Usein kuulee sanottavan että on vanhempien laiskuudesta kiinni jos lapsi ei opi kuivaksi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Laiska äiti?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

Laiska äiti?

Vieras
Niin olenko mä laiska äiti? Lasta on potatettu 10kk iästä lähtien noin 5 kertaa päivässä, missään vaiheessa ei ole painostettu asiaan ja lapsi ihan mielellään on istunut potalla, ja nyt isompana pöntöllä, ja tekee pissat kyllä pönttöön sinne laitettaessa, mutta nyt on iältään 3v4kk ja ei ole missään vaiheessa ollut kiinnostunut kuivaksioppimisesta, ollaan kolmeen eriotteeseen oltu 2-3vk ilman vaippaa (2½v, 3v, ja nyt pari viikkoa sitten) Mutta lapsi yhä vaan pissaa housunsa märäksi kerta toisensa jälkeen jos häntä ei roudaa vessaan vähän väliä. Ei toivoakaan että voisi lähteä esim. kauppaan ilman vaippaa. Ei ilmoita jos on pissahätä, pissaa housuun ja se ei häntä häiritse. Mitä mä olen tehnyt väärin? On lahjottu tarroilla ja leluilla jne, eikä minkäänlaista painostusta ole asiasta tehty, ihan rennolla meiningillä mennään, ei toruta housuun pissaamisesta, kerrottu vaan aina että pissat pitäisi tehdä pönttöön.

Eli mä olen sitten laiska äiti kun mun noin iso lapsi ei vielä ole kuiva? Silloin kun on ollut ilman vaippaa kolmekin viikkoa, niin pissasi housuun noin 3-4 kertaa päivässä, ja muutamat pisut pönttöön kun vein vessaan.

miksi sä huolehdit mitä muut sanoo? Sun lapsellas on aikaa oppia kuivaksi etkä sä oo laiska äiti. Siskon lapsi ei suostunut meneen potalle ennen kuin 4 ikäisenä. Sen jälkeen se olikin heti kuiva. Lapset - ja vanhemmat - on yksilöitä!

Mä voin rehellisesti myöntää että mä olin laiska potatuksen kanssa. Potta ostettiin yksivuotiaana, mut lapsi istui siinä ehkä 2 kertaa ennen kuin se jäi kaappiin pölyttymään. Ajattelin aloittaa tehopotatuksen kunhan lapsi täyttää 2 vuotta, en siis käyttänyt ollenkaan potalla... No, viime viikolla 1 v 11 kk taapero yhtenä päivänä repi vaippaa pois ja hoki pissi pissi, ja pissasi lattialle vaipan sivusta. Otin vaipan pois ja kahdessa päivässä hänestä tuli päiväkuiva. Vaippa on vielä öisin ja päikkäreillä varmuuden vuoksi, päikkäri- ja ulkoiluvaipat on 90 prosenttisesti kuivia.

Minua laiskempaa potattajaa ei oikeasti olekaan. Lapsi itse keksi homman ja oppi tosiaan samantien siistiksi. Sen verran näin vaivaa, että ostin erityisiä pottailukeksejä palkinnoksi mut eipä niitäkään olis tarvinnu.

Laiskuuttani puolustelen sillä että lapsilla on ikäeroa vain vuosi ja on ollut todella raskasta, en olisi jaksanut ruveta pyykkäämään enää yhtään enempää tai pesemään lattioita. Näköjään lapsi itse ilmoittaa milloin hallitsee rakkonsa. Meillä oli kestovaipat käytössä, tietysti märemmän tuntuisetkin.

Joissakin tapauksissa kuivaksi opettelun viivästyminen on kiinni vanhempien laiskuudesta. Kuinka lapsi voisi oppia kuivaksi, jos häntä ei koskaan potateta, vaan aina annetaan olla vaipoissa?

Kyllä mä uskon ennemmin et jokaisella lapsella on aikansa oppia kuivaksi. Oma esikoinen oli 2v 4kk iässä (kesällä) paljon ilman vaippaa ja pottaili ahkerasti, yökuiva on ollut 2-vuotiaasta. Mutta sitten syntyi pikkusisar ja pottailu lakkasi kiinnostamasta ja jopa alkoi kakata vaippaan (koska vauvakin tekee niin) vaikka ei varmaan ollut yli puoleen vuoteen tehnyt niin.
Ja seuraavaksi oli sitten hyvällä mallilla kun oli 2v 9kk jolloin kotona pärjäili ilman vaippaa suht hyvin. Sitten alkoikin päiväkoti ja siihen loppui päiväkuivuus, pienten puolella ei kauheesti vissiin jaksettu pottailla. vaikkakin oli vain 2pv/viikko siellä. Sitten kun tälläsessä vanhempien ja omahoitajan juttutuokiossa hoitaja voivotteli, et kyllä ne pisut vaan tulee vaippaan (kertoi mm. että päiväunien aikaan saattoi pyytää vessaan ja he olivat sanoneet että sullahan on vaippa, pissaa sinne) kimpaannuin ja sanoin että nyt vaippa kokonaan pois. Tässä kohtaa kotona ei pitänyt vaippaa enää, paitsi kauppareissuilla tms. Ja tadaa, yhden kerran pissasi housuunsa, sitäkin voi miettiä kannattaako kuivaksi opettelevaa roudata parin tunnin pulkkaretkelle ilman vaippaa... Ja pari pientä "tuli kiire, lirahti vähän" vahinkoa. Muuten ei mitään. Ja lapsi oli 2v 11kk. Joten mitä opimme tästä, kaikelle on aikansa! :)

Aika outoa se minusta on että melkein 3,5v kuseksii housuihinsa surutta.Kai se nyt sentään sontimassa käy potalla/pöntöllä,vai vaihdatko vielä noin isolta sontavaipatkin? :X
Ja joo,tulin pätemään tähän; oma lapsi on 2,5 vuotias,päivävaipat jäi pois 2v1kk ikäisenä.Eikä mene kauan kun jää yövaipatkin pois,2 viikkoa nyt putkeen herännyt aamulla vaippa kuivana :)
Tuo sinun 3v4kk ymmärtää jo täydellisesti puhetta,sanot sille että se on VÄÄRIN kusta housuun,pöntöllä ne muutkin perheenjäsenet käy,ei äitikään kuse nurkkiin/housuihin. ;)

[QUOTE="leppis";22384853]Joissakin tapauksissa kuivaksi opettelun viivästyminen on kiinni vanhempien laiskuudesta. Kuinka lapsi voisi oppia kuivaksi, jos häntä ei koskaan potateta, vaan aina annetaan olla vaipoissa?[/QUOTE]

No esim mun sisko ilmoitti tasan 2-vuotiaana, että ei tarvitse enää vaippaa ja homma oli sillä selvä :D Mun kuopuskin oppi kyllä ihan ilman "potattelua, potattamista" vai mikä onkaan sanamuoto? Ja huomattavasti ennen isoveljeään, jota sit taas "potatettiin" PITKÄÄN :D

[QUOTE="leppis";22384853]Joissakin tapauksissa kuivaksi opettelun viivästyminen on kiinni vanhempien laiskuudesta. Kuinka lapsi voisi oppia kuivaksi, jos häntä ei koskaan potateta, vaan aina annetaan olla vaipoissa?[/QUOTE]

Mä en ainakaan viittinyt pakottaa hysteerisesti pottaa pelkäävää lasta potalle. Mitä siitä olis ollu hyötyä. Ja kuivaksi likka oppi silti.

No mä änkeen tähän ja KYSYN miten saada 3v2kk kakkaamaan pottaan!?
Pissannu jo kauan ja tämän oppi päivässä kun mieluinen uusi lelu otettiin pois ja sanottiin että saa takas kun pissaa pottaan. Kakan kanssa ei toimi, alkaa panttaamaan ja sitten on maha ja pylly kipee. Joten en pakota vaan selitetty että pitäs tehdä kakkakin pottaan kun osaa kyllä, mutta ei - vaippa pitää saada tai alkaa itkeä ja pitelee pyllyä...Miten siis edetä - jos joku ehdottaa että antaa kakata housuun...ni en anna, menee jo yli ja tuskin kakkaisi, panttaisi vaikka kuinka.

Kyllä siinä mielessä laiska, että ap:kin taisi aloittaa vain aivan liian myöhään. Meilläkään lapsia ei ole potatettu lainkaan ennenkuin on oikeasti aloitettu harjoittelu ja jätetty vaippa pois. On kokeiltu jokaisen kanssa n. kuukauden välein muutama päivä siitä hetkestä kun täytti 1v (kaikki kolme käveli jos silloin). Näillä kokeiluilla tuli kyllä selvästi esiin herkkyyskaudet. Keskimmäinen oli heti jyvällä kun 1v kokeiltiin ja esikoinen alkoi ottaa vastaan n 1v5kk ja kuopus oli 1v8kk. Jokainen oppi tästä aloituksesta reilussa kahdessa viikossa päiväkuivaksi. Tällä erittäin suppealla otannalla sanoisinkin että taitaa yleensä olla se juttu siinä että aloitetaan aivan liian myöhään, yli 2v tai jotain, jolloin on jo "liikaa" aivoja hommassa mukana ja toisaalta uhmaikä ja kaiken vastustaminen jnejne..

keskimmäinen oppi selvästi nopeiten kun oppi nuorimpana. Ei ilmeisesti osannut pohtia sen enempää kun yhdisti vaan että äiti kantaa aina potalle kun pissi valuu joten oppi parissa päivässä menemään itse potalle kun tuli hätä ja viikossa ynisemään hätää jos ei ollut potta lähettyvillä.

Sitä en siis usko että yrityksen puutteesta olisi kiinni, väärästä ajoituksesta vain. Harva 1v tai reilu 1v pelkää pottaa jos siinä ei tarvitse istua miksi pelkäisi, senhän ikäiset on vaan innoissaan asioista (meillä ei ole siis koskaan ryhdytty istumaan ja odottelemaan pissiä vaan menty vasta kun valuu jo ja sitten myöhemmin kun on ilmoittanut hädästä)

Yhteistyössä