Lastenjuhlat ja kuokkavieras

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja en enään kiltti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Minä en ensinkään ottaisi ketään hoitoon jos on omalla perheellä/lapsella menoa. Enkä todellakaan laita kuokkimaan tuntemattoman lapsen synttäreille, jos oma lapsi olisi sinne menossa, ilmoittaisin hoitopaikan tarvitsijalle että on sellanen meno, jos nyt jostain kumman syystä ottaisin päällekkäin ja oma lapsi menee sinne, tämä hoitolainen leikkisi sen aikaa yksikseen meillä.

[QUOTE="vieras";22310244]Millaisessa tilanteessa tarvitsee ylipäätään ottaa 10 vuotias hoitoon? 10 vuotias kuitenkin pärjää aika monta tuntia yksikseen kotona, joten eiköhän ole ollut kysymys yötilanteesta ja jostain kiireellisestä.

Minusta on hölmöä kitistä tuollaisesta jälkikäteen, miksi et ap sanonut kun toivat lapset.[/QUOTE]

Kyllä vastuu on sen lapsen tuojan herteilla ihan selvästi, eikö sitä osaa sanoa jollekin hoitoontuojalle että meidän lapsella on varattu maksettu juhla tulossa ja sinne ei ole ilmoitettu teidän 10V.lasta, jos ei muuta niin en olisi vienyt sitä hoitolasta sinne ventovieraan synttäreille, todella sikamaista käytöstä siltä tuojalta.

Minä en ensinkään ottaisi ketään hoitoon jos on omalla perheellä/lapsella menoa. Enkä todellakaan laita kuokkimaan tuntemattoman lapsen synttäreille, jos oma lapsi olisi sinne menossa, ilmoittaisin hoitopaikan tarvitsijalle että on sellanen meno, jos nyt jostain kumman syystä ottaisin päällekkäin ja oma lapsi menee sinne, tämä hoitolainen leikkisi sen aikaa yksikseen meillä.
Mä otin kerran 4 lasta hoitoon. Syynä oli se, että lasten äidillä alkoi spuistukset ja oli siis lähdössä synnyttämään. Mutta ei olisi tullut mieleenikään lähettää näitä neljää vierasta lasta omani kanssa synttäreille, joihin näitä neljää ei ollut kutsuttu. Mun lapseni meni synttäreille ja näiden neljän vieraan kanssa keksin muuta tekemistä siihen asti, että heitä tultiin meiltä hakemaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;22310286:
Mä otin kerran 4 lasta hoitoon. Syynä oli se, että lasten äidillä alkoi spuistukset ja oli siis lähdössä synnyttämään. Mutta ei olisi tullut mieleenikään lähettää näitä neljää vierasta lasta omani kanssa synttäreille, joihin näitä neljää ei ollut kutsuttu. Mun lapseni meni synttäreille ja näiden neljän vieraan kanssa keksin muuta tekemistä siihen asti, että heitä tultiin meiltä hakemaan.

No tuo on se kumma syy jonka takia voisin ottaa hoitoon, vaikka olisi synttäreille meno, eikä tosiaankaan vieraat lapset sinne synttäreille lähtisi, vaan kutsuttu pelkästään.

Kyllä vastuu on sen lapsen tuojan herteilla ihan selvästi, eikö sitä osaa sanoa jollekin hoitoontuojalle että meidän lapsella on varattu maksettu juhla tulossa ja sinne ei ole ilmoitettu teidän 10V.lasta, jos ei muuta niin en olisi vienyt sitä hoitolasta sinne ventovieraan synttäreille, todella sikamaista käytöstä siltä tuojalta.

Vastuu on kyllä tuojilla, mutta en kyllä kieltäisi tuomasta hoitoon sen takia, että meidän lapsi on menossa synttäreille. Ainakin minun tuttavapiirissäni on oikeasti syy jos lapselle tarvitaan hoitopaikka ja siinä saa kyllä mennä jonkun toisen lapsen synttärit toiseksi. Samaa epäilen, kuin joku aiempi, ettäjos 10- vuotiaalle on tarvittu hoitopaikka, on kyse jostain oikeasti isommasta jutusta.

Sen sijaan on kyllä tuojien vastuulla kysyä selkeästi onko ok, että tuovat toisenkin lapsen ja tarjoutua maksamaan hänen kulunsa, jos ollaan muualla kuin kotona.

[QUOTE="vieras";22310244 begin_of_the_skype_highlighting**************22310244******end_of_the_skype_highlighting begin_of_the_skype_highlighting**************22310244******end_of_the_skype_highlighting begin_of_the_skype_highlighting**************22310244******end_of_the_skype_highlighting]Millaisessa tilanteessa tarvitsee ylipäätään ottaa 10 vuotias hoitoon? 10 vuotias kuitenkin pärjää aika monta tuntia yksikseen kotona, joten eiköhän ole ollut kysymys yötilanteesta ja jostain kiireellisestä.

Minusta on hölmöä kitistä tuollaisesta jälkikäteen, miksi et ap sanonut kun toivat lapset.[/QUOTE]

Kuten sanoin en todellakaan halunnut tuon lapsen kuulle alkaa kitistä kuka nyt maksaa :O
En voinut kuvitella että jollakin on pokkaa maksattaa vieraita lapsia joita ei edes kutsuttu. Kai se on opittava vaan itsekin törkeäksi ja nieltävä vaan nyt tämä kerta. Kai se on opittava että ensin haistatellaan ja sitten vasta kysytään mitä asiaa.

[QUOTE="siiri";22310312]Vastuu on kyllä tuojilla, mutta en kyllä kieltäisi tuomasta hoitoon sen takia, että meidän lapsi on menossa synttäreille. Ainakin minun tuttavapiirissäni on oikeasti syy jos lapselle tarvitaan hoitopaikka ja siinä saa kyllä mennä jonkun toisen lapsen synttärit toiseksi. Samaa epäilen, kuin joku aiempi, ettäjos 10- vuotiaalle on tarvittu hoitopaikka, on kyse jostain oikeasti isommasta jutusta.

Sen sijaan on kyllä tuojien vastuulla kysyä selkeästi onko ok, että tuovat toisenkin lapsen ja tarjoutua maksamaan hänen kulunsa, jos ollaan muualla kuin kotona.[/QUOTE]

Minä taaas pitäisin oman lapseni juhliin menoa tärkeämpänä kuin tuttavan lapsen hoitamista, saisi siinä vaiheessa soitella muille tutuillensa että ottavat hoitoon 10V.lapsen jostakin syystä.

No tuo on se kumma syy jonka takia voisin ottaa hoitoon, vaikka olisi synttäreille meno, eikä tosiaankaan vieraat lapset sinne synttäreille lähtisi, vaan kutsuttu pelkästään.
On mulla ollut joskus myös siskon lapsia hoidossa, vaikka omillani on ollut muuta menoa. Omani ovat menneet menoihinsa ja hoitolapset olleet mun hoidossani. Ilman minkäänlaista ongelmaa. En mä ehkä itsekään päästäisi omaa lastani jonkun täysin tuntemattoman synttäreille.

Mihin ovat yleensäkin hävinneet käytöstavat? Juhliin ei mennä jos ei ole kutsuttu! Eikö tuon pitäisi olla ihan itsestään selvä asia? On kyse sitten lastenjuhlista tai mistä tahansa juhlista, tai mitä maksaa ja kuka maksaa? Monesti tuntuu että maalaisjärki alkaa hävitä maapallolta...

Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen;22310320:
Kuten sanoin en todellakaan halunnut tuon lapsen kuulle alkaa kitistä kuka nyt maksaa :O
En voinut kuvitella että jollakin on pokkaa maksattaa vieraita lapsia joita ei edes kutsuttu. Kai se on opittava vaan itsekin törkeäksi ja nieltävä vaan nyt tämä kerta. Kai se on opittava että ensin haistatellaan ja sitten vasta kysytään mitä asiaa.

Mun mielestä on kyllä aikuiselta melkoista empatian puutetta jos 10- vuotiaan synttärit menee pieleen yhden vieraan lapsen toimesta. Tuskin sinä niitä kaikkia lapsia tunsit vauvasta lähtien henkilökohtaisesti ja lapset tutustuvat nopeasti ja saavat leikit aikaan viiden minuutin tuttavuuden jälkeen. Olisit sanonut heidän tuodessa lapsen, että se maksaa ylimääräistä. Itse olisin antanut olla, se yhden lapsen osuus kustannuksissa tuskin tuntuisi yhtään missään loppusummassa.

Törkeää on kieltämättä ollut lapset tuoneet vanhemmat, mutta minusta sinä teet kärpäsestä härkäsen ja olet vielä törkeämpi, kun et ole ottanut asiaa heidän kanssaan puheeksi vaan kiroilet seläntakan. Toivottavasti olet ollut omalle lapsellesi asiasta hiljaa, jottei kaveruksilla mene välit tuollaisen asian takia, josta et edes välittänyt ottaa selvää taustoista.

Mihin ovat yleensäkin hävinneet käytöstavat? Juhliin ei mennä jos ei ole kutsuttu! Eikö tuon pitäisi olla ihan itsestään selvä asia? On kyse sitten lastenjuhlista tai mistä tahansa juhlista, tai mitä maksaa ja kuka maksaa? Monesti tuntuu että maalaisjärki alkaa hävitä maapallolta...
Nykyisin ihmiset eivät arvosta muita eikä muiden järjestämiä juhlia. Eivät arvosta vaivannäköä, mikä juhlien eteen on tehty. Juhlat on ikäänkuin saavutettu etu, joiden suhteen saa tehdä ihan niinkuin itse haluaa eikä kenellekään tarvitse ilmoitella mitään. Kun havaitsin tämän, lakkasin järjestämästä palstatapaamisia.

Mihin on kadonneet käytöstava kun aikuiset syyttävät lasta kuokkavieraudesta ja korostavat hänen ulkopuolisuuttaan muiden seurassa.

On kyllä kummallista käytöstä.
Jos lapsi jonkun pakottavan syyn takia piti ottaa hoitoon juuri tuolloin, niin olisi voinut soittaa teille ja kysyä onnistuuko ylimääräisen vieraan kestitseminen, tietysti heidän laskuunsa. Ja vielä ymmärtää olla ottamatta nokkiinsa, jos sieltä tuleekin vastaukseksi, että ei valitettavasti kun osallistujaäärä on jo järjestäjille ilmoitettu ja lyöty lukkoon.

[QUOTE="vieras";22310350 begin_of_the_skype_highlighting**************22310350******end_of_the_skype_highlighting]Toivottavasti olet ollut omalle lapsellesi asiasta hiljaa, jottei kaveruksilla mene välit tuollaisen asian takia, josta et edes välittänyt ottaa selvää taustoista.[/QUOTE]

Millä kaveruksilla? Siis kun se lapsi joka tungettiin meidän pojan juhliin oli meille täysin vieras, siis me ei sitä tunneta ja meidän poika ei ole tuon "kuokkavieraan" kaveri.
Ja hienoa jos sinusta on ok että voit ottaa maksulliseen paikkaan ylimääräisiä lapsia juhlimaan mutta me ei kun nytkin oli jo pojalle luvattu tietty kaverimäärä ja osa jäi siksi kutsumatta tuonne kun ei vaan yksinkertaisesti kaikkia ole varaa kustantaa. Meidän paikkakunnalla kun ei ole kuin yksi paikka jossa mahdollista pitää lastenjuhlat ja kerran ajattelimme mekin omallemme ne sitten tarjota.

On kyllä kummallista käytöstä.
Jos lapsi jonkun pakottavan syyn takia piti ottaa hoitoon juuri tuolloin, niin olisi voinut soittaa teille ja kysyä onnistuuko ylimääräisen vieraan kestitseminen, tietysti heidän laskuunsa. Ja vielä ymmärtää olla ottamatta nokkiinsa, jos sieltä tuleekin vastaukseksi, että ei valitettavasti kun osallistujaäärä on jo järjestäjille ilmoitettu ja lyöty lukkoon.

Minkä takia pitää soittaa yhtään mihinkään, se vieras lapsi olisi varmaan sen hoitoajan pystynyt olemaan hoidossa ilman sen hoitopaikan oman lapsen seuraa????

No olisi, mutta olisihan se kivempi sille lapselle jos pääsisi mukaan juhlimaan. Tai itseäni ei juhlien järjestäjänä ainakaan haittaisi, jos joku kysyisi tällaisessa tilanteessa että saako tulla. Siksi lisäsin tuon, että pitää osata ottaa vastaan myös se negatiivinen vastaus, koska on tietysti ihan ok jos ei sovi, mutta lapsen takia mielestäni myöskin ok kysyä.

[QUOTE="vieras";22310361]Mihin on kadonneet käytöstava kun aikuiset syyttävät lasta kuokkavieraudesta ja korostavat hänen ulkopuolisuuttaan muiden seurassa.[/QUOTE]

Ei kukaan ole tuota lasta asiasta syyttänyt, vaikka hän kuokkavieraana tulikin. Ihmetyttää myös miten sen ikäinen on edes halunnut täysin vieraan lapsen synttäreille... Nimenomaan hänen ulkopuolisuuttaan EI korostettu vaikka hän sitä olikin. Kyllä tässä sen kaverin vanhempien käytöstavat olivat todella hukassa. Joko tämän lapsen olisi pitänyt jäädä hoitopaikkaan, tai sitten ne vanhemmat olisivat soittaneet ap:lle ja kysyneet voiko tulla ja he tietysti huolehtivat tämän lapsen kustannuksista. En minä ainakaan halua täysin vieraiden ihmisten syömisiä kustantaa!

[QUOTE="vieras";22310361 begin_of_the_skype_highlighting**************22310361******end_of_the_skype_highlighting]Mihin on kadonneet käytöstava kun aikuiset syyttävät lasta kuokkavieraudesta ja korostavat hänen ulkopuolisuuttaan muiden seurassa.[/QUOTE]

Taidat itsekin siis olla niitä vanhempia jotka maksattavat muilla omat huvinsa :(

Minä olen moneen otteeseen sanonut että emme halunneet tämän rehellisesti sanottuna kuokkavieraan kuullen alkaa kiukuta jostakin kuka maksaa,
minusta tuo olisi ollut itselleni täysi selvyys jo että itse maksan jos jostakin syystä joudun ottamaan vieraan lapsen meille hoitoon, ilman juhlaa ei silti olisi lapsen tarvinut jäädä.
Me emme siis korostaneet että tuo lapsi on ylimääräinen, kyllä hän sen vaistosi ilman korostamista vaikka me kysyimme kokoajan että haluaako jotakin ja kuitenkin katsoimme että myös kuokkavieras sai massunsa täyteen.
Ja anteeksi nyt mutta miksi muuksi voisin kutsua vierasta joka tuodaan juhlaan jota emme ole kutsuneet muuta kuin kuokkavieraaksi.

Eikä siinä kyllä ajatella sen kutsutun vieraankaan parasta, joutui pitämään seuraa sille kuokkavieraalle joka ei tuntenut ketään, sensijaan että olisi saanut vapaasti mennä kaveriporukassaan.

Eikä siinä kyllä ajatella sen kutsutun vieraankaan parasta, joutui pitämään seuraa sille kuokkavieraalle joka ei tuntenut ketään, sensijaan että olisi saanut vapaasti mennä kaveriporukassaan.
Aivan. Luultavasti vaan tämän kutsutun vanhemmat halusivat päästä vieraan lapsen hoitamisen riesasta ja pistivät vahingon kiertämään.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;22310483:
Aivan. Luultavasti vaan tämän kutsutun vanhemmat halusivat päästä vieraan lapsen hoitamisen riesasta ja pistivät vahingon kiertämään.

Olis tainnu vahinko päästä vanhempien kanssa kauppaan jos ap olis lyöny 20e laskun käteen :)))))

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;22310570:
Luultavasti :D Mutta kyllähän ikävä tosiasia on, että nykyisin muiden järjestämiä juhlia ei enää osata arvostaa. Ei ihme, että juhlia ei pahemmin viitsi kukaan järjestääkään.

Tää on totta. Ei kiitetä juhlista jälkikäteen tai noudateta ilmoitettua alkamisaikaa yms.

Yhteistyössä