Mikä tytöllä on?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja miksi nyt näin?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

miksi nyt näin?

Vieras
Normaalisti meidän 5-v on nukkunut jo tunnin. Nyt ei, vaan tuhertaa tuolla jotain tekoitkua ja yrittää väen väkisin pitkittää nukahtamistaan. Yrittää jututtaa. Aamulla herätään armotta, kello käy...

Mitään erikoista ei ole ollut, mikä jännittäisi, ulkoiltu on lähes 4 tuntia tänään. Pitäisi väsyttää. Mies lähti just yövuoroon (kuten joka 3. viikko muutenkin). Sitäkin märisee kun isi lähtee yöksi pois... Tää vuorotyö on meidän arkea ollut aina. Mulla normipäivätyö.

Kumpikin yritti hyvällä, yritti jutella, se vaan lisää tuota ulinaa. Päätin että antaa olla, parempi kun kontakti on minimissä. Oon ihan ymmällä. Onko lapsi tulossa kipeäksi? Ei ole kuumeinen tai flunssainen.

Olisko nukkunut aamulla pidempään kuin normaalisti? Tai oletko yrittänyt kysellä miten päiväkotipäivä perjantaina meni? Jos oli jotain ikävää? Ehkä toi kontakti minimissä on hyvä keino. Meillä tytön kohdalla tosin joskus auttaa, kun menen istumaan samaan huoneeseen ja sanon, että lähden pois jos ei ole hiljaa ja silmät kiinni. Tyttö kaipaa sitä "tukea" nukahtamiseen, että joku on hiljaa lähellä. Joskus jos on oikein vaikea rauhoittua, olen silittänyt/hieronut selkää ja jalkoja rauhallisesti pitkillä "paijauksilla" hetken. Joskus vaan on hektisempi olo ja vaikeampi rauhoittua.

[QUOTE="vieras";22306240]No on sulla helppo elämä kun tuollainen tunnin poikkeama rutiinissa vaatii jo kriisikonsultoinnin palstalta.[/QUOTE]

Vissin on liian helppoa kun ei saa kuin yhden ilkeän kommentin...

Jos sulla olisi lapsi, joka on vauvasta (noin 6 kk) asti nukkunut hyvin, helposti, pitkään, eikä se olisi ollut koskaan mikään ongelma (vaikka jotkut muut jutut on voineet ollakin vähemmän helppoja, esim. uhmaikä helvetistä, yökuivaksi oppiminen ei mennyt kuin oppikirjassa)... Niin etkö ihmettelisi jos yhtäkkiä se on itkun paikka eikä suostu antamaan mitään järkevää syytä, miksi hän ei nyt nukahda?

[QUOTE="lisko";22306254]Olisko nukkunut aamulla pidempään kuin normaalisti? Tai oletko yrittänyt kysellä miten päiväkotipäivä perjantaina meni? Jos oli jotain ikävää? Ehkä toi kontakti minimissä on hyvä keino. Meillä tytön kohdalla tosin joskus auttaa, kun menen istumaan samaan huoneeseen ja sanon, että lähden pois jos ei ole hiljaa ja silmät kiinni. Tyttö kaipaa sitä "tukea" nukahtamiseen, että joku on hiljaa lähellä. Joskus jos on oikein vaikea rauhoittua, olen silittänyt/hieronut selkää ja jalkoja rauhallisesti pitkillä "paijauksilla" hetken. Joskus vaan on hektisempi olo ja vaikeampi rauhoittua.[/QUOTE]

Ei, herättiin yhtä aikaa aamusella (tai hän havahtui kun kävin vessassa, hänen huone on lähimpänä vessaa.

Ei halua mennä päiväkotiin kuulemma, mutta tämä on yleinen virsi meillä. Ei tykkää yhdestä hoitajasta, kuulemma komentaa liikaa (en usko että on mikään liian ankara silti).

Perjantaina oli ok päivä, lelupäivä, paras kaveri ei tullut, se harmitti kait kun oli varannut hänellekin lelun (jostain syystä tuo kaveri ei juuri koskaan tuo lelua vaikka hänellä on kyllä leluja, niin mun tyttö tuo nykyään sellaisen leikin jota voivat leikkiä kahden, nyt leikki jonkun muun kanssa). Oli iloinen kun hain perjantana. Oli ollut ihan hyvä päivä.

Nyt ei kuulu ääntä, että ehkä nukahti ininäänsä.

hohhoijaa. pitäsköhän hankkia elämä, saako niitä kaupasta.

kyllä sillä on varmasti jotain vakavaa jos yhtenä iltana heittää nukahtaminen tai ei vaan huvita.

luulin että jostain vakavasta kyse... mikähän tytöllä on. ja oikein tunnilla heittää nukahtaminen.

tuli mieleen, jos päiväkodissa on tapahtunut jotakin? Jokin asia painaa lasta?

Ainut syy, minkä on antanut on se kun isi menee/meni töihin... Vaikka on enemmän mun perään jos tämmöinen jako isin tyttö vai äidin tyttö pitäisi tehdä, isikin on hyvin rakas tietenkin. Eikä ehdi aamulla nähdä isiä, ennen kuin hän menee hoitoon ja mä tölihin.

Mutta kun tämä miehen työvuorotilanne on ollut sama vuodesta 2001 asti eli koko hänen elämänsä.

[QUOTE="hohhoijaa";22306339]hohhoijaa. pitäsköhän hankkia elämä, saako niitä kaupasta.

kyllä sillä on varmasti jotain vakavaa jos yhtenä iltana heittää nukahtaminen tai ei vaan huvita.

luulin että jostain vakavasta kyse... mikähän tytöllä on. ja oikein tunnilla heittää nukahtaminen.[/QUOTE]

Itse asiassa jos nyt nukahti, niin kerkeää saada noin 1 h 40 minuuttia vähemmän unta. Ja se taatusti näkyy huomenna jossain.

Ja hän on muutenkin aamu-uninen (kun olin kotona, niin nukkui noin 20-8.30 talvisin ja kesäisin noin 45 min vähemmän), ja tarviitsee melko säännöllisen rytmin, esim. ei jaksa valvoa jonkun syyn (kokko, ilotulitteet) takia pitkään.

[QUOTE="huoh";22306367]Hohhoijaa. Jotkut yhden lapsen äidit ovat sellaisia, että ei kestä 2 minuuttia. Kun joka asiasta jaksaa tehdä draaman.
sillä ei ole yhtää mitään.[/QUOTE]

Hän ei oo meidän ainut lapsi, vaan nuorin on.

Siis ihan oikeesti. Lopeta tuo analysointi.

Laitoin vaan tuosta toisesta lapsesta siksi, kun luultiin että oon yhden äiti :). Mutta vaikka olisin viiden lapsen äiti, niin silti, silti se yksi voi olla erilainen kuin muut ja niistä aiemmista kokemuksista ei oo muuta hyötyä kuin että voi todeta, että lapset ovat tosiaan erilaisia huolimatta että on samat geenit, ja ei vanhemmatkaan niin oo ehtineet muuttua.

Huomenna nähdään, oliko vaan huono ilta ja noin vaikeaa nukkua (pliis, ei vielä sitä 6 v uhmista meille...) vai oliko tulossa kipeäksi.

Yhteistyössä