Nyt kaivattaisiin kipeästi TEHOKKAITA vauvan nukutusvinkkejä!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Nukahtamisvaikeus
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

Nukahtamisvaikeus

Vieras
Kyseessä 11 kk ikiliikkuja. Nukahtaminen yöunille suorastaan helvetillistä, ei meinaa mitenkään onnistua. Annan rintaa ja siihen on ennen puoliksi nukahtanut ja sänkyyn saanut nostaa ja sinne jäänyt. Nykyisin, kun nostaa sänkyyn ei toivoakaan, että uni tulisi vaan sieltä punnataan pystyyn, huudetaan ja kiljutaan. Kun käy laittamassa takaisin makuulle ei pysy vaan vääntää jälleen takaisin pystyyn... Ollaan hetki huudatettu ja sitten käyn antamassa rintaa. Tämän, kun toistaa pauttiarallaa 20 kertaa illassa uni viimein voittaa...

Tänään yritin tunnin verran nukuttaa, ei tulosta. Tuossa vauveli nyt niin iloisena ja touhukkaana leikkii jaloissa... 'Ennen vanhaan' nukahti aina viimeistään klo 21. Menee hermosto kohta tähän touhuun!

[QUOTE="vieras";22548974]Osta pinnasänkyyn keinujalat, keinuttele sänkyä..[/QUOTE]

No mites se sitten asiaa auttaa, kun kaveri nousee pystyyn jatkuvasti? Keinuttelen seisovaa vauvaa..?

Joo, sori, mä olen vähän väsynyt :(

kun mun tyttö alkoi kanssa kiekkua sängyssä niin aloin nukuttamaan vieressä. Ainakin meillä se oli toimiva tapa.

Minusta tämä on luovuttajan ratkaisu, mutta täytyy tunnustaa että meillä päädytään samaan niinä iltoina, kun pieni mittarimato vetelee pitkin sänkyä, eikä pysähdy ollenkaan:D Eikö tuosta viereen nukuttamisesta voi tulla ongelmia myöhemmin, niin ettei sitten asetu ollenkaan yksin? Pitääkin kysyä seuraavaksi neuvolasta apua tähän ongelmaan. Heillä on niin selvät sävelet aina. Vauva käsketään laittamaan pienestä pitäen omaan huoneeseen nukkumaan yms.

Ovatko iltarutiinit pysyneet samoina? Toisilla lapsilla myös esim iltatissistä luopuminen (kuulostaa pahalta) auttaa nukahtamiseen. Tai esim. vaihtaa se iltavelliin, jonka juottaa joko pullosta tai nokkamukista lämpimänä.
Jos jää seisomaan kun lähdet huoneesta, niin ei sinne takaisin tarvitse mennä ennenkuin itkee. Silloinkin vaan käydä kaatamassa ja toivottamassa ekalla kerralla hyvää yötä. Jos itkut jatkuu, niin jatkossa käydä 30s päästä kaatamassa sanomatta mitään, sitten 1 min päästä jne aina lisätä 30 s lisää huutoaikaa, ennenkuin menee. Tärkeätä, että aina menee huudon perään katsomaan mutta myös ettei jää sinne. Oppii muutamassa illassa nukkumaan muutaman minuutin sisään. Tai siis hiljenemään. Tai sitten ei, tääkään ei sovi kaikille. Mutta ehkä kokeiltavissa oleva?

okej. no siis itse uskon tosi vahvasti siihen että kun vauva saa tarpeeksi läheisyyttä ja turvallisuutta niin alkaa nukkumaan hyvin (en toki välitä että et sitä antaisi). Itse tein niin että en koskaan huudattanut lasta vaan otin heti syliin jos itki. Ja sitten hän alkoikin nukkua yöt omassa sängyssä 12 tuntia putkeen. Ehkä meni ohi asian mutta pointti oli että jos reagoit nopeasti niin vauva oppii itse rauhoittumaan uudelleen uneen vaikka heräisikin. (toisaalta kaikkihan ovat erillaisia, en tietenkään voi välittää että sinun vauvasi toimisi kuten minun). Mutta toivottovasti tosta oli edes jotain apua..

[QUOTE="iiti";22549057]Ovatko iltarutiinit pysyneet samoina? Toisilla lapsilla myös esim iltatissistä luopuminen (kuulostaa pahalta) auttaa nukahtamiseen. Tai esim. vaihtaa se iltavelliin, jonka juottaa joko pullosta tai nokkamukista lämpimänä.
Jos jää seisomaan kun lähdet huoneesta, niin ei sinne takaisin tarvitse mennä ennenkuin itkee. Silloinkin vaan käydä kaatamassa ja toivottamassa ekalla kerralla hyvää yötä. Jos itkut jatkuu, niin jatkossa käydä 30s päästä kaatamassa sanomatta mitään, sitten 1 min päästä jne aina lisätä 30 s lisää huutoaikaa, ennenkuin menee. Tärkeätä, että aina menee huudon perään katsomaan mutta myös ettei jää sinne. Oppii muutamassa illassa nukkumaan muutaman minuutin sisään. Tai siis hiljenemään. Tai sitten ei, tääkään ei sovi kaikille. Mutta ehkä kokeiltavissa oleva?[/QUOTE]

Nauratti niin tuo "kaataminen", mutta sitähän se on:D Meidän 9 kk ikäinen asettuu onneksi useimmiten kun ollaan käynyt jonkun puoli tuntia pistämässä hänet oikeaan asentoon. Sitten on vaikea tilanne, jos alkaa huutaa kunnolla, se saattaa mennä ihan hysteeriseksi.

Jos se ei ole vielä tarpeeks väsynyt, jos nytkin koitit aikas ja sen jälkeen otit pois ja leikki ihan tyytyväisenä vielä? ymmärsinkö oikein? Meillä ainakin lapsi vaihto alle vuoden-1,5 vuoden ikäsenä montakin kertaa rytmiään ja muutamana iltana kun mentiin kauheen huudon kanssa nukkuun tajusin myöhästää nukkumis aikaa tai vähentää hiukan päikkäreitä niin taas alkoi mennä nukkuun kiltisti..

okej. no siis itse uskon tosi vahvasti siihen että kun vauva saa tarpeeksi läheisyyttä ja turvallisuutta niin alkaa nukkumaan hyvin (en toki välitä että et sitä antaisi). Itse tein niin että en koskaan huudattanut lasta vaan otin heti syliin jos itki. Ja sitten hän alkoikin nukkua yöt omassa sängyssä 12 tuntia putkeen. Ehkä meni ohi asian mutta pointti oli että jos reagoit nopeasti niin vauva oppii itse rauhoittumaan uudelleen uneen vaikka heräisikin. (toisaalta kaikkihan ovat erillaisia, en tietenkään voi välittää että sinun vauvasi toimisi kuten minun). Mutta toivottovasti tosta oli edes jotain apua..

Me mennään myös aina heti paikalle, jos lapsi itkee. En ole havainnut mitään sellaista, että hän osaisi jotenkin käyttää hyväkseen tilannetta ja juoksuttaisi meitä turhaan. Päin vastoin ihmettelen joskus miten kauan hän touhuilee itsekseen öisin tai päiväunien jälkeen ennen kuin alkaa huudella meitä tai itkeä. Nukuttaminenkin on onnistunut ihan hyvin noita touhuiltoja lukuunottomatta.

Jos se ei ole vielä tarpeeks väsynyt, jos nytkin koitit aikas ja sen jälkeen otit pois ja leikki ihan tyytyväisenä vielä? ymmärsinkö oikein? Meillä ainakin lapsi vaihto alle vuoden-1,5 vuoden ikäsenä montakin kertaa rytmiään ja muutamana iltana kun mentiin kauheen huudon kanssa nukkuun tajusin myöhästää nukkumis aikaa tai vähentää hiukan päikkäreitä niin taas alkoi mennä nukkuun kiltisti..

Tämä on hyvä pointti! Nukuttaminen on tosi ihanaa silloin kun lapsi on niin väsynyt, että simahtaa niille sijoilleen sängyssä. Harvoin tosin ihan niin hyvä tilanne on...

sama ongelma, toi että vauva istuu itse touhuamassa on ihan hyvä merkki ainakin siitä että tuntee olonsa turvalliseksi. Ainakin toi että nukkumaan meno on aina samanlainen on hyväksi havaittu keino, meillä vauva tietää että kun mennään pimeään huoneeseen ilta viilin jälkeen niin on nukkumaan menon aika. Hitsi kun haluisin auttaa hyvillä neuvoilla mutta en oikein keksi muuta kuin ton että on aina käytettävissä ja sama nukkumaan meno rutiini.. :/

Sippashan se viimein, huoh...

Meillä on aina sama iltarutiini: puurot, pesut ja yökkärit. Sen jälkeen saa vielä hetken touhuta, kunnes alkaa näyttämään väsymyksen merkkeä mennään pimeään huoneeseen tissuttelemaan. Nostan sänkyyn ja samantein alkaa punnertamaan ylös. Välillä koitan painaa pyllystä, jotta jäisi maate, mutta ei, väkisin punnaa pystyyn. Kippaan takaisin, mutta ei vaan pysy. Sitten lähden yleensä hetkeksi pois ja, kun kunnon itku alkaa menen takaisin eli ehkä 20 sek. a sama juttu alusta, tissutellaan, jne... Kun uni tulee niin se myös tulee, jää siihen paikkaan, kun nukahtaa...

Mä olen niin väsynyt tähän touhuun, kateellisena kuuntelen kavereitani, jotka 'vaan' laittaa vauvan sänkyyn nukahtaa ja nukkuu koko yön. Meillä ei ainuttakaan kokonaista yötä vielä(kään) ole nukuttu :( liekö jatkuvilla korvatulehduksillakin osuutta asiaan, tiedä häntä...

No sehän vetää sua/teitä kun pässiä narussa. Älä anna sitä rintaa lisää, anna kerran, pesette hampaat ja vaikka kuinka kiekuis, ei rintaa lisää. Kyllä se jo pian nukahtaa aiemmin, kun oppii ettei lisää heru. :D

Meillä toimii hyvin se, että lapsi laitetaan pinnasänkyyn, joka meidän vanhempien sängyn vieressä. Lapsi sinne, kaikki valot pois, ei myöskään enää mitään jutustelua lapselle. Minä/mies jää pötköttelmään siihen viereen ja jos lapsi nousee seisomaan tai muuten alkaa hihkumaan, ei muuta kuin lapsi "kaadetaan" takaisin makuulle vähin äänin. Pilkkopimeässä huoneessa ei jaksa kovin kauaa melskata, vaan nukahtaa yleensä max 10 minuutissa. Lasta pimeys ei pelota, koska aikuinen kuitenkin on siinä vieressä koko ajan.

Yhteistyössä