Lastenjuhlat ja kuokkavieras

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja en enään kiltti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

en enään kiltti

Vieras
Siis ei ihmisten törkeydellä ole rajaa.
Perjantaina oli pojalla syndet eräässä (en halua tarkemmin kertoa) maksullisessa lasten paikassa.
No vieraat saapui ketkä oli kutsuttu mutta eräät vanhemmat tuo vielä yhden meille vieraan pojan paikalle "kukkavieras"
kertoi vain että kun he jo oli luvanneet tälle lapselle että pääsee mukaan,
lapsi oli toisen vanhemman joku serkun kaiman lapsi joka oli heillä nyt siis hoidossa.
Tuon paikan järjestäjä oli hiukan ihmeissään tietenkin (
kun olimmehan tilanneet paikan tietylle lukumäärälle ja varmistaneetkin sen jo)
ja kysyi että nähtävästi sitten yksi paikka lisää pöytään?
Jolloin me emme kehdanneet tämän 10v pojan kuullen sanoa että ei todellakaan,
tai ainakaan meidän maksamana.
No paikka katettu ja lapset kaikki sai ruokaa samoin tämä meille täysin tuntematonkin kuokkavieras lapsi.
Niin eihän se maksanutkaan kuin likemmä 20e per henkilö.
No kivaa kaikilla oli :)
mutta meillä vanhemmila ei niin kivaa kun joutuu tuiki tuntemattoman lapsen maksamaan ja tämä lapsikin kyllä huomasi olevansa ylimääräinen juhlissa,
vaikka koitimme tämänkin olon tehdä kotoisaksi,
eihän se toki tuon lapsen vika ollut että joutui noin ajattelemattomien ihmisten hoitoon perjantaiksi jotka lupaa lapselle vaikka mitä kivaa kunhan ei itse joudu maksamaan.

Mutta kysymys kuuluu,
kuinka moni kehtaa tulla kutsuttuna juhliin ja ilmoittaa suunilleen ovella että otin vielä ylimääräisenkin juhlijan mukaan ja vieläpä maksattaa tämä ylimääräinenkin siinä samalla.

Harmitta todella paljon että olin liian kiltti ja annoin ylimääräisen lapsen tulla mukaan (siis kun me ei edes sitä tunnettu eikä koskaan olla nähty)
mutta näin se kai vaan menee että röyhkeydellä ei edes lasten juhlissa ole rajaa vaan törkeästi laitettava naapurinkin muksut mukaan jos joku vaan lupaa maksaa.
Kiltteyteni kai johtui siitä että en todellakaan halunnut tämän pojan kuullen alkaa sanomaan että hän ei saa istua juhlapöytään ja hän ei saa syödä jollei nämä aikuiset (kenen luona hän nyt oli hoidossa)
maksa hänen osuutta ja me vaan maksetaan näiden osuus jotka on kutsuttu meidän pojan toimesta.

Nyt on opittu,pidämme vastaisuudessa juhlat aina kotona, jos joku tulee meille kuokkimaan niin eipä se kalliiksi tule kun kakkua on kuitenkin ylimääräistä ja mahua saa kaupasta lisää jos tiukka paikka tulee.

[QUOTE="vieras";22310148 begin_of_the_skype_highlighting**************22310148******end_of_the_skype_highlighting]Mä olisin niille lapsen tuoneille aikuisille sanonut, että menkääs neuvottelemaan maksupolitiikka tuonne järjestäjien puolelle.[/QUOTE]

En vaan kehdannut sen lapsen kuullen alkaa sanomaan :(
Tuo lapsi oli itsekin jo niin nolona,eli kyllä hänkin vaistosi kuinka hänet nyt oli laitettu kuokkimaan :(

No minä olisin ilmoittanut, että anteeksi pölö, tänne pitää ilmoittaa porukkamäärä etukäteen eikä tänne voi tosta vaan tulla "kuokkimaan"!!! Käsittämättömän törkeää tai harvinaisen tyhmää porukkaa!

[QUOTE="maiskis";22310155 begin_of_the_skype_highlighting**************22310155******end_of_the_skype_highlighting]missä te olitte juhlimassa?oliko hyvät napostelut?[/QUOTE]

Ponttini on nyt lähinnä se vaikka juhlat ei olisi maksaneet kuin 1e niin en silti itse kehtaisi edes kenekään kotiin edes ottaa ylimääräistä lasta mukaan.
Mutta kaikki ei nähtävästi omaa perus käytöstaoja ja mielellään maksattavat muilla ja mikäs se silloin onkin lupaillessa vaikka kuu taivaalta kun muut maksaa.

No tottakai se hoidossa oleva lapsi otetaan mukaan tai sitten olisi molempien lasten pitänyt jäädä pois. Ei olisi minulle ollut mikään ongelma, kun kerran tuollaisesta tilanteesta kyse. Eri asia jos olisi ollut joku naapurinpoika, joka oli kylässä, mutta siis jos oikein ymmärin kyse oli kauempaa tulleesta lapsesta joka olisi joutunu jäämään yksi odottamaan. Itse olisin kyllä tarjoutunut maksamaan vieraan lapsen osuuden, jos siis olisin ollut tämä vieraan lapsen tuoja.

No tottakai se hoidossa oleva lapsi otetaan mukaan tai sitten olisi molempien lasten pitänyt jäädä pois. Ei olisi minulle ollut mikään ongelma, kun kerran tuollaisesta tilanteesta kyse. Eri asia jos olisi ollut joku naapurinpoika, joka oli kylässä, mutta siis jos oikein ymmärin kyse oli kauempaa tulleesta lapsesta joka olisi joutunu jäämään yksi odottamaan. Itse olisin kyllä tarjoutunut maksamaan vieraan lapsen osuuden, jos siis olisin ollut tämä vieraan lapsen tuoja.

Täysin samaa mieltä.
Ja noin toivon (ehkä sitä maksamista lukuunottamatta) toimivan myös meillä käyvien pikkuvieraiden.

Eli olen siis aiheestakin vielä hiukan tuohtunut :/ Ajatelin vaan että olenko nyt sitten jotenkin tiukkapipo mutta minusta tuo meni nyt vaan enemmän kuin yli minun ymmärrykseni.

No eikö silti olis ollu asiallista keskustella tästä etukäteen eikä vaan pölähtää paikalle sekä maksaa tämän tuntemattoman lapsen osallistuminen?

No miksei tuollaisessa tilanteessa sitten voinut kysyä asiasta etukäteen juhlien järjestäjiltä (ja maksajilta) ja tarjoutua oma-aloitteisesti maksamaan ylimääräisen vieraan osuus? Ei kenenkään juhliin voi noin vaan viedä ylimääräisiä, vaikka olisivat kuinka kaukaa käymässä.

Outoa käytöstä tosiaan.
Kun mentiin naimisiin, yksi vieras totesi vähän kuin itsestäänselvästi että kyllä se miehen 15 v pikkusisko voi varmaan tulla mukaan, kun on heillä ns. hoidossa. Totesin että ei voi koska häät pidetään ravintolassa ja olimme joutuneet jättämättä ihmisiä kutsumatta paikkojen vähyyden vuoksi ja juhlat maksoivat liki 100 euroa per vieras. Tuntui tylyltä, mutta en ollenkaan käsittänyt että miksi sen siskon olisi pitänyt tulla mukaan, kun ei ole kutsuttu.

No eikö silti olis ollu asiallista keskustella tästä etukäteen eikä vaan pölähtää paikalle sekä maksaa tämän tuntemattoman lapsen osallistuminen?

Jeps. Olisi.
Ensin soitto että sopiiko että tuleekin kaksi lasta yhden sijaan.
Ja jos ei sovi, niin sitten lahjan toimitus syntymäpäivien juhlijalle, mutta molemmat laspet jäävät kotiin ja keksivät jotain muuta kivaa tilalle.

Ei silloin oteta lapsia hoitoon kun oma lapsi lähtee juhlimaan toiseen paikkaan, missä perseessä vanhemman aivot oikein on kun pitää ajatella?

[QUOTE="ihme";22310193 begin_of_the_skype_highlighting**************22310193******end_of_the_skype_highlighting]No miksei tuollaisessa tilanteessa sitten voinut kysyä asiasta etukäteen juhlien järjestäjiltä (ja maksajilta) ja tarjoutua oma-aloitteisesti maksamaan ylimääräisen vieraan osuus? Ei kenenkään juhliin voi noin vaan viedä ylimääräisiä, vaikka olisivat kuinka kaukaa käymässä.[/QUOTE]

Niin, tuohon ehkä emme saa koskaan vastausta :(
Itse kun en vaan kehtaisi viedä kenekään juhliin ylimääräisiä vieraita,
sama kun minut kutsuttasiin häihin ja ilmottaisin vaan ovella että nyt otin mukaan naapurin pariskunnankin kun he niin halusi tulla hienosti syömään.

[QUOTE="ihme";22310193]No miksei tuollaisessa tilanteessa sitten voinut kysyä asiasta etukäteen juhlien järjestäjiltä (ja maksajilta) ja tarjoutua oma-aloitteisesti maksamaan ylimääräisen vieraan osuus? Ei kenenkään juhliin voi noin vaan viedä ylimääräisiä, vaikka olisivat kuinka kaukaa käymässä.[/QUOTE]

No en kai minä tiedä mikä siellä on ollut tilanne, mutta jos lapsi on tullut hoitoon jonkin kiireellisen tilanteen takia (lapsihan oli hoidossa, eikä vain kylässä), eikä asia ole ollut tiedossa etukäteen. Ja tuohon maksamiseen, en olisi ehkä osannut itse kuvitella noin kallista synttäripaikkaa, joten asia ei ehkä olisi tullut minulle mieleen sillä hetkellä, varsinkaan jos kukaan ei sano mitään. Itse olisin todennäköisesti sitten poislähtiessä tai jos vanhemmat ovat olleet koko ajan paikalla, jonain sopivana hetkenä ottanut asian puheeksi, tulohälinässä tuon hoitaminen tuskin olisi muutenkaan ollut helppoa.

Alkuperäinen kirjoittaja mitä tolloja;22310209:
Ei silloin oteta lapsia hoitoon kun oma lapsi lähtee juhlimaan toiseen paikkaan, missä perseessä vanhemman aivot oikein on kun pitää ajatella?

Millaisessa tilanteessa tarvitsee ylipäätään ottaa 10 vuotias hoitoon? 10 vuotias kuitenkin pärjää aika monta tuntia yksikseen kotona, joten eiköhän ole ollut kysymys yötilanteesta ja jostain kiireellisestä.

Minusta on hölmöä kitistä tuollaisesta jälkikäteen, miksi et ap sanonut kun toivat lapset.

Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen;22310214:
Niin, tuohon ehkä emme saa koskaan vastausta :(
Itse kun en vaan kehtaisi viedä kenekään juhliin ylimääräisiä vieraita,
sama kun minut kutsuttasiin häihin ja ilmottaisin vaan ovella että nyt otin mukaan naapurin pariskunnankin kun he niin halusi tulla hienosti syömään.

Joo ei häihin eikä syntymäpäiville mennä niin että ilmoitetaan ovella että me nyt maksetaan tähän nää ruoat ja tullaan syömään... Jos ei ole kutsua ei ole asiaa mennä.

Etukäteen olis tuota pitänyt järjestäjältä kysyä että sopiiko jos tää ylimääräinen tulee ja he maksaa. Ei vissiin käynyt mielessäkään että lysti maksaa jotain...

Jeps. Olisi.
Ensin soitto että sopiiko että tuleekin kaksi lasta yhden sijaan.
Ja jos ei sovi, niin sitten lahjan toimitus syntymäpäivien juhlijalle, mutta molemmat laspet jäävät kotiin ja keksivät jotain muuta kivaa tilalle.

Minusta tuo on jo tavallaan lapsellista kiristämistä,
voinko tuoda tuon meillä nyt hoidossa olevan Matin mukaan tai muuten emme tuo Kariakaan.

;) jos et hyppää tuon ojan yli en ole sinun kaverisi

Ihmettelen että he ei sitten voineet siksi ajaksi vaikka keksiä jotakin omaa ohjelmaa tuolle pojalle tai olisivat ilmoittaneet että Matti tulee mukaan juhliin mutta tottakai ja luonnollisestikin he maksavat tämän Matin osuuden. Nythän Matti työnnettiin hienosti meidän maksettavaksemme :(

No en kai minä tiedä mikä siellä on ollut tilanne, mutta jos lapsi on tullut hoitoon jonkin kiireellisen tilanteen takia (lapsihan oli hoidossa, eikä vain kylässä), eikä asia ole ollut tiedossa etukäteen. Ja tuohon maksamiseen, en olisi ehkä osannut itse kuvitella noin kallista synttäripaikkaa, joten asia ei ehkä olisi tullut minulle mieleen sillä hetkellä, varsinkaan jos kukaan ei sano mitään. Itse olisin todennäköisesti sitten poislähtiessä tai jos vanhemmat ovat olleet koko ajan paikalla, jonain sopivana hetkenä ottanut asian puheeksi, tulohälinässä tuon hoitaminen tuskin olisi muutenkaan ollut helppoa.

Meillä kyllä aikoinaan onnistui, että mulla oli vieras lapsi hoidossa, vaikka omani menikin synttäreille. Ei olisi tullut mieleenikään tuupata hoitolasta synttäreille mukaan.

Yhteistyössä