Kiireistä apua tarvitaan: voiko maksakastiketta syödä raskausaikana? Olis vähän niinku pakko... :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "apua"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"apua"

Vieras
Tilanne on se, että anoppi soitti aamusella, että tulkaahan syömään, tultiin tänne äsken ja mies kysyi mitä on ruuaksi niin anoppi sitten pamautti, että maksakastiketta (maksanpaloja kastikkeessa) ja eipä hän tietenkään tiedä, että mä olen raskaana (ihan alussa, niin ei ole vielä kerrottu, eikä haluta vieläkään kertoa...). Nyt tulin koneelle, ajattelin kysyä mitä mieltä te muut olette, uskallanko vähän syödä tuota maksakastiketta vai onko siitä haittaa vauvalle? Nyt on rv 9+5. En tiedä miten voisin olla syömättäkään, kun en halua kertoa raskaudesta tai aiheuttaa mitään mielipahaa anopille.

Ei yksi kerta maksakastiketta mitään haittaa. Eri asia, jos vetäisit maksaa joka päivä. Mun käsitykseni mukaan nykysuosituksissa sanotaan, että maksatuotteita voi käyttää kohtuullisesti, esim. 1-2 maksamakkaraviipaletta leivän päällä kerran viikossa.

Syö vain vähän ja sano, ettet pidä maksasta, niin minä tekisin (kun en oikeasti edes pidä maksasta).

Maksa on kielletty kokonaan raskkasuaikana, koska siinä on mm paljon a-vitamiinia, joka voi aiheuttaa vaurioita sikiölle.. Maksamakkara on ainut, mitä voi maksaruuista syödä ja siinäi on tarkat rajoitukset.. En uskaltaisi itse siis syödä..

Mä en voisi missään tilanteessa syödä maksaa, joten sanoisin ihan suoraan etten pysty. Anopin loukkaantumisen uhallakin. En siis pidä maksasta missään muodossa, oksennan jos laitan sitä suuhuni.

Ei yksi kerta maksakastiketta mitään haittaa. Eri asia, jos vetäisit maksaa joka päivä. Mun käsitykseni mukaan nykysuosituksissa sanotaan, että maksatuotteita voi käyttää kohtuullisesti, esim. 1-2 maksamakkaraviipaletta leivän päällä kerran viikossa.

Syö vain vähän ja sano, ettet pidä maksasta, niin minä tekisin (kun en oikeasti edes pidä maksasta).

En oikein voi sanoa, etten pidä maksasta kun normaalisti vedän tupla-annoksen maksakastiketta. Sen takia anoppi varmaan teki sitä, kun ensi viikolla on mun synttärit ja halusi varmaan tehdä mulle jotain hyvää ruokaa. :) Mutta ehkä otan vain vähän maksaa ja kastiketta sekä perunaa enemmän. Vai onko se kastikekin a-vitaminoitua kun maksa on siinä kiehunut? Ehkä mä panikoin turhaan...

Alkuperäinen kirjoittaja syö vaan;22501705:
Ei se nyt niin vaarallista ole. Otat vaan sitten vähän enemmän sitä kaikkea muuta ja niitä maksapaloja vain vähän.

Joo muuten, noinhan siitä pääseekin, Muutama pieni maksanpala vain ja sitä kastiketta sen verran, että kostukkeeksi riittää, plus sitten lisukkeita :)

[QUOTE="vieras";22501710]Maksa on kielletty kokonaan raskkasuaikana, koska siinä on mm paljon a-vitamiinia, joka voi aiheuttaa vaurioita sikiölle.. Maksamakkara on ainut, mitä voi maksaruuista syödä ja siinäi on tarkat rajoitukset.. En uskaltaisi itse siis syödä..[/QUOTE]

Ei ole kielletty kokonaan, koitas nyt ajantasaistaa tietosi ennenkuin jumalana selostat.

[QUOTE="vieras";22501710]Maksa on kielletty kokonaan raskkasuaikana, koska siinä on mm paljon a-vitamiinia, joka voi aiheuttaa vaurioita sikiölle.. Maksamakkara on ainut, mitä voi maksaruuista syödä ja siinäi on tarkat rajoitukset.. En uskaltaisi itse siis syödä..[/QUOTE]

Ei ole kokonaan kiellettyä. Hyvin ap voit vähän syödä, ei hätiä!:)

Päivitä tietosi, jotka ovat 90-luvun alusta.

Maksaa saa syödä pieniä määriä. Eikä maksan syöminen vaarallista ole suurinakaan määrinä, jos serkkuani katsoo (tätini söi lähes joka päivä maksaa raskausaikana). Nykysuositukset ovat hyvin varovaisia monien ruoka-aineiden suhteen, ja niidenkin mukaan maksaa saa syödä pieniä määriä.

Ei ole kielletty kokonaan, koitas nyt ajantasaistaa tietosi ennenkuin jumalana selostat.

No mulle on ihan sama, mitä muut tekee, mutta varsinkin noilla viikoilla on vielä niin herkässä tulla nuo kaikki vauriot sikiöön.. Siitä vain, vetäkään vaikka kokoneinen maksa, jos haluatte, turha sitten täällä märistä jälkikäteen... =). Mutta tottahan kaikista tärkeintä on anoppia miellyttää ;)

[QUOTE="vieras";22501757]No mulle on ihan sama, mitä muut tekee, mutta varsinkin noilla viikoilla on vielä niin herkässä tulla nuo kaikki vauriot sikiöön.. Siitä vain, vetäkään vaikka kokoneinen maksa, jos haluatte, turha sitten täällä märistä jälkikäteen... =). Mutta tottahan kaikista tärkeintä on anoppia miellyttää ;)[/QUOTE]

Muutamassa suupalassa maksaa ei ole mitään ainetta, edes sitä a-vitamiinia niin paljoa, että se yksin aiheuttaisi mitään vaurioita.

MAKSAA VOI SYÖDÄ! kunhan et joka päivä syö. minulle on jopa määrätty raskausaikana pakollinen maksan syönti kahdesti kuussa (lääkäri määräsi) huonon hb:n takia. Eli syö rauhassa, ei ole mitään vaaraa!

[QUOTE="vieras";22501757]No mulle on ihan sama, mitä muut tekee, mutta varsinkin noilla viikoilla on vielä niin herkässä tulla nuo kaikki vauriot sikiöön.. Siitä vain, vetäkään vaikka kokoneinen maksa, jos haluatte, turha sitten täällä märistä jälkikäteen... =). Mutta tottahan kaikista tärkeintä on anoppia miellyttää ;)[/QUOTE]Eikö tässä ollut oleellista se, ettei vielä haluttu kertoa raskaudesta, enemmän kuin anopin miellyttämisestä?

Maksan syömistä kannattaa välttää, koska on todettu, että siitä saatava A-vitamiini voi olla haitallista sikiön kehitystä ajatellen ja varsinkin suurina määrinä nautittuna.

http://www.kookas.fi/articles/read/2899

Raskaana oleva nainen saa syödä maksamakkaraa

15.8.2007 14:05
Helsingin Sanomat

Maksamakkaraa ja -pasteijaa voi syödä kohtuullisia määriä raskausaikana, ohjeistaa uusi suositus.

Määrä voi olla korkeintaan kaksisataa grammaa viikossa. Jos maksamakkaraa syö päivittäin, suositus on enintään kaksi viipaletta päivässä.

Odottavan naisen tulee kuitenkin välttää maksasta tehtyjä pääruokia kuten maksapihvejä, maksalaatikkoa tai -kastiketta koko raskauden ajan. Myöskään kalanmaksaöljyä ja A-vitamiinia sisältäviä monivitamiinivalmisteita ei pidä syödä.

[QUOTE="vieras";22501757]No mulle on ihan sama, mitä muut tekee, mutta varsinkin noilla viikoilla on vielä niin herkässä tulla nuo kaikki vauriot sikiöön.. Siitä vain, vetäkään vaikka kokoneinen maksa, jos haluatte, turha sitten täällä märistä jälkikäteen... =). Mutta tottahan kaikista tärkeintä on anoppia miellyttää ;)[/QUOTE]

Ajatteles, aloittaja on ottanut senkin riskin, että on poistunut kotoaan ja mennyt ehkä autolla anopille. Näillä liukkailla! Noilla viikoilla! Ja varmaan vain anoppia miellytttääkseen, huh huh...

Eli joo, kaikkea voi pelätä ja varoa vaikkei olisi aihettakaan, tai sitten voi elää vähän rennommin. Hyvää ruokahalua aloittajalle:).

Voit syödä huoletta. Varmistin itsekin asian neuvolasta alkuraskaudessa. Töissä sattui olemaan maksakastiketta lounaana, itselläni todella paha olo, jos en syönyt mitään. Varmistin siis neuvolasta, voinko syödä, sillä jos en syö, oksennan iltapäivän ja voin huonosti. Terkka sanoi, että syö vaan.

Söin raskausaikana maksaa muutenkin, kun sitä oli tarjolla. Synnytin täysin terveen vauvan siitä huolimatta! :)

Maksaa voi syödä muutaman kerran kuussa.

[QUOTE="vieras";22501855]Maksan syömistä kannattaa välttää, koska on todettu, että siitä saatava A-vitamiini voi olla haitallista sikiön kehitystä ajatellen ja varsinkin suurina määrinä nautittuna.

Mitä raskausaikana tulee syödä? - Kookas News[/QUOTE]

Nimenomaan SUURINA MÄÄRINÄ, eli kilo tai kaksi päivittäin viikkojen tai kuukausien ajan. Ei maksakastiketta yhtenä sunnuntaina yhden annoksen (tai vaikka parinkin santsin) verran.

Voi hyvää päivää! Miten elämästään voikaan tehdä vaikean hössöttämällä hysteerisesti! Sillä hysteriaa on se, etteikö muka voisi syödä maksakastiketta kerran raskausaikana.

Syö hyvällä omatunnolla, nauti, ja pidä mukava perhesunnuntai. Anna näiden ylihysteeristen toisia syyllistävien sekopää-äitipalstailijoiden mielipiteille piut paut, sinä et lastasi vahingoita, vaikka sitä maksakastiketta söisit. Et vaikka söisit sitä joka sunnuntai.

Jatkossakin kannattaa muistaa, että joillakin näillä palstoilla on kovin kummallinen tarve syyllistää mitä ihmeellisimmistä asioista ja kiillottaa omaa sädekehäänsä, kun "he äitinä eivät voisi KUVITELLAKAAN tekevänsä A tai B tai edes X ja Y, ja miten joku voi edes AJATELLA tekevänsä niin, voi miten KAMALAA!!!11". Anna mennä yhdestä korvasta sisään ja toisesta ulos, sitä varten niitä korvia on kaksi. :)

Olen syönyt maksaa raskausaikoina ja mulla on terveitä, älykkäitä lapsia. Yhellä on atopinen iho, niinkuin isällään. En ehkä söis sen a-vitamiinin takia paljoa, mutta tuskin kerta pari tekee mitään.

Yhteistyössä