Voiko ikinä saada 4000-5000 euroa pois autokaupan hinnasta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Pusse"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

"Pusse"

Vieras
Jälleen jankkaan näistä autonostoasioista =)

Nyt löysin ihan vahingossa netistä täydellisen auton, mutta hinta ei ole ihan meidän budjetissa...
Auto on 2004 vuoden ja hinta 13 000 euroa. Kilometrejä ei ole paljon tuon ikäiseksi...
Löysin auton vasta eilen illalla, mutta se himottaa mua niiiiin paljon etten pysty ajattelemaan muuta. Otin illalla jo sähköpostilla yhteyttä liikkeeseen ja odottelen jännittyneenä jos tänään tulis jotain vastausta.

En vielä hinnan alennuksesta kysynyt mitään, mutta haluaisin tietää ja kysästä tietäviltä että kuinka toiveajattelua on saada tuon ikäinen auto 8000-9000 eurolla? En ole tarjoamassa vaihdossa mitään ja maksankin käteisellä, tosin kaikkihan sitä huutelee ettei käteisellä saa sen isompaa alennusta hintalappuun, mutta aina saa yrittää:)

Oon katsellut nyt reilun kuukauden samanmerkkisiä ja -mallisia ja just viime viikolla lipesi käsistä yksi todella vähän ajettu, pari vuotta vanhempi vain kuin tuo ja pyynti siinä oli 8900e. Siitäkin olisin tingannut jotain pientä, jos olisin ehtinyt myydä vanhan ensin pois.

Onko helpompi tinkiä isossa autoliikkeessä vai jossain pienemmässä yrityksessä?
Tää on aika iso liike ja ajattelin että eivät kyllä varmaan mun ropojen perään itke jos en heidän hintoihinsa lankea... Mutta kun HALUUN ton auton.

Tässä on sekin että liike on vaan ihan sairaan kaukana meistä, yli 400km, mutta jos vaan saan hinnan tarpeeks alas niin vaikka lennän hakemaan sen. Oma autohan me myytiin pois joten katselin jo bussi aikataulujakin, mutta täältä ei liiku minkäänlaista yhteyttä sinne sellasiin aikoihin että olisin liikkeen aukiolojen puitteissa siellä.
Vaihtoehto toki olis että mentäis sitten heti viikonloppuna ja lainattais mun isän autoa. Mutta mitään etukäteiskatselmusta en lähde tekemään tollasen matkan päähän vain palatakseni takasin kotiin, bensarahoja köyhempänä...

Huh, en ois uskonut että autokuume vois meikäläiseen tällä tavalla iskeä...

Oikeasti ton arvo tosiaan lienee kympin tienoilla. Mutta mitenkään sä et kyllä saa tingattua yli kolmasosaa auton hinnasta alas. Tai jos saat, niin sun kannattaa tehdä autokaupoista elinkeino.

Ihan rehellisesti en usko, että noin paljoa ois ”ilmaa” välissä. 500-1000 euroa ehkä maks. olettaisin heidän tinkivän hinnasta, jos sitäkään, varsinkin jos auto on todellakin vähän ajettu ja hyväkuntoinen.
Silloin luulisin sillä olevan kiinnosuneita ostajaehdokkaita useampiakin, ja silloin taas hinta ei helpolla tipu.

Näin mä vähän pelkäsinkin... Saisin toki rutistettua säästöpossua sen verran että auton voisin ostaa pienemmälläkin alennuksella, mutta en koe mielekkääksi ruveta ihan hulluks tän autonoston kanssa... Sitten pitää vaan nöyrtyä ja siirtyä seuraavaan kohteeseen.

Ainoastaan siinä tilanteessa että myyjäliike on jostain syystä päätynyt pitämään selkeästi kovempaa hintaa kuin muut. Esim. yhtä paljon ajetut samanvuotiset autot maksavat sen 8000-9000 € mutta tuolla kalliimpi. Korkeaan hintaan voi silti löytyä joku hyvin perusteltu syy.

Enpä ole ikinä onnistunut liikkeessa hintaa hilaamaan alaspäin, ainoastaan jotain ilmaisia palveluja saanut kylkiäisiksi tai vaihdokista saanut enemmän. Mutta virallisesti hintaa alaspäin en koskaan.

Ei ikinä! Ylipäätään autokaupat harvoin antavat mitään raha-alennusta muutenkaan, vaan korkeintaan pyöristävät hinnan ja antavat kaupanpäälle uudet renkaat ja pari huoltoa.

[QUOTE="Pusse";22404909]Näin mä vähän pelkäsinkin... Saisin toki rutistettua säästöpossua sen verran että auton voisin ostaa pienemmälläkin alennuksella, mutta en koe mielekkääksi ruveta ihan hulluks tän autonoston kanssa... Sitten pitää vaan nöyrtyä ja siirtyä seuraavaan kohteeseen.[/QUOTE]

Entäs jos tinkaat sen minkä saat ja loput sitten rahoituksella?

[QUOTE="Pena";22404965]Ja mikähän menopeli on kyseessä?[/QUOTE]

En tiedä uskaltaako sellasta mainita, kun ihmiset on automerkeistä niin kiihkeästi montaa mieltä... Sanotaan nyt sen verran ettei ole ranskalainen tai edes sitä vastaava =)

Moi, palaan TAAS asiaan :)

Eli kun kysyin liikkeen "vapaaehtoista" tinkivaraa niin sanoivat tiukaksi hinnaksi 12000e.
Tästä huolimatta tein oman tarjoukseni laskettuani paljonko mulla nyt sitten ihan viime tippaan on varaa. Siis tarjosin kuitenkin enemmän kuin tuolla alussa haaveilin =) Vielä eivät ole vastanneet.

Nyt kun oon tutkaillut AKE:n sivujen avustuksella auton tietoja, niin se on ollut autokaupalla tän vuoden toukokuusta lähtien. Samasta päivästä alkaen autolle on tehty liikenteestä poisto/tavallinen poisto.
Eiks niin että mä en voi koeajaa saati ajaa autoa kotiin jos sen viikonloppuna haluan ostaa?
Vai tekeekö autokauppa jotkut liikenteeseenotto-temput sille ennen kuin menen paikalle vai täytyykö mun itse kyseisellä paikkakunnalla mennä tekemään se? Oon ihan pihalla kuten näkyy...

Kuinka usein tollanen poisto tehdään autokaupassa myynnissä olevalle autolle ja miksi? Jos sitä kerran ei voi edes ajaa sitten. Kertokaa tääkin tyhmälle =)
Ja kuinka hyvä merkki on että auto on toukokuusta asti siellä seissyt...?

[QUOTE="Pusse";22412565]Moi, palaan TAAS asiaan :)

Kuinka usein tollanen poisto tehdään autokaupassa myynnissä olevalle autolle ja miksi? Jos sitä kerran ei voi edes ajaa sitten. Kertokaa tääkin tyhmälle =)
Ja kuinka hyvä merkki on että auto on toukokuusta asti siellä seissyt...?[/QUOTE]

Kyllä tuollainen poisto on ihan yleistä. Edelleen autokauppoja varten on rekisteröinnissäkin oma kategoriansa: Rekisteriotteen ajoneuvon "käyttätarkoitus"-kohdassa, missä useimilla lukee "yksityiskäyttö" ( ja joillain voi olla "ammattikäyttö") luykee autoliikkeen nimiiin tehdyssä rekisteröinnissä "myyntivarasto". Autokaupiolla kun on omanlainen sopimus vakuutusliikkeenkin kanssa, jotta vak.maksut kokonaisuudessaan saadaan järkevälle tasolle.

Ja kyllä auton saa tarvittaessa noepastikin alleen. Ainakin siirtokilvillä.

[QUOTE="Pusse";22412565]
Eiks niin että mä en voi koeajaa saati ajaa autoa kotiin jos sen viikonloppuna haluan ostaa?
Vai tekeekö autokauppa jotkut liikenteeseenotto-temput sille ennen kuin menen paikalle vai täytyykö mun itse kyseisellä paikkakunnalla mennä tekemään se? Oon ihan pihalla kuten näkyy...

Ja kuinka hyvä merkki on että auto on toukokuusta asti siellä seissyt...?[/QUOTE]

Autokupalla voi olla oman sopimuksena mukaan jokunen (kiinteä) määrä "koeajokilpiä" joilla autoa voidaan koeajaa, tai sitten autokauppias toisaan tekee katsastustoimistossa ilmoituksen ark:lle väliaikasesta käyttöönotosta (esim. yhdeksi vrk:ksi) joten koeajo onnistuu. Maksanee jotain 40 eur - tämä asia kuuluu siis autokauppiaan hoitaa.

Jos on jo toukokuusta ollut myymättä, on se siinä mielessä osatajan kannalta hyvä, että myyjä varmasti haluaa jo saada auton kiertoon, etenkin kun kesää ja kevättä yleensä pidetään sesonkiaikana, niin auto uhkaa mennä kauppiaan näkökulmasta "ylivuotiseksi". Tosioastaja kyllä huomoidaan (ja tunnistetaan) tällaisessä tilanteessa hyvin, eikä kauppiaskaan halua päästää sellaista tilaisuutta käsistään ihan kevyesti.

Liikenteeseenoton voi tehdä trafi:n sivuilla netissä, meidän isäntä myi juuri eilen yhden auton niin. Ensin kaupat, sitten perään liikennekäyttöönotto, maksoi 6,5€

Eivät ole vieläkään vastanneet, ei varmaan mun tarjous miellyttänyt... Koskahan uskaltais pommittaa niitä uudestaan... Tässä on just se paha homma kun olen tehokkaampi kasvotusten kuin puhelimessa enkä viitsi sitten kuitenkaan sitä 400 kilsaa lähteä huvikseen testaamaan että saisinko tarjoukseni läpi... Oisko vinkkejä tinkaamiseen? =)

Ni eihän tässä varmaan ole "virka-aikaa" kulunut juuraí mitään vielä. Ei tuollaisiin on-line ikinä olla vastaamassa - ei etenkään suurissa liikkeissä. Jos se noterataan, niin noteerataan, mutta siltikään siitä ei aleta mitenkään elämöidä. Siinähän se auto seisoo, kun on seisonut jo jonkun tovin.

Sinänsä on hyvin luonnollista, että autoa näkemättä ei tarjota kuin sen verran minkä arvoiseksi auto näkemättäkin voidaan arvioida. Anna nyt vain rauhassa myyjän punnita asiaa. Siinä lähelläkin saattaa olla kyllä jo tiedossa useitakin kiinnostuneita, jotka tarjouksesi verran ovat siitä valmiiit maksamaan, joten myyjä voi hyvin teidostaa, että kyllähän siitä tuolla hintaa aina pääsee nopeastikin eroon, eli siinä mielessä hänellä ei ole huolta sen suhteen.

Etkä voi juuri muuta kuin soittaa jossain vaiheessa ja ylläpitää vuoropuhelua ja kaupanhierontaa tehden samalla selväksi, että tulisit vähän kauempaa, ellei se sitten jo ole selväksi tullut.

Yhteistyössä