Korokeistuin - minkä kokoisella/ikäisellä voi käyttää?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Jemppa75
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Jemppa75

Jäsen
11.01.2010
214
0
16
Hei,

Otsikossahan tuo kysymys oli, eli minkäikäisellä/kokoisella voi käyttää korokeistuista (siis sellaista jossa ei ole enää selkänojaa)?

Ja mistä löytyy ns. virallinen ohje tai laki yleisesti tästä lasten kuljettamisesta autossa?

Olen yrittänyt googlata, mutta ei ole ainakaan tähän mennessä tullut ns. virallista tietoa vastaan.

Jaa, enpäs tiedä. Meidän tyttö on nyt 110 cm ja mun mielestä turvavyö painaa ikävästi kaulaa jos istuu pelkällä korokkeella, turvavyöistuimessahan on se turvavyönohjain mikä asettaa vyön oikealle korkeudelle. Pituutta saisi varmaan olla ainakin viitisen senttiä lisää että vyö menisi oikein.

Itse muistan, kun olin 3, niin ei tarvinut silloin olla mitään istuinta, eikä koroketta, eikä se turvavyö painanut yhtään minnekään ikävästi. Korkeintaan oli mukavampaa, kun sai lepuutettua päätä sitä turvavyötä vasten. :)

Lapsen pitää vähintään painaa sen, mikä on istuimen alapainoraja.
Virallisia ohjeita ja suosituksia löytyy
http://www.liikenneturva.fi/www/fi/turvalaitteet/lasten_turvalaitteet/index.php

Paras ohje minkä mukaan mä meen, on että se turvavyö menee normisti, eikä hierrä kaulaa/poskea. :D
Meiän vanhin epeli (ekaluokkalainen) istuu korokkeessa. Istunut jo vuoden verran.Toiseksi vanhin (kohta 5) istuu edelleen turvavyöistuimessa.

Meillä mennään niin, että 3-ja 4-vuotiaat on turvaistuimissa, 5- ja 6-vuotiaat turvavyöistuimissa ja 7- ja 8-vuotiaat korokkeella.

Minusta noin on hyvä. Riittävän hyvä. Lapsen kaulaan ei saa osua turvavyö. Se pureutuu kolarissa kaulaan ja tämä on ihan itsetodettu fakta. Vyön pitää tulla olan yli niin, että näin ei pääse tapahtumaan. Istuimen antamat sivusuojat on lapselle hyvä apu kolaritilanteessa.

No voiko 3- vuotias istua korokkeella jos lantiovyö käytössä. Meillä tilanne jossa mies tulee kuljettamaan lapset hoitoon pakettiautolla ja se vaikuttaa ainoalta mahdollisuudelta kun pienempi tarvitsee kuitenkin istuimen.

[QUOTE="vieras";22328450]No voiko 3- vuotias istua korokkeella jos lantiovyö käytössä. Meillä tilanne jossa mies tulee kuljettamaan lapset hoitoon pakettiautolla ja se vaikuttaa ainoalta mahdollisuudelta kun pienempi tarvitsee kuitenkin istuimen.[/QUOTE]

Joo, tunnustan hiljaa että noin tullaan meilläkin tekemään... pakettiauto myös käytössä eikä siihen saa toiselle paikalle kuin lantiovyön. Joten siihen koroke ja 3 v siihen istumaan. Ei ole oikein muitakaan vaihtoehtoja, auton vaihtoon ei ole ainakaan heti varaa.

[QUOTE="vieras";22328450]No voiko 3- vuotias istua korokkeella jos lantiovyö käytössä. Meillä tilanne jossa mies tulee kuljettamaan lapset hoitoon pakettiautolla ja se vaikuttaa ainoalta mahdollisuudelta kun pienempi tarvitsee kuitenkin istuimen.[/QUOTE]

Ei voi. Minä en laittais omaani lantiovyöhön ja korokkeelle. En ikinä. Hankkisin istuimen, jonka voi kiinnittää lantiovyöhön tai vaihtaisin autoa. Lapsi ensin, sitten vasta muut asiat. Niin sen pitää mennä.

Itse olen asiaa tutkinut, mutta istuinta ei löydy, jonka voisi lantiovyöhön kiinnittää. Auton vaihto tässä vaiheessa ei tule kysymykseen. Itse aloitan työt niin aikaisin etten voi henkiläautolla lapsia viedä hoitoon, mutta haen ne hoidosta. Jos joku keksii ratkaisun otan vastauksia kiitollisena vastaan.

Toki, voihan se lapsi siinä istua, mutta mikäli on kyse tur_val_li_ses_ta tavasta kuljettaa lasta autossa, niin...ei todellakaan!! Tuon ikäinen kaveri istumaan kunnolliseen, turvalliseen istuimeen eikä millekään hepsankeikkaa korokkeelle! Pirulauta - on se kumma juttu, että kaiken maailman koneet tms. vempeleet kyllä kiinnitetään ja sidotaan asianmukaisine liinoineen nätisti pakettiin kuljetuksen ajaksi, mutta lapsi saa sitten olla ihan miten sattuu kyydissä. Kummallisia tekosyitä, hittolainen.

[QUOTE="Manta";22328596]Toki, voihan se lapsi siinä istua, mutta mikäli on kyse tur_val_li_ses_ta tavasta kuljettaa lasta autossa, niin...ei todellakaan!! Tuon ikäinen kaveri istumaan kunnolliseen, turvalliseen istuimeen eikä millekään hepsankeikkaa korokkeelle! Pirulauta - on se kumma juttu, että kaiken maailman koneet tms. vempeleet kyllä kiinnitetään ja sidotaan asianmukaisine liinoineen nätisti pakettiin kuljetuksen ajaksi, mutta lapsi saa sitten olla ihan miten sattuu kyydissä. Kummallisia tekosyitä, hittolainen.[/QUOTE]

Mun mielestä lapsi ei kuitenkaan ole ihan miten vain, jos on lantiovyössä ja istuinkorokkeella. Ainakaan tuohon meidän autoon ei saa kolmipistevöitä molemmille etupenkeille. Ja sillä autolla nyt vaan on ainakin alkuun pakko lapsia kuskata.

Jos joku löytää muunlaisen istuimen minkä voi kiinnittää lantiovyöhön (ja niinkuin joku jo sanoikin, niin ei sellaisia ole) niin ostan sellaisen heti. Muuten on mentävä korokkeella.

No on minulla vielä selvittämättä isofixin asennus autoon, jos se onnistuu tilanne helpottuu huomattavasti. Lapsen turvallisuudesta en todellakaan haluaisi luistaa, mutta joskus tälläisiä tilanteita on vaikea järjestää. Kolmannen autonki hankintakin olisi järjetöntä.

Sen voi kiinnittää selkä menosuuntaanpäin lantiovyöhön, muttei toisinpäin. Pakettiauton keskipaikalle sitä ei voi laittaa selkä menosuuntaanpäin tai se ottaa kiinni hallintalaitteisiin tai niin ainakin meidän pakettiautossa.

[QUOTE="vieras";22328710]Sen voi kiinnittää selkä menosuuntaanpäin lantiovyöhön, muttei toisinpäin. Pakettiauton keskipaikalle sitä ei voi laittaa selkä menosuuntaanpäin tai se ottaa kiinni hallintalaitteisiin tai niin ainakin meidän pakettiautossa.[/QUOTE]

Ai, sitten ei kyllä onnistu meilläkään. Ei tuohon autoon mitenkään saa istuinta mahtumaan selkä menosuuntaan.

Mun mielestä lapsi ei kuitenkaan ole ihan miten vain, jos on lantiovyössä ja istuinkorokkeella. Ainakaan tuohon meidän autoon ei saa kolmipistevöitä molemmille etupenkeille. Ja sillä autolla nyt vaan on ainakin alkuun pakko lapsia kuskata.

Jos joku löytää muunlaisen istuimen minkä voi kiinnittää lantiovyöhön (ja niinkuin joku jo sanoikin, niin ei sellaisia ole) niin ostan sellaisen heti. Muuten on mentävä korokkeella.

No, mietipä tilannetta, että jos/kun se törmäys tulee ja lapsi on kiinnitettynä vain lantiovyöhön, niin mitkä ovatkaan seuraukset? Aikuinenkin pelkässä lantiovyössä on turvattomasti. Mä tekisin niin, että ite menisin pakulla töihin ja mies sais kuskata lapset sillä autolla, missä lapset turvallisemmin kiinnitettynä oikeissa istuimissaan ja jos on pakko vaihtaa autoja, niin sitten mies saa tulla työpaikalleni vaihtamaan auton siihen pakuun. Menkööt ihan huolella vaikeaksi, jos kerran on varaa lapsen turvallisuudesta tinkiä.