täytyykö esikoisen olla myös kotona

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kakkonen tulossa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kakkonen tulossa

Vieras
erikoinen kysymys, mutta kun olen kakkosesta äitiysvapaalla ja vanhempainvapaalla saanko pitää esikoisen kunnallisessa päivähoidossa? Entäs kun on isäkuukausi, saako silloin esikoinen olla päivähoidossa? Entäs hoitovapaalla?

Suomessa on subjektiivinen päivähoito-oikeus, eli vanhemmat saavat aina pitää lapsensa hoidossa, kun niin haluavat. Kodinhoidontukea ei saa silloin, kun kaikki perheen lapset ovat kunnallisessa hoidossa.

tottakai saa olla. Meidän tytön hoitoryhmässä oli tosi arka poika jonka vanhemmille oli suositeltu pitämään poika silti hoidossa vaikka sisarus syntyykin mutta muutaman kerran viikossa.

Kyllähän esikoinen saa olla hoidossa ainakin vanhempainvapaan ajan, mutta varauduha tällä palstalla siihen että se ei missään nimessä ole normaalia eikä suotavaa... ;)

[QUOTE="uuups";22565970]Kyllähän esikoinen saa olla hoidossa ainakin vanhempainvapaan ajan, mutta varauduha tällä palstalla siihen että se ei missään nimessä ole normaalia eikä suotavaa... ;)[/QUOTE]

Tiedän :)

Saat. Mutta ihanko oikeasti haluat? Isäkuukaudenkin ajan?

Kyllä olen vähän näin ajatellut. Tuo esikko on kuitenkin lähempänä 4vee kun kakkonen syntyy. Ja jos kakkonen on yhtä vaativa kuin esikoinen oli vauvana jää esikoisen ulkoilut yms. kyllä todella vähiin. Esikoisella myös kaverit päiväkodissa ja viihtyy siellä hyvin. Nytkin käy hoidossa vain 10 päivää kuussa joten samalla kaavalla jatkettaisiin. Lisäksi jos ottaisin esikoisen pois hoidosta menettäisimme päivähoitopaikan. Ne ovat kiven alla täällä meillä päin. Hyvällä lykyllä tuon kakkosenkin saisin sitten samaan päivähoitopaikkaan sillä varjolla että toinen perheen lapsista on jo siellä.

[QUOTE="vieras";22565989]Vaikuttaa kyllä, isommasta et saa siarkorotusta kun on hoidossa. Yli 3v sisarkorotus on n. 60e kk[/QUOTE]

No en tosta ekastakaan mitään sisarkorotuksia saanut, enkä hoitolisää.
Mitenkähän maksaakohan ne kuntalisää jos toinen hoidossa ja toinen kotona. Siinä voipi olla etteivät maksakaan...

Kyllä olen vähän näin ajatellut. Tuo esikko on kuitenkin lähempänä 4vee kun kakkonen syntyy. Ja jos kakkonen on yhtä vaativa kuin esikoinen oli vauvana jää esikoisen ulkoilut yms. kyllä todella vähiin. Esikoisella myös kaverit päiväkodissa ja viihtyy siellä hyvin. Nytkin käy hoidossa vain 10 päivää kuussa joten samalla kaavalla jatkettaisiin. Lisäksi jos ottaisin esikoisen pois hoidosta menettäisimme päivähoitopaikan. Ne ovat kiven alla täällä meillä päin. Hyvällä lykyllä tuon kakkosenkin saisin sitten samaan päivähoitopaikkaan sillä varjolla että toinen perheen lapsista on jo siellä.

Totta tietysti tuokin, mulla on 4v ja 1v kotona enkä raaskis tota isompaa viedä hoitoon kun ei pakko ole (hän oli hoidossa ennen kuin jäin äitiyslomalle ja lisäksi mun kokemukset päiväkodeista ei ole kovin ruusuisia).

Hyvältähän tuo järjestely kuulostaa.

Yhteistyössä