Nyt sain diagnoosin selästä. Tekee mieli itkeä, mutta eipä siitä itkusta taida apua olla :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja chef
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

chef

Aktiivinen jäsen
16.02.2005
47 399
16
38
Viimeksi kun olin magneettikuvissa niin selästä löytyi 4-5 nikamavälistä välilevynpullistuma.

Nyt sieltä löytyi 2 nikaman pientä laskeumaa ja niiden välien välilevyt olivat kuihtuneet. 4-5 välissä oli laaja-alainen, sentraalinen välilevynpullistuma ja 3-4 välissä (ellen nyt ihan väärin ymmärtänyt) oli välilevyn pullistuma oikealle päin jonka seurauksena jalkojen takaosat puutuu ja kävely on ajoittain mahdotonta. Siellä selässä oli vielä jotain muutakin, mutta se meni multa ohi.

Voi helvetin perkele :'(

Sain lähetteen fysioterapeutille, sekä neurokirurgille joka tekee sitten mahdollisen leikkauspäätöksen.

Mä olen aikalailla sanaton. Melko hiljaiseksi veti. Mä en tiedä enää mistään mitään. Mutta sen haluaisin tietää että voidaanko 2 välilevynpullistumaa leikata samalla kertaa?

Voidaan, minulla on leikattu juuri noin. Ensin leikattiin 4-5 välistä ja sitten muutaman kuukauden päästä noista kummastakin välistä.

Paranemisiin....niin ja ne vatsa/selkälihakset kuntoon:))

[QUOTE="vieras";22285751]Voidaan, minulla on leikattu juuri noin. Ensin leikattiin 4-5 välistä ja sitten muutaman kuukauden päästä noista kummastakin välistä.

Paranemisiin....niin ja ne vatsa/selkälihakset kuntoon:))[/QUOTE]

Ihanaa, kiitos!!!!

Tämä helpottaa jo paljon, kun siis tietää mitä mahdollisuuksia tässä tilanteessa on.

Miten pitkään se selkä oli itse leikkauksesta kipeä? Ja missä kunnossa selkäsi on nyt verrattuna ennen leikkausta-tilanteeseen?

Joo, ei tässä nyt vielä auta paranemistoivotukset, kun sitä ihmeparanemista on odoteltu jo 15 vuotta. Mutta jospa se siitä sitten, jos selkä operoidaan...jos se sitten menis nätisti ja paranis pian.

Viimeksi kun olin magneettikuvissa niin selästä löytyi 4-5 nikamavälistä välilevynpullistuma.

Nyt sieltä löytyi 2 nikaman pientä laskeumaa ja niiden välien välilevyt olivat kuihtuneet. 4-5 välissä oli laaja-alainen, sentraalinen välilevynpullistuma ja 3-4 välissä (ellen nyt ihan väärin ymmärtänyt) oli välilevyn pullistuma oikealle päin jonka seurauksena jalkojen takaosat puutuu ja kävely on ajoittain mahdotonta. Siellä selässä oli vielä jotain muutakin, mutta se meni multa ohi.

Voi helvetin perkele :'(

Sain lähetteen fysioterapeutille, sekä neurokirurgille joka tekee sitten mahdollisen leikkauspäätöksen.

Mä olen aikalailla sanaton. Melko hiljaiseksi veti. Mä en tiedä enää mistään mitään. Mutta sen haluaisin tietää että voidaanko 2 välilevynpullistumaa leikata samalla kertaa?

Hei! Älä sure, kyllä nuo vaivat hoituvat! Itse sain lähes identtisen MRI-vastauksen 8 vuotta sitten, mutta oireet menivät (voimakas alaselkäkipu ja vas jalan turruus reunimmaisiin varpaisiin painottuen) ohitse ilman leikkausta muutamassa kuukaudessa. Pullistumat onneksi yleensä itsekseen vetäytyvät takaisin.

Sen jälkeen ei ole ollut vaivaa, mutta toki välilevyt ovat degeneroituneet ja madaltuneet (eli kuluneet) edelleen. Tärkeää on liikkua ja välttää tupakointia. Niin, ja olin tuolloin vasta vähän rapeat 20-v.

Jaksamista ja toipumista!

Miehelläni leikattiin välilevyn pullistuma (tosin vain yksi) viime keväänä. Ennen leikkausta oli 4kk saikulla ja sen jälkeen 2 kk. Eli 8 vkoa leikkauksesta oli täysin työkykyinen ja ammatti ei ole mitään kevyttä hommaa. Mutta siis vasta n. 7vkoa leikkauksen jälkeen kivut hellittivät täysin.

Tsemppiä ja toivottavasti paranet pian!

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;22285802:
Voidaan leikata. Itse asiassa ainakin 30 cm selkärankaa voidaan "rakentaa" yhdessä ja samassa leikkauksessa uusiksi.

Niin...eikö sun esikoinen ole aikoinaan ollut jossan laajassa selkäoperaatiossa? Muistan että olisit joskus mun varpaanvalitusketjuun jotain sellaista kertonut.

Ennen ensimmäistä leikkausta oli tolkuttoman kipeä. Mitään ei voinut tehdä, nukkuminen onnistui ainoastaan oikealla kyljellä. Flunssa ennen leikkausta oli tosi hirveää, yskä ja aivastelut sattui tosi paljon. Vessassa käynti pelotti, kun siihen pöntölle laskeutuminen sattui ja ihan kunnolla. Eka leikkaus auttoi tosi hyvin akuuttiin kipuun. Mutta aika pian alkoivat hermokivut uudelleen, ja sillä tiellä ollaan edelleen.
Eka leikkaus siis auttoi, toisesta en ole varma. Valitettavasti selkä on kipeä edelleen ihan selästä, sekä sitten hermokivut jaloissa. Mutta kipuun tottuu ja jotkut lääkkeet auttaa.

Leikkauksesta toivuin hyvin, seuraavana päivänä pääsin kotiin. Istumakieltoa kannattaa noudattaa.

Tietenkin olisi aina parempi, jos ei tarvitsisi leikata ollenkaan, mutta omalla kohdallani ei edes nopea leikkaukseen pääsy auttanut. Hermovaurio jäi ja osa jalkaterän/pohkeen lihaksista halvaantui, mutta käveleminen kyllä onnistuu silti.

hyvä että selvis ja tuo ei ole mikään kuolemantuomio! itsellä 5 läheistä leikattu selästä

Ei tietenkään se ole kuolemantuomio, mutta kyllä se silti aika hiljaiseksi veti, eikä olo ole nyt kovinkaan positiivinen. Mä olen mielestäni kärsinyt leikkauksia nyt jo riittämiin, enkä haluaisi niitä enää enempää. Tuskin kukaan niistä pitää, mutta mulle ne on ehkä normaalia isompi asia. Ja toisaalta pelottaakin. Jos selkää ei saada leikkurissa kuntoon, niin mitäs sitten? Tällaisilla kivuillako loppuelämä...ei jaksa hymyilyttää.

Hei! Älä sure, kyllä nuo vaivat hoituvat! Itse sain lähes identtisen MRI-vastauksen 8 vuotta sitten, mutta oireet menivät (voimakas alaselkäkipu ja vas jalan turruus reunimmaisiin varpaisiin painottuen) ohitse ilman leikkausta muutamassa kuukaudessa. Pullistumat onneksi yleensä itsekseen vetäytyvät takaisin.

Sen jälkeen ei ole ollut vaivaa, mutta toki välilevyt ovat degeneroituneet ja madaltuneet (eli kuluneet) edelleen. Tärkeää on liikkua ja välttää tupakointia. Niin, ja olin tuolloin vasta vähän rapeat 20-v.

Jaksamista ja toipumista!

Liikun, enkä tupakoi joten siltä osin homma on ok.

Mutta ei tosiaan mulla ole poistunut se 4-5 välin pullistuma mihinkään tai jos on, niin on tullut sitten takaisin. Toki se olisi ihanaa jos ei tarvitsisi operoida, mutta en valitettavasti jaksa uskoa että ihmeparannun.

[QUOTE="vieras";22285887]Ennen ensimmäistä leikkausta oli tolkuttoman kipeä. Mitään ei voinut tehdä, nukkuminen onnistui ainoastaan oikealla kyljellä. Flunssa ennen leikkausta oli tosi hirveää, yskä ja aivastelut sattui tosi paljon. Vessassa käynti pelotti, kun siihen pöntölle laskeutuminen sattui ja ihan kunnolla. Eka leikkaus auttoi tosi hyvin akuuttiin kipuun. Mutta aika pian alkoivat hermokivut uudelleen, ja sillä tiellä ollaan edelleen.
Eka leikkaus siis auttoi, toisesta en ole varma. Valitettavasti selkä on kipeä edelleen ihan selästä, sekä sitten hermokivut jaloissa. Mutta kipuun tottuu ja jotkut lääkkeet auttaa.

Leikkauksesta toivuin hyvin, seuraavana päivänä pääsin kotiin. Istumakieltoa kannattaa noudattaa.

Tietenkin olisi aina parempi, jos ei tarvitsisi leikata ollenkaan, mutta omalla kohdallani ei edes nopea leikkaukseen pääsy auttanut. Hermovaurio jäi ja osa jalkaterän/pohkeen lihaksista halvaantui, mutta käveleminen kyllä onnistuu silti.[/QUOTE]

Kiitos vastauksestasi.

Alkuun munkin tapausta pidettiin akuuttina, sillä vasen jalka oli voimaton, eikä kävely onnistunut kunnolla vaan jalka raahautui perässä. Mutta nyt pullistumat ei paina enää jatkuvasti hermoon ja vasen jalka on lähes ennallaan. Pieni ero siinä on oikeaan, mutta ei mitään sellaista joka haittaisi minua.

Kaipa tämä tästä vielä iloksi muuttuu :)

Niin...eikö sun esikoinen ole aikoinaan ollut jossan laajassa selkäoperaatiossa? Muistan että olisit joskus mun varpaanvalitusketjuun jotain sellaista kertonut.
Jep. Neiti avattiin selästä lapaluiden välistä napaan asti, kylkiluista otettiin paloja selkärangan uudelleen muodostamista varten ja keuhkoja siirrettiin hieman, jotta koko operaatio oli edes mahdollinen. Kaikki tytön kivut - niitä leikkaushaavakipuja lukuunottamatta - jäivät leikkauspöydälle :) Ja haavakivutkin paranivat haavan paranemisen myötä.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;22285951:
Jep. Neiti avattiin selästä lapaluiden välistä napaan asti, kylkiluista otettiin paloja selkärangan uudelleen muodostamista varten ja keuhkoja siirrettiin hieman, jotta koko operaatio oli edes mahdollinen. Kaikki tytön kivut - niitä leikkaushaavakipuja lukuunottamatta - jäivät leikkauspöydälle :) Ja haavakivutkin paranivat haavan paranemisen myötä.

Kyllä saakeli pitää olla sisukas sissi jotta moiseen henkisesti kykenee....ja äiti myös. Mä olisin niin romuna etten osaa edes sanoa, jos tuommoiseen joutuisin.

Kyllä saakeli pitää olla sisukas sissi jotta moiseen henkisesti kykenee....ja äiti myös. Mä olisin niin romuna etten osaa edes sanoa, jos tuommoiseen joutuisin.
Kolme viikkoa leikkauksesta tyttö oli jalkeilla ja 2 kk leikkauksesta aloitti opiskelut. Mutta hänkin oli kärsinyt sietämättömistä kivuista pitkään ja kun ne kivut olivatkin yhtäkkiä poissa, elämä muuttui ihan merkittävästi.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;22286096:
Kolme viikkoa leikkauksesta tyttö oli jalkeilla ja 2 kk leikkauksesta aloitti opiskelut. Mutta hänkin oli kärsinyt sietämättömistä kivuista pitkään ja kun ne kivut olivatkin yhtäkkiä poissa, elämä muuttui ihan merkittävästi.

Kiva kuulla että hällä niinkin radikaali ja nimenomaan positiivinen muutos :)

Yhteistyössä