Lapsi meni ihan pois tolaltaan tänään kotona, kun oli ensimmäistä kertaa ollut yökylässä. Kokemuksiaeroahdistuksesta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "äiti"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

"äiti"

Vieras
...eli siis melkein 3 vee lapseni oli viime yön ensimmäistä kertaa yökyläilemässä.
Heillä oli mummin kanssa ollut oikein kivaa; nukkumaanmennessä oli sitten tietystikin tullut itkua jakoti-ikävää, mutta ei ollut kuitenkaan enää nukahtaessaan itkeskellyt, vaan ihan rauhakseen nukahtanut mummin viereen.

Kun hain hänet, niin poika ei ollut huomaavinaankaan minua, olisi halunnut jäädä leikkimään mummin pihalla, ja vielä autossa itki, että haluaa että mummi tulee kanssa meille.

Autossa kotimatkalla (20min) kiukutteli, kuitenkin halusi ottaa kädestäni kiinni kun ojensin kättä hänelle etupenkiltä.

Kotona sitten sai kamalan hysteerisen kohtauksen. Huusi vain suoraa kurkkua, ihan poissa tolaltaan. "Äiti mene pois" ja olisi juossut van huoneesta toiseen minua karkuun.

Yritin sanoittaa hänen kiukkuaan ja kertoa että "sinua taitaa kiukuttaa kun äiti vei sinut eilen yökylään." Kerroin rakastavani häntä ja että tulen aina hänet hakemaan jatkossakin jos on kyläilemässä jossain.

Tunnin verran poika jaksoi huutaa ihan hysteerisenä. ei siis ollut kyse mistään kiukkuamisesta, vaan hän oli selvästi hyvin poissa tolaltaan.
Pidin häntä lähelläni ja kerroin vaan rakastavani ja huolehtivani hänestä aina, vaikka hän yritti lyödä ja potkia minua.

Sitten lopulta puhkesi väsyneeseen nyyhkytyksen ja painautui syliini ja antoi minun halia ja silittää kunnolla.
Ja kysyttyäni sanoi että on jo parempi olo.

Se oli melkeinpä pelottavaa...onko muilla kokemuksia vastaavasta eroahdistuksen purkautumisesta?

On, toinen lapsi on ollut samanlainen. Vasta 6v korvilla oli kypsä yökyläilemään, tosin meillä ei ole mummoloita tms. missä yökyläillä aiemmin.

Voi olla erosta johtuvaa tai sitten ikävää mummia kohtaan. Meillä vieläkin tullaan erittäin pahantuulisina kotiin yökylästä ja usein syynä se, että kotona on tylsää ja yökylässä oli kivaa :)

Meillä nyt jo 6-vuotias lapsi, joka on muutaman kerran vuodessa mummon luona yökylässä. Yleensä aina näiden reissujen jälkeen on odotettavissa jonkinlainen kohtaus. Oon itse ajatellut niin että lapsi on vaan niin herkkä, ja kuitenkin skarppaa kun on vieraassa paikassa, vaikka mummo tuttu ja rakas ja varmasti hyvä hoitaja onkin.

en ole kuullut moisesta, mutta kuulostaa kamalalta. varmaan seuraavan kerran yökylään kun itse haluaa ja ehkä tekisin niin että olisi mahdollisuus hakea pois, jos näyttää että itkettää illalla.

En tiedä, kun ei kokemusta. Pohdin vaan. :)

on kokemusta. meillä on lapsi ollut mummilla yötä vauvasta lähtien, mutta se jossain tietyssä vaiheessa alkoi se eroahdistus, en muista tarkkaan minkä ikäisenä. Nyt se näyttää jo helpottaneen (2,5v), mutta tähän asti joka ikinen kerta kun on haettu kotiin, on ollu ihan kaaosta sen tunteroisen. Se on se ikävä niin kova ja sit kun tuntuuki ihan käsittämättömän hyvältä nähdä äiti tai isi, niin ne tunteet purkaantuu eikä lapsi tiedä miksi näin on ja mitä pitäis tehdä, niimpä sitä itkee ja huutaa.

voi yrittää ajatella omalle kohdalle millasta se olis. Ikävöit puolisoa aivan hullun lailla, muttet tajua itse että se on ikävää. Sitten kun näät sen puolison, sut valtaa ihan mieletön hyvänolontunne, mutta sä et ymmärrä miksi ja mitä siinä tapahtuu. sitä vois itsekin käyttäytyä aika hullusti kun tuntee niin voimakkaasti mutta ei ymmärrä sitä.

Apua! Meillä 2v 3kk ja 7,5 kk on menossa parin viikon päästä yökylään, molemmat ekaa kertaa. Nyt jo olen surrut ja itkenyt sitä ja tämä vaan lisää tuskaani. Taidan perua koko menon. Ois vaan parisuhteen kannalta aika tärkeä, sillä ei ole oltu missään kahdestaan reiluun kahteen vuoteen..ei siis missään!!

Alkuperäinen kirjoittaja täydellinen teini äiti;22300365:
tuon takia meillä nuorempi meni 2kk iässä yökylään ja vanhempi 3kk iässä

Niinpä mutta läheisriippuvaisuus tuntuu olevan aika yleistä kun ei kullannupuista haluta olla yhtään erossa.

Aivan sama meillä. Tuntuu pahalta, kun itsellä ollut kova ikävä ja lapsi vaan huutaa ÄITI MENE POIS eikä suostu ollenkaan syliin. Kaikki kiukuttaa ja itkettää. Pitää vaan ymmärtää että niitä tunteita on vaikea käsitellä.

Alkuperäinen kirjoittaja täydellinen teini äiti;22300365:
tuon takia meillä nuorempi meni 2kk iässä yökylään ja vanhempi 3kk iässä

Noin MYÖHÄÄN vasta :laugh: Meillä naapuri haki vauvan jo synnäriltä pariksi yöksi eroahdistusta ehkäistäksemme :)

Ap: tuo kuulostaa ihan normaalilta, purki turvallisimpaan ja läheisempään ihmiseen pieni kiukkunsa.

Niinpä mutta läheisriippuvaisuus tuntuu olevan aika yleistä kun ei kullannupuista haluta olla yhtään erossa.

Olen siis ap...
Eikös se ole ihan normaalia, että 3vee on riippuvainen lähimmistään.
Nyt käytät tuota läheisriippuvaisuus-termiä hieman väärin...

Musta taas on kamalaa, että pikkulasten oletetaan niin nopeaan itsenäistyvän.

Kuulostaa kovin tutulle ja minusta ihan normaalia tuon ikäiselle. Meillä samaa, vaikka esikoinen on alle vuoden vanhana ollut ekoja kertoja yökylässä. Nyt ikää siis 3,5v ja tällä hetkellä ei halua edes yökylään lähteä. Ollaan siis kotosalla :)

Yhteistyössä