isovanhemmilta ei joululahjoja - koskaan

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja surkeaa!
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

surkeaa!

Vieras
mitenhän lapselle pitäisi selittää kun toisen puolen isovanhemmet (=omat vanhempani) eivät välitä lapsenlapsista tippaakaan eivätkä noteeraa mitenkään. Ei synttärilahjoja, ei joululahjoja, ei puhelinsoittoa, ei joulukorttia, ei mitään. Nuoremman ristiäisiin eivät viitsineet tulla ja kertaakaan eivät ole siis nuorempaa nähneet. Hoitoapua ei olla saatu IKINÄ eikä tulla saamaankaan. Joskus kun soitellaan niin eivät jaksa edes kuunnella tai teeskennellä kuuntelevansa perheeni kuulumisia vaan katkaisevat puheen tyyliin "ai jaa, no niin, no mepäs ollaankin just varattu kahden viikon etelänmatka".
Isovanhemmat ovat varakkaita ja erittäin hedonistisia eli harrastavat, matkustavat paljon jne.

No siihen heillä on toki oikeus, mutta kun eivät yhtään välitä perheestäni ja sitten kuitenkin sukulaisille ja tutuille vetävät sellaista showta että itseäni raivostuttaa. Ulkopuolisille siis valehetelevat silmät kirkkaana että niin on lämpimät ja rakkaat välit lapsenlapsiin, koko ajan soitellaan ja nähdään, ovat mummin ja ukin pikku enkeleitä jne. Ja totuus siis niin toinen kun voi olla.

Asia ärsyttää itseäni kovasti ja nyt sitten lapsi vanhetessaan on alkanut kyselemään asiasta. Mitä ihmettä kerron syyksi lapselle, ettei lapsi luule että hänessä on vika. Isovanhemmat nyt vaan ovat itsekkäitä ja tunnekylmiä materialisteja mutta ei lapsi varmaan tällaista ymmärrä.

Joulun aikaan taas harmittaa lasten puolesta kun ei edes joulukorttia tule näiltä "rakastavilta isovanhemmilta".

Vai onko tämä nyt sellainen ongelma että odotan jotenkin liikaa omilta vanhemmiltani?

:( Kuulostaapa ikävältä, varsinkin tuo jos vaivautuvat vetämään rakastavamummishowta ulkopuolisille vaikka todellisuus on toista. Lopettaisin varmaan kokonaan yhteydenpidon.

Tuli itselle tunne kuin tuossa olisi vain puolet totuudesta ja se puolet on vain sinun versiosi ;)

no joo, onhan siinä vielä se puoli totuutta että kotoa minua on pahoinpidelty lapsesta siihen asti kun kotoa olen muuttanut (20 vuotiaana). Ja jos tätä samaa asiaa kysyy vanhemmiltani niin heidän mielestään mitään pahoinpitelyä ei ole koskaan tapahtunutkaan. Onneksi sentään sisaruksillani on ollut sama kohtalo ja tiedetään miten asian todellinen laita on.

Maailmassa on ikäviä ihmisiä. Tarkoititko jotenkin että minä olen syyllinen tähän tilanteeseen? Että minä olen itse aiheuttanut tuon kaiken mitä olen joutunut kokemaan vanhempieni taholta? En oikein ymmärtänyt vihjaustasi mutta ilmeisesti jotain ikävää kumminkin...

[QUOTE="mä";22433078]Voit kertoa, ettei kaikki vaan pidä lahjojen ostosta/antamisesta. Ei kannata alkaa haukkumaan vanhempiasi lapsillesi, se vain tuntuisi lapsistasi pahalta.[/QUOTE]

ok, tämä on järkevä vastaus, kiitos. Voi tosiaan olla niin että ehkä jotenkin odotan liikaa, ja siksi siis ihan hyvä kysellä näkökantoja asiaan. Jotenkin vaan oletin että isovanhempia _yleensä_ kiinnostaa huomioida lastenlapsia jotenkin kokretian tasolla, jos nyt ei lahjaa ostamalla mutta vaikka soittamalla tai käymällä tai jotain.

[QUOTE="sama";22433091]ok, tämä on järkevä vastaus, kiitos. Voi tosiaan olla niin että ehkä jotenkin odotan liikaa, ja siksi siis ihan hyvä kysellä näkökantoja asiaan. Jotenkin vaan oletin että isovanhempia _yleensä_ kiinnostaa huomioida lastenlapsia jotenkin kokretian tasolla, jos nyt ei lahjaa ostamalla mutta vaikka soittamalla tai käymällä tai jotain.[/QUOTE]

Ymmärrän sun pointin täysin. Oma isäni on käynyt meillä lapseni ristiäisissä (on nyt 6v.). Pari kertaa on lahjan laittanut eli kerran synttäreillä ja kerran jouluna. Mutta tärkeintä on, ettei kuitenkaan lapselle ala mollaamaan isovanhempia. Kaikesta huolimatta ne ovat lapselle ainakin mielikuvallisesti tärkeitä henkilöitä ja heihin kohdistuva pahanpuhuminen aiheuttaa vain lapselle surua. Vaikutat kyllä vastuuntuntoiselta, kun pohdit asiaa etkä suinpäin lauo lapselle mitä sattuu.

Kun et itse tee asiasta mitään numeroa, ei lapsesi osaa edes mitään kaivata. :) Parempi kuin että väkisin yrität tuoida tuollaiset ihmiset lastesi elämään.
Mulla oli tollaset isovanhemmat, mutta vielä hiukan inhottavammat. Nuorempana en tajunnut, mutta teini-iässä jo ymmärsin, että olen väärää sukupuolta, mua syyllistettiin, ei koskaan muistettu mietnkään ja vanhemmilleni mm. väittivät, että olen heitä (vanhempiani siis) haukkunut todella rumasti. Onneksi vanhempani eivät uskoneet. Mun kuulumisia ei koskaan tiedusteltu, mun tekemiset oli aivan yhdentekeviä. Ystävilleen esittivät juuri samoin että on niin ihanat välit lastenlapsiin.
Kyllä se jossain välissä oli ikävää, mutta pääsin sen yli, kiitos omien vanhempieni. :)

miksi haluat olla missään tekemisissä ihmisten kanssa jotka ovat sinua pahoinpidelleet/ sulkeneet silmänsä pahoinpitelyltä?

no, haluaisin että lapsilla olisi isovanhemmat. En siis tietenkään esim. jättäisi sinne lasta hoitoon yön yli koska saisin pelätä että kuritusta tms tapahtuu, mutta haluaisin että jotenkin lapsilla olisi "sukujatkumo" tai sellainen tunne että kuuluu johonkin sukuun.

Välien katkaisu on käynyt monta kertaa mielessä mutta en oikein tiedä että onko se lasten kannalta hyvä vai huono ratkaisu. Itselle varmaan olisi kyllä helpompaa.

Meillä on sama juttu. Lahjat rajoittuvat vastasyntyneenä saatuun potkupukuun, karkkipussiin ja pari kertaa ovat lapset saaneet 10 euroa. Ihmeen helposti olen pystynyt hyväksymään asian, sillä ensinnäkin lastenlapsia on paljon. Mieleestäni olisi mahdoton odottaa, että isovanhemmat jaksaisivat lahjoa kaikkia. Toiseksi olen ajatellut, että voi olla parempikin olla ilman lahjoja kuin että saisi huonoja lahjoa, joista ei tykkäisi lapset eikä vanhemmat. Kun asian hyväksyy, niin ongelma kutistuu melkein olemattomaksi. Olemme itse huolehtineet, että lapset saavat synttärilahjan ja joululahjat. Sukulaisille on voitu jopa sanoa, ettei synttärilahjoja tarvita vaan riittää, kun tulee itse paikalle. Välillä on kyllä ollut hiukan hankalia tilanteita, kun lapset ovat saattaneet kertoa kaverinsa saaneen isovanhemmilta esimerkiksi 200 euroa lahjaksi tai jotain arvokasta. Vähän lapset ovat ihmetelleet, kun he eivät saa. Lapset tuntuvatkin pitävän isovanhempia köyhinä. Sillä he pystyvät selittämään itselleen, miksi he eivät saa lahjoja isovanhemmilta kuten muut lapset saavat.

Jotenkin otsikon perusteella odotin vähän erilaista tilannetta, kuin se ettei isovanhemmat ole koskaan edes lasta nähneet. Onko siinä tilanteessa oikeasti mitään väliä sillä tuleeko joululahjaa?

[QUOTE="siis";22433397]Jotenkin otsikon perusteella odotin vähän erilaista tilannetta, kuin se ettei isovanhemmat ole koskaan edes lasta nähneet. Onko siinä tilanteessa oikeasti mitään väliä sillä tuleeko joululahjaa?[/QUOTE]

Vanhemmille ei tuolla ole varmaankaan mitään väliä, mutta lapsille on.

Jos tuota viestiä on uskominen ja vanhempasi ovat pahoinpidelleet sinua ja sisaruksiasi jatkuvasti lapsuudessanne, miksi haluaisit noin sairaat tyypit lapsesi lähelle EDES lahjojen muodossa?

Itse olisin iloinen, kun ei tarvitsisi tekemisissä olla eikä torjua heitä.

[QUOTE="sama";22433414]kokeiltu on ja jouduin melkein pahoinpidellyksi. tietynlaisten ihmisten kanssa ei voi keskustella kun heissä ei ole mitään vikaa.[/QUOTE]

Jos yhteydenpito on yksipuolista ja traumaattista eikö olisi parempi ottaa etäisyyttä?

Minä mummona kudoin lapsenlapsilleni kauniita villasukkia ja mutkan kautta sain kuulla, että ne eivät olleetkaan tervetulleita. Olisin toki ostanut kalliita lahjoja vaan mulla ei ollut varaa siinä vaiheessa.

siis aplta ihan turhaa itkua. Jos isovanhemmat ovat meielnvikaisia ni anna olla.

KEnenkään ei ole PAKKO osallistua lapsenlapsensa elämään ja jos kyseessä olis mun vanhemmat ni oisin vain iloinen, etteivät osallistu.

[QUOTE="vieras";22433507]Minä mummona kudoin lapsenlapsilleni kauniita villasukkia ja mutkan kautta sain kuulla, että ne eivät olleetkaan tervetulleita. Olisin toki ostanut kalliita lahjoja vaan mulla ei ollut varaa siinä vaiheessa.[/QUOTE]
Muoks.
Kysyn nyt siis, että mikä kelpaisi tyttövauvalle ja 5-vuotiaalle pojalle? Rahatilanne on vähäsen parempi ja haluaisin antaa semmoset lahjat lapsille, jotka kelpaa.

[QUOTE="mä";22433407]Vanhemmille ei tuolla ole varmaankaan mitään väliä, mutta lapsille on.[/QUOTE]

LApsille on väliä JOS ne opettaa odottamaan lahjoja...

MEidän isovanhemmat ei lahjo lapsiani ja lapset ei odota lahjuksia. Asia on ok näin, kun se vaan on näin.

[QUOTE="vieras";22433507]Minä mummona kudoin lapsenlapsilleni kauniita villasukkia ja mutkan kautta sain kuulla, että ne eivät olleetkaan tervetulleita. Olisin toki ostanut kalliita lahjoja vaan mulla ei ollut varaa siinä vaiheessa.[/QUOTE]
Älä ota henkilökohtaisesti. Meilläkään lapset eivät käyttäneet juuri lainkaan villasukkia, vaikka mummo niitä kutoikin. Goretex-kengissä käytimme vain ohutta sukkaa ja saappaita, jolloin villasukka oli tarpeen, lapset käyttivät todella harvoin. Villasukille ei siis ollut käyttöä, vaikka itse sukkia vastaan tai mummoa vastaan ei ollut mitään. Kannattaa kysellä, millaisia toiveita on. Nykyään meillä esimerkiksi yksi lapsi tykkää kovasti lapasista. Olen joutunut itse opettelemaan neulomaan, kun mummosta ei ole enää neulojaksi.

Yhteistyössä