Minkä verran lihaa tarvitsee kunnon pihveihin? Pippuripihviin/lehtipihviin..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Ja minkähän verran tuollainen (naudan) liha suunnilleen maksaa.. Viidelle hengelle pitäisi tehdä.. Ja minkälaista lihaa kannattaisi ostaa, jotta olisi oikeesti hyvää?

Naudan ulkofilee pihimmälle (tarjouksesta voi löytää 19,90 kilo)
Naudan sisäfile hinnasta piittaamattomalle (tarjouksesta voi löytää 29,90 kilo)

Noin 150 gramman pihvit on hyviä per nenä.

Ulkofileestäkin voi saada oikein makoisat pihvit. Niitä kannattaa vähän nuijia, jotteivat jää sitkeiksi. Ja paistaa mediumiksi, eli jättää sisältä punaiseksi! Nam, alkoipas nälättää.

[QUOTE="vieras";22410305]Ulkofileestäkin voi saada oikein makoisat pihvit. Niitä kannattaa vähän nuijia, jotteivat jää sitkeiksi. Ja paistaa mediumiksi, eli jättää sisältä punaiseksi! Nam, alkoipas nälättää.[/QUOTE]

Ei nuijaa missään nimessä, etttei lihasnesteet pääse karkaamaan ja pihvistä tule sitkeää! Rystysillä voi hieman painella, jos haluaa ohuemmaksi.

Noin 200g painoinen pihvi on mielestäni sopiva. Kaikki eivät pidä medium-kypsyydestä, joten vierailta kannattaa kysyä millaiseksi haluavat pihvinsä paistettavan. Yksittäin tai kahden kappaleen pakkauksiin pakatut valmiit pihvit ovat todella kalliita, mutta hinnasta piittaamattomalle ihan käteviä. Itse en niitä koskaan osta, koska osaan leikata pihvini itse ja saan kokonaisen fileen halvemmalla kilohinnalla. Muistathan laittaa lihan huoneenlämpöisenä kuumalle pannulle, että pysyy mehevänä. :)

Naudan sisäpaistista tulee halvimmat, tosin ulkofilettä on nyt viime aikoina saanut tosi halvalla. Sisäpaistia saa täällä marketista palana vähän alle viidentoista euron, kunnon tarjouksessa kympin kieppeissä. Kaupan valmiiksi leikkaamat ohuet lehtipihvit maksavat himpun alle 20€/kg. Ulkofileetä on saanut palana viidentoista euron kieppeissä parhaissa tarjouksissa. Ulkomaista sisäfileetä taas myydään kokonaisena kahdenkympin tienoissa, mutta se on aina lähemmäs parin kilon kimpale. Sisäfileetä ei minusta lehtipihveihin kannata käyttää.

Kiitos kaikille neuvoista =). olen minä toki pihvejä paistanut, kun joku kysyi, osaanko niitä paistaa.. Siitä vaan on niin kauan, etten muista, mitä lihaa niihin olen käyttänyt.. Viikonloppuna näytön paikka, joten toivotaan, että tulee mureita ja maukkaita pihvejä =)

[QUOTE="vieras";22410505]Samaa mieltä! Olen siis se joka suositteli ulkofileen nuijimista. Sisäfilettä ei tietenkään tule koskaan nuijia![/QUOTE]

Oletteko koskaan syöneet nuijimatonta ulkofilettä? Itse olen syönyt myös nuijittua eikä niitä voinut meheväksi sanoa (mureaa ehkä, mutta nesteet karanneet ja mehevyys sen mukana). Nuijimattomana sen sijaan on aina ollut mehevää.

[QUOTE="vieras";22410637]Muista ottaa liha hyvissä ajoin lämpenemään ennen paistamista![/QUOTE]

Mitenkä ne sitten ravintolassa saa hyvät pihvit aikaan, kun en jaksa uskoa että ne siellä päivää poitäisivät lihaa lämpimässä? (Ja taas illalla ravintolan sulkeuduttua laittaisivat sen kylmään). Ruokamyrkytyshän siinä tulisi.

Oletteko koskaan syöneet nuijimatonta ulkofilettä? Itse olen syönyt myös nuijittua eikä niitä voinut meheväksi sanoa (mureaa ehkä, mutta nesteet karanneet ja mehevyys sen mukana). Nuijimattomana sen sijaan on aina ollut mehevää.

Ei sitä ulkofilettä niin paljoa pidä nuijia, että rakenne menee rikki. Muutama kopautus nuijan piikittömällä puolella molemmin puolin riittää.

Mureus on kyllä hyvin pitkälti lihapalan riiputuksesta kiinni. Joskus ulkofile on jopa mureampaa kuin sisäfile.

Nuijiakin voi monella tapaa :D Viimeksi nuijin kevyesti tasaisella puunuijalla ulkofilepihvit, että vähän litistyivät ja levenivät ja sanoisin, että paremmat tuli kuin edellisellä kerralla tehdyt, joiden annoin laiskana olla. Joillakin tuo nuijiminen tarkoittaa, että vedetään kunnolla nystyräpäisellä metallisella lihanuijalle niin, että syyt hajoavat. Itse en koskaan osta kaupasta jonkin hakkurin läpi laitettuja 'nuijittuja' pihvejä, niistä tulee varmuudella kuivat pihvit.

Mitenkä ne sitten ravintolassa saa hyvät pihvit aikaan, kun en jaksa uskoa että ne siellä päivää poitäisivät lihaa lämpimässä? (Ja taas illalla ravintolan sulkeuduttua laittaisivat sen kylmään). Ruokamyrkytyshän siinä tulisi.

Harvoin sieltä ravintolasta sitä hyvää pihviä heti samantien saa. Jos on valmiiksi leikattu pihvin pala, niin ei sen tarvitse kovin kauaa lämmetä.

Yhteistyössä