tukistaminen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja nannna
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";22270929]Niin, olet ruokkinut, vaatettanut, leikittänyt, laulattanut...Ollut muuten mallivanhempi, MUTTA tiukassa tilanteessa et jaksakaan toimia aikuisen tavoin ja kasvattaa lastasi. Hermothan siinä menee kun se kiittämätön mukula kehtaa olla tottelematta, vaikka hänen eteensä on tehty vaikka mitä. Myönnä pois, sun hermot vaan ei kestä niissä tilanteissa. Sua ärsyttää, että sun auktoriteettias uhmataan ja lapsi "hyppii nenille". Silmissä sumenee ja sekunnin sadasosassa sä päätät ottaa kersalta luulot pois, näyttää kuka on pomo talossa. Ja sitten se käsi onkin jo lapsen tukassa kiinni, lapsi itkee ja tilanne on ohi. Paitsi että kaikilla on paha mieli...

Kun lasta oikeasti kasvattaa, näkee hieman enemmän vaivaa, kenenkään ei tarvitse jälkikäteen katua ja potea huonoa omatuntoa.Usko pois![/QUOTE]

haastatko kenties riitaa?tietääkseni mulla ei oo ollu tarkoituksenani tapella aiheesta kenenkään kanssa,hyvä että sä löydät aihetta näyttää kuinka aikuinen toimii.ja edelleenkään,kyse ei ole etten olisi ollut hyvä äiti,pidän nimittäin itseäni hyvänä äitinä,joka on joskus tukistanut lastaan .voi herran jestas .ja kukaan vanhempi ei voi sanoa ettei olisi joskus ollut väsynyt lapsensa temppuiluun.ja ikävä kyllä,kuten on kirjoitettukkin,hyvä vanhemmuus voi ja aiheuttaa myöskin syyllisyyden tunteita.sä taidat olla niitä äitejä jotka kattoo kaikkensa läpi sormien ja vaikka lapsi olis kaikkien muitten mielestä aivan kamala niin annat silti tehdä kaiken ja tarjoat tieten päälle vielä lahjojakin,nähty on sun kaltaiset äidit,tunnen erään sellaisen kasvattaman,nykyisin aikuisen lapsen joka sai tahtonsa läpi joka asiassa.on ollut vankilassa pahoinpitelyistä ym murroista jne. ties kuin monasti koska äiti ei pienenä osannut kieltää lastansa tekemästä niin.no sen vanhana taitaa minkä lapsena oppii.kasvata sä lapses pumpulissa ja onnea vaa jos sulla on raudanlujat hermot,ehkä kaikki muut ei oo niin vahvoja.

[QUOTE="nanna";22270999]haastatko kenties riitaa?tietääkseni mulla ei oo ollu tarkoituksenani tapella aiheesta kenenkään kanssa,hyvä että sä löydät aihetta näyttää kuinka aikuinen toimii.ja edelleenkään,kyse ei ole etten olisi ollut hyvä äiti,pidän nimittäin itseäni hyvänä äitinä,joka on joskus tukistanut lastaan .voi herran jestas .ja kukaan vanhempi ei voi sanoa ettei olisi joskus ollut väsynyt lapsensa temppuiluun.ja ikävä kyllä,kuten on kirjoitettukkin,hyvä vanhemmuus voi ja aiheuttaa myöskin syyllisyyden tunteita.sä taidat olla niitä äitejä jotka kattoo kaikkensa läpi sormien ja vaikka lapsi olis kaikkien muitten mielestä aivan kamala niin annat silti tehdä kaiken ja tarjoat tieten päälle vielä lahjojakin,nähty on sun kaltaiset äidit,tunnen erään sellaisen kasvattaman,nykyisin aikuisen lapsen joka sai tahtonsa läpi joka asiassa.on ollut vankilassa pahoinpitelyistä ym murroista jne. ties kuin monasti koska äiti ei pienenä osannut kieltää lastansa tekemästä niin.no sen vanhana taitaa minkä lapsena oppii.kasvata sä lapses pumpulissa ja onnea vaa jos sulla on raudanlujat hermot,ehkä kaikki muut ei oo niin vahvoja.[/QUOTE]

Ootko sä hitsi vieköön tosissasi sitä mieltä, että jos ei tukista tai fyysisesti rankaise lapsiaan, niin on sellainen vanhempi, joiden lapset saavat elää pellossa ja joiden lapsista tulee rikollisia??? :headwall:

[QUOTE="nanna";22270999]haastatko kenties riitaa?tietääkseni mulla ei oo ollu tarkoituksenani tapella aiheesta kenenkään kanssa,hyvä että sä löydät aihetta näyttää kuinka aikuinen toimii.ja edelleenkään,kyse ei ole etten olisi ollut hyvä äiti,pidän nimittäin itseäni hyvänä äitinä,joka on joskus tukistanut lastaan .voi herran jestas .ja kukaan vanhempi ei voi sanoa ettei olisi joskus ollut väsynyt lapsensa temppuiluun.ja ikävä kyllä,kuten on kirjoitettukkin,hyvä vanhemmuus voi ja aiheuttaa myöskin syyllisyyden tunteita.sä taidat olla niitä äitejä jotka kattoo kaikkensa läpi sormien ja vaikka lapsi olis kaikkien muitten mielestä aivan kamala niin annat silti tehdä kaiken ja tarjoat tieten päälle vielä lahjojakin,nähty on sun kaltaiset äidit,tunnen erään sellaisen kasvattaman,nykyisin aikuisen lapsen joka sai tahtonsa läpi joka asiassa.on ollut vankilassa pahoinpitelyistä ym murroista jne. ties kuin monasti koska äiti ei pienenä osannut kieltää lastansa tekemästä niin.no sen vanhana taitaa minkä lapsena oppii.kasvata sä lapses pumpulissa ja onnea vaa jos sulla on raudanlujat hermot,ehkä kaikki muut ei oo niin vahvoja.[/QUOTE]

Öö, tuota noin...Juuri aiemmin kirjoitin, että olen itsekin kerran ottanut 3-vuotiasta tukasta kiinni, mutta tajusin itsekin, että lapsi ei ole mahdoton, vaan minulla itselläni kasvattajana meni siinä kohtaa hermot ja en jaksanut muulla tavoin toimia. Meillä kuule tuon uhmaajan kanssa käydään joskus pitkiäkin sessioita: lapsi riehuu, pysäytän hänet, selitän, kerron ettei niin tehdä ja miten tässä tilanteessa voisi nätimmin olla ja leikkiä. Lapsi jatkaa, taas sama uudestaan, seuraa varoitus. Ja taas uudestaan, seuraavaksi mennään jäähylle, ehkä useampikin kerta. Meillä on nollatoleranssi toisten huitomisessa, potkimisessa, tönimisess...

Onhan se tietysti ärsyttävää kun ei meinaa mennä millään lapsen jakeluun jokin asia, siinä vaan vieressä vahdittava ja toistettava samaa kaavaa uudestaan ja uudestaan. Olisi ollut nopeampaa ja helpompaa tukistaa, ehkä antaa luunappikin kaupanpäälle. Siihen olisi tilanne lauennut. Mutta kun en halua kasvattaa lastani siten. Ja en ymmärrä tuota, että sinun mielestäsi hyvä vanhemmuus aiheuttaa syyllisyydentunteita. No en minä ainakaan koe mitään syyllisyyttä siitä, että keskustellen kasvatan lastani. Sen sijaan aivan hirvittävät morkkikset koin siitä yhdestä kerrasta, jolloin tartuin lapsen hiuksiin... Toivottavasti saatte apua kasvatusongelmiinne, sillä todella tunnut tarvitsevan niitä. Muistathan olla hieman avoimemmin mielin siellä perheneuvolassa kuin mitä nyt täällä keskustelupalstalla...

Ootko sä hitsi vieköön tosissasi sitä mieltä, että jos ei tukista tai fyysisesti rankaise lapsiaan, niin on sellainen vanhempi, joiden lapset saavat elää pellossa ja joiden lapsista tulee rikollisia??? :headwall:

en ole sitä mieltä ja en oo sitä väittänytkään.kirjoituksesta vaan tuli mieleen että antaa lapsille kaiken periksi ja oon nähnyt itse mihin se sellanen VOI johtaa.ei tietenkään kaikille,ei ees valta osalla,mutta joillakin lapsilla edelleen on käytöshäiriöitä ja niihin ei tehoa lempeä puhe pitkä pinna ym. ja joskus voi käydä niin että tukistaa ja OIKEASTA syystä ja vasta se rauhoittaa lapsen.ja mä en revi niitä hiuksia,kuten oon sanonut,ja meil ei kyl lapsi oo itkenyt kun oon tukistanu,vaan rauhottuu.

[QUOTE="vieras";22271132]Öö, tuota noin...Juuri aiemmin kirjoitin, että olen itsekin kerran ottanut 3-vuotiasta tukasta kiinni, mutta tajusin itsekin, että lapsi ei ole mahdoton, vaan minulla itselläni kasvattajana meni siinä kohtaa hermot ja en jaksanut muulla tavoin toimia. Meillä kuule tuon uhmaajan kanssa käydään joskus pitkiäkin sessioita: lapsi riehuu, pysäytän hänet, selitän, kerron ettei niin tehdä ja miten tässä tilanteessa voisi nätimmin olla ja leikkiä. Lapsi jatkaa, taas sama uudestaan, seuraa varoitus. Ja taas uudestaan, seuraavaksi mennään jäähylle, ehkä useampikin kerta. Meillä on nollatoleranssi toisten huitomisessa, potkimisessa, tönimisess...

Onhan se tietysti ärsyttävää kun ei meinaa mennä millään lapsen jakeluun jokin asia, siinä vaan vieressä vahdittava ja toistettava samaa kaavaa uudestaan ja uudestaan. Olisi ollut nopeampaa ja helpompaa tukistaa, ehkä antaa luunappikin kaupanpäälle. Siihen olisi tilanne lauennut. Mutta kun en halua kasvattaa lastani siten. Ja en ymmärrä tuota, että sinun mielestäsi hyvä vanhemmuus aiheuttaa syyllisyydentunteita. No en minä ainakaan koe mitään syyllisyyttä siitä, että keskustellen kasvatan lastani. Sen sijaan aivan hirvittävät morkkikset koin siitä yhdestä kerrasta, jolloin tartuin lapsen hiuksiin... Toivottavasti saatte apua kasvatusongelmiinne, sillä todella tunnut tarvitsevan niitä. Muistathan olla hieman avoimemmin mielin siellä perheneuvolassa kuin mitä nyt täällä keskustelupalstalla...[/QUOTE]

eikö sulle tule koskaan morkkis kun joudut kieltämään lasta?mulle tulee paha mieli siitä toistamisesta ja jankuttamista ja kuin se voi turhauttaa lasta joka on hyvin hyvin vilkas.ja meillä ei perheneuvolassa haeta apua niinkään kasvatukseen vaan käytös ongelmiin.meillä on koitettu niinkun olen jo kirjoittanut kaikkia mahdollisia lempeitä nyky ajan kasvatuskeinoja jotka osa tehoaa ja osa ei.ja kuinka avoin mun pitää olla täällä palstalla?mielestäni oon kertonut että tukistin ja on morkkis siitä mutta miksei minule sallita virhettä kerran itsekkin olet sen tehnyt?siksikö että täällä leimataan ihmisiä mahdolisesti siksi etten nyt jaksa selitellä tuota käytöshäiriötä enenmpää ?

ilmeisesti olen sitten kykenemätön kasvattamaan lastani.voi melkeen veikata kuinka moni teistä kirjoittajista on saanut lapsena tukkapöllyä ja moniko teistä sitä miettii kauhulla vielä tänäkin päivänä...anteeksi että olen vain ihminen.

[QUOTE="nanna";22273131]ilmeisesti olen sitten kykenemätön kasvattamaan lastani.voi melkeen veikata kuinka moni teistä kirjoittajista on saanut lapsena tukkapöllyä ja moniko teistä sitä miettii kauhulla vielä tänäkin päivänä...anteeksi että olen vain ihminen.[/QUOTE]

Itse ainakin muistan yhä edelleen ne kaksi kertaa, kun sain tukkapöllyä. Ja kyllä nämä muistikuvat kaikkea muuta kuin lämminhenkiset ovat. Eli ovat ne aika "dramaattisia" kokemuksia olleet, kun ovat niin tarkasti mieleen jääneet.
Jokainen meistä on vain ihminen, mutta jokaisella on mahdollisuudet pyrkiä paremmaksi ihmiseksi, niin ettei tarvitse tekojaan selitellä vaan voi olla ylpeä omasta käytöksestään.

Yhteistyössä