Miten itse reagoisitte tälläiseen tilanteeseen? (alkoholista)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja solmussa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

solmussa

Vieras
Mies on ollut heinäkuusta asti ollut juomatta. Heinäkuussa myönsi itse että hänellä on alkoholiongelma, koska joka ilta tarvi olutta. Heinäkuussa sitten minulta loppui kärsivällisyys ja sanoin,että saa valita perheen tai alkoholin. Mies lupasi lopettaa alkohlin käytön ja hyvin on siinä onnistunutkin. Ja olen siitä todella ylpeä.
Nyt meille sitten syntyi kuukausi sitten vauva ja mies haluaisi kovasti lähteä viettämään varpajaisia. Minä en millään haluaisi,että mies menisi, koska pelkään,että varpajaisten jälkeen miehen jokapäiväiseen elämään tulee jälleen alkoholi.
Tämä on ensimmäinen kerta, kun mies on näinkin pitkän aikaa ollut juomatta. Monta kertaa on luvannut lopettaa, mutta aina on kuitenkin epäonnistunut.
Minä en todellakaan tiedä mitä teen. Pitääkö minun vaan sanoa jyrkästi,ettet mene.
Tiedän,että mies pahoittaa mielensä jos en anna lupaa mennä, mutta sitten teenkö elämäni virheen jos annan luvan. Koska tiedän,että ero on edessä jos alkoholi meidän elämään vielä tulee..

Hmmm.. ensimmäinen ajatus joka minulle tulee on, että olisiko niitä varpajaisia mitenkään mahdollista viettää ilman alkoholia? Jos on oikeasti alkoholisti, niin se putki voi tosiaan jäädä päälle jo yhdestä pullosta, joten mun mielipide on, että ei kyllä kannattaisi ottaa..

Alkoholistilla tosiaan voi jäädä putki päälle jo yhdestä pullostakin, jopa vähemmästäkin... Eikö niitä varpajaisia sitten vois viettää ilman alkoholia? Minusta on muutenkin niin omituista että pidetään itsestään selvänä sitä, että melkein kaikkiin juhliin kuuluu alkoholi jollain tavalla - vaihtoehtoisetkin juhlat voivat olla ihan yhtä hauskat!

sanotaanko näin,että mies menetti kaikki kaverinsa, kun alkoholinkäytön lopetti. Ei miehellä ikinä ole kovin paljon kavereita ollut, mutta ne parikin kaveria "katosi" heinäkuun jälkeen. Eli toisin sanoen miehen kaverisuhteet ovat olleet ainoastaan sitä että biletetään yhdessä.
Eli ei miehen kanssa kukaan lähde iltaa viettämään jos ei alkoholia oteta..

itse en päästäisi,koska meillä miehellä sama ongelma. Meillä mies ollut raittiina pitemmän aikaa,mutta tiedän,että jos nyt bilettämään lähtisi jäisi putki päälle..

Helppohan se on sanoa ettei päästäisi.. vaikka mies ei menisikään ja taipuisi tahtoosi, niin silti hänen tekee selvästi mieli juomaan. Ja jos hän ei ITSE halua lopettaa juomista niin se on aika paha. Mun mielestä kuulostaa siltä että varpajaiset on vain tekosyy päästä ryyppäämään.

Jos hänellä ei ole kavereita enää, niin ketkä sinne varpajaisiin edes olisivat lähdössä?

Sinänsä hölmöä, jos sinä joudut kieltämään asioita, eikös se raittiuspäätös pidä olla oma? Eihän kukaan aikuinen ihminen voi toisesta olla vastuussa? Jos hän haluaa juoda taas, tulee hän sen varmasti tekemään ennemmin tai myöhemmin.

Varpajaiset, kuka sellaisia nyt edes viettää. Varpajaisia voi viettää toki kotonakin kahvia juoden kavereiden tai sukulaisten kanssa. Kyllä bilettäjät aina juomiselleen syyn keksivät, vaikka sitten pieni vauva. En ole koskaan ymmärtänyt minäkään kännäämistä vauvan syntymän johdosta. Ja alkoholisteista on kokemusta sen verran, että en päästäisi bilettämään. Hanki miehellesi parempia ystäviä.

Miksi lapsen synnyttyä täytyy kännätä?

Suomalainen ryyppää, kun on iloinen, ja se juo, kun on surullinen ja se juo kun on vappu, juhannus, joulu, pääsiäinen , taiteiden yö tai halloween. Se juo kun on urheilukilpailut ja se juo kun on euroviisut ja se ottaa kaljan kun on ollut saunassa tai jos sattuu olemaan saunapäivä, vaan ei saunaa..

Tarviiko muuta selitystä ?

Muutaman vastaajan kommentti menee vähän pieleen siinä, että eikö raittiuspäätös pitäisi olla miehen oma. Alkoholisti kun nimenomaan tarvitsee tukea raittiuspäätökselleen. Siihenhän AA-kerhon toimintakin perustuu, tuetaan aloittelijaa pysymään raittiuspäätöksessään. Joten jos ap haluaa tukea miestään tässä asiassa, hän ei anna lupaa riskin ottamiseen. Alkoholisti repsahtaa tuossa vaiheessa hyvin helposti jo pelkästä juoman näkemisestä.

Ei vaimo ole miehensä vartija. Mun mielestä parisuhteessa ei voi kieltää toista menemästä, aikuinen ihminen päättää itte mitä tekee ja kantaa sitten tekonsa seuraukset.

[QUOTE="vieras";22348725]Muutaman vastaajan kommentti menee vähän pieleen siinä, että eikö raittiuspäätös pitäisi olla miehen oma. Alkoholisti kun nimenomaan tarvitsee tukea raittiuspäätökselleen. Siihenhän AA-kerhon toimintakin perustuu, tuetaan aloittelijaa pysymään raittiuspäätöksessään. Joten jos ap haluaa tukea miestään tässä asiassa, hän ei anna lupaa riskin ottamiseen. Alkoholisti repsahtaa tuossa vaiheessa hyvin helposti jo pelkästä juoman näkemisestä.[/QUOTE]

Ap voi tukea miestään sanomalla, että hänen mielestään ei ole ollenkaan hyvä idea juhlia varpajaisia, että ei kannata romuttaa edistystään raittiudessa. Hän voi kertoa olevansa ylpeä siitä, miten mies on osoittanut lujaa tahdonvoimaa ja päässyt näin pitkälle, ja siksi ei toivoisi tämän riskeeraavan kaikkea. Se on tukemista. Pakottaminen ei kuitenkaan ole. Jos mies kuitenkin haluaa mennä, kuitenkin juo ja mahdollisesti aloittaa päivittäisen juomisen taas, se on sellainen asia, jota ei väkisin pysty kukaan estämään. Viinanhimolle voi luovuttaa varmasti monissa tilanteissa, jokapaikassako vaimon pitäisi sitten olla vahtimassa ja määräämässä?

Yhteistyössä