Hiilihydraateista ym. tietävät!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ihan pihalla
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

ihan pihalla

Vieras
Eli mulla on 2 pussia leipää, täysjyväpaahtista ja ranskanleipää. Ranskanleipähän on pahasta just noiden hiilihydraattien takia?
Muttamutta, kun katson tota tuoteselostusta, nii kumpikin leipä (100g) sisältää suunnilleen saman määrän hiilihydraatteja, mut sokeria ja rasvaa on kaks kertaa enemmän täysjyväpaahdossa kuin ranskanleivässä??!! Kumpi näistä nyt on se terveellisempi versio??!!

Kyllä. "Nopeat" hiilarit on niitä huonompia. Esim. sokeri on yksi näitä huonoja hiilareita. Ihmisen pitäisi suurin osa päivän energiasta repiä niistä "hitaista" hiilareista, eli täysjyväviljasta. Ruisleipää ja mysliä naamaan vaan.

Täysjyvähehktutus on pelkkää roskaa. Yhtä nopeata hiilaria se on, ainoa ero on että verensokeri laskee hieman hitaammin mutta yhtä korkealle se nousee (tätä voit vaikka kokeilla verensokerimittarilla ). Arvaa syödäänkö esim. ranskassa ja japanissa täysjyvää, mutta ollaan silti paljon terveempiä kuin suomalaiset.

Ja muista myös että täysjyvässä on mukana myös se vaalea osa, eli jos haluat vähemmän hiilareita syö pelkkiä leseitä! (mä en tosin pidä viljakuitua kauheen terveellisenä ihmisille, mulle tulee enemmän mahaoireita täysjyvästä )

Täysjyvähehktutus on pelkkää roskaa. Yhtä nopeata hiilaria se on, ainoa ero on että verensokeri laskee hieman hitaammin mutta yhtä korkealle se nousee (tätä voit vaikka kokeilla verensokerimittarilla ). Arvaa syödäänkö esim. ranskassa ja japanissa täysjyvää, mutta ollaan silti paljon terveempiä kuin suomalaiset.

Ja muista myös että täysjyvässä on mukana myös se vaalea osa, eli jos haluat vähemmän hiilareita syö pelkkiä leseitä! (mä en tosin pidä viljakuitua kauheen terveellisenä ihmisille, mulle tulee enemmän mahaoireita täysjyvästä )

Komppaan 100 %:sti. Mikään viljatuote ei merkittävästi eroa toisesta hiilareiden nopeudella ja viljatuotteet nimenomaan ovat niitä kaikkein nopeimpia hiilareita. Meitä on ns. pissitty linssiin näillä "tumma leipä" puheilla :P

Komppaan 100 %:sti. Mikään viljatuote ei merkittävästi eroa toisesta hiilareiden nopeudella ja viljatuotteet nimenomaan ovat niitä kaikkein nopeimpia hiilareita. Meitä on ns. pissitty linssiin näillä "tumma leipä" puheilla :P

Samaa mieltä.

Todisteena tuo verensokerimittari ja omat luvut. Ihan sama onko ruista vai mitä, verensokerit lähtee rakettina taivaaseen, jos niitä syö.

Ja ei muuten laske ruiskaan hitaasti verrattuna moneen muuhun (pähkinät, kasvikset jne.) ... Että hitaasti verrattuna mihin? Ihan sama syökö mitä viljaa hyvänsä, yhtä nopea lasku.

[QUOTE="heh";22376500]Ja 99 % suomalaisista uskoo ja lihoo kun syö "terveellistä" täysjyvää :D[/QUOTE]

Joo ja RUUALLA, mitä mä en ikinä käsitä =O

Ruoka ruokana, leipä leipänä.

Mun mies on armoton leivän pupeltaja ja poika myös, mutta ONNEKS poika tykkää leivästä, vois tulla hätä joskus käteen jos ei uppois. (diabeetikko)

Tyttö taas kuten mä ei pahemmin syö.
Mun viljatuotteet viikossa on mukillinen luomumansikkamysliä x 4-5.

Mä valitsen leivästä (sen mitä nyt ylipäätään syön) joko 100% ruisleivän (uotila, koska on hiivaton ja lisäaineeton) tai mahdollisimman "pullaleivän" eli sen raskanleivän tai vehnäpaahtiksen. Ovat ainaki paremman makusia ku täysjyväpaahtikset tai sekaleivät. Niin ja anopin tekemää ohrarieskaa syön myös sillon ku sitä saa (tuoreena, lämpimänä, runsaan voin kera).

Jos haluat laimentaa verensokeripiikkiä, niin laita reilusti voita ja täytteitä leivän päälle. Niin että on paljon muutaki syötävää ku vain leipää.

Yhteistyössä