Älä lupaa vieraalle lapselle mitään jos sinä et sitä toteuta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "voi elämä"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"voi elämä"

Vieras
Siis olihan kauppareissu :(
Muksu alkoi kiukuamaan kun en ostanut lelua,ei nyt kova äänisesti mutta teki kyllä selkeäksi että tahtoo sen lelun ja kiukkusena kyseli miksi ei sitä saa ja samalla totesi minun olevan ilkeä äiti :D
Vaan kuulipa mamma vieressä keskustelumme,
tämähän kävikin lässyttämämään jotakin muksulleni joulusta siis voi #&%#"%/
Kuinka joulupukki tulee ja se tulee kaikille ja kuinka se tulee jollakin helikopterilla??
Ja se mamma ei pitänyt turpaansa kiinne vaikka kuinka tein sille selväksi että ei nyt joulusta vielä kiitos vaan puhuttaisi,
vaan tämä mamma kulki koko kauppareissumme ajan minun perässä tai edessä vaikka kuinka koitin tuon karistaa ja aina kovaan ääneen kailotti siitä kirotusta joulusta ja joulupukista #¤%%#¤# kuinka sille kirjoittaa niin pukki varmasti tuo mitä pyydetään
ja nyt kun pääset kotiin kirjoitatkin heti pukille ja viette kirjeen heti postiin jne.
(kyse pienehköstä kaupasta siis)
Kiva sitten lähteä lapsen kanssa kaupasta kotiin kun koko matkan vinkui koska on joulu kun se mammakin siellä kaupassa siitä jo puhui, tuleehan meille pukki ja miksi olet äiti aina sanonut että pukki tulee porolla tuo mummohan selitti kuinka tuleekin helikopterilla jne.

Kaipa se on seuraavan kerran sanottava näille ylihyvää tarkoittaville mummoille jos joulusta lässyttää kuinka sitten saa sen lelu että hän nyt on vaan hyvä ja ostaa sen kun noin lapselle lupasi ja katsookin että meidän pukkimme sitten tulee sillä kirotun helikopterilla.

Että minua ottaa kupoliin nää vanhat ihmiset kun ne ei tajua mitä lupaa lapselle, kiva taas olla se ilkeä äiti jos ei ole varaa hankkia sitä mitä varmasti saa lahjaksi kun pukille kirjoittaa :(

Onkohan joku uskontoryhmittymä mikä ei vietä joulua? Sanonkin seuraavaksi niin että me emme juhli joulua, jos saan nämä vanhukset pois kimpustani tai lähinnä lapsen kimpusta.

toi ois tosi kurjaa kyl. Ihana mennä lupaamaan vieraalle lapselle, et saat kaiken, mitä toivot joulupukilta. Ei tainnu yhtään miettiä se mummo, kuka ne lahjat sit maksaa ja joulusta tulee hirveä pettymys, jos ei niitä lahjoja sit tulekaan.

Jaiks.Mä oisin ainakin ihan pulassa, koska meidän 2-vee uskoo vielä aikuisten sanaan ja ottaa kyl kaiken hyvin kirjaimellisesti.

[QUOTE="voi elämä";22388987]
Onkohan joku uskontoryhmittymä mikä ei vietä joulua? Sanonkin seuraavaksi niin että me emme juhli joulua, jos saan nämä vanhukset pois kimpustani tai lähinnä lapsen kimpusta.[/QUOTE]

Jehovan todistajat eivät vietä joulua. Viettääköhän muslimit tai juutalaisetkaan? Hindut? Yms....

Meilläkin muksu uskoo vielä pukkiin ja onkin nyt päästään vallan pyörällä :/
Arvaa kun olisi tehnyt jo lopuksi huutaa sille mummolle että pidä turpas kiinne tai mene ostamaan se helkkarin lelu minkä lupasit että pukki tuo :(
Tosin onneksi lapset unohtaa nopeasti kun saa uuden mielenkiinnonkohteen mutta noin niikuin periaate on tuo mitä yllä laitoi että pitäisi omat mölyt mahassaan :/

Juu, seuraavaksi olen vaikkapa se hindu :D Jospa sitten loppuu se lässytys.
Tuolle mummolle yksi toinen myös iäkkäämpi mutta hiukan nuoremp huomautti että ei lässyttäsi enään joulusta mutta tämä vaan vaahtosi kuin papupata.

Oikeastikko teidän muksut pettyy jouluna jos aivan kaikkia toiveita ei löydy kuusen alta?

Pilkunviilaaja ;)
Kysymys nyt on enemmänkin siitä että ventovieras ihminen LUPAA lapselle että sen saa kun kirjoittaa joulupukille ja se joulupukki kyllä tuo sen lässyn lässyn.. Ihmettelen että uskalti alkaa puhumaan kun tietääkseni monessakin uskonnossa-kuttuurissa joko joulua ei juhlita tai vietetään toisella nimellä toisena päivänä.

[QUOTE="voi elämä";22389108]uPilknviilaaja ;)
Kysymys nyt on enemmänkin siitä että ventovieras ihminen LUPAA lapselle että sen saa kun kirjoittaa joulupukille ja se joulupukki kyllä tuo sen lässyn lässyn.. Ihmettelen että uskalti alkaa puhumaan kun tietääkseni monessakin uskonnossa-kuttuurissa joko joulua ei juhlita tai vietetään toisella nimellä toisena päivänä.[/QUOTE]

pakko se jonkun on. Mä sanon omalleni et toivo pukilta katsotaan sit mihin pukin varat on riittänyt kun se jotain tahtoo ja voin sanoa et lapsi et sitä toivetta ole edes niin kauan muistanu et pukille asti ois kirjottanu :D ja mä voin kertoa et ilman sitä mummoakin lapset alkaa huomaan et joulu on tulossa, kun kaupossa alkaa olla riittämiin joulukamaa esillä.

pakko se jonkun on. Mä sanon omalleni et toivo pukilta katsotaan sit mihin pukin varat on riittänyt kun se jotain tahtoo ja voin sanoa et lapsi et sitä toivetta ole edes niin kauan muistanu et pukille asti ois kirjottanu :D ja mä voin kertoa et ilman sitä mummoakin lapset alkaa huomaan et joulu on tulossa, kun kaupossa alkaa olla riittämiin joulukamaa esillä.

No niin minäkin selitin muksulleni etä katsotaan mitä pukki sitten lopulta tuo kun on paljon muitakin lapsia jotka ei välttämättä saa kuin yhden paketin jos sitäkään,
joten pitäisi olla onnellinen siitä mitä saa.
Mutta pointtini oli nyt se että mikä ihme siinä on että joidenkin täytyy ihan tunkemalla tunkee se pärstä siihen lässyttämään
(kun sanailumme oli ihan normaalia, ei hutoa kiljumista itkupotku raivareita tms)
tulee hehkuttamaan kuinka varmasti pukki tuo jotakin..
Ja tiedän sen että lapsi onneksi unohtaa sen mutta voin vaan kertoa että olipahan mukava taas tuon 4km kävellä kotiin kun koitin selittää lapselle kuinka mummo ei olisi saanut luvata yhtään mitään.
Vai pitäsiköhän seuraavan kerran sanoa mummelin kuullen että mene muualle valehtelemaan, minun lapselleni et valehtele ja lupaa asioita joita ei tule.
Pitääkö opettaa lapsi siihen että vanhukset on valehtelijoita?

[QUOTE="voi elämä";22388987]

Onkohan joku uskontoryhmittymä mikä ei vietä joulua? Sanonkin seuraavaksi niin että me emme juhli joulua, jos saan nämä vanhukset pois kimpustani tai lähinnä lapsen kimpusta.[/QUOTE]

Minä olen aina luullut, että on ihan yleistietoa, ettei juutalaiset juhli Joulua. Onko ihmisillä näin huono yleistietämys? :D

Minä olen aina luullut, että on ihan yleistietoa, ettei juutalaiset juhli Joulua. Onko ihmisillä näin huono yleistietämys? :D

Se on muuten jännä ettei monet tiedä edes ettei muslimit juhli joulua. Kerran postissa työntekijä sanoi hyvät joulut, sanoin kiitos samoin vaikken sitä juhlikkaan. Hän että ihan totta, eikö edes pukki käy. Tämä siis täällä pk-seudulla :) ymmärtäisin jos jossain korvessa.

Ja juu, en enään juuri muista jotakin peruskoulun yläasteen uskontotunteja kun kuitenkin se tuli jo suoritettua 16vuotta sitten :D
Mutta onneksi meillä on tätä nuortakin koulunpenkiltä tullutta porukkaa tai iki opiskelijoita jotka tietää sivistää meitä sivistämättömiäkin :D

[QUOTE="lumi";22389306]Se on muuten jännä ettei monet tiedä edes ettei muslimit juhli joulua. Kerran postissa työntekijä sanoi hyvät joulut, sanoin kiitos samoin vaikken sitä juhlikkaan. Hän että ihan totta, eikö edes pukki käy. Tämä siis täällä pk-seudulla :) ymmärtäisin jos jossain korvessa.[/QUOTE]

Meinaatko, että "korvessa" ihmiset on tyhmempiä? Eivät käy koulua samalla lailla kun pääkaupunkiseudulla, tai eivät seuraa uutisia?

Mun lapset ei ole oikeastaan ikinä uskoneet joulupukkiin. Siinä vaiheessa, kun ovat kysyneet ekan kerran että onko se totta, ja se on tapahtunut aika varhaisessa vaiheessa varmaan tossa 3-4v, olen sanonut ihan rehellisesti että se on leikkiä eikä ole oikeasti totta.

Kerran kun yksi täti tuli puhumaan joulupukkijuttuja lapselleni, että pitää olla kiltti ja joulupukki sitten tuo lahjoja, hän kyllä kuunteli niitä.
Mutta sitten kun se nainen lähti, niin lapsi sanoi mulle että "noin vanha ihminen, uskookohan se itse noihin joulupukkijuttuihin".

Mikä tossa nyt on ongelma? Joulu on tulossa ja teidänkin lapsille lahjoja? Kyllä ne lapset osaa joulua odottaa ( sehän se kivaa lapsena olikin, kun sai kirjoittaa lahjatoivelistoja, availla kalenterinluukkuja ja katsoa tv:n joulukalenteria). Jos sun lapsi nyt ei ihan puupää oo, niin on se jo huomannut edellisenä jouluna ettei pukki tuu porolla tai helikopterilla vaikka kaikissa korteissa sellaista esitetään. Sanot vaan, että mummo tarkoitti hyvää, ja lapsi voi toivoa haluamaansa lelua joulupukilta, joka sit tuo mitä tuo. Sanot vaikka että se on ylläri ja yllärithän ne kivoja vasta onkin. Kamalan tuosta kauppakäynnistä olis tehnyt, jos sä olisit ollut niin käytöstavaton, että olisit käynyt avautumaan ystävälliselle mummolle JOULUSTA ja siitä, että SINÄ määräät koska ja missä siitä saa puhua. Huhhuh. Oletko koskaan miettinyt, että voisit vähän hellittää tuota kontrolloimisen tarvettasi?

[QUOTE="voi elämä";22389328]Ja juu, en enään juuri muista jotakin peruskoulun yläasteen uskontotunteja kun kuitenkin se tuli jo suoritettua 16vuotta sitten :D
Mutta onneksi meillä on tätä nuortakin koulunpenkiltä tullutta porukkaa tai iki opiskelijoita jotka tietää sivistää meitä sivistämättömiäkin :D[/QUOTE]

Ööö... Kyllä toi on ihan sellainen tieto, mitä ihmiset normaalisti tietää ilman, että olisi käyneet koulua ollenkaan, mutta kaipa jotkut on sitten ihan oikeasti niin sivistymättömiä, että ei tiedä. Sen kai se teettää, kun istuu 2+ äärellä ohi elämän. ;) Minä sitten ainakin olen saman ikäinen kuin sinä. Ei tolla asialla ole mitään tekemistä iän kanssa, ellet ole 3 v, mutta kaipa sun täytyy toi yrittää itsellesi jotenkin selittää. ;) Siis, ihan ateistitkin tietää normaalisti tällaiset asiat, vaikkeivat uskontotunneilla istuneetkaan. ;)

Huoh, että on ihmisten elämä menny vaikeaksi, jos tämä oli jonkin sortin ongelma. Mitä ihmeen väliä? Jos lapsi ei sitten Jouluna saa sitä lelua, niin luuletko oikeasti, että sillä on kenellekään mitään merkitystä. Ja pettymyshän olisi kamala asia, hui hurjaa!
Antakaa vanhojen ihmisten jutella ja nauttia lasten läsnäolosta. Oikeasti suurin osa heistä on kovin yksinäisiä. Olet ap pikkumainen, eikä sinua ole kasvatettu kunnolla. Ja curling-vanhempikin taidat olla.

Mua otti ihan suunnattomasti päähän kun oltiin markkinoilla ja tuli sellainen ilmapalloja kaupusteleva setä tyrkyttämään niitä pallojansa. Yritti ja yritti myydä,seurasi meitä ja lopulta alkoi KOLMEVUOTIAALLE lapsellemme puhumaan että "jos sä oikein nätisti pyydät niin kyllä äiti ja isi ostaa". Pojan silmät sit kirkastu ja kerkes jo ilahtua että saa pallon vaikka ei tosiaan oltu ostamassa. Siinä vaiheessa sit mies karjas että meillä ei oo rahaa siihen palloon,että jos älypää annat sen ilmaseks niin otetaan ja oikeestaan tästä hyvästä saisit antaa. Myyjä vaan nyrpisti naamaansa ja lähti pois. Uskomatonta..ja vaikka olis ollukkin rahat parinkympin ylihintaseen palloon,niin ihan periaatteesta en tommosilta osta mitään.

Huoh, että on ihmisten elämä menny vaikeaksi, jos tämä oli jonkin sortin ongelma. Mitä ihmeen väliä? Jos lapsi ei sitten Jouluna saa sitä lelua, niin luuletko oikeasti, että sillä on kenellekään mitään merkitystä. Ja pettymyshän olisi kamala asia, hui hurjaa!
Antakaa vanhojen ihmisten jutella ja nauttia lasten läsnäolosta. Oikeasti suurin osa heistä on kovin yksinäisiä. Olet ap pikkumainen, eikä sinua ole kasvatettu kunnolla. Ja curling-vanhempikin taidat olla.

Joskus ihmisten silti kannattaisi miettiä, mitä sanoo. Ylipäätään vieraiden ihmisten ei pitäisi puuttua toisten keskusteluun (tai kurinpalautukseen) millään lailla. Okei, mä olen jäyhä ja sisäänpäin kääntynyt turkulainen, mutta mä en tykkää siitä, että puututaan toisten asioihin. Tuossakin tapauksessa mamma olisi voinut jättää vaikka siihen, että aina voi toivoa pukilta. Jos kerran oli pakko jotain sanoa. Miksi mennä lupailemaan tuollaisia?

Mun mielestä on ihan eri asia jutella niitä näitä ja nauttia pienen lapsen seurasta,kuin mennä puuttumaan äidin ja lapsen väliseen tilanteeseen ja lupaamaan vanhemman puolesta jotain joka ei ehkä toteudukaan. Ei se mun mielestä ole mitään curling-vanhemmuutta jos haluaa pitää lapselle annetut lupaukset. Ainakin mun mielestä jos aikuinen jotain lupaa.,niin hänen tulee olla sanansa mittainen. Ja onko joulu juuri se päivä vuodesta kun lapsen täytyy se kokea se pettymys hänelle luvatusta asiasta? Pienen lapsen muisti on yllättävän hyvä. Mitä jos mä tulisin kaupassa sanomaan sun lapsille että hei,äiti vie teidät mäkkäriin kauppareissun jälkeen,eiks oo kiva?

Yhteistyössä