Tytöille ei ole kunnon LEGO rakentelu juttuja!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Katsoin Legon kotisivujen products-kohtaa ja hämmästyin. Eri teemoja on 32, ja niistä 1 on selkeästi tytöille suunnattu, 9 edes jollain tapaa yleismaailmallisia ja loput 22 pojille suunnattuja, eli kuvassa on mieshahmo ase tanassa tai muuta ns. hurjaa. Tottakai tytötkin osaavat rakentaa ihan millä sarjalla tahansa, mutta selvästikään he eivät ole Legon kohderyhmää.

Alkuperäinen kirjoittaja ^¨;22409087:
joo, onhan niitä työille suunattuja, mutta valikoima todella pieni ja haasteellisuutta sais olla enemmän..

Vähän vierastan ajatusta, että tällaiset yleiset legoaiheet olisivat poikia varten, ja tytöille pitäisi sitten olla jotakin tosi spesiaalia ja vaaleanpunaista.

Omasta lapsuudestani muistan, kuinka sain kerran ihan itse valita kaupasta uuden legosarjan. Valitsin astronauttiporukan, joka liikkui avaruusautolla. Olinkin siitä tosi ylpeä. Yksi astronauteista oli leikeissä aina nainen. Miksi ei olisi ollut, onhan avaruudessa muutenkin käynyt naisia, eivätkä he ole siellä rimpsuissa ja vaaleanpunaisissa kypärissä heiluneet, vaan ihan samanlaisissa univormuissa kuin miehetkin.

Katsoin Legon kotisivujen products-kohtaa ja hämmästyin. Eri teemoja on 32, ja niistä 1 on selkeästi tytöille suunnattu, 9 edes jollain tapaa yleismaailmallisia ja loput 22 pojille suunnattuja, eli kuvassa on mieshahmo ase tanassa tai muuta ns. hurjaa. Tottakai tytötkin osaavat rakentaa ihan millä sarjalla tahansa, mutta selvästikään he eivät ole Legon kohderyhmää.
Osuit naulan kantaan! tätä juuri tarkoitin!!

Niinpä!

Laita palautetta legolle. Ihan vaan itselle tulee mieleen et, jos lego ei tee jotain prinsessa sarjaa niin syynä voi olla se, et tytöille on jo niin montaa sarjaa muiden lelujättien toimesta. Ettei siihen ole kannattavaa lähteä kilpailemaan samoista rahoista.

Ei tarvitsis edes tehdä mitään prinsessa-sarjaa. Tekis jotain eläimiä tms yleistä, jotka menee kaikille. Ihan selkeästi on legon valikoimissa enemmän pojille suoraan suunnattu. Tytöt ja pojat ON usein erilaisia, ei sitäkään faktaa tarvitse väkisin muuksi vääntää.
T. autoilla ja nukeilla leikkinyt

[QUOTE="flikka";22409236]Ei tarvitsis edes tehdä mitään prinsessa-sarjaa. Tekis jotain eläimiä tms yleistä, jotka menee kaikille. Ihan selkeästi on legon valikoimissa enemmän pojille suoraan suunnattu. Tytöt ja pojat ON usein erilaisia, ei sitäkään faktaa tarvitse väkisin muuksi vääntää.
T. autoilla ja nukeilla leikkinyt[/QUOTE]

No senkun sitten rakentaa niistä eläimiä, pitääkö legoihinkin olla valmis kaava että pentu osaa leikkiä.

Vähän vierastan ajatusta, että tällaiset yleiset legoaiheet olisivat poikia varten, ja tytöille pitäisi sitten olla jotakin tosi spesiaalia ja vaaleanpunaista.

Mutta kun ne eivät ole erityisen "yleisiä" legoaiheita, vaan perinteistä taisteluseikkailu-poikakamaa, joka tuskin tyttöjä houkuttaa yhtä paljon kuin poikia. Jos sarjoissa olisi yhtä paljon "tyttömäisyyttä" kuin mitä niissä nyt on "poikamaisuutta", ei kukaan sanoisi, että noin yleispätevillä leluilla leikkii lapsi kuin lapsi. Taas siis poikien juttu on normi, johon tytöt sopeutukoot, ei toisin päin.

Luulisi, että esim. kuninkaanlinna-sarjasta olisi helppo tehdä molempia sukupuolia kiinnostava, mutta niin vaan on siinäkin tasan yksi naishahmo raaskittu tehdä. En mä lapsena olisi leikkinyt kahden ritarin taistelua lohikäärmettä vastaan, vaan jotain prinsessojen taistelua hevosesta, prinssien jallittamista ja ilkeiden sisarpuolien teurastusta:D.

No senkun sitten rakentaa niistä eläimiä, pitääkö legoihinkin olla valmis kaava että pentu osaa leikkiä.

Joo, voi rakentaa eläimiä. Sun lapsilla on siis vain ja ainoastaan peruspalikoita, ei yhtään ukkelia tms? Eli tytöillä on oltava enemmän mielikuvitusta tai halua leikkiä sotilailla, ritareilla, autoilla, kaivinkoneilla jne? Todellako kaivan sen rautalangan esiin?

Ihan iso peesi ap:lle.

Etsin eilen kaksosillemme (tyttö ja poika) suunnilleen yhtä "hienoja" legopaketteja synttärilahjoiksi (4 v.). Pojalle olisi ollut 20 vaihtoehtoa, tytölle yksi dublo belle ville laatikko ja sitten yksi tpsi pieni heppalego laatikko, ehkä 2 heppaa + ratsastajat.

Pojille oli monenlaista taisteluteemaa, pelastusteemaa, jne. Kuvituksensa puolesta ovat niin poikameininkiä, ettei tyttö sellaisia meillä nyt halua kun elää pinkkivaihetta. Kuvitukset olivcat kuin suoraa jostain aikuisten sotaleffan julisteesta.

Peruspalikat on tylsiä, ja ns. hienompia ja saman arvoisia legolahjoja on tosi vaikea löytä pojalle ja tytölle.

Viimeksi muokattu:
Toki tytöt varmaan rakentelee legoista kuin legoista, mutta olishan se nyt varmasti ihan mahtavaa jos olisi tosiaan joku prinsessalinnakin valikoimassa. Koska tosiaan varsinkin nuo isompien muksujen legot on kyllä ihan selvästi pojille suunnattuja.
Varmasti semmoinen tytöille suunnattu linna tms. tekisi kauppansa. Ei muuta ku palautetta eteenpäin! Ehkä ensi jouluna tärppää?

Legolla on ollut moneen otteeseen erilaisia "tyttöjen juttuja", mutta eiköhän se suurin syy niiden poistumiseen ole ihan vain huono kysyntä. Ei kaikki lapset halua mitään ponitallia (mikä jostain syystä vuodesta toiseen on ollut legon vaihtoehtona. Ritarisarjassa on ainakin aiemmin ollut prinsessanukke ja melkein kaikissa muissakin noista on joku naispuoliseksi erotettava hahmo. Toki sankarihahmo voisi vaihteeksi olla tyttökin. Tosin oma tyttöni leikkii melkeinpä useammin ritaria kuin prinsessaa ja valitsisi todennäköisesti kaivinkoneen, vaikka vieressä jokin vaaleanpunainen olisikin.

Meillä oli lapsena veljeni kanssa yhteiset legot. Minä rakentelin taloja ja valkkasin laatikosta punaiset keltaiset ja valkoiset palkiat, enkä osannut edes kaivata muita värejä.

Mun mielestä legoissa ei tarvi olla muuta sälää kuin palikoita, niistä juuri sitten itse rakennetaan mitä mielikuvitus sanoo.

Mutta ei. kun kaikkeen pitää olla valmis "paketti".. menee koko legon idea ihan hukkaan.

Musta taas tuntuu että nykyään TYTÖILLE on vaikka ja mitä! Kaikissa sarjoissa on erikseen pinkkejä prinsessajuttuja. Sen sijaan pojille ei ole monia kivoja juttuja kuten niitä ihania petshop-eläimiä, jotka sopis pojillekin jos ei pakkaukset olisi vaaleanpuna-liiloja kukkakoristeisia! Pojille suunnattuja nukkeja/barbejakaan ei ole. Jne. Lista on loputon. Lisäksi jos löydät sopivan esim. lasten läppärin jossa on ohjelmat mitä tahdot ja se on PINKKI niin arvatkaapa viitsiikö sitä 5v pojalle ostaa? Sen sijaan tytöt kyllä voi käyttää kaikkia unisex-tyylisiä "poikien" reippaita puna-sini-valko-mustia leluja!

Mua taas häiritsee poikien legojen sotaisuus. Mä en ymmärrä, miksi 6v:t leikkii starwarsin taisteluja, vaikka leffoista suuri osa on k11. Toki poikien äitinä olen huomannut, että taistelu syntyy mistä vaan, mutta en välittäisi kannustaa enempää.

Musta taas tuntuu että nykyään TYTÖILLE on vaikka ja mitä! Kaikissa sarjoissa on erikseen pinkkejä prinsessajuttuja. Sen sijaan pojille ei ole monia kivoja juttuja kuten niitä ihania petshop-eläimiä, jotka sopis pojillekin jos ei pakkaukset olisi vaaleanpuna-liiloja kukkakoristeisia! Pojille suunnattuja nukkeja/barbejakaan ei ole. Jne. Lista on loputon. Lisäksi jos löydät sopivan esim. lasten läppärin jossa on ohjelmat mitä tahdot ja se on PINKKI niin arvatkaapa viitsiikö sitä 5v pojalle ostaa? Sen sijaan tytöt kyllä voi käyttää kaikkia unisex-tyylisiä "poikien" reippaita puna-sini-valko-mustia leluja!

Tää on kyllä ihan totta!

En sen kummemmin ole asiaan perehtynyt mutta oisko niin että pojat leikkii enemmän viellä 6 + ikäisenä legoilla?? ainakin mun kummilapset (tyttöjä) eivät leiki koskaan legoilla ovat 6-8 vuotiaita. Mun oma poika on taas hulluna niihin ja on nyt 6 vuotias..mut toki ois kiva jos tytöillekkin ois omia juttuja.

En sen kummemmin ole asiaan perehtynyt mutta oisko niin että pojat leikkii enemmän viellä 6 + ikäisenä legoilla?? ainakin mun kummilapset (tyttöjä) eivät leiki koskaan legoilla ovat 6-8 vuotiaita. Mun oma poika on taas hulluna niihin ja on nyt 6 vuotias..mut toki ois kiva jos tytöillekkin ois omia juttuja.

Meidän 9 v tyttö leikkii kovasti legoilla, kaveri on pari vuotta nuorempi veli. He tekevät kauppoja ja hotelleja ja mitä milloinkin keksivät. Väliin vaihtavat sitten petshoppeihin.

Yhteistyössä