Miten ihmeessä vauvoja nukutetaan, kysyy kolmen lapsen äiti!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Sulveriina
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

Sulveriina

Vieras
Minulla on kolme lasta ja pian syntyy neljäs. Jokainen vauvani on oppinut nukahtamaan tissille, ja on siitä vähän ongelmia:
- kun vauva herää yöllä, ei osaa nukahtaa ennen kuin saa taas tissin suuhun (ei isompaa ongelmaa, kun ei sitä satu montaa kertaa yössä, mutta onhan se ihan tarpeetonta, kun on vaikka jo yli 1-vuotias eikä oikeasti tarvitsisi ruokaa yöllä)
- kukaan muu ei voi nukuttaa kuin äiti
- kun joskus se imetys pitää lopettaa, on ainakin meillä ollut järkyttävän vaikeaa oppia nukahtamaan ilman. Yksi lakkasi nukkumasta joka päivä päiväuniakaan alle 2-vuotiaana, kun ei imetetty uneen.

Tiesin jo ensimmäisen kohdalla, että ei pitäisi imettää uneen. Toisen kohdalla ajattelin, että nyt tehdään eri tavalla kuin ensimmäisen. Kolmannen kohdalla vannoin hammasta purren, että teen kaikkeni, ettei käy taas niin, aloitetaan HETI sairaalasta päästyä nukahtamisharjoittelu! (Ihan lempeästi tietenkin, ei mitään itketystä)

Mutta aina se vain on mennyt niin: Vauva syö ja alkaa väkisin nukahtaa. Ennen kuin se on unessa, yritän ottaa tissin pois. Ei onnistu: jos se on yhtään tajuissaan, se vaatii sen takaisin. Jos se nukahtaa väkisin tissi suussa, yritän varovasti herätellä vaikka poskesta kutittelemalla. Vaan eipä nukahda uudestaan, jos ei ole taas tissi suussa. Tutti ei kelpaa siinä tilanteessa. Päiväunille on onnistunut nukuttaa vaunuihin, mutta yöunille se ei oikein ole mahdollista.

Ja näin ne ovat kaikki tehneet ihan vastasyntyneestä alkaen.

Että mitenkäs minä nyt teen tämän uuden vauvan kanssa? Miten te olette nukutelleet vauvojanne?

mä oon kaikkia muksujani nukuttanu tissillä vajaa vuoden vanhaksi eikä meillä oo ollu mitään vaikeuksia siirtyä toisenlaiseen tapaan sitte kun lapsi on isompi.

Mä annoin nukahtaa rinnalle ja pullolle niin kauan kuin niin nukahti, ei sitä oikein voinut estää. Itsestään vauva sitten muutti tuota eli ei nukahtanu syömiseen. Nyt vauva on melkein 7kk ja nukahtaa keinutteluun tai silittelyyn.

Mä en osaa neuvoa kun on vain tää yksi pieni vauva, mutta musta vaikuttaa siltä, että ongelma ei ole tuo, että on saanut nukahtaa syömisen ääreen (sehän on luonnollista eikä noin vain estettävissä kuten olet huomannut) vaan jossain muualla se vika on.

Kiitos vastauksista- siksi tosiaan pelkään sitä tissille nukuttamista, kun meillä on ollut sellaista, että kaikkien lasten ollut hirveän vaikeaa lopettaa se. Saattaahan seuraava olla erilainen, mutta ei uskalla siihen luottaa. Tuttia on yritetty lykätä sinne väliin, mutta nämä tarkat vauvani huomaavat, että ei ole sama, maitoa sen olla pitää... Voin kyllä yrittää taas...

[QUOTE="ehkäpä";22440893]Mä annoin nukahtaa rinnalle ja pullolle niin kauan kuin niin nukahti, ei sitä oikein voinut estää. Itsestään vauva sitten muutti tuota eli ei nukahtanu syömiseen. Nyt vauva on melkein 7kk ja nukahtaa keinutteluun tai silittelyyn.

Mä en osaa neuvoa kun on vain tää yksi pieni vauva, mutta musta vaikuttaa siltä, että ongelma ei ole tuo, että on saanut nukahtaa syömisen ääreen (sehän on luonnollista eikä noin vain estettävissä kuten olet huomannut) vaan jossain muualla se vika on.[/QUOTE]

Ei meillä tässä kyllä muuta ongelmaa ole ollut kuin nimenomaan se, ettei sitten osaa nukahtaa ilman syömistä...

Viimeistään puolen vuoden iästähän lapsi saa jo lisäruokaa. Miten yhdistätä tuon imetyksen siihen? Jos annat rintaa ruoan päälle niin kannattaisko kokeilla toisin päin?

[QUOTE="ehkäpä";22440943]Tarkoitin, että nuo myöhemmät ongelmat mistä kerroit tuskin johtuvat siitä, että vauva pienenä on nukahtanut rinnalle.[/QUOTE]

Anteeksi, jos tunnun tässä inttävän, mutta minusta nuo ongelmat ovat tosiaan vain sitä, ettei osaa nukahtaa ilman maitoa, kun on tottunut siihen. Kyllä minusta pieni vauva voisi ihan hyvin nukahtaa rinnalle, mutta kun se ottaa siitä tavan, jota jatkaa parivuotiaaksi, niin en uskalla opettaa, jos on joku muu vaihtoehto. Olen kuullut monista vauvoista, jotka ihan itsestään lopettavat tuon tavan jotain alle 1-vuotiaana, mutta meidän vauvat tuntuvat olevan tapoihinsa juuttuvaa sorttia:)

Niin, ja jos tarkoitit, että itse se taipumus, ettei opi tuosta tavasta eroon, on se ongelma, joka johtuu jostain muusta - olen luullut, että "meidän lapset nyt vaan ovat sellaisia", mutta jos sille voisi tehdä jotain, kertokaa toki:)

heh... kuulostaa NIIIN tutulta. Meillä nämä kaikki kolme on ollut just tollasia... nukahtaa vain tissi suussa. Yösyötöt sain lopetettua niin... lapsen ollessa 1v.6kk, että laitoin laastarit tisseihin =) Sanoin iltaimetyksen jälk.että tissit on kipeet ja saa seuraavan kerran vasta aamulla... Voi sitä yöhuutoa... neljä yötä meni huutaen... yritti kovasti repiä laastareita pois, mutta eipä lähteneet. =D Nyt nukkuu yöt läpeensä. Mutta tosiaan illalla nukahtaa tissille ja saattaa mennä tuntikin siinä taistellessa, että saa tissin pois suusta... herää joka kerta kun tissin ottaa pois vaikka olis sikeässä unessa...

Yhteistyössä