Lapsi ei halua enää mennä päiväkotiin, koska siellä on kuulemma yksi ilkeä tyttö

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja :/
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

:/

Vieras
Siis tyttöni on kolme vuotias ja meni kuukausi sitten hoitoon.Perjantaina lapsi itki oikeasti hysteerisesti automatkalla päiväkotiin. Kun kysyin mikä on, niin sanoi ettei halua mennä kun siellä on yksi ilkeä tyttö. Lapsellani on aika hiljainen ääni, niin tämä toinen oli sanonut että "Sofia" puhuu vauvojen kieltä. Samoin kuulemma tönii ja välillä kaataakin. Eikä anna leikkiä edes päiväkodin leluilla. Sanoin perjantaina tästä henkilökunnalle ja he sanoivat että se on vain lasten välistä pientä kinaa. Ylireagoinko vain?

Itse tosi herkän 3v:n äitinä, tiedän että tuntuu pahalta.

Kun lapsia on niin erilaisia, jotkut ottaa nämä "pienetkin" jutut niin raskaasti. Vaikka töniminen ja kaataminen täytyisi mun mielestä heti kitkeä pois.
Sanallinen ilkeily vaan jää toisen mieleen kuin takiainen.
Päiväkodin tädit saisi paremmin tarkkailla tilannetta.

Meillä on viisivuotiaan kanssa ollut samanlaista välillä. Lapset osaa olla todella ilkeitä toisilleen jo pienestä saakka. Mä olen monesti asiasta päiväkodissa sanonut ja esittänyt asian niin, että mulla on vain lapsen näkökulma asiaan, olisiko heillä jotain muuta kantaa. Useimmiten nämä riidat on olleet sellaisia, ettei mun omakaan lapsi ole ihan pulmunen ollut. Mutta kotona sitä vaan kuulee sen oman lapsen ajatukset asiasta.

Mä olen osittain samaa mieltä päiväkodin kanssa, että näitä pikkuriitoja tulee harva se päivä ja niistä päästään yleensä yli. Meillä tädit yleensä lupaa tarkkailla tilannetta ja raportoivat sitten myöhemmin, että onko tilanne vielä jatkunut.

Et ylireagoi. Meillä myös esikoinen on herkkä ja voi reagoida vahvasti viattomalta vaikuttaviin tilanteisiin. Puhuisin uudestaan henkilökunnan kanssa, vaikka ymmärrän että noihin pieniltä vaikuttaviin asioihin voi olla hankala puuttua... Vaatii kokemusta ja silmää hoitajilta ja valitettavasti sitä ei aina löydy.

Jos se tönijä ois mun laps (vois vaikka ollakin, on tottunut isoveljen kanssa pitämään liikaakin puoliaan) niin haluisin siitä tietää. Tiedän kyllä että on vaikea vaatia toisen pienen äitiä tai isiä tilille pienen teoista, mutta mä siis haluisin tietää.

Meidän päiväkodissa tuli keskustelua herkistä lapsista yks päivä ja tädit siellä oli sitä mieltä, että herkemmän lapsen pitää saada olla herkkä. Jokaisen lapsen tulee saada kasvaa niin, että he tuntevat olonsa turvalliseksi. Ja herkkä tai ei, niin tuo on kiusaamista. Juuri sitä vanhanaikaista kiusaamista, kun otetaan herkkä lapsi silmätikuksi! Päiväkodin tulisi puuttua HETI asiaan.

Meidän päiväkodissa tuli keskustelua herkistä lapsista yks päivä ja tädit siellä oli sitä mieltä, että herkemmän lapsen pitää saada olla herkkä. Jokaisen lapsen tulee saada kasvaa niin, että he tuntevat olonsa turvalliseksi. Ja herkkä tai ei, niin tuo on kiusaamista. Juuri sitä vanhanaikaista kiusaamista, kun otetaan herkkä lapsi silmätikuksi! Päiväkodin tulisi puuttua HETI asiaan.

Aamen!
Mä niin samaistun tohon mun 3v. Itse olen lapsena ollu tosi herkkä ja olen edelleenkin. Eikä tosiaankaan tehny mitään hyvää, se että käskettiin vaan lopettaa itkeminen..

vaikka toinen lapsi ei välttämättä mitään hirveää tarkoita, niin päiväkodissa ei pitäisi varsinkaan noin pienten lasten kesken päästä tuollasta tapahtumana, että toinen lapsi estää leikkimästä päiväkodin leluilla. omani päiväkodissa on aina ollut säännöt, että kenenkään kädestä ei leuja oteta ja leluja ei voi varailla. mä sain kyllä aina kuulla, kun omani 3-vuotiaana tönäisi muutaman kerran pienempää ja tuuppimisiin puututtiin tiukasti.
onko lapsesi päiväkodissa riittävästi henkilökuntaa, valitettavasti usein esim. sairaspoissaoloihin ei palkata sijaisia.

Ikävä tilanne. Pk:n toki pitää suhtautua asiaan vakavasti. Mikäli tosissaan eivät siellä pk:ssa pidä kaatamista ja sitä, että yksi lapsi kieltää toisia leikkimästä päiväkodin leluilla puuttumisen arvoisena seikkana, on päiväkotinne henkilökunta hieman ammattitaidotonta. Onko asia kuitenkaan näin? Kerroitko kaikesta kuulemastasi tarhatädeille? Oletko varma, että kolmivuotiaasi osaa kertoa asioiden kulun precis oikein?

Oma lapseni on tällainen voimakastahtoinen pieni, joka kyllä tönii. Hän tekee sitä joskus innostuessaan tai puollustaessaan omaa leikkiään ulkopuolisilta tunkeilijoilta. Se on osa lapsemme kehitysvaihetta, eikä hän osaa vielä ilmaista itseään rakentavammalla tavalla. Pk:ssa tönimiseen puututan tiukasti, ja olen siitä tyytyväinen. Olen ihan kannustanut tätejä kovaan kurinpitoon herran terttumme kohdalla. En voi valvoa lastani tarhassa, mutta ei minun kuulukaan! Juttele rohkeasti kiusaavan lapsen vanhemmille, ehkä he voivat kotona jutella tyttönsä kanssa asiasta. Älä kuitenkaan ole liian hyökkäävä tai syyttelevä, koska lapsesi hoito on alkanut vasta ja te molemmat saatatte kokea tapahtuneen korostuneen voimakkaasti hoidon aloittamiseen liittyvien tunnelatausten vuoksi...

Yhteistyössä