isovanhempien alkoholin käyttö...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "pettynyt"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

"pettynyt"

Vieras
Vanhempani on 50-56 ikäisiä ja olen huomannut heillä olevan alkoholiongelma. Molemmat ovat olleet työelämässä ja ihan hyvin toimeen tulevia. Meillä on nyt 2v poika ja toinen lapsi tulossa, asuimme pois paikkakunnalta monta vuotta, mutta palasimme kotiseudulle. Täällä asuvat molempien vanhemmat ja ajattelimme että saamme heiltä lastenhoitoapua, ja muutenkin kiva kun mummolat lähellä.

Nyt olen kuitenkin pettynyt kun olen huomannut vanhempieni olevan melkein joka päivä humalassa, meidätkin käskevät sinne yökylään jotta saavat leikkiä lapsemme kanssa, kuitenkin salassa juovat meidänkin siellä ollessa. Ja aivan sama onko viikonloppu tai maanantai. Olen sanonut asiasta etten pidä siitä että he ovat aina humalassa kun käydään siellä, muttei asia muutu. Enkä todellakaan voi kuvitella jättäväni lastani heille yöhoitoon.

Olen miettinyt asiaa paljon ja tämä tuli minulle yllätyksenä kuinka paljon he juovat, en ole aiemmin kiinnittänyt huomioita asiaan koska emme ole asuneet täällä. He kuitenkin odottavat että annamme heille lastenhoitovastuuta myös.
Onko muilla samaa ongelmaa? He eivät tunnu ottavan asiaa todesta...ja heillä käydessäni löydän piilopulloja joka paikasta :/

Juu sama tilanne, en vain ole koskaan uskonut saavani vanhemmiltani lasten hoito apua, tai vieväni lapsiani heille hoitoon, en myöskään vieraile kuin maks puolitoista tuntia, mikäli vanhempani pystyvät olemaan sen aikaa juomatta. Hoitoon lapsiani vanhempani eivät tule koskaan saamaan, eikä muutenkaan kovin suuressa roolissa lapsieni elämässä, olen sen heille kertonut, siittä huolimatta ottavat mielummin viinaa..

joo sitä olenkin miettinyt miten se viina voi olla tärkeämpää, kuin oma lapsenlapsi...koska he ovat kuitenkin kovin odottanee isovanhemmiksi tuloa! mutta minkäs teet...

Meillä on appivanhemmilla samaa vikaa. eivät onneksi joka päivä juo ja käydäänkin kylässä kun ovat selviä. Tuo on todella kurja tilanne kun teillä ei olla ikinä selviä.

Meillä on käynyt ikävästi vaikka olen sanonut ettei lasten aikana saa juoda niin kun olemme tulleet hakemaan lasta yökylästä niin onkin ottanut kaljaa ja on hiprakassa.

Syö luottamusta ja myöskin lämpimät välit tulehtuu, ei halua edes nähdä heitä.
Pystyvät olemaan yhden illan ja yön juomatta,mutta enään en 2 yöksi jätä koska siihen he eivät pysty.

minun vanhemmat joivat kanssa ennen paljon, mutta kun tulivat isovanhemmiksi niin raitistuivat kokonaan. Nyt eivät ole käyttänet alkoholia enää vuosiin ja pikkuiset voi viedä yökylään milloin vain, olen ylpeä vanhempieni ratkaisusta

[QUOTE="vieras";22465421]Meillä on appivanhemmilla samaa vikaa. eivät onneksi joka päivä juo ja käydäänkin kylässä kun ovat selviä. Tuo on todella kurja tilanne kun teillä ei olla ikinä selviä.

Meillä on käynyt ikävästi vaikka olen sanonut ettei lasten aikana saa juoda niin kun olemme tulleet hakemaan lasta yökylästä niin onkin ottanut kaljaa ja on hiprakassa.

Syö luottamusta ja myöskin lämpimät välit tulehtuu, ei halua edes nähdä heitä.
Pystyvät olemaan yhden illan ja yön juomatta,mutta enään en 2 yöksi jätä koska siihen he eivät pysty.[/QUOTE]

Olenkin alkanut tosiaan epäilla ovatko meillä vanhemmat koskaan selvin päin, tuntuu että aina hiprakassa! Se kyllä kiristää välejä toden teolla, mutten osaa itsekään suhtautua tilanteeseen oikeen..
Mieheni ei ota asiasta niis suurta huolta ja sanoo vaan että annetaan heidän elää omaa elämäänsä ja saavat meillä käydä kylässä kun haluavat. Silloin kun meillä käyvät niin luultavasti ovat selvänä kun autolla tulevat kuitenkin...

[QUOTE="anu";22465452]minun vanhemmat joivat kanssa ennen paljon, mutta kun tulivat isovanhemmiksi niin raitistuivat kokonaan. Nyt eivät ole käyttänet alkoholia enää vuosiin ja pikkuiset voi viedä yökylään milloin vain, olen ylpeä vanhempieni ratkaisusta[/QUOTE]

tätä minäkin kovasti olen toivonut, koska he nähtävästikkin haluavat olla lapsenlapsensa kanssa. Mutta luulisi ymmärtävän etten voi sinne antaa yökylään kun eivät voi olla selvänä...

Muakin ottaa päähän appi-ukko, jonka on pakko ryypätä pää täyteen lähes joka viikonloppu tai juhlapyhä, kun me olemme tulleet kylään lasten kanssa muutaman sadan kilometrin päästä. Anoppi ei sentään ryyppää, jos ollaan siellä ja varsinkaan, jos jätetään lapset hoitoon sille. Jouluna on niin hiton hauskaa, kun appi on niin kaatokännissä kun olla ja voi ja juottaa samalla miehen veljenkin samaan kuntoon.

[QUOTE="vieras";22465553]Muakin ottaa päähän appi-ukko, jonka on pakko ryypätä pää täyteen lähes joka viikonloppu tai juhlapyhä, kun me olemme tulleet kylään lasten kanssa muutaman sadan kilometrin päästä. Anoppi ei sentään ryyppää, jos ollaan siellä ja varsinkaan, jos jätetään lapset hoitoon sille. Jouluna on niin hiton hauskaa, kun appi on niin kaatokännissä kun olla ja voi ja juottaa samalla miehen veljenkin samaan kuntoon.[/QUOTE]

No minä en moista kännäilyä jouluksi lähtisi katsomaan, mutta jokainen tyylillään...

[QUOTE="pettynyt";22465468]tätä minäkin kovasti olen toivonut, koska he nähtävästikkin haluavat olla lapsenlapsensa kanssa. Mutta luulisi ymmärtävän etten voi sinne antaa yökylään kun eivät voi olla selvänä...[/QUOTE]

kannattaa asettaa selkeät rajat -tosin on mietittävä ne niin, että niistä pystyy itse pitämään kiinni, elämä alkoholistin lähellä vatii enemmän johdonmukaisuutta kun lapsen kasvatus!- sen suhteen, että saako isovanhemmat tavata lapsia jos juovat.
Se voi herättää halun raitistua, kun saa taroeeksi tiukat rajat tapaamisille.
Tunnen monta isoäitiä, joka on hakeutunut hoitoon, kun lapset on raskausiakana ilmoittanu, ettei tule näkemään syntyvää lasta, jos juominen ei raskauden aikana lopu. Jotkut koittaa onneaan ja hakee apua vasta kun näkevät että lapset on tosissaan ja ikävä kylä on toki niitäkin, jota ei ikinä suostu näkemään juomisensa seurauksia.

[QUOTE="pettynyt";22465397]joo sitä olenkin miettinyt miten se viina voi olla tärkeämpää, kuin oma lapsenlapsi...koska he ovat kuitenkin kovin odottanee isovanhemmiksi tuloa! mutta minkäs teet...[/QUOTE]

Kyllä meilläkin kovasti odotettiin isovanhemmiksi tuloa, mutta tilanne ei kuitenkaan ole muuttunut. Itse olen heidän kännäilystään ollut tietoinen ja kärsinyt siittä lapsuudessani, joten omille lapsilleni en sitä kokemusta halua antaa. Meille voivat lapsia tulla katsomaan, mutta vain selvinpäin, edes kauhees krapulassa on ihan turha oven taakse tulla. Sinuna en menisi edes yökylään lasten kanssa, mikäli vanhempasi eivät kykene olemaan selvinpäin sitä aikaa kun vierailette. Onneksi miehelläni ovat herttaiset vanhemmat, joille uskaltaa lapset hoitoon antaa ilman pelkoa.

kannattaa asettaa selkeät rajat -tosin on mietittävä ne niin, että niistä pystyy itse pitämään kiinni, elämä alkoholistin lähellä vatii enemmän johdonmukaisuutta kun lapsen kasvatus!- sen suhteen, että saako isovanhemmat tavata lapsia jos juovat.
Se voi herättää halun raitistua, kun saa taroeeksi tiukat rajat tapaamisille.
Tunnen monta isoäitiä, joka on hakeutunut hoitoon, kun lapset on raskausiakana ilmoittanu, ettei tule näkemään syntyvää lasta, jos juominen ei raskauden aikana lopu. Jotkut koittaa onneaan ja hakee apua vasta kun näkevät että lapset on tosissaan ja ikävä kylä on toki niitäkin, jota ei ikinä suostu näkemään juomisensa seurauksia.

Tätä olenkin miettinyt että miten toimin, olen sanonut että ei tulla yökylään varsinkaan kun aina ovat hiprakassa. Ja juominen tapahtuu piilossa sen takia koska tietävtä minun paheksuvan.
Heidän mielestäni vaan nipotan ja mitäs pahaa "parissa oluessa tai viinissä on"
Tykkään toki itsekin toisinaan juoda ruoan kans lasin viiniä tai saunasiiderin. Mutta jos haluan todella lähteä viihteelle niin lapsi hoitoon ja saan itsekin rentoutua kunnolla kun en mieti lastani koko ajan. Koska minun mielestäni pienen lapsen ei kuulu nähdä läheisiä vanhempia ihmisiä humalassa...

[QUOTE="pettynyt";22465679]Ja juominen tapahtuu piilossa sen takia koska tietävtä minun paheksuvan.
Heidän mielestäni vaan nipotan ja mitäs pahaa "parissa oluessa tai viinissä on"
[/QUOTE]
Juominen tapahtuu piilossa, koska he häpeävät. Ei se ole kinni siitä kuka näkee ja ajattelee mitä, vaan omasta häpeästä, he juovat salaa itseltään!
Luultavasti he juovat myös toisiltaan salaa, eli kun ovat kahdestan, molemmnilla on omat piilopullot sen yhteisen jääkaapissa olevan hajuviinan lisäksi. (Hajuviinat on ne juomat, jotka juodaan julkisesti, ettei kukaan ihmettele, miksi henki haisee viinalle)
He eivät ymmärrä, että sinä näet heidän humalansa! Alkoholisti on "pikkusen hiprakassa" kun se on kaatunu, eikä enää pääse ylös, muuten se tosiaan uskoo vakaasti olevansa selvä ja muuta väittävät ihmiset on päästään vialla.

[QUOTE="vieras";22465752]Vakava asia, mutta tämä on kuitenkin minulle ennestään tuntematon uusi sana ja käytäntö, huvittaa. :laugh: Moninaiset ovat alkoholistien kikat.[/QUOTE]

Sama toimii oluella, ostetaan reteesti pari tölkkiä/pulloa jääkaappiin ja hörpätään sivistyneesti välillä huikkaa, kun toisaalla on jemmassa parikymmentä sitten tositoimia varten. :)

[QUOTE="vieras";22465752]Vakava asia, mutta tämä on kuitenkin minulle ennestään tuntematon uusi sana ja käytäntö, huvittaa. :laugh: Moninaiset ovat alkoholistien kikat.[/QUOTE]

Ja vakavuudesta huolimatta kyllä erittäinkin usein varsin huvittavat!
Kyllä niille minusta saa ja pitääkin pystyä nauramaan, täyttä farssiahan alkoholistin kanssa eläminen on, oli se sitten lapsi, puoliso tai vanhempi.
Tietysti pitää huomioida, etä joskus joku asia voi olla liian lähellä ja sille nauraminen asianosaisten kuullen on sopimatonta, mutta mitä muuta siinä voi tehdä, kun hyväksyä tapahtuneen (siis tapahtumat, ei itse alkoholismia) ja vaikka itten nauraa, jos asia on huvittava.

Alkuperäinen kirjoittaja Jätkä;22465786:
Sama toimii oluella, ostetaan reteesti pari tölkkiä/pulloa jääkaappiin ja hörpätään sivistyneesti välillä huikkaa, kun toisaalla on jemmassa parikymmentä sitten tositoimia varten. :)
Niinpä. Luulisi kyllä, että katku runsaasti ryypänneellä olisi vähän erilainen kuin muutaman pullon ottaneella. Tuntuu, että kaljasieppojen perushaju tulee oikein nahasta läpi. No ehkä ne kuvittelevat, että sitä ei huomaa.

Viina ja päihteet veivät isän erilleen meistä lapsistaan, eivätkä lapsenlapsetkaan ole saaneet isoisää elämäänsä. Suojelen itseäni ja perhettäni ja pidän kohteliaan hajuraon. Meille EI ole mitään asiaa päissään, ei edes pienessä hiprakassa. Lasta en antaisi IKINÄ edes vartiksi hoitoon semmoiseen paikkaan, jossa lipitellään alkoholia jatkuvalla syötöllä. En antaisi sellaista itselleni anteeksi ikinä. Jos valitsee viinan lastensa ja lastenlastensa sijaan, niin se on oma valinta. Alkoholistia ei auta yhtään se, että vie niitä lapsia sinne, se ei nimittäin juomista lopeta. Juomisen lopettamiseen voi sen sijaan auttaa se, että lapsia ei viedä viinamummolaan, eikä viinamummolan väellä ole teillekään asiaa ilman että puhaltaa ovella alkometriin nollat. Piste.

Mulla ei ole minkäänlaista toleranssia päihdeongelmia kohtaan.

Ja vakavuudesta huolimatta kyllä erittäinkin usein varsin huvittavat!
Kyllä niille minusta saa ja pitääkin pystyä nauramaan, täyttä farssiahan alkoholistin kanssa eläminen on, oli se sitten lapsi, puoliso tai vanhempi.
Tietysti pitää huomioida, etä joskus joku asia voi olla liian lähellä ja sille nauraminen asianosaisten kuullen on sopimatonta, mutta mitä muuta siinä voi tehdä, kun hyväksyä tapahtuneen (siis tapahtumat, ei itse alkoholismia) ja vaikka itten nauraa, jos asia on huvittava.
Jotenkin tuntuu niin kauhealta, että kuinka alkoholisti tekee itsestään "vapaaehtoisesti" aikuisena ihmisenä ihan pellen ja joutuu viinanhimoisena matelemaan temppuineen toisten edessä. Luulisi, että sekin olisi hyvä syy lopettaa. Siihen nöyryytykseen täytyy varmaan siihenkin juoda säännöllisesti yksi pullo..

[QUOTE="vieras";22465856]Niinpä. Luulisi kyllä, että katku runsaasti ryypänneellä olisi vähän erilainen kuin muutaman pullon ottaneella. Tuntuu, että kaljasieppojen perushaju tulee oikein nahasta läpi. No ehkä ne kuvittelevat, että sitä ei huomaa.[/QUOTE]
Mä kuulin just ihmisestä, joka oli päihdehoidosta lomalla ja koitti palata takaisin ympäri päissään paskat housuissa ja ihmetteli kun hoitolaitoksella sanottiin että nyt oot kyllä juonu, ei voi tula takaisin!
Alkoholistin kyky luulla itseään selväksi on jotain, mitä ei voi tajuta.
Ja kun lähiympäristö viellä auttaa ja tukee, keksii selityksiä; kun toinen sammaltaa vaimo sanoo että "on sulla huonot tekohampaat, pitää hankkia uudet" tai selittää että ei se oo viinaa ottanu, sillä särkee selkä ja joutui ottamaan Panacodia ja haju tulee muista lääkkeistä mitä se joutuu syömään...
Sitä lähtee lohduttamaan itseään ja keksimään selityksiä ihan yhtälailla kun alkoholistikin, jotta itseen ei sattuis niin kovin :/

isovanhemmilla on tavallaan oikeus valita viina ennen lapsenlapsia, sillä he ovat aikuisia ihmisiä ja tekevät itse omat valintansa. Alkkisten kanssa voi YRITTÄÄ keskustella mutta ikävä kyllä usein jää pelkäksi yritykseksi. Tiedän mistä puhun sillä lapseni ainoat isovanhemmat ovat alkkiksina epästabiileja ja turvattomia hoitajia joten minulla ei siis ole minkäänlaista lastenhoitoapua koskaan, mistään. Lapsillakaan ei ole sellaista mummolaa mihin voisi mennä itsenäisesti.

Homma on vaan niin että oma suru ja pettymys pitää käsitellä, ja luopua siitä ideaalimielikuvasta että lapsella olisi rakstavat isovanhemmat. Niin vain ei valitettavasti aina ole, ja jos vain koko ajan asiaa harmittelee, miettii ja pyörittelee niin itselleen vaan tekee hallaa. Samoin siinä joutuu lähes poikkeuksetta pettymään jos yrittää alkaa "määräämään" isovanhempia käyttätymään tietyllä tavalla tai jättämään alkoholin pois. Alkoholismi - lievänäkin muotona - on sairaus ja sairas ihminen ei näe asioita sillä tavalla kuin terve. Alkkis ei parane koskaan, ellei itse sisäsyntyisesti sitä halua.

Toki minuakin surettaa aivan valtavasti isovanhempien puute lasteni elämässä, mutta ennenpitkää suru helpottaa ja kaikkeen tottuu. Asiaa voi ajatella niinkin että on lasten kannalta turvallisempi ettei ole sellaisten isovanhempien kanssa liikaa tekemisissä jotka voisivat aiheuttaa turvattomuuden tunnetta ja pelkotiloja lapselle, joka ei ymmärrä että aikuisten outo ja pelottava käytös johtuu viinasta.

Mä kuulin just ihmisestä, joka oli päihdehoidosta lomalla ja koitti palata takaisin ympäri päissään paskat housuissa ja ihmetteli kun hoitolaitoksella sanottiin että nyt oot kyllä juonu, ei voi tula takaisin!
Alkoholistin kyky luulla itseään selväksi on jotain, mitä ei voi tajuta.
Ja kun lähiympäristö viellä auttaa ja tukee, keksii selityksiä; kun toinen sammaltaa vaimo sanoo että "on sulla huonot tekohampaat, pitää hankkia uudet" tai selittää että ei se oo viinaa ottanu, sillä särkee selkä ja joutui ottamaan Panacodia ja haju tulee muista lääkkeistä mitä se joutuu syömään...
Sitä lähtee lohduttamaan itseään ja keksimään selityksiä ihan yhtälailla kun alkoholistikin, jotta itseen ei sattuis niin kovin :/
Ihan hirveää, mutta ei siis voi vaan mitään, kun naurattaa nämä tarinat :laugh:. Saanko kysyä, mikä suhde sinulla on alkoholismiin? Onko vanhempasi tai miehesi juonut tai työskenteletkö alalla?

[QUOTE="vieras";22466009]Ihan hirveää, mutta ei siis voi vaan mitään, kun naurattaa nämä tarinat :laugh:. Saanko kysyä, mikä suhde sinulla on alkoholismiin? Onko vanhempasi tai miehesi juonut tai työskenteletkö alalla?[/QUOTE]

Kaikkea tuota -paitsi että mun vanhemmat ei juo, ne on absolutisteja, mutta isä ilmeisesti on alkoholisti, joka on havainnu asian hyvin varhain ja menny uskonnon taa piiloon. Molemmilla vanhemmilla on omien isien juomisesta hirveät pelot alkoholismia kohtaan - ja ylipäänsä traumat elämää kohtaan. Mä olen saanu "älä ikinä juo viinaa, sulla on sellaset geenit, että susta tulee alkoholisti" kasvatuksen, joten kapinoidakseni mun oli pakko juoda -mutta ne geenit petti mut, musta ei tullu alkoholistia, vaikka nuorena vuosia ylitin suurkulutuksen rajat mennen tullen.

Kaikkea tuota -paitsi että mun vanhemmat ei juo, ne on absolutisteja, mutta isä ilmeisesti on alkoholisti, joka on havainnu asian hyvin varhain ja menny uskonnon taa piiloon. Molemmilla vanhemmilla on omien isien juomisesta hirveät pelot alkoholismia kohtaan - ja ylipäänsä traumat elämää kohtaan. Mä olen saanu "älä ikinä juo viinaa, sulla on sellaset geenit, että susta tulee alkoholisti" kasvatuksen, joten kapinoidakseni mun oli pakko juoda -mutta ne geenit petti mut, musta ei tullu alkoholistia, vaikka nuorena vuosia ylitin suurkulutuksen rajat mennen tullen.
On se uskomatonta, että miten pitkälle alkoholismilla on vaikutuksia. Hyödytöntä valistusta, kun tulee toinen ääripää sitten, että lapselle sanotaan, että on jo valmiiksi jotenkin "poikkeava" tai paha ja omistaa juopongeenit.

[QUOTE="vieras";22466131]On se uskomatonta, että miten pitkälle alkoholismilla on vaikutuksia. Hyödytöntä valistusta, kun tulee toinen ääripää sitten, että lapselle sanotaan, että on jo valmiiksi jotenkin "poikkeava" tai paha ja omistaa juopongeenit.[/QUOTE]

Eihän se tee ihmisestä pahaa. On todistettu tosiasia, että alkoholismi on geneettinen ominaisuus ja kaikista ei voi tula alkoholisteja. Toisaalta minusta on kyllä hyvää ja tervettä tiedostaa se, että jos suvussa on paljon alkoholismia, itseään kannattaa tarkkaila siltä pohjalta, että onko näkyvissä alkoholismin oireita. Muut oireet kuitenkin alkavat usein näkyä jo ennen varsinaista juomisen käsistä karkaamista.
Ennemminkin ongelma on se, että ne muut oireet on niin vähän tunnettuja.

Yhteistyössä