Voiko päiväkoti päättää näin?????

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja shenda81
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Eihän se päiväkoti voi tietenkään varsinaisesti tuollaista päättää tai "määrätä", mutta totta kai sieltä voidaan tuollaista ehdottaa tai suositella. Kuten varmaan joku on täällä jo sanonutkin, noista asioista täytyy aina keskustella perheen kanssa. Sen jälkeen sitten sovitaan ja päätetään, että mitä tehdään. Tietysti on niin, että viime kädessä sinä ja miehesi teette sen päätöksen tässäkin asiassa, olettehan lapsen vanhempia. Miettikää, mikä olisi järkevintä.

Jos annan vaipat nyt, niin pitävät niitä koko ajan. Niin kävi mun kaverille, kun pyysivät 3v:lle vaipat ulkonaolon ja päiväunien ajaksi. No kas, kohta oli lapsi koko hoitopäivän vaipoissa kun eivät jaksaneet ottaa pois. Ja muut kiusas...

Mut tyttö aloitti pk:n kun oli 2.5v ja ollut jo puol vuotta vaipaton. vaativat päiväunille vaippaa kun eivät uskoneet, että on kuiva. En vienyt eikä vahinkoja tullut. Fakta on että lapsia on päiväkodeissa liikaa ja työntekijä usein väsyneitä, loppuunpalaneita ja turhaantuneita. Ja homma ei toimi. Haluavat päästä mahdollisimman vähällä.

no ei todella pidä paikkansa, ite oon ryhmishoitaja ja meillä AINA tavoitteena opetella lapset kuiviks EIKÄ päinvastoin. Tuskin pk: ssa niin päinvastoin toimitaan... :D

Tulipa mieleeni vielä sellaista, että vessa on joskus yhteiskäytössä toisten ryhmien kanssa, ja sinne on pitkät jonot monta kertaa päivässä. Pari pönttöä on varattuja, ja pidättämään kykenemätön lapsi ei pääse vessaan ajoissa. Aloittajan lapsen tilanne muuttuu varmasti kun hän sopeutuu uuteen ryhmään jne. eikä hän enää tee kakkoja housuun. Jos vaippoihin päädytään, silloinhan ne otetaan pois heti, kun vahinkoja ei enää satu.

Kävelyllä lapsen ei ole mukavaa olla kakat housussa, sen tietää jokainen. Retket voivat kestää tunninkin verran. Ja hoitaja on ulkona yksin loppuiltapäivästä.

Alkuperäinen kirjoittaja mietintää;22295386:
Kannattaa kokeilla parinkymmenen lapsen hoitamista päivittäin, sitten voi kirjoittaa uudelleen näkemyksensä. Hoitajat ovat todella rankassa työssä, kun lapsiryhmät vain isonevat ja resurssien puutteessa erityislapsetkin hoidetaan muiden mukana.

Coffee Breakille: olet oikeassa siinä, että lapsen kehitystä tuetaan päiväkodissa, mutta se on usein vaan haave sijaispulan ja kaiken takia. Ehkä vanhempien on parempi tietää se, että päivähoidossa on puutteita.

On puutteita, mutta silti ei ole lapsen tai vanhempien tehtävä kärsiä siitä, ettei ole aikaa vessattaa lapsia. Ja kyllä, olen itse myös työskennellyt päiväkodissa, missä ajoittain olin yksin lapsiryhmässä. Siltikään en olisi ehdottanut ko. tilanteessa vaippoja lapselle - vain siksi, jotta tarhanopet pääsisivät helpommalla

On puutteita, mutta silti ei ole lapsen tai vanhempien tehtävä kärsiä siitä, ettei ole aikaa vessattaa lapsia. Ja kyllä, olen itse myös työskennellyt päiväkodissa, missä ajoittain olin yksin lapsiryhmässä. Siltikään en olisi ehdottanut ko. tilanteessa vaippoja lapselle - vain siksi, jotta tarhanopet pääsisivät helpommalla

Lapsethan siitä kärsivät, että vessatus saattaa olla olosuhteiden pakosta hankalaa. Eivät vanhemmat. Ja lapsi siinä ei pääse helpolla, jos retkellä tai ulkona tulee kakka housuun.

EN veis vaippoja.Lapsi reagoi muutokseen,oirehtii.

Meillä työlle kävi pissan kaa samoin,ei vain malttanut/muistanut mennä vessaan.
Tyhmä kun olin niin aloin laittaan hälle vaipan.Meni vain huonommaks koko homma.
Iltaisin sai kuunnella sitä kun lapsi itki et huomenna minä en äiti enää pissaa housuun,ethän laita mulle enää sitä vaippaa.En löydä sitä sanaa miksi lapsi itsensä tunsi..alistetuksi/alennetuksi..?

Tuota juttua pitää lähteä ratkomaan eri tavalla.Hoitajien tulisi se ymmärtää.

tsemppiä!

Alkuperäinen kirjoittaja mietintää;22295464:
Lapsethan siitä kärsivät, että vessatus saattaa olla olosuhteiden pakosta hankalaa. Eivät vanhemmat. Ja lapsi siinä ei pääse helpolla, jos retkellä tai ulkona tulee kakka housuun.

Öh, no vaihdettavahan se kakka on samantien, tuli se sitten housuun tai vaippaan. Ei lapsi itse pääse sen helpommalla oli vaipat tai ei... Jos niinkuin retkiä ajatellaan...

Alkuperäinen kirjoittaja mietintää;22295464:

Sitä vaippaa mis se kakka kellii niin ei sit tarvii lähtä vaihaan kesken ulkoilun?

Joillakinhan on tapa et vaippa on pissan/kakan keräyspaikka,mut rajansa kaikella.

[QUOTE="harmaa";22295494]Sitä vaippaa mis se kakka kellii niin ei sit tarvii lähtä vaihaan kesken ulkoilun?

Joillakinhan on tapa et vaippa on pissan/kakan keräyspaikka,mut rajansa kaikella.[/QUOTE]

Tietenkin mennään ulkoa vaihtamaan, mutta retkeltä ei päästä.

Alkuperäinen kirjoittaja mietintää;22295499:
Tietenkin mennään ulkoa vaihtamaan, mutta retkeltä ei päästä.

No voi elämän kevät. Ei siellä retkillä joka helkkarin päivä ainakaan meidän tarhassa käydä. Eipä sitä vaippaa, kuten ei housujakaan tosiaan pääse heti retkeltä vaihtamaan. Tai jos joku oksentaa, niin ei niitä vaatteitakaan sillä sekunnilla voi vaihtaa. huh.

Tuo vaippahan muuttaa asiaa vain siten et vaatteita ei tarvi vahingon sattuessa vaihtaa,ja että lapselta viedään usko itseensä.

Typrää olisi laittaa vaippa.piste.

Lapsi aloitti uudessa ryhmässä 2 viikkoa sitten.Ja joka päivä on tullu yhdet pikkarit likaisena takaisin.

Omahoitaja sanoi eilen mulle näin kun hain tytön hoidosta:"xxx kakkaa housuun,oirehtii selvästi jostain.Ja päätimme laittaa hänelle vaipan eli jos tuot paketin sitten maanantaina".Olin että aha.
Eli meidän kanssa ei edes keskusteltu asiasta.
Aion soittaa ma päiväkodinjohtajalle ja sanoa asiasta.

Ensi kuun alussa on ns. "kehityskeskustelu" että miten on mennyt ja aion siinä sanoa asiasta ja siitä että tuntuu että tyttöä ei olisi haluttu tuonne ja kaikki hoitajat suhtautuu häneen jotenkin penseästi.
En tiedä sitten että kuvittelenko.

Ja sulle joka epäilit sitä että on aika pitkään ollut vaipoissa niin tosiaan elokuuna lusta on ollut ilman vaippaa ja hyvin mennyt.Täytti nyt lokakuussa 3 vuotta.
Koko kesä yritettiin mutta itse otti vaipan pois elokuussa kun meni takaisin hoitoon ja siitä asti mennyt tosi hyin.
Ei ole mitään vanhempien laiskuutta todellakaan vaan lapsi ei itse siihen ollut valmis.Kato ku kaikki kehittyy oman kehityksen mukaan.

jos kerta joka päivä kakkaa housuun niin onhan tuo kurjaa jo tytöllekin. Vaipat vaan takaisin ja kuukauden päästä uusi yritys. Pissavahingot jotenkin vielä ymmärtää, mutta kakkavahingot on hiukan eri asia.

Alkuperäinen kirjoittaja mietintää;22295386:
Kannattaa kokeilla parinkymmenen lapsen hoitamista päivittäin, sitten voi kirjoittaa uudelleen näkemyksensä. Hoitajat ovat todella rankassa työssä, kun lapsiryhmät vain isonevat ja resurssien puutteessa erityislapsetkin hoidetaan muiden mukana.

Coffee Breakille: olet oikeassa siinä, että lapsen kehitystä tuetaan päiväkodissa, mutta se on usein vaan haave sijaispulan ja kaiken takia. Ehkä vanhempien on parempi tietää se, että päivähoidossa on puutteita.

ei siellä yksi hoitaja kahtakymmentä hoida!!!! Seli seli. Meidän pph, jolla on 4 lasta ehti kyllä vallan hyvin opettaa myös meidän aloittamaa pottailua ja kuivaksi opettamista vaikka oli kaksi muutakin samassa vaiheessa. Että seli seli. Viitsimisestä kiinni.

[QUOTE="äiti";22299257]ei siellä yksi hoitaja kahtakymmentä hoida!!!! Seli seli. Meidän pph, jolla on 4 lasta ehti kyllä vallan hyvin opettaa myös meidän aloittamaa pottailua ja kuivaksi opettamista vaikka oli kaksi muutakin samassa vaiheessa. Että seli seli. Viitsimisestä kiinni.[/QUOTE]

No mutta ap:n lapsi ei selvästi ole kypsä olemaan ilman vaippoja. Ihan tyhmää väkisten pitää vain housuja, jos lapsi ei ymmärrä, että kakat tehdään pottaan. Ei se ole kenenkään etu, ei lapsen eikä hoitajien ja tuskin ap:n itsensäkään.

No mutta ap:n lapsi ei selvästi ole kypsä olemaan ilman vaippoja. Ihan tyhmää väkisten pitää vain housuja, jos lapsi ei ymmärrä, että kakat tehdään pottaan. Ei se ole kenenkään etu, ei lapsen eikä hoitajien ja tuskin ap:n itsensäkään.

Meillä muuten päivähoito jaksoi yli puoli vuotta vahtia että meidän muksu menee vessaan... Ei osannut tunnistaa hätäänsä, mutta pidättäminen onnistui. Helppoahan se on juuri isojen puolella, jos on vain yksi lapsi minkä vessakäyntejä vahtia. Ja muistuttaminen on helpompaa ja nopeampaa kuin vaippojen vaihtaminen ja pepun peseminen. Rytmillähän tuo asia hoidetaan pitemmän päälle.

Päiväkoti muuten ehdottomasti halusi näin. Ja oli varmasti lapsen etu.

Yhteistyössä