Työttömät joutuvat töihin =)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Helsinki aikoo panna työttömänsä töihin
20.10.2010 5:00 | Kommentit 39
A A Riku Jokinen

Kirjoittaja on uutistoimituksen toimittaja.

Sähköposti Riku Jokinen
Helsingin Sanomat

Helsinki alkaa tutkia Paltamon täystyöllisyyskokeilun soveltamista pääkaupunkiin. Aloite tulee vasemmistoliitolta.

"Ajatus on työllistää työttömät eli järjestää heille töitä kunnan toimesta. Ilman erityisperustetta ei annettaisi vastikkeetonta tukea", vasemmistoliiton valtuustoryhmän johtaja Pekka Saarnio sanoo.

Hän ei usko, että Helsingissä saavutetaan täystyöllisyyttä, mutta osaa kaupungin 7 000 pitkäaikaistyöttömästä voisi auttaa. Töistä voisi myös kieltäytyä, mutta silloin tuet vähenisivät.

"Osa pitkäaikaistyöttömistä on kelkasta pudonneita. Osa on kuitenkin ihan työkykyisiä ja tätä kautta he saisivat työelämästä kiinni", Saarnio uskoo.

Helsingin kaupunginjohtajat ja johtavat poliitikot kävivät syksyllä tutustumassa Paltamon malliin Kainuussa.

Paltamossa työttömät on siirretty Työvoimatalon palkkalistoille. Osalla etsitään työtä vapailta markkinoilta, loput kunta työllistää itse.

Työttömälle maksetaan peruspäivärahaa korkeampaa peruspalkkaa. Työn mukaan ansiot voivat nousta yli 2 000 euroon kuukaudessa.

Mallin tarkoitus on saada pitkäaikaistyöttömät takaisin säännöllisen elämän piiriin ja lopulta työllistymään vapaille markkinoille.

Paltamo uskoo saavansa myös konkreettisia säästöjä, kun esimerkiksi lasten huostaanotot vähenevät ja ihmiset pääsevät päihdeongelmistaan.

[QUOTE="vieras";22276386]Tai PÄÄSEVÄT :) Ei kaikki työttömät ole työttömiä omasta tahdostaan.[/QUOTE]

Jokainen työtön pk-seudulla on työtön omasta tahdosta.

Siinä sitä aletaan katsomaan mistä työntekijöille oikeastaan maksetaan kun puolet halvemmalla saadaan sama. Ihan tosi loistavaa. Lomautetaan henkilöstö hetkeksi ja palkataan puolet halvempia tilalle kun "suhdanteet muuttuvat". Aijai. Tai maksetaan 2000 työstä joka räätälöidään ylimääräiselle. Hmmm tosi toimivaa pidemmän päälle. :D

Kyllä se vaan niin on, että aina ei vaan saa työtä, vaikka kuinka hakisi! Milloin on liikaa koulutettu jollekin alalle, millon liian vähän jne.
Hienoahan se olisi, jos tuollainen systeemi toimisi, mutta tuskinpa vain pidemmän päälle.

[QUOTE="vieras";22276396]Siinä sitä aletaan katsomaan mistä työntekijöille oikeastaan maksetaan kun puolet halvemmalla saadaan sama. Ihan tosi loistavaa. Lomautetaan henkilöstö hetkeksi ja palkataan puolet halvempia tilalle kun "suhdanteet muuttuvat". Aijai. Tai maksetaan 2000 työstä joka räätälöidään ylimääräiselle. Hmmm tosi toimivaa pidemmän päälle. :D[/QUOTE]

Juuri näin.

Mun on ihan älyttömän vaikea ymmärtää, miten hitossa kaikenmaailman työllistymisprojektit muka auttavat ketään. Totta helvetissä firmat ottavat työllistetyn toisensa jälkeen hommiin, siinähän sitä on puoli-ilmaista työvoimaa. Miksi palkata ketään oikeaan työsuhteeseen? Työllistetty taas saa tehdä täyttä työtä pikkurahalla.

Jos kerran Helsingissä on työtä 7000 työttömälle, miksi siellä on 7000 työtöntä?

Tässä yksi työtön. Miksi olen työtön? Koska olen mielisairas ja vailla kuitenkaan oikeutta hoitoon. Olen tapellut asiasta 7 vuotta Vantaan ja Helsingin viranomaisten kanssa, lähes tuloksetta. Tapaan säännöllisesti psykiatria, koska terapeuttiin minulla ei ole oikeutta vaikka sairauttani hoidetaan nimenomaan terapialla. Lääkkeitä en syö, ei ole tarpeellista toistaiseksi. Viime talvena yritin itsemurhaa, jouluna olin sairaana koko ajan.

Olen työkkärin kautta työmarkkinatuella tuetussa työharjoittelussa. Mielestäni siellä on sujunut ihan hyvin, mitä nyt en ole oppinut puoliakaan niistä jutuista joita tulin harjoittelemaan, koska kys. firma käytännössä pyörii harjoittelijoilla. Tänään kroppani pisti kolmatta kertaa vastaan töihin lähtöä odotellessa, sitä särkee ihan kaikkialta ja vatsani kramppaa. En ole kunnossa...mutta vaihtoehtoja ei ole. Pitääkö tappaa joku, ennenkuin saa hoitoa??

[QUOTE="hullu";22279052]Tässä yksi työtön. Miksi olen työtön? Koska olen mielisairas ja vailla kuitenkaan oikeutta hoitoon. Olen tapellut asiasta 7 vuotta Vantaan ja Helsingin viranomaisten kanssa, lähes tuloksetta. Tapaan säännöllisesti psykiatria, koska terapeuttiin minulla ei ole oikeutta vaikka sairauttani hoidetaan nimenomaan terapialla. Lääkkeitä en syö, ei ole tarpeellista toistaiseksi. Viime talvena yritin itsemurhaa, jouluna olin sairaana koko ajan.

Olen työkkärin kautta työmarkkinatuella tuetussa työharjoittelussa. Mielestäni siellä on sujunut ihan hyvin, mitä nyt en ole oppinut puoliakaan niistä jutuista joita tulin harjoittelemaan, koska kys. firma käytännössä pyörii harjoittelijoilla. Tänään kroppani pisti kolmatta kertaa vastaan töihin lähtöä odotellessa, sitä särkee ihan kaikkialta ja vatsani kramppaa. En ole kunnossa...mutta vaihtoehtoja ei ole. Pitääkö tappaa joku, ennenkuin saa hoitoa??[/QUOTE]

Vaikea kuvitella kertomasi perusteella, että lääkkeet eivät olisi tarpeellisia...

Vaikea kuvitella kertomasi perusteella, että lääkkeet eivät olisi tarpeellisia...

OLipas taas fiksu kommentti. Minä olen kuule helvetin väsynyt, siksi tämmöistä kirjotan. Lääkkeet eivät ole tarpeellisia, koska sairauteni on persoonallisuushäiriö, jota ei hoideta lääkkeillä vaan nimenomaan sillä terapialla. Kyse ei ole mistään neurologisesta jutusta tai epätasapainosta, jota autettaisiin lääkkeillä...

Niin ja oikeasti minulle kuuluisi kunnon työttömyyskorvaus mutta olen työmarkkinatuella koska työkkärin ihminen katsoo 6 vuotta ajassa taaksepäin- 2004 lopetin kesken erään työpajatoiminnon koska masennukseni paheni ja olin lähellä sairaalajaksoa. En saa myöskään kuuluvia korotuksia enkä mitään "kannustinta". Helvetin reilua.

[QUOTE="hullu";22279091]OLipas taas fiksu kommentti. Minä olen kuule helvetin väsynyt, siksi tämmöistä kirjotan. Lääkkeet eivät ole tarpeellisia, koska sairauteni on persoonallisuushäiriö, jota ei hoideta lääkkeillä vaan nimenomaan sillä terapialla. Kyse ei ole mistään neurologisesta jutusta tai epätasapainosta, jota autettaisiin lääkkeillä...

Niin ja oikeasti minulle kuuluisi kunnon työttömyyskorvaus mutta olen työmarkkinatuella koska työkkärin ihminen katsoo 6 vuotta ajassa taaksepäin- 2004 lopetin kesken erään työpajatoiminnon koska masennukseni paheni ja olin lähellä sairaalajaksoa. En saa myöskään kuuluvia korotuksia enkä mitään "kannustinta". Helvetin reilua.[/QUOTE]

Masennusta, itsemurhayritys, ym... Juu, ei tarvitse lääkkeitä.

Masennusta, itsemurhayritys, ym... Juu, ei tarvitse lääkkeitä.

Osaatko lukea? En TÄLLÄ HETKELLÄ tarvitse lääkkeitä. Aiemmin söin niitä. Myös 2004 jolloin niistä ei ollut suurtakaan hyötyä. Ja minun vikaniko se on, että ajauduin itsarin yrittämiseen?? Vikahan ei suinkaan ole hoitavan tahon tai kunnan politiikan, joka katsoi vain ikääni ja laittoi minut jollekin pajalla askartelemaan postikortteja??

[QUOTE="hullu";22279116]Osaatko lukea? En TÄLLÄ HETKELLÄ tarvitse lääkkeitä. Aiemmin söin niitä. Myös 2004 jolloin niistä ei ollut suurtakaan hyötyä. Ja minun vikaniko se on, että ajauduin itsarin yrittämiseen?? Vikahan ei suinkaan ole hoitavan tahon tai kunnan politiikan, joka katsoi vain ikääni ja laittoi minut jollekin pajalla askartelemaan postikortteja??[/QUOTE]

No mä en jaksa uskoa, että postikorttien askartelu ajaa ketään yrittämään itsaria.

Alkuperäinen kirjoittaja Kaikentietäjä;22279058:
Hyvä tässä on se, että jos ei mene töihin tuki vähenee. Kuka tässä mielestänne häviää?

Esimerkiksi se kolmen lapsen äiti, joka ei saa kunnollista palkkaa työpanoksestaan. Jotta saisi ostaa ruokaa ja vaatteita lapsilleen.

[QUOTE="vieras";22276483]mol.fi Vapaita duuneja vaikka kuinka paljon, mutta eivät kelpaa sulle.[/QUOTE]

Eläs läpätä kun en tiedä minkä kasan hakemuksia oon tänkin vuonna laittanu. Viimeksi eilen. Mut kun työttömiä on aina paljon/paikka.

[QUOTE="vieras";22278993]Jep, ja jokaiseen se 200 hakijaa.... MOllin sivuilta ei pääse mihinkään.[/QUOTE]

juur näin. Hakijoita on pilvinpimein ja aina torppaa viimeistää haastatteluun jos monesti oonki ollu aivan hollilla saada työ. Mut tää on helvetin hankalaa. Pk-seudulla työttömiä piisaa ja toivottavasti mies saa töitä muualta että minäkin pääsisin hakemaan duunia kokonaan muualtapäin maata.

Yhteistyössä