaikka suhtautuminen on kielteistä?

Minusta, siis mitenkään nyt viittaamatta ap:n tapaukseen, tuossa pitäisi tehdä kuvitteellinen aikahyppy muutama vuosi taaksepäin. Teini juo, jos on juodakseen kyllä, mutta hyvin hyvin paljon siihen haluun juoda vaikuttaa se miten vanhemmat suhtautuvat asiaan ja miten kasvatus on onnistunut valmistelemaan teinin tuota 'aikuisten maailmaa' kohtaan.

Natsiäiti olisin minäkin. Toki se teini niin halutessaan voi juoda vaikka kuinka yrittäisin estellä, mutta tästä huolimatta en halua vain nostaa käsiä ylös ja hyväksyä juomista. Jos valvoja tuolla sallii vapaasti juomisen niin en sellaisen ihmisen vastuulle nuortani päästäisi. jos taas kyse on yhdestä, kahdesta siideristä niin eiköhän se reissu olisi ihan yhtä kiva ilman niitäkin. toivottavaahan olisi että saisi yhdessä tämän valvojan kanssa sovittua nuo asiat kuntoon ja nuoret pääsisivät reissuun, mutta jos tuo ei onnistu niin sitten saisi reissu jäädä väliin.

alkoholin juominen alaikäiseltä on LAISSA KIELLETTY.
sittenhän voiisn sanoa että ei se haittaa kun ajoi autolla vaan vähän ylinopeutta, ei se haittaa ketään.
Ja pienikokoiselle tytälle alle 150cm kokoiselle on esin 4 olutta jo liikaa.

sittenhän voiisn sanoa että ei se haittaa kun ajoi autolla vaan vähän ylinopeutta, ei se haittaa ketään.

Miksi sun alaikäinen sitten juo? Vai juoko hän?

Oletko varma, että reissu olisi ryyppyreissu? Oletko jutellut tyttösi ystävän isän kanssa, mitä mieltä hän on asiasta?

Luotatko tyttäreesi? Jos et, niin missä asioissa et, ja miksi?

kerros nyt mistä tiädät että tuleva levin reissu on ryyppyreissu onko tytär niin kertonut vai omaa mielikuvitusta..
sun aloituksesta saa sellaísen käsityksen ovat lähdössä leville kolmeksi päiväksi?!?