Onko kukaan joutunut synnyttämään esikoista yksin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ....
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

....

Vieras
Nyt näyttää uhkaavasti siltä, että riippuen milloin vauva päättää syntyä, saatan joutua tähän hommaan yksin. Onko kellään kokemuksia? Hirvittää toisaalta, koska ensikertalaisena kaikki on muutenkin uutta.. Ihan ketä tahansa en sinne halua ja koska vaihtoehdot (lapsen isä, oma äiti, paras kaveri) ovat kaikki yhtäaikaa estyneet mielummin menen sitten yksin. Muita "tarpeeksi läheisiä" ihmisiä ei ole enkä halua vain seuran takia ottaa ketä tahansa mukaan, sen verta intiimi tapahtuma kyseessä (henkisesti ja fyysisesti).

joutunut? Itse halusin synnyttää yksin esikoisen, ja samoin menetellään toisenkin lapsen kohdalla. Itse se vauva täytyy ulos ponnistaa, ei siinä auta vaikka olisi koko suku pitelemässä kädestä... Kätilöt on sitä varten siellä että ne auttaa ja tsemppaa, eivätkä säikähdä vaikka mitä tapahtuu.

Kun sitä mä mietin, että onko se niin hirveetä synnyttää yksin? Mielummin mä tän "tuntemattoman" kohtaisin miehen kanssa ja sillekkin elämän suurin juttu, niin haluis hirveesti ehtii mukaan. Olis joku jolle kiroilla, kun sattuu jne. Niinkun täällä on paljon puhuttu, en tosiaankaan osaa ees kuvitella mitä on edessä, joten se vähän hirvittää. Vaikka tottahan se on, et minä sen vauvan ulos puserran, mutta kuitenkin..

[QUOTE="hmm";22534395]minä kyllä synnyttämiseni ihan vapaaehtoisesti hoidan "yksin" henkilökunnan kanssa.[/QUOTE]

Kuinka paljon henkilökunnalta saa "tukea" jos ei ole ketään tukihenkilöä siinä helpottamassa äidin oloa?

Kyllä mä oon aina sairaalaan hakeutunut, niin on ollut ainakin kätilö jelppimässä... Ja ketä muutakaan mä tartteisin? Tietty lääkäri ois kiva jos jotain sattuu, mut ei kiitos ketään "ylimääräisiä"

Kuinka paljon henkilökunnalta saa "tukea" jos ei ole ketään tukihenkilöä siinä helpottamassa äidin oloa?
Ei aina tarvitse "tukea". Mä esikoisen kohdalla nukuin suurimman osan synnytyssalissa oloajastani. En olisi osannut nukkua, jos joku olisi istunut vieressä ja toljottanut nukkumistani. Menin siis illalla sairaalaan ja tyttö syntyi aamuyöllä. Kuopus syntyi päivällä, mutta en mä nyt tiedä, millaista tukea siinä kukaan olisi voinut antaa. En usko, että ne kivut olisi olleet yhtään sen vähäisempiä tai synnytys edennyt yhtään sen nopeammin, vaikka joku olisi seissyt päällään mun vieressä. Melkein veikkaan, että olisin tullut vain vihaiseksi, jos joku olisi siinä häärännyt ympärillä. Asennekysymys varmasti.

Mä olen synnyttänyt kaikki viisi "yksin". No kahdessa sektiossa oli kyllä aika paljon porukkaa paikalla, ja yhdessä synnytyksessäkin oli kätilö, opiskelija ja lääkärikin, joka jäi ihmettelemään, että nytkö se lapsi syntyy, kun hän tuli puudutusta antamaan. Siis mitään tukijoukkoja en todellakaan ole kaivannut, kätilö on riittänyt. Opiskelijatkin olen avautumisvaiheen aikana häätänyt pois mua häiritsemästä.

Omasta valinnasta yksin. Tosin koko hommaan meni se 10min joten en siihen olisi ketään kaivannutkaan. Jos joskus toinen siunaantuu niin saatan ottaa miehen mukaan jos tahtoo, onhan se hänellekin elämää mullistava tapaus.