Mahtavaa! Äitini suuttui mulle, koska hänelle selvisi minun kertoneen omalle pojalleni, että...

Rieputarallaa

Aktiivinen jäsen
20.06.2005
48 269
-3
36
JKL
...pojat ja tytötkin voi halutessaan mennä naimisiin keskenään. Joo, tiedän, ettei kyse ole varsinaisesta avioliitosta ainakaan vielä, mutta nelivuotias sitä eroa ymmärrä.

Mua niin ärsyttää, että äidin pitää puuttua tällaisiin asioihin. Tämä on nyt toinen kiistakapula jo, toinen on se kun konahdin siitä, että äitini olo kertonut pojalleni kuolleiden menevän taivaaseen.

tulevaisuudessa saattaa olla hyväksyttyä, että ihminen saa mennä naimisiin lemmikkinsä kanssa, ja todennäköisesti ärhentelet pojallesi jos hän sanoo aikuisena lapselleen että se on okei :D

Hm. Miksi suututte toisillenne tuollaisista asioista? Mulle on aivan sama mitä joku sanoo mun lapsille. Heillä on omatkin aivot. Esikoinen päätti itse jo pienenä, että ei usko jumalaan, kuopus haluaa uskoa.

Heidän kuullen saa ihan vapaasti jauhaa ihan mitä juttua vaan. Ajatella osaavat iste ja muodostaa omat käsitykset.

[QUOTE="vieras";22426831]Tarvitseeko 4-vuotiaan oikeasti tietää vielä tuommoisia asioita? Minä en itse vielä kerro neljä vuotiaalle lapselleni tuommoista asiaa, jos ei itse kysy.[/QUOTE]

Meillä 4 v kyselee aiheesta naimisiin meno, oltiin kavereiden häissä kesällä ja sen jälkeen on kysymyksiä riittänyt. Ei Riepu sanonut missään kohtaa et olis alkanu aiheesta puhumaan ilman kysymyksiä.

Ja itse aiheeseen; kyllähän noiden tietojen antaminen/antamatta jättäminen on vanhempien asia, äidilläs ei ole mitään oikeutta asiaan puuttua.

[QUOTE="vieras";22426831]Tarvitseeko 4-vuotiaan oikeasti tietää vielä tuommoisia asioita? Minä en itse vielä kerro neljä vuotiaalle lapselleni tuommoista asiaa, jos ei itse kysy.[/QUOTE]

Mutta kun tämä kysyi. Kaverinsa (poika) oli sanonut menevänsä toisen pojan kanssa naimisiin, ja poikani halusi tietää, voiko niin tehdä.

Meidän 3v. tyttö ilmoitti menevänsä isona tyttökaverinsa kanssa naimisiin. Minä vaan sanoin, että toiseltakin pitää kysyä haluaako ja että YLEENSÄ tytöt ja pojat menevät naimisiin keskenään. Mielestäni se oli hyvä vastaus.

Jos joku sanoisi lapsilleni, että kuolleet menevät taivaaseen, minä varmaan sitten kertoisin, että jotkut uskovat niin ja jotkut toiset eivät usko niin.

Olen mm. kertonut että kaikki läksykrjat ovat jonkun mielipiteitä ja ajatuksia. Kaikki on ihmisten keksimää ja päättämää, se että kirjaa kutsutaan kirjaksi jhtuu siitä, että joku ihminen on päättänyt. Mitään totuutta ei ole mistään. kaikki on jonkn mielipidettä.

Hm. Miksi suututte toisillenne tuollaisista asioista? Mulle on aivan sama mitä joku sanoo mun lapsille. Heillä on omatkin aivot. Esikoinen päätti itse jo pienenä, että ei usko jumalaan, kuopus haluaa uskoa.

Heidän kuullen saa ihan vapaasti jauhaa ihan mitä juttua vaan. Ajatella osaavat iste ja muodostaa omat käsitykset.

Musta on epäreilua joutua sekoittamaan pienen ajatuksia. Mummo oli siis kertonut, että pappa on taivaassa. Poika rupesi multa asiasta kyselemään, ja koska mä en osaa valehdella, mun piti sitten jotenkin osata selittää, että pappa ei todellakaan ole missään taivaassa, se on vain sellainen asia johon mummo haluaa uskoa.

Kyllähän ton voi kertoa 4-vuotiaalle! Meillä saman ikäiselle on kerrottu kaikki, mitä se on kysynyt: syntyminen, kuoleman jälkeinen elämä, homoparit... ja on puhuttu vaikka kanan sisäelimistä, joista se halusi yhtenä iltana tietää :D

[QUOTE="ää";22426944]Kyllähän ton voi kertoa 4-vuotiaalle! Meillä saman ikäiselle on kerrottu kaikki, mitä se on kysynyt: syntyminen, kuoleman jälkeinen elämä, homoparit... ja on puhuttu vaikka kanan sisäelimistä, joista se halusi yhtenä iltana tietää :D[/QUOTE]

No, äitini oli tätä mieltä, että faktoja lapsen ei tarvitse tietää, mutta kaikenmaailman satuja hänelle voi kertoa.

Musta on epäreilua joutua sekoittamaan pienen ajatuksia. Mummo oli siis kertonut, että pappa on taivaassa. Poika rupesi multa asiasta kyselemään, ja koska mä en osaa valehdella, mun piti sitten jotenkin osata selittää, että pappa ei todellakaan ole missään taivaassa, se on vain sellainen asia johon mummo haluaa uskoa.

Mun mielestä taas lapsi ei mene sekaisin, jos joistain asioista sanon, että eri ihmiset ajattelee niistä eri tavalla. Ja että se saa itse ajatella niistä, miten itse haluaa. Meillä siis 4-vuotias myös.

[QUOTE="ää";22426958]Mun mielestä taas lapsi ei mene sekaisin, jos joistain asioista sanon, että eri ihmiset ajattelee niistä eri tavalla. Ja että se saa itse ajatella niistä, miten itse haluaa. Meillä siis 4-vuotias myös.[/QUOTE]

Joo no ei tuo tainnut sen kummemmin mennä sekaisin, noin mäkin sanoin. Äh, en osaa selittää... mun mielestä ei oo mummon asia mennä säätämään tällaisiin asioihin väliin - varsinkin, kun tuo homoliittokysymys ei ole mikään mielipideasia.

Siis miksi ihmeessä et? Mun mielestä on harhaanjohtavaa antaa lapsen ymmärtää, että vain vastakkaista sukupuolta olevat voivat olla pariskunta. Mulle kahden samaa sukupuolta olevan välinen suhde on ihan yhtä luonteva ja arkipäiväinen asia kuin miehen ja naisenkin.

[QUOTE="vieras";22427033]Siis miksi ihmeessä et? Mun mielestä on harhaanjohtavaa antaa lapsen ymmärtää, että vain vastakkaista sukupuolta olevat voivat olla pariskunta. Mulle kahden samaa sukupuolta olevan välinen suhde on ihan yhtä luonteva ja arkipäiväinen asia kuin miehen ja naisenkin.[/QUOTE]

Mä kuvittelin, että kirjoittaja ei kerro avioliitto- ym. asioista ylipäätään, jos lapsi ei kysy.

Yhteistyössä